Synnyttäneet --40+++

Tähti, pursotettavaa kermaa myydään,mutta ei se valmisvaahto pysy kauniina. Kuohukermaa ja kreemijauhetta, niin saa kestävän vaahdon. Tietysti pursotin tarvitaan myös.
 
Kyllä mä oon kaikista isoimmista kaupoista löytänyt pursotin kermaa. Oliks se niin Tähti et teillä oli ne lettu kestit mihin etsit?
 
Kyllä mä oon kaikista isoimmista kaupoista löytänyt pursotin kermaa. Oliks se niin Tähti et teillä oli ne lettu kestit mihin etsit?

Eclipse :) Lettuihin tavallista kermaa, pursotettavaa ajattelin koristeisiin :)
 
:greet025
Siis ei!
Tänään törmäsin uuteen tilanteseen. Meillä (vielä hetken 1-vuotias) lapsi puhui rivoja:excited001:gen045

En tiedä itkeäkö vai nauraa...

Isi kuuli saman jo toistamiseen.

Tätäkö se hoidossa käynti teettää:scared001
Kotoa ei ole näitä oppinut, ja Äiti ei nyt yhtään tykkää.:sad010

Kokemuksia muilla?:rolleyes:
 
Last edited by a moderator:
Tähti, kyllä se ohi menee,kun ei kiinnitä siihen huomiota. Jostain ne rumat sanat joka tapauksessa oppii.
 
Joo ei kannata kiinnittää huomiota tai innostuu vaan enemmän. Tän ikästä kun ei voi oikein kieltääkään kun ei ymmärrä miksi ei saa sanoa.
Mä ihmettelen ettei meidän ipana kiroile, koska mä kyllä päästelen ärräpäitä. Enkä oo alkanu sievistelemään lapsen kuullen. Ehkä just siks että mä en hyssyttele.
 
Joo ei kannata kiinnittää huomiota tai innostuu vaan enemmän. Tän ikästä kun ei voi oikein kieltääkään kun ei ymmärrä miksi ei saa sanoa.
Mä ihmettelen ettei meidän ipana kiroile, koska mä kyllä päästelen ärräpäitä. Enkä oo alkanu sievistelemään lapsen kuullen. Ehkä just siks että mä en hyssyttele.

Eclipse :) Täällä ei kirosanoja, vaan niitä rumia -kiellettyjä sanoja. Isojen poikien sanoja...

Mä olin vaan, että mitä?!:hungover:
 
Täällä on keskitytty muihin uusiin sanoihin. Vielä ei ärräpäitä ole kuulunut, vaikka joskus itseltäni pääsee. En myöskään paljon jarruttele, joten toivotaan, ettei tartu just siksi, kun siitä puuttuu jännittävyys :)
Puheen kehitys on meillä varmaan vähän liikkumisen jaloissa. Kiipeilee tuoleille ja sohvaan, temppuilee ihan miten vaan. Pukemista haluaa harjoitella. Päiväkodista kun hakee, niin nyt juoksee valmiiksi portille hyväntuulisena ja ilmoittaa "kotiin". Niin se vaan on iso tyttö tuo meidän vauveli. Huomenna tulee 1 v 5 kk.
 
:greet025 täällä on alettu jo puhua peräkkäisiä sanoja:p Ikää siis vielä alle 2-vuotta.

Mm tällaisia lauseita tulee nyt ihan solkenaan;

Äiti tee ruokaa
Äiti anna leipää
Isin kanssa saunaan
Autolla mennä kotiin
Anna heti namia
Isi tulee autolla
Tykkää äitistä isistä

Ja tää on siis ihan paras: hau aar yuu tudei....aim fain thankiu:joyful:

Pahin: toi on pillu

Mm. kuvakirjoista selittää ummet ja lammet, tietää ihan kaikkien nimitykset, kuten pupu hyppii, traktori hurrr hurr, kengät jalkaan pihalle....näitä on vaikka miten ja jokapäivä tulee uusia:p

Puhetta riittää:p
 
Moikka vaan. Tänne rantautui lähes neljä viikkoa sitten pieni miehen alku, jonka kanssa elämää opeteltu.

