Synnyttäneet --40+++

Mä ajattelen et 1v synttärit on enemmän aikuisille. Eli meillä panostetaan mummojen, vaarien ja kavereiden kahvitteluun. Ohjelmaksi riittää tytön ihastelu ja tytön kanssa leikkiminen. Kyllä siinä on ohjelmaa pariksi tunniksi ihan riittävästi. Enemmän mietityttää ajankohta jotta osuu sopivasti päiväunien jälkeen.

Kaverisynttärit onkin eri juttu, ehkä joskus 3v. --->

Jos suvussa ei ole muita lapsia, niin automaattisesti on silloin aikuisille. Täällä serkut (3v, 4v, 4v . ja 6v.) odottavat tulevia 1v.- synttäreitä, kuin kuuta nousevaa... Aivan kuten serkkuakin, ennen hänen syntymää :)

Tämän ikäiset eivät vain istu pöydän vieressä ja ihastele päivänsarkaria.... Yhdessä leikkivät jo, vaikka mitä pelejä ja piilosta, vaikka päivänsankari onkin vasta 1vuotias:joyful::Heartpink
 

Kuukassius :) Ei käytetä tavallista teollista pöytäsuolaa lainkaan, vaan ruususuolaa tai mineraalisuolaa. Vauva saa suolaa ruokaansa vasta 12kk-->

Vähäsuolaisuus ei aina ole pelkästään hyvä asia, jos esim. verenpaine on matala, niin suolalla sitä saa nostettua :) Vähentää myös lihaskramppeja, kuten magnesium :)
 
Kuukassius :) Ei käytetä tavallista teollista pöytäsuolaa lainkaan, vaan ruususuolaa tai mineraalisuolaa. Vauva saa suolaa ruokaansa vasta 12kk-->

Vähäsuolaisuus ei aina ole pelkästään hyvä asia, jos esim. verenpaine on matala, niin suolalla sitä saa nostettua :) Vähentää myös lihaskramppeja, kuten magnesium :)

Oon täysin samaa mieltä. Meillä on myös käytössä vaan nuo kunnon suolat ja juurikin mm samasta syystä. Samoin jos esim on urheillut (ja muutenkin) lämpimillä keleillä ja haluaa nesteen imeytyvän hyvin. Liika neste (pelkkä vesi), eletrolyytit jne
 
Muokattu viimeksi:
Oon täysin samaa mieltä. Meillä on myös käytössä vaan nuo kunnon suolat ja juurikin mm samasta syystä. Samoin jos esim on urheillut (ja muutenkin) lämpimillä keleillä ja haluaa nesteen imeytyvän hyvin. Liika neste (pelkkä vesi), eletrolyytit jne

Kuukassius :) Aivan samaa mieltä :)

Tavallinen pöytäsuola on täysi turhake. Siitä kaikki tärkeät mineraalit poistettu, nimenomaan ne elektrolyytit:sad001 Pöytäsuola nostaa verenpainetta, turvottaa, aiheuttaa masennusta ja unettomuutta, makukin pistävä verrattuna esim. ruususuolaan.

Pöytäsuola tietty halpaa ja väitetään, että jodin vuoksi sitä olisi syötävä. Kuitenkin tässä sunkin linkissä kerrottiin, ettei suolaa tarvitse lisätä lainkaan, eli kyllä sitä jodia elintarvikkeista silloin riittävästi saa :)
 
Kuukassius :) Osaatko sanoo, voiko kookosöljyä käyttää vauvan/ lasten ruoissa? Suomessahan tuote ei ole kovin arkikäytössä. Aasian suunnalla sitä käyttävät kaikki.
 
Kuukassius :) Osaatko sanoo, voiko kookosöljyä käyttää vauvan/ lasten ruoissa? Suomessahan tuote ei ole kovin arkikäytössä. Aasian suunnalla sitä käyttävät kaikki.

