Synnyttäneet --40+++

Olen kyllä vuosien varrella törmännyt myös sellaiseen, että aamulla lapselle annetaan kotona kaikki mahdolliset lääkkeet ja tuodaan hoitoon siinä toivossa, että kukaan ei soita perään. On myös niitä, jotka ovat illalla oksentaneet ja ripuloineet, mutta aamulla saapuvat silti paikalle. Vanhemmat eivät halua jäädä kotiin hoitamaan lasta, koska eivät halua olla pois töistä.

Joo. Ja miksi vanhemmat ei halua (tai voi) olla pois töistä?
Ei takuulla siksi, että eivät haluaisi olla oman lapsensa kanssa, vaan taas palataan siihen työpaikan ilmapiiriin, johtamiseen ja suhtautumiseen perheellisiin... Miten saa tärkeät hommat hoidettua, jos joutuu olemaan poissa kipeän lapsen takia jne.

Aika harva työpaikka tarjoaa vielä sairaan lapsen hoitoapua. Itse tervehtisin sellaista työsuhde-etua ilolla!! Nimenomaan tällaisessa toipilaan hoitamisessa olisi tosi tarpeellinen etu :)
 
Miksi varusteissa on ongelmaa?:rolleyes:

Kai aika tavallinen ulkoasu riittää luontopolulle, tuskin sentään kiipeilisitte kallioilla jne?
Näissä päiväkodeissa ollaan koko päivä ulkona säällä kuin säällä, siis myös syödään ja nukutaan sekä kesällä että talvella.
Vaikka teidänkin lapsella on hoidossa hyvät varusteet, hän ei silti aina tarkene. Ainakin itse kannoit siitä huolta. Lapsilla ei läheskään aina ole sopivia varusteita pitkiin ulkoiluihin, koska vanhemmat eivät ulkoile niin paljoa eikä joka säällä. Lasten leikeissä vaatteilta vaaditaan enemmän kuin aikuisten vaelluksilla. Mutta varmasti noihin ryhmiin valikoituu sellaisia lapsia, joiden vanhemmat ovat motivoituneita hankkimaan riittävät varusteet.
 
Joo. Ja miksi vanhemmat ei halua (tai voi) olla pois töistä?
Ei takuulla siksi, että eivät haluaisi olla oman lapsensa kanssa, vaan taas palataan siihen työpaikan ilmapiiriin, johtamiseen ja suhtautumiseen perheellisiin... Miten saa tärkeät hommat hoidettua, jos joutuu olemaan poissa kipeän lapsen takia jne.

Aika harva työpaikka tarjoaa vielä sairaan lapsen hoitoapua. Itse tervehtisin sellaista työsuhde-etua ilolla!! Nimenomaan tällaisessa toipilaan hoitamisessa olisi tosi tarpeellinen etu :)

Kimaira :) Nyt osuit täysin naulan kantaan! :smiley-ashamed004:joyful:
Töissä käyvät eivät voi olla poissa, vaikka sitä haluaisivat. Työnantajat seuraavat poissaoloja tarkasti.

Esim. meillä poissaoloja seurataan ulkomailta käsin (= nykyään varmasti tosi yleistä) ja kaikki poissaolot vaikuttavat palkkaan, vuositasolla.

Lastenhoitajat, ( esim. perhepäivähoito/päiväkoti) eivät osaa nähdä asioita siitä näkökulmasta, kun ajattelevat VAIN pelkkää lasta.
Hyvin huomasit Kimaira :):smiley-bounce013
 
Last edited by a moderator:
Kimaira :) Nyt osuit täysin naulan kantaan! :smiley-ashamed004:joyful:
Töissä käyvät eivät voi olla poissa, vaikka sitä haluaisivat. Työnantajat seuraavat poissaoloja tarkasti.

Esim. meillä poissaoloja seurataan ulkomailta käsin (= nykyään varmasti tosi yleistä) ja kaikki poissaolot vaikuttavat palkkaan, vuositasolla.

Lastenhoitajat, ( esim. perhepäivähoito/päiväkoti) eivät osaa nähdä asioita siitä näkökulmasta, kun ajattelevat VAIN pelkkää lasta.
Hyvin huomasit Kimaira :):smiley-bounce013
Tähti, aivan varmasti ajattelenkin vain lasta. Minulle olisi aivan sama, mitä mieltä töissä ollaan siitä, että lapsi sairastaa. Jos on oikeus jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta, niin voi tehdä. Minua ei myöskään kiinnosta, montako euroa menetän siinä, että jään kotiin. Laillisen oikeuden käyttäminen ei myös voi olla irtosanomisen peruste, joten sekään ei voi olla syy sille, miksi ei pitäisi sairasta lasta kotona.