Tähti: onneksi nuo ei toivotut sanat jää nopeesti unholaan kun ei kiinnitä niihin huomiota ja kannustaa muihin sanoihin...

Oij, onnittelut IIltatähteilijä!:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred
Ompa ihanaa, pieni käärö sylissä:love7

Montako sisarusta tulokkaalla nyt onkaan? Ja minkä ikäisiä?:rolleyes:

Rumia sanoja on onneksi vasta tuo yksi, hän on sen oppinut isommalta pojalta päivähoidossa. Meidän poika on ryhmän nuorin ( vielä 1v), eikä todellakaan tiedä, mitä jokin ruma sana tarkoittaa.

Itse en edes ehtinyt hänelle vielä sanoa, ettei saa rumia puhua, kun sana tuli niin yllätyksenä, että repesin nauruun:laughing021

Täytyy suhteuttaa, mikäli näitä alkaa kuulua useammin ja enemmän:singing::joyful:

.
 
Kyllä mä oon kaikista isoimmista kaupoista löytänyt pursotin kermaa

Eclipse :) Törmäsin tähän kermaan yllättäin kylmäkaapissa!

Olin jo luovuttanut etsimisen suhteen, kun missään järkevässä paikassa sitä ei ollut missään lähikaupassa, eikä myyjäkään tiennyt mistä etsiä.

Sitä en tiedä, miksi näitä säilytetään kylmässä?! Ponnekaasu tuote! Ennen olen löytänyt hyllystä, missä on kaikkia kakunkoristeita jne..

Yölento :) Kauniina eivät pysykkään!
Ajattelin vaan, että tulisi koristeeksi...
Synttäreillä lapset saisivat pursottaa kuvioita lettujen reunaan jne...:)
Kaikki ovat vasta aika pieniä, niin pitävät varmasti ajatuksesta "minä- itse" tehdä, pursottaa...:p

Yritän järjestää pojalle lasten synttärit, jotka olisi vähän erilaisemmat, kuin vain se ainanen perus, että puhalletaan kynttilät ja leikataan pala kakkua:laughing002

Saippuakuplatkin sopisi hyvin kuvaan,:jokercolor:king tosin en tiedä vielä, miten sen toteuttaa ilman, ettei kaikki lattiat ja vaatteet olisi litimärkänä..
 
Meillä tyttö tykkää Trollit elokuvasta joten teen aiheeseen sopivan kakun ja tilasin lautaset ym samaa sarjaa. Ostin myös trollihahmoja kakun päälle. Muuten teen sokerimassasta iloisen värisiä kukkia, sateenkaaren jne. Kakusta teen kyllä muuten kermakakun. En pidä kokonaan sokerimassalla vuoratuista. Lisäksi teen perinteisesti voileipäkakkua, pipareita ja piirakoita. Ohjelmaa en vielä suunnittele. Pitää katsoa minkä ikäisiä lapsia tulee kenenkin mukana ja riippuu ilmastakin voiko olla ulkona. Lapset kyllä keksii leikkejä ilman mitään varsinaista ohjelman järjestämistä pienenä. Nämä kaikki tulee ns kaverisynttäreille.
Isovanhemmille pidän edellisenä päivänä kahvituksen erikseen johon haen kaupasta valmiin kakun ja pullaa. Valittivat viime vuotisen jälkeen että oli liikaa porukkaa ja muuta turhan päivästä. Tulkoon sit erikseen mutta turha luulo et myöskään järjestän mitään erikoista heille. Tekis mieli olla kutsumatta ollenkaan kun mikään ei kelpaa.

Eclipse :) Onko teillä jo pitkällä synttäreiden suunnittelu? Ootko saanut uusia ideoita?:rolleyes: Jostain syystä kysyn, koska huomaan sulla olevan silmää ideoille! Etkä luultavasti arvosta ihan perusjuttuja.

Meillä Trollit ei varsinaisesti kiinnosta, mutta ei tyrmätäkään. Kiinnostaako teillä viidakon eläimet yhtään?:rolleyes: Jos niin, mitkä?:rolleyes:

Meillä kaikki kiinnostava on lähinnä vain niitä :) Myös tavallisista eläimistä kiinnostaa esim. ankka, vähän koira ja hitusen kissa.

