Synnyttäneet --40+++

Hmm... Suomessa on yksi pisimmistä äitiysvapaista ja tukijärjestelmistä. En mä valita saamastani tuki määrästä. Suomi on toki siinä erilainen maa, että täällä kummankin vanhemman on käytävä töissä, jotta perhe pärjää taloudellisesti. Muualla on säädetty enemmän niin että toinen voi olla kotiäitinä tai - isänä. Lisäksi rahallinen tuki tarha, esiopetus ja koulutus puolella on omaa luokkaansa.
Jos lapsi olisi ollut suunniteltu niin olisin ensin säästänyt hoitovapaa aikaa varten kuten ystäväni tekivät. Mutta ylläreiden kanssa se ei oikein ole mahdollista :grin
Eikä me nyt hirveesti ole jouduttu peruselämässä säästämään. Toki ei voi matkustella ja remontteja on siirrettävä. Mä en ole ennen lastakaan tuhlannut merkkituotteisiin tai kampaajaan jne. Mä oon värjänny hiukseni itse jo 30 vuotta ja pitkiä hiuksia ei tarvi leikata kuin parin vuoden välein. Ruoka meillä on ihan tavallista kotiruokaa jne joten ei siinäkään tarvi kikkailla. Ainut mihin vähän tuhlailen nyt kesän tullessa on pihakukkaset ja istutukset.
Se hyvä puoli vanhana äidiksi tulemisessa on, että taloudellinen tilanne on parempi ja vakituinen työ odottaa että palaan. Mutta kyllä mä silti välilä toivon että olisin nykyisen miehen tavannut aikaisemmin ja saanut lapsen aikaisemmin. Olisi ollut enenmän yhteistä aikaa jäljellä ja mahdollisesti lapsi saanut sisaruksia.

Eclipse :) Oletteko yrittämässä toista?

Säästäen pärjää nippa nappa, mutta minusta kotihoidontuki ei ole suhteutettu oikein suhteessa muihin tukiiin. Jos olisi, niin se olisi pari sataa/kk enemmän.
 
Ei yritetä toista. Mä pidän sitä liian suurena riskinä omalle terveydelle eikä mieskään halua toista lasta. Meillä on myös pieni omakotitalo joka ostettiin kahdelle aikuiselle. Vierashuoneesta saatiin tytölle oma pieni huone, mutta toiselle ei oo tilaa. Tän ikäisenä ei halua enää aloittaa asuntolainaa kasvattamaan.
 
Meillä on kans mökki täynnä, mutta kai tuonne ainokaiseen makkariin toinen tenava mahtuis :) (tyttö korsovaa siellä, vanhemmat olohuoneessa) Ei ostettu isoa taloa, ja pitkään tässä kahden oltiinkin. Ollaan harkittu, että sauna ja kylppärihommat muutettais, paljon hukkaneliöitä sielläkin, että olisi vain ulkona sauna (koska se on sisällä osoittautunut tarpeettomaksi). Saisimme toisen makuuhuoneen. Eipä tuolla niin hirveä kiire ole, kun näinkin mahdutaan tulevat vuodet. Ehkä jos on kaksi tenavaa ja kouluikä, niin sitten on enemmän oman tilan tarvetta.
 
Ei yritetä toista. Mä pidän sitä liian suurena riskinä omalle terveydelle eikä mieskään halua toista lasta. Meillä on myös pieni omakotitalo joka ostettiin kahdelle aikuiselle. Vierashuoneesta saatiin tytölle oma pieni huone, mutta toiselle ei oo tilaa. Tän ikäisenä ei halua enää aloittaa asuntolainaa kasvattamaan.

Eclipse :) Asuntolainaa voi ottaa ilman lapsia, esim. jos on tarvetta ostaa isompi asunto.

Sain vihdoin kukistettua miehen asuntokuumeesta!
Meillä on 2-kerroksinen rivitaloasunto 140m2, ollut jo 11vuotta. Täysin maksettu ja omistus meillä!

Mies tässä innostui uudesta omakotitalosta ja käytiin sitä ihan katsomassakin 3kertaa. Olisi ollut 250m2 tilaa ja iso tontti. Hän oli jo muutovalmis sinne!:duckie

Hihhh...

Pistin kapulat rattaisiin siksi, että se oli vähän liian syrjässä, (talossa ei ollut mitään vikaa), noin 4km päästä keskustasta.

