Syksy/loppuvuosi 2013

Sopiihan tämä näinkin :) meidän junnu on alkanut yhä enemmän liikkumaan, ei millään pysy peittonsa päällä. Rakastaa maton hapsuja yli kaiken. Meillä on tämä viikko maisteltu bataattia ja hyvin näyttää maistuvan. Nukahtaa iltaisin AINA syliin ja mua pelottaa että ollaan pulassa myöhemmin, mutten millään raaski nyt luopuakaan tästä tavasta.

Onko facessa vilkkaampaa?
 
Neuvolakuulumisia: Käytiin viime viikolla neuvolassa ja oli tsi harmi kun ei ollu meidän normi neuvolantäti paikalla ku ois ollu kerrankin aivan älyttömästi asiaa ja se joka siellä oli sivuutti kaikki asiat vain sanomalla lue siitä lehtisestä tai soita ens viikolla omalle terveydenhoitajalle. Tosi kiva :sad001 Eli nyt en oikein tiedä mitään tosta kiinteiden aloituksesta vaan mennään aikalailla mututuntumalla.
Poika oli 69 cm pitkä ja painoa oli kertynyt 7320 g. Sanoikin et jos vaan haluaa niin voi jatkaa vielä täysimetyksellä, mutta meillä onmennyt yöt niin rikkonaisiksi että haluan sen vuoksi aloittaa. Toki rikkonaiset yöt saattaa johtua tuosta sairaalassa olostakin tai sit pojalla lykkäs just samaan aikaan tiheänimun kausi. Eipä sitä voi tietää, mutta toivottavasti ei olisi kovin pitkäaikainen muutos.

Kiinteistä: Meilläkin onnyt aloiteltu kiinteet. Pottua on kokeiltu ja porkkana tällä hetkellä menossa. Olin ihan yllättynyt kun meidän poitsulla menee jotain jopa alas asti :) Kyllä siinä menee jokin tovi aikaa, mutta suurin osa mitä suuhun menee menee myös alas asti pienen suussa pyörittelyn jälkeen :)
Meillä on pojalla alkanut kiinteitten jälkeen hirveet ilmavaivat. Ootteko muut huomannut samaa ongelmaa? Eikait se tarkoita et ois liian aikaisin aloittanu nuo kiinteet?

Poodle: Kiva kuulla sunkin kuulumisia. Just nimittäin mietinkin et mitähän sinne kuuluu kun susta ei ole pitkään aikaan kuulunut mitään :)

Nukkumisesta: Oon joskus aiemmin ertonut meidän uniongelmista ja en nyt tiedä kiinnostaako ketään, mutta aattelin kuitenkin kertoa että nyt kuntosiaan tuli viileemmä säät niin poika on taas oppinut nukkumaan rattaissa. Myös tuo selällään ja kylellään nukkuminen onnistuu, vaikkakin nukkuu edelleen paremmin / pitempään jos on mahallaan...mistä lie johtu aiemmin et ei halunnut nukkua muutenkuin mahallaan. No äippä on onnellinen kun asia on muuttunut :)

Oli ihana käydä aamulla poitsun kanssa kävelyllä kun on oikein syksy tullut ja oikein tuoksuukin sellainen metsä ja on vähän viilee sää :) Ihanaa alkusyksyä kaikille ja käykäähän kertomassa kuuluisia :)
 
Unohtui ihan laittaa et tosiaan meillä poika syö nuita kiinteitä silleen et "lounaalla" syö tällä hetkelläpottua vähän enemmän ja "päillisaikaan" maistellaan uutta makua. Onkohan tää yhtään oikeenlailla? Miten nopeasti nuita ruokailukertoja otetaan päivään useampia?
 
moi pitkästä aikaa!
Kiva kuulla teidän kuulumisia! itsellä ollut niiin kiire tässä elo-syyskuun vaihteessa, että en millään oo kerinnyt kirjoitella mtn. poika oli 5kk neuvolassa just ja kaikki ok. rokotuksista nousi vähän lämpöä yöksi ja masuvaivaa pari päivää rotan jälkeen, mut nyt taas kaikki hyvin. kiinteitä ruokia menee aika niukalti alas, ei juuri mtn, hieman vaan. onhan tässä onneksi aikaa totutella ym, mut täytyy sanoa et oon ilonenn että alotettiin näin hyvissä ajoin maidon rinnalle soseita. pituus oli hieman tipahtanut yläkäyriltä alaspäin, mut paino oli sitten noussut vähän ylemmäksi, eli keskikäyrille. ryömii, juttelee, kääntyy. hauska muuten kun tää meijän poika kutiaa ihan hirveesti kainaloista. aina kun iltapesuilla ollaann niin kauhee kikatus kun putsaan kainalot:D

montako kertaa tosiaan ootte päivän aikana antaneet ruokaa maidon lisäksi? mä alotin nyt kolmannen kerran antamaan, kun 4kk kohdalla 2 kertaa.
meillä on ollut kauhee kiire kun ollaan alettu rakentaan taloa ja talopaketti tuli just... ja siihen liittyviä juttuja on pitänyt hoitaa. lisäksi ystävän häät ym ollu. esikoiserlla alkoi se hoito(2/VK) ja mennyt hyvin, ihanaa!! on muuten laatuaikaa vauvan kanssa kotona:)
 
