Synnyttäneet --40+++

Tähti, voimia sinulle myös vanhuksen hoitoon. Meillä siskoni hoitaa vanhusten asiat, kun on siinä taitavampi. Minä käyn vain pitämässä seuraa ja kannustan tekemään niin kuin sisko käskee.

Yölento :) Kiitos:Heartpink

Olen tämän asian kanssa vaan aika yksin.

Vie voimia, sillä nyt tilanne kärjistynyt, koska vointi mennyt huonommaksi kaatumisen vuoksi, (halvaantunuthan oli jo alunperin ja liikkuminen varsin heikkoa ).

Huonoin tilanne on kestänyt viimeiset 2vuotta. Sisukas on, mutta ikää jo 90v. , niin....
 
Jos mä lähtisin reissuun nyt niin en kyllä ottais reissuun mukaan muuta kuin maitoa ja pikapuuropaketteja (esim Hipp). Muuten yli 1v lapsi voi syödä samaa ruokaa kunhan sen muussaa. Reissussa en käyttäisi seisovien pöytien salaatteja ja hedelmät kuorisin itse lapselle. Kaikkea lämmitettyä ruokaa voi syödä turvallisesti kaikissa tasokkaissa hotelleissa ja ravintoloissa.
 
Jos mä lähtisin reissuun nyt niin en kyllä ottais reissuun mukaan muuta kuin maitoa ja pikapuuropaketteja (esim Hipp). Muuten yli 1v lapsi voi syödä samaa ruokaa kunhan sen muussaa. Reissussa en käyttäisi seisovien pöytien salaatteja ja hedelmät kuorisin itse lapselle. Kaikkea lämmitettyä ruokaa voi syödä turvallisesti kaikissa tasokkaissa hotelleissa ja ravintoloissa.

Eclipse :) Pitäisi olla hepatiitti -rokote. Sen saa 1-vuotias, mutta en halua sitä.

Varmuuden vuoksi omat ruoat. En kestäisi esim. ruokamyrkytystä tms. vatsaripulia lapsella, joten pyritään minimoimaan turhat riskit.
 
No jos on kyseessä tasokas hotelli niin siellä on yhtä iso riski saada hepatiitti kuin suomalaisessa ravintolassa eli aika pieni. Tuolla perusteella et voi myöskään käydä lapsen kanssa kotimaassa syömässä ulkona ennen kuin on saanut hepatiittirokotukset :wink
 
No jos on kyseessä tasokas hotelli niin siellä on yhtä iso riski saada hepatiitti kuin suomalaisessa ravintolassa eli aika pieni. Tuolla perusteella et voi myöskään käydä lapsen kanssa kotimaassa syömässä ulkona ennen kuin on saanut hepatiittirokotukset :wink

Eclipse :) Meille sanottiin neuvolasta, että hepatiittia ei tarvita kotimaassa, mutta ulkomaille kylläkin. Kohteesta ei ollut puhetta.
 
Niin kannattaa muistaa että hepatiitti A tarttuu myös wc tiloissa eikä pelkästään ruuan välityksellä. Ja ruuan välityksellä vain jos esim virusta sisältävää vettä käytetään vihannesten pesemiseen tai jääpaloihin sekä tietty kokin käsistä. Kuumentaminen tuhoaa viruksen. Hyvällä käsihygienialla ja jättämällä salaatit ym väliin niin ei reissussa hepatiittia helposti saa. Varsinkaan jos ei majoitu jossain läävässä ja suosii vain tasokkaita ruokapaikkoja. Neuvolan rokotussuositukset on sen takia että useat matkustavat ns rennolla otteella välittämättä edes perushygieniasta kun ovat suomessa tottuneet melko puhtaisiin olosuhteisiin.
 