Osaavatko vanhemmat asettua lapsen asemaan, miltä hoitopäivä tuntuu, kun ei ole terve? Minä olen nähnyt. En halua sitä omalle lapselleni.
 
Tähti, aivan varmasti ajattelenkin vain lasta. Minulle olisi aivan sama, mitä mieltä töissä ollaan siitä, että lapsi sairastaa. Jos on oikeus jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta, niin voi tehdä. Minua ei myöskään kiinnosta, montako euroa menetän siinä, että jään kotiin. Laillisen oikeuden käyttäminen ei myös voi olla irtosanomisen peruste, joten sekään ei voi olla syy sille, miksi ei pitäisi sairasta lasta kotona.

Osaavatko vanhemmat asettua lapsen asemaan, miltä hoitopäivä tuntuu, kun ei ole terve? Minä olen nähnyt. En halua sitä omalle lapselleni.

Tarkkaan ottaen monissa työehtosopimuksissa sairaan lapsen takia saa olla pois töistä kerrallaan max. 3 päivää, ja se on muistaakseni vielä määritelty niin, että kyseinen yhdestä kolmeen päivää on tarkoitettu sairaan lapsen _hoidon_järjestämistä_ varten. Oletus ei siis ole, että lapsen sairaus pitäisi talttua kolmessa päivässä täysin terveeksi, vaan että vanhempi saa sen verran aikaa järjestää jonkun muun hoitajan lapselle.

Kuinka monella vanhemmalla sitten on niitä tukiverkkoja, jotka voisivat tulla hoitamaan lasta neljänneksi, viidenneksi jne. päiväksi?
Tietty jos kumpikin vanhempi hoitaa sairasta lasta sen max. kolme päivää, niin tuleehan siitä jo kuusi päivää, ja useissa sairauksissa se riittää jo lapsen tervehtymiseen (+ viikonloput).

Sinänsä en tiedä miten tiukasti työehtosopimuksia noudattaen suhtauduttaisiin siihen neljänteen ja viidenteen sairaan lapsen hoitopäivään, mikäli työantaja haluaisi alkaa nillittää. Eli onko ne palkattomia vapaita vai peräti luvattomia poissaoloja? Tyypillisesti työntekijä ei kyllä lähde kokeilemaan, vaan kyllähän kaikki haluaisivat hoitaa niin lapset kuin työnkin kunnialla - kaikissa työpaikoissa ei vaan ole kovin kestävästi järjestetty varamiesasioita niin, että kaikki tehtävät, projektit, asiakastapaamiset jne. tulisi hoidettua edes joten kuten mikäli työntekijä joutuu olemaan poissa oman tai lapsensa sairauden takia. Mä olen pitänyt ihan ookoona jo sitä, että olen voinut tehdä tarvittaessa "etäpäiviä" jos lapsi sairastuu, eli käytännössä teen suurimman osan töistä kotona läppäriltä samalla kun hoidan sairasta lasta (riippuen toki lapsen sairauden laadusta, eli työt jää kyllä tekemättä jos kyseessä on oksenteleva kaksivuotias versus nuhakuumeinen kolmivuotias, joka viihtyy pötköllään sohvalla piirrettyjä katsellen).


Edelleen mielestäni tosi kova työsuhde-etu monissa firmoissa olisi kyllä voida järjestää työnantajan piikkiin toipilaspäiviksi (eli ne toinen-kolmas jne. sairaspäivä) kotiin palkattu sairaanhoitaja! Kaikki ei varmaan haluaisi vierasta kotiinsa hoitamaan eikä varmaan ihan kaikkia lapsia voisi hoidattaakaan vieraalla, mutta etu olisi varmaan kannattava jo silloin, jos edes osa työntekijöistä sitä käyttäisi tarvittaessa - niin työnantajan (töiden etenemisen) kuin työntekijänkin (stressi, varamieshommat) kannalta.
 
Kimaira, kyllä ne 2-3 päivää ovat lapsen hoidon järjestämistä varten. Useimmiten tauti taittuu jo siinä ajassa, mutta sinä aikana voi myös järjestää ne seuraavat päivät. Voi pyytää palkatonta, lomapäiviä, etäpäiviä tai hoitaja kotiin. Parasta tietenkin olisi, jos työnantaja haluaisi tarjota lastenhoitoon apua mutta useimmiten näin ei ole, joten itse se on maksettava.
 