Tähän pätee mun mielestä sama kuin muihin (ruokiin): uskon asiat jokainen perhe päättää ite. Jotkut voi olla allergisia ja argumentteja on puolin ja toisin, joten pitää vaan ite päättää mihin uskoo.

Meidän perheellä se on käytössä monin tavoin. Tosin tytöllä ei vielä kovinkaan paljon. Itelle se sopii, mutta esim MCT-öljy korventaa mahaa tosi helposti. Ulkoisesti myös käytössä välillä, hiuksissa ja iholla. Sitten kun alkaa syödä samoja ruokia enemmän, niin silloinhan se sitä saa. Hitaasti kun aloittaa, niin silloinhan näkee sopiiko se.
 
Tähän pätee mun mielestä sama kuin muihin (ruokiin): uskon asiat jokainen perhe päättää ite. Jotkut voi olla allergisia ja argumentteja on puolin ja toisin, joten pitää vaan ite päättää mihin uskoo.

Meidän perheellä se on käytössä monin tavoin. Tosin tytöllä ei vielä kovinkaan paljon. Itelle se sopii, mutta esim MCT-öljy korventaa mahaa tosi helposti. Ulkoisesti myös käytössä välillä, hiuksissa ja iholla. Sitten kun alkaa syödä samoja ruokia enemmän, niin silloinhan se sitä saa. Hitaasti kun aloittaa, niin silloinhan näkee sopiiko se.

Jep :) Muttei sitä missään varsinaisesti "kielletä", kuten esimerkiksi voissa ei kai saisi vauvalle paistaa ruokaa.

Täällä ollaan taas kuumeessa 39C. Me oltiin joku päivä sitten leikkikentällä ja siellä oli vatsataudista toipunut tyttö. Harmiksi oltiin hetki liian lähellä, kun ei tiedetty ja näin se sitten tarttui:sad001 Hetken leikkivät yhdessä.

Nyt ei siis syö, eikä juo. Kuume 39C eilisaamusta saakka:sad001 Vatsaa valittaa. Kuume onneksi laskee panadolilla.

Mietin voiko olla vatsatauti, ilman oksennusta - tai ripulia?:rolleyes: Kumpaakaan ei hänellä ole. Noro kai voi olla ilman näitä, vain pelkkä kuume?

Kuume alkoi aivan yllättäin.
 
Varmasti löytyy lähteitä, mitkä kieltää. Ymmärtääkseni THLn mielestä se on huono, koska kovat rasvat aiheuttaa sen mielestä vaikka mitä.

Yleiset THLn suositukset kieltää maitotuotteet alle 1 vee sen maitoproteiinin takia, kun se rasittaa munuaisia vauvalla enemmän. Siksi myös voi pannassa. Eikä toki yhdessä yössä muutu 10kk tai vuoden iässä tämä sietokykykään. Sekin on oma keskustelunsa kokonaan onko maitotuotteet tarpeellisia, jos kalsiumin saa muualta.

Ja jokainen päättää ite, mitä tutkimusta haluaa uskoa tai olla uskomatta :)

Pikaista paranemista! Ikävää tuo sairastelu!
 
Tähti-73, onpa tylsä tuo sairastelu. Toivotaan, että menee pian ohi.
Meillä oli tänään neuvola, ja saatiin rokotuksia. Tyttö on ihan ok, ehkä vähän väsyneempi, kuin normaalisti. Huomenna tulee 5 kuukautta täyteen. Ihan ollaan rintamaidolla menty, ja pieni maisteluannos muuta ruokaa päivittäin. Kolmen viikon takaisesta on kasvanut hyvin, nyt siis 67,1 cm ja 6.910g. Mä mietinkin, että on tainnut tulla pituutta, kun 68-koko on tullut yhtäkkiä sopivaksi, varsinkin housuissa pitää olla mittaa, kädet ei niinkään ole "metriset".
ravintorasvoista: Mä oon omalla kohdalla koittanut jakaa riskiä, eli yritän käyttää kaikkia rasvoja, koska en tiedä mikä olisi paras :)
Pikkuhiljaa alkaa matkakuume nousta. En ole vielä tuonut matkalaukkua sisälle pakkausta varten, pyykättävä vielä suosikkivaatteet matkaan. Itsellenihän voin ottaa vain nuo iänikuiset imetysvaatteet, eli ei ole paljon valitsemista omassa matkapuvustossa :)
 
Ymmärtääkseni THLn mielestä se on huono, koska kovat rasvat aiheuttaa sen mielestä vaikka mitä.