Hehee, sillon kun tän ketjun loin, niin piti heti perään kirjoitella omat kuulumiset mutta niin ne vain jäivät.. Kiireistä tää äitinä olo x)

Aika humahtaa, ja ens viikon torstaina on jo 5kk neuvolakin. Lääkärintarkastus samalla. Me vaihdettiin neuvolaakin, kun meiän alkuperänen neuvolatäti siirtyi toiseen neuvolaan, niin me haluttiin pitää sama vanha tuttu naama, jonka kanssa muutenkin tullaan toimeen, joten valinta oli helppo. Ja neuvolakin siirtyi vain noin 20 minuutin kävelymatkan päähän edellisestä.

Tänään jälleen muskari, siellä tuo meidän pikkunen on yleensä vain hiljaa.. Kyllä se kotona sitten nauttii samoista laululeikeistä, mutta muskarissa oikeastaan vain ihmettelee ja pällistelee muita ja on hiirenhiljaa.

Vauvauinnit olleet "ihan ok", altaassa poika ei itke mutta sen jälkeen kun pitää mennä suihkuun niin se kamala huuto alkaa jälleen. Eilen, kun oli toka kerta, niin kokeiltiin jo hieman sukellusrefleksiä eli kipattiin vettä päälle, niin muilla vauvoilla se näytti menevän tosi hyvin mutta meillä ei :/ Poika jostain syystä vetää nenällä henkee silloin kun sitä pitäisi pidättää. Saatiin "kotiläksyä" että harjoitellaan sitä kotona, mutta ei tiedetä, miten harjoitella kun poika on yhtä huutoa sekä kylvyssä että suihkussa :/ Kaiken lisäksi pojalle tulee aina ihottumaa uinnin loppuvaiheessa, sellaista punaista laikkua joka ei ole siis koholla. Lähtee suht nopsaa pois kun on tullut pois altaasta ja suihkutellut.
Mutta ei toi nyt oikeen oo vielä onnistunut, kyllä me vielä ainakin lokakuulta maksetaan uinneista ja siellä käydään, mutta saa nähdä jatketaanko sitten enää.. Sinnikkäästi yritetään mutta ei me väkisin sitten kuitenkaan, jos noi kerrat ei riitä saamaan uinnista positiivista niin jätetään ne sitten toistaiseksi.

Poika on myös oppinut kääntymään selältä vatsalleen, en muista oonko siitäkin jo aiemmin maininnut. Kovasti yrittää liikkuakin, mutta pääosin joko peruuttaa tai sitten pyörii ympyrää. Nekin kovan työn ja tuskan jälkeen.

Elixia Baby-jumpissakin käyty jo pari kertaa, ja aattelin laajentaa jumpan vielä kahteen kertaan viikossa, en oo vaan päättänyt, mihin Elixiaan mentäis toisella jumppakerralla (kun ne on vaan 1krt/vko/kuntokeskus).

Oikeestaan kaikissa ryhmäjutuissa, missä lapsen kanssa oon käynyt, on mennyt "ihan ok". Pojan luonne alkaa tulla jo esiin; hän selkeästi on se taka-alalle jäävä, tarkkaileva lapsi. Ei näytä tunteita isossa joukossa ja on vain hiljaa. Katsoo muita tarkasti, eleettömästi. Kotona sitten juttua ja hymyä riittää vaikka kuinka paljon!

Etelänmatkakin on jo melkein varattu, vielä pitää miehen saada töistä hyväksyntä vapaille, vaikka kyseessä onkin loput isyysvapaat eli 12 pv. Tällä viikolla varaus kuitenkin tehtävä, jotta saadaan edulliset liput. Ensin meinattiin Kanariansaaria/Kyprosta/muita Välimeren maita, mutta pakettien hintoja katsellessa todettiin, että samalla hinnalla lennämme Singaporeen, missä meillä on ilmainen majoitus, joten suuntaamme siis heti Aasiaan, takuulämpöön! Poika on tuolloin jo 7kk, ja itse uskon sen olevan juuri hyvä ikä - osaa varmaankin jo istua itsekseen, eli ei tarvitse koko ajan pitää ja kantaa sylissä, mutta ei kuitenkaan kävele joten ei ole pelkoa että hän katoaisi ihmisvilinään. Rattaissa istuessa näkee hyvin ja nähtävää onkin varmasti paljon!