Me halutaan kyllä toinenkin lapsi ja mahtuu ihan hyvin nykyiseen asuntoon. Yritys on päällä..
:love7
 
Niin meillä on vielä puolet asuntolainasta maksamatta. Jos muutettais isompaan niin asuntolainan määrä tuplaantuisi. Mielummin asuu nykyisessä ja laina on maksettu 5 vuodessa. Sen jälkeen on toki teetettävä katto ja viemärirempat mutta rahaa jää jo johonkin ylimääräiseenkin. Ja kyllä mä mietin sitä että ikää tulee ja aina voi toinen sairastua johonkin ja joutuu lopettamaan työnteon. Oma äitinikin sairastui vakavasti vain 54 vuotiaana ja on ollut siitä asti sairaseläkkeellä. Ja niin voi käydä täysin perusterveelle ja normi elämäntavoilla.
 
Mekin kyllä mielellään hoidetaan tämä laina, ikinä ei tiedä, milloin työnteko loppuu. Ihmisillä kestää niin paljon eri ajan se lyhentäminen - meillä ainakin kun määrät vastaavat vuokraa :)
 
Niin meillä on vielä puolet asuntolainasta maksamatta. Jos muutettais isompaan niin asuntolainan määrä tuplaantuisi. Mielummin asuu nykyisessä ja laina on maksettu 5 vuodessa. Sen jälkeen on toki teetettävä katto ja viemärirempat mutta rahaa jää jo johonkin ylimääräiseenkin. Ja kyllä mä mietin sitä että ikää tulee ja aina voi toinen sairastua johonkin ja joutuu lopettamaan työnteon. Oma äitinikin sairastui vakavasti vain 54 vuotiaana ja on ollut siitä asti sairaseläkkeellä. Ja niin voi käydä täysin perusterveelle ja normi elämäntavoilla.

Eclipse :) Kohta on sitten oma :)

Vielä haaveilen elämästä ilman omaisuutta, ilman vaatimuksia ja vaateita...vapaudesta!:p Se olisi mannaa... joskus nuorena sen koin, kun ei omistanut mitään, ei ollut lantin lanttia taskussa ja sai yöllä kävellä/vaeltaa vapaana pitkin katuja:p
 
:greet025 hei taas kaikki!!:greet025

Olisi kiva kuulla minkälaisia juhlia suunnittelette ja järjestätte 2-vuotiaalle?:rolleyes:

Meillä kohta 2-v. juhlat edessä :) Lapsen toiveen mukaan, tehdään lettukestit!:grin

Paljon kermavaahtoa ja erilaisia koristerakeita, hillomakuja ja...karamelleja... Jokainen vieras saa itse tehdä omansa, valinnan mukaan :)

Niin ja ainakin serpentiiniä ja ilmapalloja. Ehkä yksi pieni synttärikakku.

Lisää vinkkejä?:rolleyes:
 
Meillä tyttö tykkää Trollit elokuvasta joten teen aiheeseen sopivan kakun ja tilasin lautaset ym samaa sarjaa. Ostin myös trollihahmoja kakun päälle. Muuten teen sokerimassasta iloisen värisiä kukkia, sateenkaaren jne. Kakusta teen kyllä muuten kermakakun. En pidä kokonaan sokerimassalla vuoratuista. Lisäksi teen perinteisesti voileipäkakkua, pipareita ja piirakoita. Ohjelmaa en vielä suunnittele. Pitää katsoa minkä ikäisiä lapsia tulee kenenkin mukana ja riippuu ilmastakin voiko olla ulkona. Lapset kyllä keksii leikkejä ilman mitään varsinaista ohjelman järjestämistä pienenä. Nämä kaikki tulee ns kaverisynttäreille.
Isovanhemmille pidän edellisenä päivänä kahvituksen erikseen johon haen kaupasta valmiin kakun ja pullaa. Valittivat viime vuotisen jälkeen että oli liikaa porukkaa ja muuta turhan päivästä. Tulkoon sit erikseen mutta turha luulo et myöskään järjestän mitään erikoista heille. Tekis mieli olla kutsumatta ollenkaan kun mikään ei kelpaa.
 
Meillä tyttö tykkää Trollit elokuvasta joten teen aiheeseen sopivan kakun ja tilasin lautaset ym samaa sarjaa. Ostin myös trollihahmoja kakun päälle. Muuten teen sokerimassasta iloisen värisiä kukkia, sateenkaaren jne. Kakusta teen kyllä muuten kermakakun. En pidä kokonaan sokerimassalla vuoratuista. Lisäksi teen perinteisesti voileipäkakkua, pipareita ja piirakoita. Ohjelmaa en vielä suunnittele. Pitää katsoa minkä ikäisiä lapsia tulee kenenkin mukana ja riippuu ilmastakin voiko olla ulkona. Lapset kyllä keksii leikkejä ilman mitään varsinaista ohjelman järjestämistä pienenä. Nämä kaikki tulee ns kaverisynttäreille.
Isovanhemmille pidän edellisenä päivänä kahvituksen erikseen johon haen kaupasta valmiin kakun ja pullaa. Valittivat viime vuotisen jälkeen että oli liikaa porukkaa ja muuta turhan päivästä. Tulkoon sit erikseen mutta turha luulo et myöskään järjestän mitään erikoista heille. Tekis mieli olla kutsumatta ollenkaan kun mikään ei kelpaa.

