Synnyttäneet --40+++

Alatte käydä pojan kanssa yhdessä urheilemassa töiden jälkeen? Mä oon vähän katellu et voitais tytön kanssa mennä koris kerhoon. Mut se on vaan kerran viikossa ja meille riittävästi. Mut ilmottaudu kaikkiin aikuinen/lapsi yhteisjumppiin ja kerhoihin. Sillähän sitä aktiviteettia tulee lisää. Perhepäivähoitajat ja tarhat noudattavat suosituksia ja varhaiskasvatussuunnitelmaa, jotka on tehty niin että käyvät kaikille lapsille. Ei heidän tarvitse alkaa yhdelle lapselle keksimään erikseen mitään extraa.
 
Tähti, on olemassa tutkimuksia, joissa on vertailtu, miten lapsen leikki kehittyy, jos leluja on paljon tai vähän. Jos leluja on vähän, lapsen mielikuvitus ja luovuus kehittyvät paremmin kuin runsaalla lelujen määrällä. Muutama peruslelu riittää hyvin. Kyllästyminen on aikuisen mielessä. 2-vuotiaalle maailmassa riittää paljon tutkittavaa ilman mitään erityisiä toimenpiteitä.

Metsäretki iltasella voi tehostaa nukahtamista. Siinä jos missä tulee virikkeitä
 
Alatte käydä pojan kanssa yhdessä urheilemassa töiden jälkeen? Mä oon vähän katellu et voitais tytön kanssa mennä koris kerhoon. Mut se on vaan kerran viikossa ja meille riittävästi. Mut ilmottaudu kaikkiin aikuinen/lapsi yhteisjumppiin ja kerhoihin. Sillähän sitä aktiviteettia tulee lisää. Perhepäivähoitajat ja tarhat noudattavat suosituksia ja varhaiskasvatussuunnitelmaa, jotka on tehty niin että käyvät kaikille lapsille. Ei heidän tarvitse alkaa yhdelle lapselle keksimään erikseen mitään extraa.

Eclipse :) Hyviä ajatuksia, mutta työpäivän jälkeen on yleensä niin puhki ja vapaa-aika kortilla, ettei tosiaan jaksa, eikä pysty...

Itsekin haluaisi vähän vapaata, joten ei tule mieleen mikään extra juttu....

Jokapäivä töissä harmittaa, ettei saa/voi olla lapsen kanssa ja tehdä päivisin asioita oman lapsen kanssa...:angel7:Heartpink
 
Tuli Tähti vielä mieleen, että joudutko aina herättämään pojan arkiaamuisin vai herääkö poika jo ns vähän ennen kellonsoittoa? Lasten nukkumisohjeissa on, että lapsen pitäisi herätä itsekseen oikeaan aikaan. Tästä tietää että unta on saatu riittävästi. Esim meillä siirrettiin aamuherätys nyt ensin 9->8 ja vastaavasti nukkumaan meno tuntia aikaisemmaksi. Aluksi oli kaikkea mahdollista säätöä, mutta nyt tyttö herää jo vähän ennen 8 tai siihen kun alan aamutoimiin. Ei tarvitse mitenkään erikseen pakottaa hereille.
 
Tuli Tähti vielä mieleen, että joudutko aina herättämään pojan arkiaamuisin vai herääkö poika jo ns vähän ennen kellonsoittoa? Lasten nukkumisohjeissa on, että lapsen pitäisi herätä itsekseen oikeaan aikaan. Tästä tietää että ynta on saatu riittävästi. Esim meillä siirrettiin aamuherätys nyt ensin 9->8 ja vastaavasti nukkumaan meno tuntia aikaisemmaksi. Aluksi oli kaikkea mahdollista säätöä, mutta nyt tyttö herää jo vähän ennen 8 tai siihen kun alan aamutoimiin. Ei tarvitse mitenkään erikseen pakottaa hereille.

Eclipse :) Meidän on pakko herättää hänet silloin klo 06 jälk... joskus on virkeämpi, mutta useimmiten nukkuu, kun viedään hoitoon...ei näin pieni jaksa herätä kovin aikaisin......
 