Kimaira, kyllä ne 2-3 päivää ovat lapsen hoidon järjestämistä varten. Useimmiten tauti taittuu jo siinä ajassa, mutta sinä aikana voi myös järjestää ne seuraavat päivät. Voi pyytää palkatonta, lomapäiviä, etäpäiviä tai hoitaja kotiin. Parasta tietenkin olisi, jos työnantaja haluaisi tarjota lastenhoitoon apua mutta useimmiten näin ei ole, joten itse se on maksettava.

Yölento:) Omasta pussista sitten menee, mutta miten järkevää se on? Koska helposti aiheuttaa epäsopua esim. töiden kasaantumisen takia. Esim. joku lapseton kokee, että työt kasautuu aina hänelle jne...

Nämä asiat ovat monimutkaisempia, kuin arvaisikaan:wideyed:

Ja kuten Kimaira sanoi, ei kaikilla ole turvaverkkoja lähellä. Kumpa olisi. Jollakulla on mummo kulmalla, anoppi, tai joku työtön ystävä jne...
 
Yölento:) Omasta pussista sitten menee, mutta miten järkevää se on? Koska helposti aiheuttaa epäsopua esim. töiden kasaantumisen takia. Esim. joku lapseton kokee, että työt kasautuu aina hänelle jne...

Nämä asiat ovat monimutkaisempia, kuin arvaisikaan:wideyed:

Ja kuten Kimaira sanoi, ei kaikilla ole turvaverkkoja lähellä. Kumpa olisi. Jollakulla on mummo kulmalla, anoppi, tai joku työtön ystävä jne...
Tähti, sanoin jo että minua ei kiinnosta paljonko se maksaa, kunhan lapsi ei kärsi. En tiedä, millaisia työkavereita teillä on, mutta minä arvostan sellaisia ihmisiä, joille lapsen etu on ensisijainen.
Hoitajan ei tarvitse olla mummu tai kummi. Voi etsiä luotettavan hoitajan tai palveluntarjoajan, josta rahalla saa hyvinvointia.

Ja kuten sanottu, harva sairaus vaatii enemmän kuin kolme kotipäivää. Mieleeni tulee lähinnä vesirokko ja jos sattuu jonkun vakavamman taudin saamaan. Silloin tuskin tulee ensimmäisenä mieleen, miten työt kasaantuu ja mitä työkaverit ajattelee.
Kun vielä vuorottelee isän ja äidin kesken kotiin jäävää vanhempaa, niin ei se ihan mahdotonta ole. Olen siis jo kaksi lasta aikuiseksi asti kasvattanut eikä konkurssi tai irtisanominen ollut lähelläkään.
 
Tähti, aivan varmasti ajattelenkin vain lasta. Minulle olisi aivan sama, mitä mieltä töissä ollaan siitä, että lapsi sairastaa. Jos on oikeus jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta, niin voi tehdä. Minua ei myöskään kiinnosta, montako euroa menetän siinä, että jään kotiin. Laillisen oikeuden käyttäminen ei myös voi olla irtosanomisen peruste, joten sekään ei voi olla syy sille, miksi ei pitäisi sairasta lasta kotona.

Osaavatko vanhemmat asettua lapsen asemaan, miltä hoitopäivä tuntuu, kun ei ole terve? Minä olen nähnyt. En halua sitä omalle lapselleni.

Yölento :) Miten tuttua sinulle on se, että hoitaja maksaisi asiakkaalle, mikäli asiakas järjestäisi asioita, jota ei hoitaja itse pysty järjestämään...?:rolleyes:

Meille kerrottiin tällaisesta...


 
Näissä päiväkodeissa ollaan koko päivä ulkona säällä kuin säällä, siis myös syödään ja nukutaan sekä kesällä että talvella.
Vaikka teidänkin lapsella on hoidossa hyvät varusteet, hän ei silti aina tarkene. Ainakin itse kannoit siitä huolta. Lapsilla ei läheskään aina ole sopivia varusteita pitkiin ulkoiluihin, koska vanhemmat eivät ulkoile niin paljoa eikä joka säällä. Lasten leikeissä vaatteilta vaaditaan enemmän kuin aikuisten vaelluksilla. Mutta varmasti noihin ryhmiin valikoituu sellaisia lapsia, joiden vanhemmat ovat motivoituneita hankkimaan riittävät varusteet.