Tällaista tällä kertaa.

Tsemppiä kaikille! Muille en osaa oikeen sanoa mitään, kun kysymykset koski pääosin kiinteitä. Meillä ei niitä vielä syyä vaan mennään täysimetyksellä vieläkin (aattelin et jos neuvolassa sanovat että on ok niin jatkan siihen 6kk saakka).

Mutta kertoilkaapas kuulumisia, täällä niitä aina lueskellaan vaikkei heti vastaillakaan :)

Hyvää syksyä!
 
Maanantaina tuli 5 kk täyteen ja tiistaina olikin sit neuvola. Painoa oli 7685g ja pituutta oli 67cm. Mitat ovat tulleet sinne oletuskäyrien tuntumaan joten kaikki oli mallillaan. Saatiin rokotus ja ke-aamuna kuumetta olikin 39. Eilinen oli siis varsin raskas päivä.

Meillä syötiin se yksi viikko bataattia. Seuraavalla viikolla kokeiltiin perunaa, mutta siitä tuli vatsavaivoja. Nyt on sitten vähän unohtunut tuo kiinteiden antaminen. Mutta junnu pärjää mainiosti rintamaidollakin. Pikkuhiljaa pitäisi alkaa taas antamaan kiinteitä. Ohjeeksi saatiin että toisen ruokailukerran voi lisätä, kun ensimmäisellä aterialla syödään kunnolla. Imettämisestä tykkään yllättävän paljon, joten haluaisin jatkaa mahdollisimman pitkään.

Meillä ei ole mitään vauvaharrastuksia. Ihan kotiympyröissä pyöritään ja siinäkin tuntuu olevan välillä liikaa. Meidän junnu on tainnut alkaa vähän ujostelemaan vieraita.. Suu menee mutruun ja katse etsii tuttua naamaa.

Mä olen itse allerginen kloorille, joten en voi liian usein käydä uimassa. Joten ymmärrän, jos vauva saa vedestä oireita. Hyvä, jos menevät nopeasti ohi!
 
Tere täältäkin! HHHELLLPP!

Nyt kaipailisin hammasapua?
Millasia oireita teidän lapsosilla on?

Ikää olis nyt 4kk 1vk. Tää haroo korvia, kiukuttelee, maito ei kelpaa pullosta, kuolaa, kaikki esineet menee suuhun. Eilen söi joskus kahdentoista aikaa yöllä, ja aamulla kasilta maito ei kelvannut, ei kelvannu vielä 11 aikaa päivälläkään. :sad001 Annoin kumminkin bataattia ja luumua ja ne meni alas mutta sitäkään ei kovin paljon. Mutta pitäis kumminkin jotain nestettä saada? yritin lusikallakin maitoa, ei kelpaa. mites ihan vesi? joko saa antaa?
Nukkuu kumminki tosi hyvin sittenku nukahtaa, yöt nukkuu hienosti.
Mietin korvatulehdusta? Ei kumminkaan kitise vaakatasossa. Korvia oon putsannut ihan tosta korvan suulta, en oo mennyt pidemmälle. Neuvola vasta 20 päivä.
 
Jemmi: Kuulostaa hyvin samalta kuin meidän poitsu, paitsi että tissistä kyllä syö, mutta kaikki muu on aivan perseestä vissiinkin. En kyllä osaa auttaakaan mitenkään, mutta kylläkait vettä jo saa antaa jos syö kiinteitäkin ja voithan keittää veden ensin varmuuden vuoksi ja jäähdyttää, niin kuolee kaikki pöpöt :)

eemi: Mua kans tekis mieli jättää koko kiinteet pois ku toisella tulee vaan masu kipeeksi ja mää kans tykkään kyllä imettää ja maito on riittänyt tosi hyvin, mutta pakko kait se vaan on yrittää ja kait se joskus tottuu niihin.
 