Yleiset THLn suositukset kieltää maitotuotteet alle 1 vee sen maitoproteiinin takia, kun se rasittaa munuaisia vauvalla enemmän. Siksi myös voi pannassa. Eikä toki yhdessä yössä muutu 10kk tai vuoden iässä tämä sietokykykään. Sekin on oma keskustelunsa kokonaan onko maitotuotteet tarpeellisia, jos kalsiumin saa muualta.

Ja jokainen päättää ite, mitä tutkimusta haluaa uskoa tai olla uskomatta :)

Pikaista paranemista! Ikävää tuo sairastelu!

THL ei mikään olekkaan. Voista vaan joku palstalainen kirjoitti ja siten huomioin, ettei sitä saisi vauvan ruoissa käyttää.

Miten teillä nukkuminen, unikoulu edistyy?:rolleyes:
 
Tähti-73, onpa tylsä tuo sairastelu. Toivotaan, että menee pian ohi.
Meillä oli tänään neuvola, ja saatiin rokotuksia. Tyttö on ihan ok, ehkä vähän väsyneempi, kuin normaalisti. Huomenna tulee 5 kuukautta täyteen. Ihan ollaan rintamaidolla menty, ja pieni maisteluannos muuta ruokaa päivittäin. Kolmen viikon takaisesta on kasvanut hyvin, nyt siis 67,1 cm ja 6.910g. Mä mietinkin, että on tainnut tulla pituutta, kun 68-koko on tullut yhtäkkiä sopivaksi, varsinkin housuissa pitää olla mittaa, kädet ei niinkään ole "metriset".
ravintorasvoista: Mä oon omalla kohdalla koittanut jakaa riskiä, eli yritän käyttää kaikkia rasvoja, koska en tiedä mikä olisi paras :)
Pikkuhiljaa alkaa matkakuume nousta. En ole vielä tuonut matkalaukkua sisälle pakkausta varten, pyykättävä vielä suosikkivaatteet matkaan. Itsellenihän voin ottaa vain nuo iänikuiset imetysvaatteet, eli ei ole paljon valitsemista omassa matkapuvustossa :)

Katjusha :) Tähän alkuun, meidän poika ei ehtinyt oleen kertaakaan kipeä ennen 10kk ikää, kunnes tuli Teneriffalta flunssa ja nyt hiekkalaatikolta tämä vatsatauti.

Tavallista terveempi ollut :)

Palaan kohta muihin aiheisiin, kun saan kuumelääkkeen annettua ja mahdollisen nesteen juotettua:)
 
Siis Apua joku kokenut! Mitä lapsi haluaa, jos ei kelpaa maito, mehu, vesi, hedelmäsose, velli, saati ruoka??

Jotain hän haluaisi, mutta mitä se on??:rolleyes:

Mitään kun ei ota suuhun:sad001

Virkeä suhteessa 39C kuumeeseen, kontata ja leikkiä pitää, vaikkei millään jaksa.
 
Siis Apua joku kokenut! Mitä lapsi haluaa, jos ei kelpaa maito, mehu, vesi, hedelmäsose, velli, saati ruoka??

Jotain hän haluaisi, mutta mitä se on??:rolleyes:

Mitään kun ei ota suuhun:sad001

Virkeä suhteessa 39C kuumeeseen, kontata ja leikkiä pitää, vaikkei millään jaksa.
Kun on kova kuume, niin koita saada vettä tai maitoa vaikka lääkeruiskulla, neste on tärkein. Sitä toki tulee jonkin verran hedelmäsoseistakin, jos alkaa maistua.
 