Last edited by a moderator:
Eclipse :) Meidän on pakko herättää hänet silloin klo 06 jälk... joskus on virkeämpi, mutta useimmiten nukkuu, kun viedään hoitoon...ei näin pieni jaksa herätä kovin aikaisin......
Kyllä jaksaa, kun päivärytmi ajoitetaan niin että herätys on joka aamu samaan aikaan. Teillä rytmi on viikonloppuisin erilainen, joten aika kova työ on saavuttaa se luonnollinen klo kuuden herätys.

Mietin vielä virikkeitä päivälle. Pukeeko lapsi jo itse? Onko päiväkuiva? Syökö itse? Näiden kaikkien taitojen harjoitteleminen käy virikkeeksi 2-vuotiaalle.
Jos esimerkiksi osaa pääosin pukea itse haastetta voi lisätä alkamalla opetella nappeja, neppareita ja vetoketjuja. Jos syöminen lusikalla sujuu, niin voi opetella veitsen ja haarukan käyttöä. Voi myös opetella itse voitelemaan leipää ja kaatamaan maitoa.

Voi olla, että 2-vuotiasta en ehkä opettaisi vielä pyyhkimään peppua itse, vaikka olisi kuivaksi oppinut.

Virikkeet eivät ole vain leluja ja kerhoja. Myös kotona vietetty aika vaikuttaa siihen, miten illalla nukutaan. Useimmiten lapset vaativat vanhemmiltaan paljon huomiota illalla, jos päivän on ollut hoidossa. Oma aika on järjestettävä miehen kanssa vuorotellen eikä sitä joka päivä voi olla.
 
Itseasiassa useimmat tämän ikäiset pienet heräävät 6-7 aikaan. Myöhempään nukkujat ovat poikkeus. Mutta menevät myös nukkumaan 19-21 aikaan.
 
Mietin vielä virikkeitä päivälle. Pukeeko lapsi jo itse? Onko päiväkuiva? Syökö itse? Näiden kaikkien taitojen harjoitteleminen käy virikkeeksi 2-vuotiaalle.
Jos esimerkiksi osaa pääosin pukea itse haastetta voi lisätä alkamalla opetella nappeja, neppareita ja vetoketjuja. Jos syöminen lusikalla sujuu, niin voi opetella veitsen ja haarukan käyttöä. Voi myös opetella itse voitelemaan leipää ja kaatamaan maitoa.

Voi olla, että 2-vuotiasta en ehkä opettaisi vielä pyyhkimään peppua itse, vaikka olisi kuivaksi oppinut.

Virikkeet eivät ole vain leluja ja kerhoja. Myös kotona vietetty aika vaikuttaa siihen, miten illalla nukutaan. Useimmiten lapset vaativat vanhemmiltaan paljon huomiota illalla, jos päivän on ollut hoidossa. Oma aika on järjestettävä miehen kanssa vuorotellen eikä sitä joka päivä voi olla.

Yllento :)
Ei pue itse, mutta riisuu kyllä! :)
Käyttää vaippaa. On syönyt itse jo pitkään (noin 6kk ajan) kaikilla välineillä -lusikka, haarukka ja juo maidon/ mehun ihan itse.

Kotona vietetään aina ilta yhdessä, molemmat vanhemmat paikalla. Saa olla sylissä niin paljon, kuin haluaa ja kuunnellaan paljon hänen mielimusiikkia, sekä leikitään....

En tiedä miltä kuullostaa?:rolleyes:
 
Itseasiassa useimmat tämän ikäiset pienet heräävät 6-7 aikaan. Myöhempään nukkujat ovat poikkeus. Mutta menevät myös nukkumaan 19-21 aikaan.