Hellurei! mÄ Vaan en ikin yksinekrtaisesti saa aikaiseks kirjoteltuu tänne mtn :S mun blogin kirjotuskin o lopahatnut, ehk mä joskus saan sinne kirjoteltuu jtn! Elikkäs kuulumisia. Meiä pikku nassikka, Leevi, on jo 4,5kk:Heartred 3kkviikon oli aika hirveetä , tosi vaikeeta, ei iki nukuknu vaunuis, huus vaa, ei iki nukkunu autos, huus vaa, ainoo msi nukku ni mun syli ja mun sänky. Nyt se nukkuu vaunuis ja autos ym. oli todella helppo ton 3kk1vk jälkee, mtu nty 4,5kk mä oon iha kypsänä toho perkeleen huutamiseen :D se huutaa ku ei osaa ryömii eteenpäi ja o aivan hiilenä, iha ku siskonsa oli! mä todella odotan et se lähtee konttaa! sillo ku ada lähti konttaa mun elämästä tuli niii helppoo ku se jatkuva huutaminen loppu. Nyt mun pitää pitää leevii vaa sylis ku muute se huutaa naamapunasena, huoh! hampaita meil ei edelläänkään ole. Arki meil o aika kiireistä ku käydään yleensä n 4krt viikossa jossai kerhois ym, en vaa jaksa istuu himas. Ja nyt 5 v odottelun jälkee mulle vihdoi atrjottii kaupungin asuntoa! Huomenna oon menos kattoo millanen luukku se on :)
 
Vihdoin taas linjoilla! :)

Reissu on nyt heitettynä ja ihanahan se oli. Tuollainen 4,5 kk vanha on kyllä ihan paras matkakaveri. Ja viisihenkisen perheen lomailu onnistui oikein vaivattomasti, suosittelen kaikille matkustelua.

Arkeen palaaminen sitten taas onkin eri asia, tuntuu että tuo valon määrän vähentyminen lyö nyt kunnolla kasvoihin aurinkoloman jälkeen ja väsyttää pirusti vaikka kaikki nukkuu ihan normaalilla kaavalla (pienin syö 2-3 kertaa yössä ja isommat joskus heräilee). No jospa tähän taas sopeutuu.

Yritin lueskella kaikki vistit mutta pää lyö tyhjää. Veden antamisesta joku kyseli, ainakin minä olen antanut vettä siitä lähtien kun soseetkin on aloiteltu, enkä ole sitä keitellyt silloin enää.

Itse olen tässä suunnitellut soseiden aloittamista, eilen jo vähän pakkaseen valmiiksi teinkin minigrip pusseihin, tähän vuodenaikaan kun tulee huomattavasti halvemmaksi tehdä itse. Ja onhan ne ihan eri makuisiakin. Plus en jaksa sitä lasipurkinmäärää.. :D Eiliseen satsiin meni kukkakaalia, bataattia ja porkkkanaa. Siihen voi sitten lisätä lihaa tai kanaa myöhemmin sekaan. Teen yleensä lihaa ja kanaakin valmiiksi muussattuna jääpalarasioihin, josta voi sitten yhden palan aina heittää yhden sulatetun minigrip-pussin sekaan. Jos ensi viikolla alottelisi sitten bataatin maistelun. Me aloittelemme lounaalla ja lisäämme sitten jonkin viikon päästä välipalahedelmän mukaan kuvioihin. Sitten iltapuuro ja aamupuuro, viimeisenä päivällinen joskus 8 kk iässä.

Meillä on melkein 5 kk vanha iloinen neiti joka hymyilee ja juttelee kovasti. Kääntyminen ei vielä ihan onnistu mutta yritys on kova. Mukavasti on alkanut kolmen lapsen paletti pyöriä, vaikka välillä kyllä hermo kiristää ja kaikki huutaa. Kuulunee asiaan kun on vähän joka ikävaiheessa lapsia.

Hormonikierukka on nyt ollut paikoillaan pari kuukautta ja ylimääräiset vuodot ovat vähenemään päin. Alkuun vuoti 7 viikkoa putkeen enemmän ja vähemmän. Jee. No jos nyt alkaa kokonaan vähentyä niin hyvä peli on. Alkuun myös hermoa kiristi tavallista enemmän ja mieliala hyppeli. Sitäkin olen nyt tarkasti seuraillut ja tuntuisi että on taosttumaan päin. Toistaiseksi voin siis suositella vekotinta jos joku on miettinyt. Ei kannata lukea keskustelupalstoja, kun eipähän tuota tiedä sopiiko ennekuin itse kokeilee. Kokemuksia on niin monia kuin on ihmisiäkin.


Ihanaa syksyä kaikille!
 
Heissan vaan kaikille!