Kun on kova kuume, niin koita saada vettä tai maitoa vaikka lääkeruiskulla, neste on tärkein. Sitä toki tulee jonkin verran hedelmäsoseistakin, jos alkaa maistua.

Myy75 :) Kaikkea yritetty aamusta saakka ja lääkeruiskulla myös. Eilen joi vähän (100ml), mutta tänään ei mitään. Hetki sitten yritin antaa ja puristi huulet niin tiukasti kiinni, ettei saa suuta auki... :sad001:sad001

Tää on ihan järkkyä! :arghh: Voisko joku kertoa kauanko, montako tuntia vauva voi olla kuumeisena juomatta?:arghh::eek: Ja alkaako vauva jokatapauksessa juomaan, kokeeko kuumeessa janoa?
 
Last edited by a moderator:
Myy75 :) Kaikkea yritetty aamusta saakka ja lääkeruiskulla myös. Eilen joi vähän (100ml), mutta tänään ei mitään. Hetki sitten yritin antaa ja puristi huulet niin tiukasti kiinni, ettei saa suuta auki... :sad001:sad001

Tää on ihan järkkyä! :arghh: Voisko joku kertoa kauanko, montako tuntia vauva voi olla kuumeisena juomatta?:arghh::eek:
Soita päivystykseen. Ne osaa neuvoa milloin on lähdettävä tiputukseen.
 
Soita päivystykseen. Ne osaa neuvoa milloin on lähdettävä tiputukseen.

Eclipse :) Neuvolasta sanottiin, että mikäli lapsi jaksaa leikkiä ja pissavaippoja yhä tulee, niin ei hätää. Kuumelääkettä vaan.

Mua tressaa hirveesti. Antaisin lapselle jotain, mutta mikään ei hänelle kelpaa:sad001
Kuumelääkekin suppona, kun suuta ei avaa.
 
Eclipse :) Neuvolasta sanottiin, että mikäli lapsi jaksaa leikkiä ja pissavaippoja yhä tulee, niin ei hätää. Kuumelääkettä vaan.

Mua tressaa hirveesti. Antaisin lapselle jotain, mutta mikään ei hänelle kelpaa:sad001
Kuumelääkekin suppona, kun suuta ei avaa.
juu mutta pieni lapsi kuivahtaa nopeasti ja mun mielestä neuvola ei ole mikään akuuttilääketieteen asiantuntija. Sinuna soittaisin neuvot päivystyksestä niin ei tarvitse murehtia ja tiedät milloin on lähdettävä mahdolisesti sairaalalle
 
Yölento/ Justmom10 :)

Miten te toimitte, jos lapsella on 39C kuumetta kaksi päivää, eikä hän suostu syömään, eikä juomaan mitään?:rolleyes:

Virkeä on suhteessa tilanteeseen. Äiti tosi huolenut:singing:

Kiitos kaikista vinkeistä ja viisauksista:Heartpink
 
juu mutta pieni lapsi kuivahtaa nopeasti ja mun mielestä neuvola ei ole mikään akuuttilääketieteen asiantuntija. Sinuna soittaisin neuvot päivystyksestä niin ei tarvitse murehtia ja tiedät milloin on lähdettävä mahdolisesti sairaalalle

Eclipse :) Ellei aamulla parempi, niin lähdettävä sairaalaan. Sain hänet äsken juomaan 20ml, eli todella vähän, mutta nollaa parempi...
 
Tähti, kyllä varmaan soittaisin sairaanhoitopalvelun neuvontanumeroon vielä ennen yötä ja kertoisin paljonko on kuumetta ja mitä on juotu. Osaavat sitten kertoa, miten toimia. Omalla kohdallani ei ole tarvinnut arpoa noin korkeassa kuumeessa, mennäkö vai eikö mennä, kun lapset ovat olleet kuumekouristelijoita. Siis on menty.
 
Takaisin
Top