Eclipse :) Meillä herää normisti aamu 08, joskus jopa 07....mutta nukkumaan menee yleensä siellä klo 23-01....
Jos menee nukkumaan sitä aiemmin, niin jaksaa herätä jo klo 06... mutta ei halua mennä, kun on niin paljon kiinnostavia asioita kotona, ettei nukkuisi millään:singing:

Hoidossa sen sijaan on väsynyt päivällä, koska häntä kyllästyttää; samat lelut ja virikkeettömyys....
 
Tähti, 2-vuotias ei kyllästy arkeen. Päiväväsymys on todennäköisesti seurausta huonosta päivärytmistä.
Haastetta voitte siis lisätä kuivaksi opettamisella ja pukemisharjoituksilla.

2-vuotiaalta ei myös voi kysyä, haluaako mennä nukkumaan. Se ei ole lapsen päätettävissä.

Jos et ole itse valmis tekemään muutoksia omaan toimintaasi niin kannattaa jatkaa samalla hoitajalla ja kärsiä huonoista illoista.

Harrastukset voivat lapsen kanssa olla jopa vähemmän kuormittavia vanhemmille kuin läsnäolo kotona iltaisin.

Todennäköisesti kuitenkin halusit vain tuoda pulman esille, et ratkaista sitä.
 
Ei meilläkään lapsi haluaisi mennä nukkumaan vaan haluaisi leikkiä iltaisin. Mutta sen takia meillä on käytössä tunnin rauhoittuminen unille. Välillä nukkumaan käyminen on sitä että itkee sängyssä sylissä jossa pidän pakolla. Oikeasti joka kerta nukahtaa alle 5min. On oikeasti jo väsynyt mutta ei huvittaisi nukkua. Tunnistan saman piirteen itsessäni.
Itse kuulun geeneiltäni iltavirkkuihin. On munkin mielestä täysin järjen vastaista laittaa lasta klo 21 nukkumaan kun mun aivot sanoo että se on keskellä päivää. Mutta niin vain tehdään.
 
Minusta on iltaisin mukavaa, kun saa lapsen ajoissa nukkumaan ja saa olla hetken miehen kanssa kahdestaan rauhassa.
Meillä kaikki tapahtuu aina samassa järjestyksessä ja suunnilleen samaan aikaan, niin nukahtaminenkin on helppoa.
 
Tähti, 2-vuotias ei kyllästy arkeen. Päiväväsymys on todennäköisesti seurausta huonosta päivärytmistä.
Haastetta voitte siis lisätä kuivaksi opettamisella ja pukemisharjoituksilla.

2-vuotiaalta ei myös voi kysyä, haluaako mennä nukkumaan. Se ei ole lapsen päätettävissä.

Jos et ole itse valmis tekemään muutoksia omaan toimintaasi niin kannattaa jatkaa samalla hoitajalla ja kärsiä huonoista illoista.

Harrastukset voivat lapsen kanssa olla jopa vähemmän kuormittavia vanhemmille kuin läsnäolo kotona iltaisin.

Todennäköisesti kuitenkin halusit vain tuoda pulman esille, et ratkaista sitä.

Yölento :) Haluttaisiin ratkaista pulma.

Tämä ongelma on tullut nyt enemmänkin esille, kun perhepäivähoitajalta siirtyi 2 isompaa lasta päiväkodin puolelle.

Näistä toinen lapsi, tyttö oli meidän pojan hyvä kaveri.... jäivät kaipaamaan toisiaan:sad001

Nyt ryhmäkoko on vain 2 lasta, entisen 4 lapsen sijaan.... Sillä lienee vaikutusta, kun ei ole kuin yksi kaveri enää..... ennen temmelsi ja leikki enemmän päivän aikana.

Tätä hoitajakin on pähkinyt ja haluaisi täyden ryhmän, mutta ei saa hoitolapsia nyt mistään - ilmeisesti:sad001
 
Ei meilläkään lapsi haluaisi mennä nukkumaan vaan haluaisi leikkiä iltaisin. Mutta sen takia meillä on käytössä tunnin rauhoittuminen unille. Välillä nukkumaan käyminen on sitä että itkee sängyssä sylissä jossa pidän pakolla. Oikeasti joka kerta nukahtaa alle 5min. On oikeasti jo väsynyt mutta ei huvittaisi nukkua. Tunnistan saman piirteen itsessäni.
Itse kuulun geeneiltäni iltavirkkuihin. On munkin mielestä täysin järjen vastaista laittaa lasta klo 21 nukkumaan kun mun aivot sanoo että se on keskellä päivää. Mutta niin vain tehdään.