Niin kannattaa muistaa että hepatiitti A tarttuu myös wc tiloissa eikä pelkästään ruuan välityksellä. Ja ruuan välityksellä vain jos esim virusta sisältävää vettä käytetään vihannesten pesemiseen tai jääpaloihin sekä tietty kokin käsistä. Kuumentaminen tuhoaa viruksen. Hyvällä käsihygienialla ja jättämällä salaatit ym väliin niin ei reissussa hepatiittia helposti saa. Varsinkaan jos ei majoitu jossain läävässä ja suosii vain tasokkaita ruokapaikkoja. Neuvolan rokotussuositukset on sen takia että useat matkustavat ns rennolla otteella välittämättä edes perushygieniasta kun ovat suomessa tottuneet melko puhtaisiin olosuhteisiin.

Eclipse :) Ei tasokas hotelli ole millään läävä. Myös matkalle lähtiessä haluaisi rentoutua, eikä pelätä pahinta, joten omat ruoat otetaan.

Niitä vatsatauteja liikkuu, voi olla virus.
 
Hyvällä käsihygienialla ja jättämällä salaatit ym väliin niin ei reissussa hepatiittia helposti saa. Varsinkaan jos ei majoitu jossain läävässä ja suosii vain tasokkaita ruokapaikkoja. Neuvolan rokotussuositukset on sen takia että useat matkustavat ns rennolla otteella välittämättä edes perushygieniasta kun ovat suomessa tottuneet melko puhtaisiin olosuhteisiin.

Eclipse :) Entä jos pääasiassa syödään salaatteja Buffetissa? Ei me lähdetä huonoa ruokaa ulkomaille syömään...

Huonoa on esim. pastat ja jälkiruoka leivokset...
 
Tasokkaissa hotelleissa yleensä aina noudatetaan edes perushygieniaa joten olen mä aikuisena niissä salaattia syönyt. Jonkun mukanaan tuomille vatsataudeille ei minkään mahda nekään. Rantaravintoloissa ym en lämmittämätöntä ruokaa tai kanaa syö. Niissä ei kylmäketju välttämättä ole ollut riittävä ja salmonellavaara jne. Toisilla on rautavatsa ja sietävät mitä vaan. Itsellä allergikkona on herkkä vatsa, mutta koskaan en ole ulkomailla ns turistiripulia saanut. Joka kerta olen ennen matkaa myös aloittanut extra maitohappobakteeri kuurin. Tietty mulla on laborantin koulutus ja vähän enemmän tietoa elintarviketurvallisuudesta niin ehkä osaan varoa enemmän.

Niin ja jos viimeisen päälle ripulia pelkäät niin sitten et voi myöskään päästää lasta siellä uima-altaaseen tai pestä niin raanavedellä että vettä voi mennä suuhun.
 
No siis ihan pakko tilittää tänne, kun meidän pienen taloyhtiön naapuri, jolla on ottolapsia, luulee mua 25-30v.vuotiaaksi.

En tiedä mitä sanoa, koska en halua ottaa ikää ees keskustelunaiheeksi. Reaalimaailmassa, kun ollaan hyvin samaa ikää, 45-50v.

Naurettavaa, että pitävät minua lähes lapsena, jotain 20++++++

Tänään ostin miehelle saunajuomaksi kaksi kaljaa. Kaupankassa tuijotti ensin tiukasti ja sitten vaati papereita. Hitto, kun huvitti näyttää paperit ja tokaista, että reilusti yli 40++++
:laughing021:laughing025
 
Last edited by a moderator:
Tasokkaissa hotelleissa yleensä aina noudatetaan edes perushygieniaa joten olen mä aikuisena niissä salaattia syönyt. Jonkun mukanaan tuomille vatsataudeille ei minkään mahda nekään. Rantaravintoloissa ym en lämmittämätöntä ruokaa tai kanaa syö. Niissä ei kylmäketju välttämättä ole ollut riittävä ja salmonellavaara jne. Toisilla on rautavatsa ja sietävät mitä vaan. Itsellä allergikkona on herkkä vatsa, mutta koskaan en ole ulkomailla ns turistiripulia saanut. Joka kerta olen ennen matkaa myös aloittanut extra maitohappobakteeri kuurin. Tietty mulla on laborantin koulutus ja vähän enemmän tietoa elintarviketurvallisuudesta niin ehkä osaan varoa enemmän.