Eclipse :) Onko Trollit jotain noidista, vai mistä? Piirretty? Kuullostaa hyviltä tulevilta synttäreiltä siellä! :)

Täällä kiinnostaa eniten ABC Kids tv, siellä on laidasta laitaan ja kivan näköistä, leikkimielistä lasten musaa piirretyn kera :)

Oon yllättynyt, että poika pitää niin monesta. Viidakon eläinhahmot edelleen ykkösenä, apinat, tiikerit, kirahvit jne..Tosin hän ei hätkähdä ollenkaan mitään Haloween juttuja, vaikka melkein itse hetkahdan.

On totta, että lapset luo pitkälti itse synttäri ohjelman, ei tarvitse luoda paitsi puitteet! :)
 
Trollit on sellasia pieniä metsän asukeita :grin https://www.episodi.fi/elokuvat/trolls/
Meillä on C More paketti ja lisäksi Disney Junior kanava. Mä tykkään tosta Disney Juniorista kun kaikki sen ohjelma on alle koulu ikäisille eli sieltä ei tule väkivaltaisia piirrettyjä ollenkaan. Ei tarvi mitään vahtimisia jos istuttaa mukulan telvision ääreen siks aikaa et saan kotityöt tehtyä.
Toi Trollit elokuva tuli C Morelta niin tallensin digiboxille. Sitä on katsottu liiankin kanssa iltaisin, mut mäkin pidän siitä. Disneyn ohjelmista prinsessa Sofia on ehdoton ykkönen. Siitä sitten aihe seuraaville synttäreille. :grin
Nyt on katottu välillä umizoomia ja muita opetuspiirrettyjä nick juniorilta.
 
Trollit on sellasia pieniä metsän asukeita :grin https://www.episodi.fi/elokuvat/trolls/
Meillä on C More paketti ja lisäksi Disney Junior kanava. Mä tykkään tosta Disney Juniorista kun kaikki sen ohjelma on alle koulu ikäisille eli sieltä ei tule väkivaltaisia piirrettyjä ollenkaan. Ei tarvi mitään vahtimisia jos istuttaa mukulan telvision ääreen siks aikaa et saan kotityöt tehtyä.
Toi Trollit elokuva tuli C Morelta niin tallensin digiboxille. Sitä on katsottu liiankin kanssa iltaisin, mut mäkin pidän siitä. Disneyn ohjelmista prinsessa Sofia on ehdoton ykkönen. Siitä sitten aihe seuraaville synttäreille. :grin
Nyt on katottu välillä umizoomia ja muita opetuspiirrettyjä nick juniorilta.

Eclipse :) Kiitto vinkistä!

Täytyy näyttää pojalle ensitilassa, mikäli löydän jostain. Meillä ei ole maksettuja kanavia, paitsi NetFlix.

Mielestäni lapset saa katsoa tv:tä, kun ohjelma on sopivaa :) TV voi olla kehittävääkin, eikä vain passivoiva asia.

Kurkkaa ihmeessä ABC Kids tv, siellä kivaa musaa, hyvin tehtyä piirrettyjä. Musiikkia siis kaikki. Lapset nauraa ja leikkii, aikuisia mukana, sekä paljon eläimiä. Kaikki piirrettyinä. Meillä poika tykkää paljon niistä :)
 
:greet025
Eclipse :) Poika katseli, oli ihan okei. Ehkä enemmän tyttöjen juttu, mutta piti kuitenkin.

ABC Kids tv:ltä löytyi Trolleista Trolls Song - Alphabet Song... Siitä selvästi tykkää :)
 
Meillä 1v5kk ei vielä ole ruutuaikaa. Ehtii myöhemminkin.

Yölento :) Ehtii kyllä! Itse en muista katselleeni tv:tä, kuin vasta noin 10v. ikäisenä ja silloinkin vähän, sillä leikittiin ulkona....

Millä voisi pysäyttää nykymaailman liiallisen bittiyden, nettiyden, nettitilit, profiilit...kaikki järjestelmät ja etäjärjestelmät? Facebookit, twitterit ja apsit pla...pla...plaa?:rolleyes:

Oon ylpeästi erilainen, enkä käytä mitään muita, paitsi tätä nettisivustoa:joyful: ei oo facee jne....(enkä liity:p).