Eclipse :) Meillä nukuttamiseen menee tunti, ellei kaksi. Ei tosiaan nuku helposti, vaan yleensä vähän villiintyy iltaa kohti ja nauraa kräkättää...juoksee ympäriinsä ja leikkii piilosta...kiipeilee, hassuttelee jne...

Itkua en muista, ei ole tainnut itkeä oikein koskaan nukkumaan menessä....

Hoidossa hän ei aina nuku päiväunia ja hoitaja onkin todennut, että on vaikea nukuttaa, koska on usein liian virkeä nukkuakseen. Tosin, jos hän ei nuku päiväunia, niin illalla sitten saadaankin hänet hyvässä lykyssä nukkumaan jo klo 21-22 :)

Ollaan hoitajan kanssa keskusteltu siitä, että jos lopetettaisiin päiväunet vallan, jotta menisi ajoissa illalla nukkumaan...?!:happy:
 
Tähti, neuvolasta saa varmasti vinkkejä toimiviin iltatoimiin ja netissä on aiheesta myös paljon materiaalia.

Sehän on lasten kannalta hienoa kun hoitajalla on hetken pienempi ryhmä, niin ehtii puuhailla lasten kanssa enemmän.
 
Mielenkiintoinen keskustelu täällä.
Oma kokemus, että syntymästä harjoiteltu "yö alkaa klo 20" -teemalla, ja nytkin menee sänkyyn klo 20, ehkä lukee kirjaa ja leikkii siellä klo 21 asti, mutta herää itsestään riittävän ajoissa, klo 06-07 välillä, että ehditään hoitoon viedä. Me ei olla vielä aloiteltu mitään harrastuksia etsiä, kun ilta niin lyhyt, koirat lenkitetään yhdessä yms. mutta varmasti jossain kohti katsotaan vaikka jotain jumppakerhoa tmv. mitä täällä voisi pienille lapsille olla (luultavasti vaihtoehtoja on vähän tai ei ollenkaan). Viikonloppuisin käyn Elixialla jumpassa, jonka lapsiparkissa tyttö hyvin viihtyy ja sunnuntaisin on perheuinti. MInusta on mukava, että on ainakin jotain "ohjelmaa", edes leikkipuistossa käynti la/su. Asumme metsän keskellä, täällä ei ole leikkikavereita ja omat kävyt on jo aikalailla nähty :) Hiekkaleikkejä leikitään iltaisin omalla etupihalla, nyt kun on ollut vielä nättejä ilmoja. Talven pimeys tuo täällä omat haasteensa, kun on pilkkopimeää ilman otsalamppua :)
 
Tähti, neuvolasta saa varmasti vinkkejä toimiviin iltatoimiin ja netissä on aiheesta myös paljon materiaalia.

Sehän on lasten kannalta hienoa kun hoitajalla on hetken pienempi ryhmä, niin ehtii puuhailla lasten kanssa enemmän.

Yölento :)
2v-neuvolassa asiasta keskusteltiin ja todettiin, että lapsella ei ole hätää, jos on päivällä virkeä ja hyväntuulinen.

Nykypäivänä lapsi joutuu olemaan enemmän mukana työelämän pyörityksessä, koska vanhemmat joutuvat töissä entistä kovemmalle.

Mulle on nyt töissä annettu hoidettavaksi monta uutta ja isoa projektia. Siis PALJON lisää töitä!!:wideyed: Ellen hoida näitä projekteja asiakkaalle ajoissa, niin tulee satavarmasti potkut.