Niin ja jos viimeisen päälle ripulia pelkäät niin sitten et voi myöskään päästää lasta siellä uima-altaaseen tai pestä niin raanavedellä että vettä voi mennä suuhun.

Eclipse :) Ei päästetä uimaan, kun kerhosta varoitettiin uima-altaiden bakteereista.

Itse syödään ihan kaikkea buffetista. En usko myöskään lapsen saavan mitään, vaikka söisi. Kuitenkin halutaan minimoida kaikki riskit, niin ei anneta hänelle siellä ruokaa buffetista. Kuitenkaan 1-vuotias ei hyödy vielä buffetista, joten paras syödä ruokaa, jota syö kotonakin :)
 
Tasokkaissa hotelleissa yleensä aina noudatetaan edes perushygieniaa joten olen mä aikuisena niissä salaattia syönyt. Jonkun mukanaan tuomille vatsataudeille ei minkään mahda nekään. Rantaravintoloissa ym en lämmittämätöntä ruokaa tai kanaa syö. Niissä ei kylmäketju välttämättä ole ollut riittävä ja salmonellavaara jne. Toisilla on rautavatsa ja sietävät mitä vaan. Itsellä allergikkona on herkkä vatsa, mutta koskaan en ole ulkomailla ns turistiripulia saanut. Joka kerta olen ennen matkaa myös aloittanut extra maitohappobakteeri kuurin. Tietty mulla on laborantin koulutus ja vähän enemmän tietoa elintarviketurvallisuudesta niin ehkä osaan varoa enemmän.

Niin ja jos viimeisen päälle ripulia pelkäät niin sitten et voi myöskään päästää lasta siellä uima-altaaseen tai pestä niin raanavedellä että vettä voi mennä suuhun.

Eclipse :) Ei tietenkään ja toki niitä aina syöty :)

Entä oman lapsen kohdalla, uskaltaisitko antaa esim. salaattia ulkomailla?
 
No ei tuo vielä salaattia syö pääruokana, mutta luultavasti nyt ottaisin hotellissa lämpösiä ruokia muussattavaksi lautaselle. Lapset tarvitsee eri tavalla hiilareita joten pasta ruuat ja kreikassa esim moussaka olisi hyviä vaihtoehtoja. Ja ipana rakastaa banaania ja pitää myös appelsiinista joten niitä sitten kuorisi itse lapselle. Aamupuuron tekisin mukaan otetuista hiutaleista ja pullovedestä. Maidon ottaisin myös täältä mukaan. Reissussa voisi juoda enimmäkseen pullotettua vettä mut 2dl maitotetran päivässä antaisin lisäksi. Toki on vähemmän kuin suositus, mutta reissut on poikkeustapauksia.
 
Niin ja vastataan siihen kysymykseenkin... Eli sitten kun lapsi haluaa salaattia syödä niin antaisin kaikissa niissä paikoissa missä itsekin söisin. Mä kyllä aion ottaa hepatiittirokotukset ennen kuin matkustetaan. Sittenhän lapsella on suoja loppuelämäksi jos vaikka joskus reissaa oudommissakin paikoissa. Turistiripuli on asia erikseen ja maha voi mennä sekaisin maan perus bakteerikannastakin ilman että kyseessä on tarttuva ripulitauti. Sen takia söisin itse sekä antaisin myös lapselle maitohappobakteeri kuurin alkaen viikko ennen matkustusta. Isompaa lasta pitäisi myös muistuttaa ettei hana ja uima-allas vettä saa juoda tai laittaa suuhun.
 
Niin ja vastataan siihen kysymykseenkin... Eli sitten kun lapsi haluaa salaattia syödä niin antaisin kaikissa niissä paikoissa missä itsekin söisin. Mä kyllä aion ottaa hepatiittirokotukset ennen kuin matkustetaan. Sittenhän lapsella on suoja loppuelämäksi jos vaikka joskus reissaa oudommissakin paikoissa. Turistiripuli on asia erikseen ja maha voi mennä sekaisin maan perus bakteerikannastakin ilman että kyseessä on tarttuva ripulitauti. Sen takia söisin itse sekä antaisin myös lapselle maitohappobakteeri kuurin alkaen viikko ennen matkustusta. Isompaa lasta pitäisi myös muistuttaa ettei hana ja uima-allas vettä saa juoda tai laittaa suuhun.