Meillä oli tänään 5 kk neuvola ja rokotukset saatiin taas vaihteeksi. Ollu sit ihan hirvee känkkäränkkä koko loppu päivän, mutta nyt onneksi jo yöunilla :)
Meiän poitsu on tosiaan jo 70 cm pitkä ja painoakin on jo 8 kg...iso poika se jo on. Niin tomerakin :)

Siis joo tuo meidän kiinteiden aloitus ei oo kyllä kovin hyvin täälläkään lähtenyt.
Kerran päivässä annan edelleen ja siis sitä ruokaa menee tosi vähän.
Oon tehnyt pakkaseen soseita ja pakastanut ne jääpalarasioissa ja otan yleensä aina kolme "jääpalasta" ruuaksi, eikä se oo ku ehkä kaksi kertaa syöny kaiken mitä on ollu. Yleensä se vetää ehkä puolet siitä. Saas nähdä rupeeko tuo ikinä syömään muuta ku tissiä :sad001
Oon tehnyt aika paljon erillaisia soseita ku nyt tosiaan on aika hyvä aika vuodesta niitä tehdä ja ainuat mitkä on pojan mielestä syötävää on pottu ja toki hedelmä soseet maistuu aika hyvin. Hedelmäsoseita en oo itse tehnyt muita ku omenasta ku niitä tuli niin älyttömästi, niin pakko niistä oli jotain tehdä :)

Meidän ukkeli on nykyään aika raivona kokoajan ellei sitä kävelytä, hyppyytä tai lennätä. Hermot menee lattialla heti, ku halu ois niin kova tehdä kaikennäköistä, mutta ku ei osaa :sad001 Täälläkin ootellaan aika paljon et tuo lähtis kunnolla liikkeelle, niin jospa se helpottais...sit vaan alkaa uudet pään vaivat :)
Sitten ku on mieleistä tekemistä, niin poika nauraa räkättää aivan mielettömästi. Tarkkailee mielellään ulkona kaikkea mahdollista ja sen vuoksi ollaan paljon käyty kävelyllä niin et on kantoliinassa ja saa katsella ympärille. Niin ja kiikkuminen oli ihan huippua ku poika oli kantoliinassa...se oli niin onnellinen et ei mitään järkeä :)

Oikein ihanaa syksyä kaikille :)
 
Moikka kaikki!

Onpas hiipunu keskustelu täällä, ihana kuitenkin että vähän kuulumisia jaksatte kirjotella! :)

Meillä kiireinen syksy päällä, miehen työt ja harrastukset, omat harrastukset ja ihan vähän opinnotkin jo käynnistyneet kesän jäljiltä, tekemistä piisaa siis ihan arkisissa askareissa, ite olen vielä innokas tapaamaan ystäviä ja lisäksi muskari ja vauvauinti pojun kanssa ruuhkauttaa aikatauluja! Nautin kuitenkin meidän arjesta ihan valtavasti!
Muskari ja vauvauinti sujuu hyvin, poju nauttii niistä kyllä ihan täysin, ihana käydä vähän touhuumassa yhdessä. Ollaan kanssa tykätty tuosta Elixian babyjumpasta, ja mietin kovasti myös josko ettis jonku toisen salin missä voisi käydä, saisi siinä kaksi treeniä sitten ja vielä vauvan kanssa, mikäs sen parempaa!

Meillä tosiaan reipas, vähän reilu nelikuinen poika, kasvu on kovaa ja hän reipastuu ihan silmissä. Neljän kuukauden neuvolassa/lääkärissä mittoja oli 64cm ja vajaa 7kiloa, kasvu ja kehitys normaalia. Kyllä ihan sydän pakahtuu välillä kun pysähtyy poikaa katselemaan, on se vaan niin mahtava tyyppi, nauraa ja jutustelee, äitin kulta:Heartred

Kiinteitä ei olla vielä aloteltu, maidolla on kasvanut niin hyvin ja yötkin menee hyvin, varmaan tossa viikon parin sisään aletaan kuitenkin maistelemaan, kahden viikon päästä ikäkin on jo 5kk. Meillä kun alun hankaluuksien jälkeen imetyskin alkanut sujumaan, en malttais lopettaa sitä, varsinkin kun poju joutuu toisinaan olemaan erossa minusta kun kipasen salilla tai koulujuttuja hoitamassa, niin ihan kiva sitten imetyksen muodossa viettää vähän yhteistä aikaa! :)
Korviketta on sillon tällön joutunut mies antamaan, lähinnä vaan kun oon tullut niin laiskaksi pumppaamaan.. jotenkin kun ikää tuli se 4kk niin ajattelin että yksi purkki sillontällön ei maailmaa kaada.
Ensimmäinen merkki (Valion Tuuti) aiheutti kauheeta oksentelua, mutta sitten parin purkin jälkeen kokeiltii Arlan luomu korviketta ja se on toiminut ihan hyvin!