"Tuotteet" (anteeksi liikesalaisuus), tulee ulkomailta omista tehtaista ja sen jälkeen ne kierrätetään Skandinavian kautta, koska siellä niistä tehdään asiakkaan haluaman tuotantoprosessin mukaiset, heidän tuotantoprosessiin isoimpiin tehtaisiin täällä Suomessa. Puhutaan tehtaista.

Mulla ei siis ole varaa leikkiä asioilla, että koska lapsi nukkuu tai ei vielä nuku. Jos en pysty iltaisin järjestämään lapselle aktiviteettia, niin en kyllä syytä siitä itseäni...:notworthy :Heartpink :hug013

Aika usein on pakko mennä töihin ilman kunnon yöunia, kun yölläkin välillä heräillään.

Mutta positiivisena asiana pidän sitä, että on varaa ostaa lapselle vaatteita ja leluja, sekä käydä lomamatkalla ulkomailla :) Varaa tehdä, mitä halutaan, sillä meidän lapsi ei asu köyhyyden keskellä :)

.
 
Last edited by a moderator:
Tähti, elämä on valintoja.
Olette puhuneet neuvolassa, että huolta ei ole ja silti täällä toteat, että lapsi ei mene illalla nukkumaan ja joudutte herättämään aamulla. Itse toit esille, että on ongelma. Jos nyt kuitenkin olet muuttanut mielesi, että ongelmaa ei ole, niin ok.

Minusta lapsen ei tule kärsiä vanhempiensa työstä tai työttömyydestä. Työttömyyteen ei aina voi vaikuttaa, mutta työhön voi. Mikään raha maailmassa ei korvaa lapsuutta Eikä mikään rahalla ostettava takaa onnellista elämää.

Väsymys on uhka terveydelle jokaisessa ikävaiheessa. Unesta huolehtiminen on tärkeämpää kuin lelut, vaatteet ja matkat
 
Minusta lapsen ei tule kärsiä vanhempiensa työstä tai työttömyydestä. Työttömyyteen ei aina voi vaikuttaa, mutta työhön voi. Mikään raha maailmassa ei korvaa lapsuutta Eikä mikään rahalla ostettava takaa onnellista elämää.

Väsymys on uhka terveydelle jokaisessa ikävaiheessa. Unesta huolehtiminen on tärkeämpää kuin lelut, vaatteet ja matkat

Yölento :) Meillä lapsi ei tosiaan kärsi mistään....vuoroin perään sitä ollaan vähillä unilla. Käydään töissä.

Mieluummin käyn töissä ja ansaitsen rahaa, joten lapsi myös saa "kivoja asioita" elämäänsä :)

Elämä on todella täynnä valintoja....Ein tosiaan viitsi osaavana ihmisenä olla vaan työttömänä ja rahattomana jossain sohvan perukoilla:laughing002
Senkin valinnan voisi tehdä, jos haluaisi....

.
 
Last edited by a moderator:
Nykypäivänä lapsi joutuu olemaan enemmän mukana työelämän pyörityksessä, koska vanhemmat joutuvat töissä entistä kovemmalle.

Nuo olivat, Tähti, sinun sanojasi. Minun on todella vaikea usein ymmärtää, mitä yrität sanoa.

Elän kuitenkin samassa ajassa samaa pikkulapsivaihetta enkä silti ymmärrä. Ei meilläkään lapsi jää mistään paitsi eikä silti tiedä mitään työelämän pyörityksestä.

Kivat asiat elämässä ovat usein ilmaisia. Meillä oli tänään kiva päivä. Käytiin kirjastossa, puistossa ja metsässä. Poika kiipeili kiville ja kannoille ja tanssi ja kuunteli musiikkia. Poika oppi ottamaan omenan puusta ja haukkaamaan siitä paloja. Opetteli myös avaamaan avaimella postilaatikkoa ja sulkemaan sen. Keinui ensimmäistä kertaa isojen lasten keinussa puistossa. Harjoitteli saksilla leikkaamista, ruuvimeisselin ja lenkkiavaimen käyttöä.
 
Takaisin
Top