Eclipse :) Käsityksen mukaan hepatiitti rokote suojaa n. 15vuotta, ei ole elinikäinen...

En satavarma, mutta siinä ymmärryksessä. Ehkä on erilaisia rokotteita?
 
Yölento :) Miten löysitte Rhodokselta lastenruokia?

Ja oliko ne niin kelvollisia, että lapset söivät?:rolleyes:

Oliko ruokaa helposti löydettävissä? Esim. Kanarialla oli vaikea löytää vauvanruokaa, ja se oli vaan hedelmäsosetta ja kova hinta.
Lapset söivät ihan normaalia ruokaa, mitä ravintolassa oli tarjolla, paitsi se puuro, joka oli mukana.
 
Niin kannattaa muistaa että hepatiitti A tarttuu myös wc tiloissa eikä pelkästään ruuan välityksellä. Ja ruuan välityksellä vain jos esim virusta sisältävää vettä käytetään vihannesten pesemiseen tai jääpaloihin sekä tietty kokin käsistä. Kuumentaminen tuhoaa viruksen. Hyvällä käsihygienialla ja jättämällä salaatit ym väliin niin ei reissussa hepatiittia helposti saa. Varsinkaan jos ei majoitu jossain läävässä ja suosii vain tasokkaita ruokapaikkoja. Neuvolan rokotussuositukset on sen takia että useat matkustavat ns rennolla otteella välittämättä edes perushygieniasta kun ovat suomessa tottuneet melko puhtaisiin olosuhteisiin.

Eclipse :) Tarkoitatko, että kotioloissa pelkäät lapsesi saavan hepatiitin wc:stä?:rolleyes: Kumma paikka tuo wc, kun se on niin kiinnostava.

Jotenkin ollaan varuillaan wc:n suhteen matkalla, mutta mies vähän "pelkää" myös ihan lattioita jne., kun poika maistelee kaikkea. Tosin nyt vähemmän tekee sitä, kun kävelee enemmän, mutta ovenkahvat jne., menee suuhun.

En silti usko, että saisi hepatiittia hotellihuoneesta.

Miksi sinä ottaisit maidot mukaan?:rolleyes: Mekin otetaan, mutta monet on sitä mieltä, että 1-vuotias voi juoda ihan paikallista maitoa, kaupasta ostettua.
 
No ei tuo vielä salaattia syö pääruokana, mutta luultavasti nyt ottaisin hotellissa lämpösiä ruokia muussattavaksi lautaselle.

Eclipse :) Syödäänkö teillä kotona salaattia? Meillä poika on ihan vimmana salaatin perään, vaikkei sitä pääruoaksi syökään. Tulee hakemaan tai ottaa, mikäli näkee mun syövän salaattia :) Tämä on jokapäiväistä, kun syön paljon salaattia.

Annan hänelle ja heti syödä rouskuttaa innolla salaatinlehdet ja etenkin vihreät paprikat :)

Onko kukaan tietoinen, että voiko mieltymys johtua raskaudenaikaisesta ruokavaliosta??:rolleyes: Söin silloin paljon salaatteja jokapäivä ja omenoita, sekä luumuja. Näistä poika tykkää nytkin :)

Jos annan makeaa, esim. jäätelöä, ei syö...irvistää ja max 1lusikka menee alas. Sama on makeat soseet, ei ole pitänyt niistä. Ei edes ensimakuni soseista 4kk iässä.
 
Tähti, maitoa ei välttämättä ole helposti löydettävissä kaikissa maissa. Siksi meillä lapsilla oli pienenä maitoa mukana matkoilla.
 
Tähti, maitoa ei välttämättä ole helposti löydettävissä kaikissa maissa. Siksi meillä lapsilla oli pienenä maitoa mukana matkoilla.

Yölento :) Miten helposti Rhodoksella löytyi purkkiruokaa ja pitivätkö lapset siitä?


 
Last edited by a moderator:
Takaisin
Top