Kiinnostavimmat on apina, joka on ihan ykkönen, hämähäkki, sekä kirahvi. Tiikeri on myös aika iso juttu. Sitten lammas ja kukko saa siunauksen!:laughing002

Nyt helposti miettii, kertooko mieltymykset itse lapsesta:eek:?

On nämä pienet lapset ihanan hauskoja kriteereineen
:laughing005 :laughing025

Mites tällä palstalla muilla?
Olisi tosi kiinnostavaa kuulla!!:p
.
 
Synttäreitä en oo vielä hirveesti suunnitellu kakkua ja teemaa pitemmälle. Kakun koristeet ja mukit + lautaset oon ostanu Trolli aiheisena. Mut koska osallistujia ei hirveesti ole ja lapset on aika eri ikäisiä niin aattelin ohjelman keksiä lennossa. Kun kaikki riippuu ilmasta. Jos on lämmin niin pihalla riittää tekemistä ilman mitään kummempaa keksimistä. Sade säälle pitää olla sit varasuunnitelma. Prinsessalinna ja pallomeri hoitanee sen puolen. Ja mun mielestä lapset ei tarvii ihmeemmin keksittyä ohjelmaa. Ne keksii kyllä ihan itse :p

Meillä taitaa kiinnostaa eniten kissat, koirat ja maatilan eläimet. Mut se taitaa johtua meidän kirjavalikoimasta. Mä itse olen pienestä pitäen ollu kiinnostunu erilaisista eläimistä ja olin pienenä leijona fani. Luin kaikki Elsa kirjat moneen kertaan. Vieläkin kirjahyllystä löytyy iso kuvakirja Serengetistä. Pitääkin muistaa etsiä kirpparilta viidakkokirja seuraavaksi :)
 
Synttäreistä: mulla ollut tapana suunnitella ohjelmaa siinä vaiheessa vasta kun lapsi on koulussa ja on kaverisynttärit. Varsinkin mitä isompia ovat, sitä enempi leikkejä, meinaan ei ole hyvä yhdistelmä 10 poikaa ja sokeri :D Siinä mopo lähtee käsistä hyvin nopeesti. Nyt näillä pikkusiskoa ei kummallakaan oo olleet vielä mitään erityistä. Jos on vierailla lapsia mukana niin leikkivät omia leikkejä ja jos ei niin aikuisten kanssa sitten leikkineet.

Tähti: en usko että se isompi poikakaan siellä hoitopaikkaa tietää mitä pillu tarkoittaa :D Ja tosiaan ne kyllä oppii vaikkei kotona ikinä.kiroiltais. Mä tein niin isompien lasten kanssa, ajattelin etten ainakaan minä niitä ole opettanut ja viimeistään koulussa kaikki oli opittu. Mutta eivät kiroilleet koskaan kotona eivätkä viljelleet niitä yleisillä paikoilla (busseissa/kaupassa ym)

Täällä on uhma tullut aika kovaksi ja on oppinut laulamaan. Sanoja tulee reilusti ja koko ajan tulee uusia sanoja. Kova kiipeilijä on, vailla järjen hiventä. Ei mitään itsesuojeluvaistoa ja äiti on sydän syrjällään koko ajan :)
 
Oij, onnittelut IIltatähteilijä!:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred
Ompa ihanaa, pieni käärö sylissä:love7

Montako sisarusta tulokkaalla nyt onkaan? Ja minkä ikäisiä?:rolleyes:


.

Täällä oon siis uusintakierroksella :D mies män vaihtoon muutama vuos sitten... Aikoinaan vannoin, että muksut "tehdään" 30 v mennessä... Nuoruuden näköalattomuutta.

Onnekseni olen kuulunut siihen porukkaan, joka ei hirmusen kauan ole joutunut lapsien tuloa odottamaan, kun päätös lapsen yrityksestä on tehty. Kaikki tsempit ja voimarutistukset erityisesti Katjushalle ja puolisollesi :Heartred. Pitkän ja mutkaisen tien olette kulkeneet.