Varustekysymys on tosiaan, kun on ihan eri meininki kuin tosiaan aikuisten lenkillä pari tuntia. Mutta ne ketkä niihin haluaa niin tietää kyllä. Ja kyllähän vetäjät neuvoo. Kerrospukeutumista, kunnolla vettäpitävät kamat, goretexit ei riitä jne. Vaikeinta kai on et jos ensin hikoilee, sit pysähdytään, kun tulee helposti kylmä. Myös vaipoista pitää olla päästy eroon, koska vessoja ei välttämättä ole lähellä —> puskapissaelämyksiä. Nuorimmat on näissä ryhmissä 3v, useimmat 4-6v.
 
Tarkistin oman työehtosopimuksen ja palkkaa maksetaan 4 työpäivältä lapsen ollessa kipeä. Normi flunssa tai yrjötauti tulee selätettyä tuossa ajassa mut muuten joudun sit ottamaan palkatonta vapaata. Ja samaan tautiin ei saa 30 pv sisällä kuin sen 4 päivää jos uusii. Mut turha niitä on miettiä etukäteen. Meillä ei oo sijaisjärjestelyä vaan jos joku on sairauden takia poissa niin muut tekee oman työn lomassa tai ylitöinä poissaolijan työt. Mies on ilmoittanut ettei ole pois töistä ja muita hoitajia ei ole. Mun palkalla ei myöskään pysty palkkaamaan ketään ulkopuolista. Halvemmaksi tulee ottaa palkatonta.
 
Tuli mieleen, että ainoastaan aloilla jossa maksetaan isoa palkkaa on työnantajan kannattavaa tarjota hoitoapua kotiin. Perus keskituloisella niin kuin mä niin työnantajalla ei ole mitään motivaatiota siihen. Ja pienpalkka aloilla vielä vähemmän. Helpompi kiristää työntekijöitä tulemaan töihin ja laitattaa kipeät lapset jonnekin. Suurella osalla toki on hoitoapua isovanhemmista ja sisaruksista mutta monella ei ole ketään. Meilläkin kaikki 6 isovanhempaa on hengissä mutta kukaan ei ole kykenevä kipeää lasta hoitamaan joko sairauksien tai korkean iän takia. Toki eivät suostu hoitamaan terveenäkään. Ainoastaan idiootti sysää kipeän lapsen isovanhemmalle hoitoon jolla on jokin perussairaus, koska vanhukset sairastuu myös helposti ja myös kuolevat helpommin perusflunssaankin. Tiedän parikin tapausta kun näin on tehty ja sitten onkin päästy pitämään hautajaisia.
 
Eclipse, minulle ensisijainen vaihtoehto pitkän sairauden tullen olisi palkaton vapaa. Hoitaisin mieluiten lasta itse. Palkattomalla työnantajalle ei tulisi minusta kuluja ja voisi palkata sijaisen tilalle. Yleensä sijainen on halvempi kuin tällainen kokenut työntekijä.
 
Yölento :) Miten tuttua sinulle on se, että hoitaja maksaisi asiakkaalle, mikäli asiakas järjestäisi asioita, jota ei hoitaja itse pysty järjestämään...?:rolleyes:

Meille kerrottiin tällaisesta...

En ole koskaan kuullutkaan. Yksityisellä hoitajalla on yleensä sellainen sopimus, että hoitomaksu menee jo siitä, että paikka on varattu, vaikka ei sitä pystyisi käyttämään. Samoin sopimuksessa määritellään toiminta hoitajan sairastumisen varalta. Yleensä varahoitoa ei ole järjestetty eikä hoitomaksusta silti saa hyvitystä.
 
En ole koskaan kuullutkaan. Yksityisellä hoitajalla on yleensä sellainen sopimus, että hoitomaksu menee jo siitä, että paikka on varattu, vaikka ei sitä pystyisi käyttämään. Samoin sopimuksessa määritellään toiminta hoitajan sairastumisen varalta. Yleensä varahoitoa ei ole järjestetty eikä hoitomaksusta silti saa hyvitystä.

Yölento :) Korvaus tulisi siitä, että hoitaja ei pysty pitämään lasta, kun vaikka vie jotain toista lasta harrastukseen. Siis niin, ettei haluta osallistua. Miten osaan selittäää...?!:angelic:
 
En tiedä, millaisia työkavereita teillä on, mutta minä arvostan sellaisia ihmisiä, joille lapsen etu on ensisijainen.
Hoitajan ei tarvitse olla mummu tai kummi. Voi etsiä luotettavan hoitajan tai palveluntarjoajan, josta rahalla saa hyvinvointia.