Meillä nyt alkanut poju panttaamaan kakkaa, onko muilla ollu samaa vielä kun annoitte pelkkää maitoa?
Saattaa mennä useampi päivä ilman kakkaa, välillä ähisee ja ähertää ja pieree niin että luulis jo tekevän kipeetä, ihmeen vähän kuitenkaan asiaa itkee niin en oo kovin huolissani ollut..

Meillä kanssa vaihtui neuvolantäti ja se harmittaa mua kyllä ihan valtavasti, kysyin myös josko olisin saanut vaihtaa neuvolaa hänen perässään, vanha terkkari kuitenkin vaihtaa niin kauas että ei taidettaisi jaksaa kulkea niin etäälle neuvolaan. Ensi kerralla sitten uusi, saa nähdä mitä siitä pidämme.

Meillä muuten kanssa pojan luonne on vähän tuommonen tarkkaileva ihan selvästi, ei hän vierasta mutta kauan kyllä pitää tuijotella uusia ihmisiä ennen kun hymyn väläyttää ja on taas oma itsensä! Ujoudessa ei ole mitään vikaa, mutta mun mies on vähän ehkä semmonen sisäänpäin kääntyvän olonen, ja haluisin jotenkin, että tuo meidän poika kuitenkin ois vähän avoimempi ja rohkeampi uusiin tilanteisiin, kun selkeesti mun mies ainakin on kovasti kärsinyt elämänsä aikana ujoudestaan.. ehkä liian aikasta huolehtia, mutta voisiko sitä rohkaistumista jotenkin edesauttaa jo nyt?

Ja parisuhteesta vielä sen verran että meillä sujuu ihan mukavasti, kun joskus kaksi kuukautta sitten avauduin täällä joistain erimielisyyksistämme. Se taisi olla vaan joku tilapäinen lama! Yhteinen sävel tuntuu taas löytyneen :)

Viilenevää syksyn jatkoa kaikille! Pukekaahan lämpimästi päällenne ja vauvoille myös :)
 
Heippa! Kiva, kun vielä täälläkin pääsee lukemaan teidän kuulumisia.

Meillä on nyt poika muutaman päivän yli 5 kk, täysimetys vielä toistaseks, mitat 69cm/8530g, pluskäyrillä vielä menty, eli ei sen puolesta oo painetta kiinteisiin. Jässikkää on tosin alkanu niin kiinnostaa meidän syömiset, että ehkä tässä pikkuhiljaa siirrytään mekin sitten kiinteisiin...

Meillä ei oo ollu varsinaista kakan panttaamista, mutta on ollu joitakin päiviä, ettei kakka oo tullu. Seuraavana päivänä saa sitten odottaa isompaa lastia. :)

Ollaan käyty vauvauinnissa, vauvatanssissa ja vauvakerhossa. Erityisesti uiminen on ollut pojan mielestä kivaa, nauraa, potkii ja läiskyttää. Sukeltaminen sujunu hienosti.

Meillä ei liikuta mihinkään suuntaan, mutta paikallaan sätkitään kauheesti. Ei oo vielä aivoissa naksahtanu, että kuinka se kroppa saadaan liikkeelle. Varmasti poika on sitten aivan haltioissaan, kun joku päivä oivaltaa... Itse oon kyllä oikeestaan tyytyväinen, ei oo kiire vielä millekään. Kyllä sitä sitte kerkiää liikkuakin, mulla on vielä nyt melko helppoo tää, kun vauva pysyy matolla. Hampaita ei myöskään oo läpi.

Pientä flunssaa ollu mulla ja myös poitsulla, mutta ei mitään suurempaa...

Millasia leluja/välineitä teidän vauvoilla on? Meillä ei oo kauheesti mitään tavaroita, oon miettiny, että jotain vois hankkia. Millasia käsityksiä tai kokemuksia esim. keinuista tai hyppykiikuista, niistähän on monenlaista mielipidettä... Tarkotushan ei oo lasta niissä jatkuvasti putää, mutta niiden avulla sais itekin pieniä breikkejä päivään, ku laps jaksas jotain hetken touhuilla itekseen turvallisesti. Onko esim.jotain tiettyä pientä lelua, jota vauvan olis kiva käsitellä? Onhan meillä toki jotain pikkuleluja..

Mies on paljon pois, mutta poika ei onneks mitenkään oo alkanu vierastaan, toivottvasti ei alakaan. Muutetaan pian takas trelle kaupunkikaksioomme, sit on helpompaa touhuilla ja käydä paikoissa.

Kaiken kaikkiaan edelleen ihan hemmetin hienoo olla äiti. :)
 
Meillä ollaan aloteltu kiinteitä. Bataattia,porkkanaa,kukkakaalia menossa. Luumua annan pari lusikkaa että vatsa pysyy toiminnassa ja se onki pysyny, tulee jätteet pihalle päivittäin! Päärynäsosetta sitten 'välipalana' maistellaan. Muuten korviketta, illalla riisivelliä.