Lapselle en tilejä luo, enkä hanki omaa kannettavaa ja kännykkää 4vuotiaana, joka on jo hyvin yleistä.

Tv:n katsominen on aika ok:wink




.
 
Last edited by a moderator:
Tähden kanssa samoilla linjoilla, ei ole kiire digimaailmaan. Ihan varmasti ehtii lähempänä eskari- ja kouluikää vehkeitä opetella. Puhelimen joutuu varmasti hommaamaan suhteellisen nuorelle, kun on kouluunlähtöä ja muuta, jos kumpikin vanhempi saa vielä käydä töissä.
Meillä ei onneksi isikään pelaa mitään pelejä, joten mallioppimista ei tule ainakaan kotoa.
Meillä on vähän katottu Pikku Kakkosta, mutta se kiinnostaa vain muutaman minuutin. Mitään extrakanavia ei näy meillä kun ei ehditä edes peruskanavia katsella :)
Tyttö 1 v 4 kk
 
Meillä poika kohta 1,5-vuotias ymmärtää kyllä puhelimen päälle. Soittaa mielellään esim mummolle ja tahtoo heti hakea puhelimen, jos siitä kuuluu ääni. Isosiskot ja isimies ja vaari on näyttäneet YouTubesta lastenlauluja ja Pikku Kakkosen sovellus on ihan hitti. Helposti tuo räpläisi tosi paljon puhelinta/tablettia, jos antaisi. Ohjelmia hän ei niinkään jaksa katsoa (paitsi iskän kanssa moottoriurheilua ja joskus muutakin). Kaikkien nappuloiden painaminen on ihan parasta, on se sitten uunin kello tai stereot tai älylaite...
 
Mä en oikeestaan ymmärrä ruutuaika termiä. Tai ehkä se johtuu siitä että ei meillä oo mitään ohjattua telvision katsomista. Mä olen tottunut koko aikuisikäni siihen että mulla on aina telvisio auki katsoin sitä tai en. Meillä se siis menee useimmiten muun tekemisen taustalla. Ja sit katotaan jos tulee jotain mielenkiintoista. Minä ja mies seurataan F1 sarjaa joten sen takia on kanavapaketti. Siinä sivussa säädin nyt lapsen tultua lasten kanavat pakettiin. En kyllä erikseen olisi niitä lapselle vielä ottanut.
Mutta jokaisella on omat tapansa :rolleyes: Mä en muutenkaan jaksa leikkiä mitään nyky trendien mukaista mallimammaa niin myönnän aina surutta että joo paska äiti täällä joka antaa lapsensa katsoa telvisiota heti syntymästä asti. :p Ipana nukku jo ensimmäiset päiväunensakin tv:n vieressä kehdossa tai mun kainalossa tissillä kun katsoin tv:tä ja virkkasin yleensä samalla.
 
Eclipse, meillä taas televisio on auki vain, kun sitä katsotaan, yleensä vasta kun lapsi on mennyt nukkumaan. Vältän kaikkea ylimääräistä ääntä. Musiikki soi myös vain silloin, kun sitä jaksaa aktiivisesti kuunnella, ei taustameluna.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä poika kohta 1,5-vuotias ymmärtää kyllä puhelimen päälle. Soittaa mielellään esim mummolle ja tahtoo heti hakea puhelimen, jos siitä kuuluu ääni. Isosiskot ja isimies ja vaari on näyttäneet YouTubesta lastenlauluja ja Pikku Kakkosen sovellus on ihan hitti. Helposti tuo räpläisi tosi paljon puhelinta/tablettia, jos antaisi. Ohjelmia hän ei niinkään jaksa katsoa (paitsi iskän kanssa moottoriurheilua ja joskus muutakin). Kaikkien nappuloiden painaminen on ihan parasta, on se sitten uunin kello tai stereot tai älylaite...

Napu75 :) Meilläkin poika tykkää puhelimella soittamisesta.

Kännykkää en anna räplätä, mutta pitää kiinteästä puhelimesta (meillä kun on vielä sellainen, ollaan vanhanaikaiaisia!:joyful:), sanoo sinne haloo haloo mummu! Hihh...hän on niin ihana:Heartpink

Ihan kaikkia nappulloita painellaan, kaukosäätimet, hella, pesukone, kuivauskone....saunan kiuas! Tosin sitä osaa nyt varoa, eikä mene lähelle.

Mutta aina, kun silmä välttää, poika kiipeää puhelinpöydälle ja istuu siellä kiinteä puhelin kourassa, numeronappuloita on paineltu ja ääni tuuttaa... luuri korvalla huudellaan haloo haloo mummu:laughing021
Yllätyslaskut ei olisi ihmetys:laughing002

.
 
Takaisin
Top