Lapsia on nyt siis 3 kpl. Vanhimmainen pääsee kesällä ripille (tyttö) ja keskimmäinenkin on jo 12-v pojan koltiainen... Pyritään siis nyt yhdistämään teinielämä pikkuvauva-arjen pyöritykseen. Eli omat haasteensa siinäkin, kun isommat kilpailee sarjatasolla omissa urheiluharrastuksissaan.

Synttärijutuista: meillä oli aikonaan ja on edelleenkin suuressa suosiossa lasten osallistuminen herkkuannosten tekoon. Eli jätskiannokset/lettukestit synttäreillä suuressa suosiossa. Isoja ohjelma numeroita ei tosiaan meilläkään alta kouluikäsille ollut. Kouluikään tultaessa oli aarteenetsintää, kuumaa-kylmää leikkiä, muistileikkejä yms ohjelmaa. Isompana on erityisesti pojan kaverit innostuneet vaahtokarkkien paahtamisesta ja makkaran paistosta nuotiolla. Niiden perään heti kyselevät, jos ei ole sitä ohjelmanumerossa.
 
Täällä oon siis uusintakierroksella :D mies män vaihtoon muutama vuos sitten... Aikoinaan vannoin, että muksut "tehdään" 30 v mennessä... Nuoruuden näköalattomuutta.

Onnekseni olen kuulunut siihen porukkaan, joka ei hirmusen kauan ole joutunut lapsien tuloa odottamaan, kun päätös lapsen yrityksestä on tehty. Kaikki tsempit ja voimarutistukset erityisesti Katjushalle ja puolisollesi :Heartred. Pitkän ja mutkaisen tien olette kulkeneet.

Lapsia on nyt siis 3 kpl. Vanhimmainen pääsee kesällä ripille (tyttö) ja keskimmäinenkin on jo 12-v pojan koltiainen... Pyritään siis nyt yhdistämään teinielämä pikkuvauva-arjen pyöritykseen. Eli omat haasteensa siinäkin, kun isommat kilpailee sarjatasolla omissa urheiluharrastuksissaan.

Synttärijutuista: meillä oli aikonaan ja on edelleenkin suuressa suosiossa lasten osallistuminen herkkuannosten tekoon. Eli jätskiannokset/lettukestit synttäreillä suuressa suosiossa. Isoja ohjelma numeroita ei tosiaan meilläkään alta kouluikäsille ollut. Kouluikään tultaessa oli aarteenetsintää, kuumaa-kylmää leikkiä, muistileikkejä yms ohjelmaa. Isompana on erityisesti pojan kaverit innostuneet vaahtokarkkien paahtamisesta ja makkaran paistosta nuotiolla. Niiden perään heti kyselevät, jos ei ole sitä ohjelmanumerossa.


Onnea poikasesta! :Heartblue Oliko rankka synnytys? Mä muistelen hyvällä ja kaihoisasti synnytyksiä. Raskaana en haluis enää olla, mutta synnyttää voisin vielä montakin kertaa :D Mulla oli sama homma, että ukko meni vaihtoon muutama vuosi sitten ja päätökset "ei enää lapsia" jäi ja tuli vielä kaksi energiapakkausta lisää :) Mun vanhemmat lapset on jo aikuisia. Esikoinen 20v ja vanhempi poika täytti just 18v ja sitten on nää tättähäärät 3v ja 1.5v :love7 Ei ihan enää samalla energialla mene nämä pienemmät mitä parikymppisellä, mutta pitäis olla elämänkokemusta enemmän ja onkin siinä mielessä, etten hötkyile enää samanlailla kaikkien asioiden kanssa, mitä nuorempana. Varmempi äitinä, paitsi silloin kun tuo 3v uhmailee oikein kunnolla. Silloin olen aika neuvoton, kun ei isommat lapset lyöneet eikä raapineet ja tämä tekee molempia. Silloin tuntuu kyllä että ollaan sellaisella alueella mistä en tiedä mitään ja paska äiti leima otsassa heti. Mulla on kuitenkin nollatoleranssi lyömisen suhteen, eli vaikeuksia on:scratch:shifty:
 