Juuh, noi hampaat vaivaa vieläkin. Tää ei oo koskaan herännyt yöllä itkeskelemään. ähisee ja puhisee nälkäänsä ja syö kerran ja nukahtaa ja heräilee taas aamulla, mut nytten hampaiden takia herää itkemään ja nukahtaa ja taas sama. Annoin pienen annoksen panadolia suun kautta ja sen avulla sai nukuttua kunnolla aamuun. voi reppanaa :sad001

Meillä kääntyillään niin ettei selällään viihdytä enää ollenkaan ei missään. sohvalta tulee alas jos hetkeksikään jättää yksin, lattialla kääntyy mahalleen ja alkaa kitisee ku ei ihan vielä hiffaa kuinka siinä mennään eteenpäin. Samoin sängyssä aina mahalleen, ja tykkää itseasiassa nukkua vatsalleen.

meillä tulee enskuussa täyteen 5kk. Jutustelee, pyörii, naureskelee kun kutittaa mutta ääneen nauramista ei oo vielä, pientä kikattelua ja kijumisia. Rakastaa vettä, voi jessus se olis siellä maailman tappiin asti. Että jos on pahamieli ja huudosta ei tuu loppua se loppuu kylvyllä viimeistään :D

Leluista meillä on soivia ja niitä mistä voi pitää molemmin käsin kiinni, brion rinkuloita?

Hyppykiikusta kaverille oli neuvolantäti melkeen suuttunut ettei vielä 5kuista keinuun, voi jotenki nilkat asettua väärin jos oikein muistan, eikä kävelytuoliakaan suositeltu vielä hetkeen.

4 kk neuvolassa oli 62,8cm ja 6050. käyrillä siis :)
 
Heippa pitkästä aikaa.... :)

Meillä on lähteny vähän liiankin hyvin ton soseitten kanssa .toivottavast ei tuu taka pakkii.. luulin et annan reilusti pojalle soseita ikään nähden mut neuvolantäti neuvo lisäämään et annan vertauskuvauksellisesti pikku purkin verran sosetta kerralla.ja kuin ihmeen kaupal ku meil oli syyskuun alus ihme kiukutteluu ni se häipy ku lisäsin soseitten määrää ja nyt siis annan päivän aikana vaikee täysin verrata ku teen noi juurekset ja puurot itte mut siis 3-4 purkin verran poika syö päiväs soseita ja meil menee sit ihan kaikkee lihat,juurekset,hedelmät,marjat ja puurot... :) maitoa poika kun ei päivisin suostu juomaan paljoo... ainoo mikä ei oo menny o velli...

Meillä kääntyillään ahkerasti ja pyllyäkin yritetään nostaa mut samaa aikaa ei ol vie osannu nostaa päätä ja pyllyä et se on vaan sit toinen pää mikä o ylhääl kerrallaa... selällään työntää itteensä eteen päin mut ei vie liiku siis kunnolla mikä o ehkä vie iha hyvä..

Mä en oo käyny missään vauva kerhois enkä jumpis tai siis missään semmoses. ei vaan oo tuntunu mun jutulta mut lenkillä käydään säännöllisesti.. :)

eipä meille muuten mitään ihmeempää kuulu.ilonen pikku veitikka meillä tuol lattialla pyörii... ja seuraa kaikki asiat tosi rarkasti... :)

Hyvää syksyä kaikille....
 
Heisan!

Meillä reilu viikko sitten 5kk neuvolassa mitat oli 67 cm ja 7,1 kg. Kiinteet alotettiin, ja ollaan syöty nyt 3 tl perunaa/porkkanaa/linssiä lounaalla. Huomenna taas joku uus maku, ehkäpä ostan kukkakaalia. Oonko mä missannut siis jotain, kun jos siis muilla syödään useita purkkeja päivässä? :D Mä siis luulin, et oikeesti tässä iässä toi määrä on just vaan jotain ruokalusikallisen luokkaa. Oon siis antanut vasta lounaalla kiinteetä, muuten maitoa. En oo oikeen varma, millon alottaisin päivälliseksikin jotain antamaan.

Samalla neuvolassa oli lääkärikin, ja poika saikin hoitajalla sellasen itkuhuutoraivarin, että hoitsu käski että lääkäri kattois korvatkin. Korvatulehdushan siellä oli o_O en ollu kyl huomannut yhtään mitään, ja veikkaan et huutoraivaritkin oli vierastusta, mutta antibiootit saatiin ja nyt pitäis kai varata tuohon vajaa kk päähän kontrolliaikakin. No, onneks otettiin se hoitokuluvakuutus niin saa sinne tuikattua noi lääkekustannukset mitä tähän mennessä tullut.