Ja kuten sanottu, harva sairaus vaatii enemmän kuin kolme kotipäivää. Mieleeni tulee lähinnä vesirokko ja jos sattuu jonkun vakavamman taudin saamaan. Silloin tuskin tulee ensimmäisenä mieleen, miten työt kasaantuu ja mitä työkaverit ajattelee.
Kun vielä vuorottelee isän ja äidin kesken kotiin jäävää vanhempaa, niin ei se ihan mahdotonta ole. Olen siis jo kaksi lasta aikuiseksi asti kasvattanut eikä konkurssi tai irtisanominen ollut lähelläkään.

Yölento :) Työkaverit hyviä, kunnon ihmisiä... MUTTA kukaan ei ole koskaan ollut ennen äitiyslomalla, joten nähtäväksi jää, miten poissaolot vaikuttavat.

Vähän sama tilanne, kuin Eclipsellä, paitsi sanovat olevansa lapsiystävällinen työnantaja... :) Siis sanovat, aika näyttää....
 
Tuli mieleen, että ainoastaan aloilla jossa maksetaan isoa palkkaa on työnantajan kannattavaa tarjota hoitoapua kotiin. Perus keskituloisella niin kuin mä niin työnantajalla ei ole mitään motivaatiota siihen. Ja pienpalkka aloilla vielä vähemmän. Helpompi kiristää työntekijöitä tulemaan töihin ja laitattaa kipeät lapset jonnekin. Suurella osalla toki on hoitoapua isovanhemmista ja sisaruksista mutta monella ei ole ketään. Meilläkin kaikki 6 isovanhempaa on hengissä mutta kukaan ei ole kykenevä kipeää lasta hoitamaan joko sairauksien tai korkean iän takia. Toki eivät suostu hoitamaan terveenäkään. Ainoastaan idiootti sysää kipeän lapsen isovanhemmalle hoitoon jolla on jokin perussairaus, koska vanhukset sairastuu myös helposti ja myös kuolevat helpommin perusflunssaankin. Tiedän parikin tapausta kun näin on tehty ja sitten onkin päästy pitämään hautajaisia.

Eclipse :) Meillä palkat kovat, mutta naisena en kuuluu ihan "siihen" joukkoon.... Lapsenhoitoapua mainostettiin jossain vaiheessa, muttei jäänyt mieleen, koska en ollut silloin vielä edes raskaana...
 
Tarkistin oman työehtosopimuksen ja palkkaa maksetaan 4 työpäivältä lapsen ollessa kipeä. Normi flunssa tai yrjötauti tulee selätettyä tuossa ajassa mut muuten joudun sit ottamaan palkatonta vapaata. Ja samaan tautiin ei saa 30 pv sisällä kuin sen 4 päivää jos uusii. Mut turha niitä on miettiä etukäteen. Meillä ei oo sijaisjärjestelyä vaan jos joku on sairauden takia poissa niin muut tekee oman työn lomassa tai ylitöinä poissaolijan työt. Mies on ilmoittanut ettei ole pois töistä ja muita hoitajia ei ole. Mun palkalla ei myöskään pysty palkkaamaan ketään ulkopuolista. Halvemmaksi tulee ottaa palkatonta.

Eclipse :) Tuli mieleen, että onko sinulla nyt TES? Jos on niin ensinnäkin miksi suostut TES:iin?:wideyed::rolleyes:

Vai oletko sopinut työnantajan kanssa jostain muusta?

Olen aina ollut töissä ilman TES:ssiä, koska silloin palkka on aina parempi:joyful: Työnantajan kanssa pystyy sopimaan paremman palkan...Toi TES on lähinnä suuntaa antava....
 
Yölento :) Oletko vielä äitiyslomalla?

Saat palstan kautta paljon näkemyksiä työhösi lastenhoitajana, sekä lastensuojelutehtäviin.

Hienoa, että täällä on mukana alan ammattilainen :)
 
Eclipse, minulle ensisijainen vaihtoehto pitkän sairauden tullen olisi palkaton vapaa. Hoitaisin mieluiten lasta itse. Palkattomalla työnantajalle ei tulisi minusta kuluja ja voisi palkata sijaisen tilalle. Yleensä sijainen on halvempi kuin tällainen kokenut työntekijä.

Yölento :) Mistä sijaisia löytää?:rolleyes:

Kaupan ilmoitustaluilta? Lastenhoitajan paikkaa etsitään jne...?:rolleyes:
Vai miten?
 
Takaisin
Top