Onnea poikasesta! :Heartblue Oliko rankka synnytys? Mä muistelen hyvällä ja kaihoisasti synnytyksiä. Raskaana en haluis enää olla, mutta synnyttää voisin vielä montakin kertaa :D Mulla oli sama homma, että ukko meni vaihtoon muutama vuosi sitten ja päätökset "ei enää lapsia" jäi ja tuli vielä kaksi energiapakkausta lisää :) Mun vanhemmat lapset on jo aikuisia. Esikoinen 20v ja vanhempi poika täytti just 18v ja sitten on nää tättähäärät 3v ja 1.5v :love7 Ei ihan enää samalla energialla mene nämä pienemmät mitä parikymppisellä, mutta pitäis olla elämänkokemusta enemmän ja onkin siinä mielessä, etten hötkyile enää samanlailla kaikkien asioiden kanssa, mitä nuorempana. Varmempi äitinä, paitsi silloin kun tuo 3v uhmailee oikein kunnolla. Silloin olen aika neuvoton, kun ei isommat lapset lyöneet eikä raapineet ja tämä tekee molempia. Silloin tuntuu kyllä että ollaan sellaisella alueella mistä en tiedä mitään ja paska äiti leima otsassa heti. Mulla on kuitenkin nollatoleranssi lyömisen suhteen, eli vaikeuksia on:scratch:shifty:

Helpolla taas mielestäni pääsin. Tensin ja ilokaasun turvin hyvin pärjäsin. Kovimmat vaiheet oli viimesten avaavien supistusten aikaan, puolisen tuntia ehittiin salissa oleen. Yllättävän nopeesti kyllä oon toipunu, kun ennakkoon aattelin että ikä tuo oman osansa mukanaan ja valmustauduin pidempään toipumiseen. Pientä 2 viikkoo kestänyttä paineen tunnetta lukuunottanatta ei oo ollu mitään...
Mulla tuo esikko on ollu varsinainen tuittu 2 vuotiaasta alkaen. Purru ei, mutta lyö edelleenkin hanakasti pikkuveljeensä kun ottavat yhteen... Uhma ollu selkeesti hankalampi kuin murrosikä. Toistaiseksi tämä uus tulokas on äitinsä helpolla päästäny verrattuna isompiin sisaruksiinsa :)
Itse tunnistan kanssa tuon, että on jotenkin varmempi omasta äitiydestään kuin sillon parikymppisenä ja osaa ottaa rennommin eikä joka kirahdukseen pomppaa. Toki nyt on ihan eri tavalla tietoakin saatavilla ku aiemmin (mm imetyksestä, tiheän imun ja vauvan psyykkisen kehityksen vaiheista yms) Mutta tässä vasta kuukausi on tätä vauvaelämää harjoteltu, joten voihan se olla että tuun vielä tänne tuskissani huuteleen :wink
 
Mulla tuo esikko on ollu varsinainen tuittu 2 vuotiaasta alkaen. Purru ei, mutta lyö edelleenkin hanakasti pikkuveljeensä kun ottavat yhteen...Uhma ollu selkeesti hankalampi kuin murrosikä. Toistaiseksi tämä uus tulokas on äitinsä helpolla päästäny verrattuna isompiin sisaruksiinsa :)
Itse tunnistan kanssa tuon, että on jotenkin varmempi omasta äitiydestään kuin sillon parikymppisenä ja osaa ottaa rennommin eikä joka kirahdukseen pomppaa. Toki nyt on ihan eri tavalla tietoakin saatavilla ku aiemmin (mm imetyksestä, tiheän imun ja vauvan psyykkisen kehityksen vaiheista yms) Mutta tässä vasta kuukausi on tätä vauvaelämää harjoteltu, joten voihan se olla että tuun vielä tänne tuskissani huuteleen :wink

Iltatähteilijä :)
Koska uhma alkaa?

Aina puhutaan ikävuodesta 3., mutta meillä se on selvästi alkanut 1 v.8kk. iästä. Tosin en tiedä on varmasti vielä kyse uhmasta 1v.11kk, mutta on sitä omaa mieltä joka asiassa? Oma pää, kun jotain mieltä jostain

Pääasiassa niin aurinkoinen ja leikkisä :)
 
Takaisin
Top