Meillä on nykyään päivällä jonkinmoinen rytminpoikanen! Lounaan jälkeen (eli 12 maissa) lapselle vaatteet päälle ja ulkoilemaan! Uni onkin sitten hänellä maittanut tunnin verran, mutta tänään veteli sikeitä 3 tuntia :O Toisaalta sitten taas se on yöunista pois, eli tämä äiti on ollut hieman väsynyt kun yöt eivät mee enää yhtä sikeästi kuin ennen, vaan poika heräilee monta kertaa ja jalat vispaa ku missäkin maratonjuoksussa/futispelissä. En niin tykkää..

Hienoa Pikkulintu, että parisuhde on taas aurinkoinen, täälläkin päästy siitä kompurointivaiheesta ja meillä on selkeet roolit ja mieskin on silminnähden rentoutuneempi ja vähemmän stressaava kuin tuossa kesällä oli.

Poika muuten eilen (varmaan vahingossa) kääntyi mahalta selälleen! En ees huomannut, miten se sen teki, kun katoin just toisaalle ja poika sai jonku pienen raivokohtauksen, ku katoin mikä hätänä niin oli jo kellahtanut selälleen takas ja oli tyytyväinen. Oho. :D Ei se sitä enää sitten oo tehnyt, oli ainut kerta. Muuten on kääntynyt molemmin puolin selältä mahalleen.

Leluista; meillä niitä ei pahemmin edes ole ja haluamme pitääkin sen niin. Pojalla on Sophie-kirahvi, josta tykkää eniten, ja lisäksi Herra Hakkarainen-pehmolelu. Sitten on äitiyspakkauksen purulelu+toinen purulelu, jotka ei niin kiinnosta, ja autossa on äitiyspakkauksen se rapiseva perhonen aika pop. Ei tuon ikäinen mielestäni edes paljoa leluja tarvitse. Ollaan me jotain lahjaksi saatuja leluja yrittää sille näyttää, mutta kerran se niitä kattoo, tunnustelee ja maistaa ja heittää sitten pois ja ottaa vanhat tutut purulelut käyttöön. :)

Muutenkin on luonnetta jo tullut vauvalle esiin, mutta myös jotenkin kommunikointi ja oleminenkin on helpottunut, kun poika kasvanut. Itkee hyvin harvoin, pääosin kiljuu innosta, mumisee ja nauraa. Ihana, iloinen lapsi :Heartred

En muista nyt, oliko mulla muuta sanottavaa, mutta kirjottelen taas sitten joskus. :)
 
Huuhkaja. mä siis luulin et annan paljon kiinteetä kun mentiin 5kk neuvolaan ja siis annoin sillon noin kaks ruoka lusikallista kerrallaan ja sen 2-4 kertaa päiväs mut neuvolantäti sano mulle et anna semmosen pikkupurkin verran kerrallaan.ja oletan et kai se tietää mitä neuvoo mut siis sen ohjeistuksel olllaan nyt menty ja poika on taas ilonen oma ittensä ku oli tosiaan tosi kärttynen reiluviikon sitä ennen... :) eli näin meillä....
 
Huuhkaja, tiesithän, ettei linssejä suositella alle yksivuotiaille huonon sulavuutensa takia?

Meillä aloitettiin soseet neidin täytettyä 4kk. Nyt kun on ikää 5kk 10pv, on ohjelmassa sosetta kaks kertaa päivässä, toisessa lihaakin mukana. Ja iltapuuro. Ja lähellä varmaan ollaan yhtä purkillista, tosin vaikea arvioida kun meilläkin tehdään kaikki itse.
 
Mmm, punaisia linssejä voi antaa, ollaan siis kyllä tutkittu noi että mitä voi antaa :)

Loora, mä päättelin asian sit niin että oot ilmeisesti antanu jo 4kk lähtien ruokaa, me alotettii pari viikkoa sit vasta ni siitä löytynee syy. En sitä heti tajunnut :P

Onko teillä lasten jalat/kädet kylmät? Meiän lapsel on vaikka mitä olis päällä :/ ilmeisesti saanu äitinsäkin geenejä. Ensin mietin et kiva, jäädytän lapseni mutta kun huomasin että saa olla vaikka kui paljo päällä eikä kädet lämpene niin toivottavasti pikkuista ei haittaa. Pitää toki viel 6 kk neuvolassa kysyä, oisko kotain tehtävissä.

Argh, kännykäl datailu.. >< joten tässä kaikki tällä kertaa.
 
Takaisin
Top