Suurperhe kuumeilijat

Kukin uskoo mihin haluaa ja tekee mitä haluaa itellä kokemusta kummastakin pitkään imättävällä allergiat ja ei imetetyllä myöskin että mikä suojaa ja mikä ei niin on vähän sama asia ku piikeissäkin mut ei todellakaan voi ketään tuomita tekemisillään jokin osaa tehdä parhaansa.... Toisaalta itsestä tuntuu et allergiat on pieni vaiva jos oikeesti lapsi on muuten terve
 
Warheart, oletko päässyt käsittelemään imetyspettymyksiäsi kenenkään ammattilaisen kanssa? Kuulostaa tosi hurjalta nuo sinun kokemukset! Olet hienosti kuitenkin onnistunut kun olet jaksanut yrittää viimeiseen asti!
Imetys on hieno asia ja esimekiksi sitä en minäkään ymmärrä, jos ulkonäkö syistä joku jättää edes kokeilematta.. mutta uskon kuitenkin suurimman osan äideistä yrittävänsä parhaansa! Ketään ei siis saa tuomita pulloruokinnasta!
 
Mä olen käsittänyt että imetys suojaa vauvaa sairauksilta juurikin siinä alussa kun imettää, mutta ei kai se enää myöhemmällä iällä vaikuta sairastamiseen..?

Rintamaitohan on elävää ravintoa, ei muutu sokerilitkuksi missään vaiheessa ja sisältää vasta-aineita, antiparasiitteja jne :) kyllähän lapset sairastaa, sitä ei edes rinttis estä, mutta voi lyhentää esim flunssan tai kuumeen kestoa tai lieventää ettei tulisi niin rajuna. Jokainen äiti varmasti tekee parhaansa ruokkiakseen lapsensa ja itselläkin loppui imetys rintaraivareihin esikoisen kohdalla johon en saanut silloin tukea ja tietoa ei ollut itsellä tarpeeksi. Nythän alkaa pikkuhiljaa terveydenhuollon ammattilaiset päivittämään tietouttaan imetyksen tukemisen osalta, mutta valitettavasti osalla on vielä pitkä matka siihen.

Warheartin imetystaival kuulosti hurjalta :/ toivottavasti te saisitte korjaavan kokemuksen uusimman vauvan myötä :Heartred
 
Mä niin kovasti haluisin imettää, mutta ainakin pumpulle mulla on heruminen vaikeutunu ja määrät huomattavasti pienempiä nykyään ja ennen kun nyt täysimetys olis edes mahdollista, on jonkun verran jouduttu jatkaa korvikkeella. Ja nyt mulla on ruvennu imetys sattumaan :sad001 Ote näyttää hyvältä, asennoissa ei oo vikaa ja nännit on ehjät, mutta pojan imettyä hetken, musta alkaa tuntumaan siltä, kun nänni lähtis ihan just irti.. oisko sit muka joku jänne tms, mistä homma riippuu.

Nyt poika on tosiaan pääasiassa kotona, sairaalan kirjoilla kyllä vielä maanantaihin asti, mutta kotilomilla ollu tän viikon niin, että on käyty sairaalassa vaan pyörähtämässä. Pian senki saa pois päiväjärjestyksestä ja on yks asia vähemmän väsyttämässä :)
 
Deb, kuulostaa siltä että jänteissä on kireyttä. Jos olet facessa niin liity kireä kielijänne-ryhmään, sieltä löytyy lista kaikista Suomen osaavista lääkäreistä jotka osaavat tunnistaa ja hoitaa kireät jänteet. Niitä ei tosiaan ole kuin kymmenisen koko Suomessa, edes ”tavalliset” lääkärit tai terkkarit eivät välttämättä osaa tunnistaa esim posteriosesti kireää jännettä. Sen kireys vaikuttaa negatiivisesti vauvan painonnousuun, aiheuttaa imetyskipua, aiheuttaa koliikin ja refluksin kaltaisia oireita kun vauva ei saa tarpeeksi tehokkaasti imettyä rintaa, syö usein, maitoa voi tulla liikaa ja vauva puklaa kaiken kaaressa ulos ja taas alkaa uusi kierre. Suosittelen lämpimästi kääntymään ammattilaisten puoleen jos on epäilys kireistä jänteistä. Tsemppiä tosi paljon :Heartred muista että se ei kerro maidon riittävyydestä jos ei heru pumpulle :)
 
Mä oon kans se vähemmistö prosenttuaalisesti jolla syystä ja kymmennennestä ei imetys onnistunut 2/3 lapsella... Eka lapselle ei vaan alkanu maito virrata vaikka kuin yritti (osa imetystä 3kk asti)...siitä ku reilu vuoden päästä synty toinen niin se on täysimetetty 6-7kk ja siitä vuoden ikään asti ja sit toi kolmas....kyllä olisin halunnut ja yritin ja yritin, mutta kun se oli 3kk niin ei suostunut enää tissille ollenkaan koska hänen ollessa 1 kk oltiin sairaalassa ja siellä määrättiin korviketta tissimaidon lisäksi jotta saadaan kasvu käyntiin ja virus taltutettua ( ekan kuukauden aikana vauvalla oli virus eikä jaksanu imeä ku pintamaidot ja mulla kuumeinen kohtutulehdus eikä maidon määrä noussut) 2kk ikäisenä vauvalla oli angiina joka myöskään tutkimusten mukaan ei vauvoille tartu :nailbiting:

Seuraavan poikkeuksen tekee se, että meillä kans nämä pullo lapset on terveempiä kun tuo yks imetetty :hilarious: tuo imetetty on esim.ainoa jolla on ollu putket korvissa 1,5vuotiaana..muilla ei ollenkaan ..nuorimmalla ei onneksi yhtään korvatulehdustakaan vielä :angelic: ja se on muutenki kaikista reppanoin ja hitain ollu :shy:

Jos me nyt vielä neljäs saadaan niin todellakin hyötyjen toivossa kaikkeni teen että voisin sen imettää :love017 mutta en tällä kertaa aio vetää herneitä sieraimiin jos se nyt ei syystä tai jostain onnistu :coldfeet: niin joo ja meillä iskä on atoopikko ja astmaatikko eikä onneksi vielä ainakaan lapset oireile :happy: mutta uskon siis nuihin tutkittuihin juttuihin vaikka meillä nyt sattuukin olla niin ettei välttämättä kauheesti eroa onko pullo vai tissi lapsi :happy:
Se ois kyllä kamalaa jos tutkimuksen perusteella voi todeta sit kun nuo on aikuisia että niillä on joku suolisto sairaus sen takia kun en pystynyt imettämään :nailbiting:
 
Niin joo ja musta on kamalaa jos neuvolassa imetystä tuputetaan ja siihen painostetaan :eek: oon nyt näin kuullut parilta kaverilta :eek: siis uskon kans että suurin osa haluaa imettää mutta pullosta ei saa syyllistää jos siihen päätyy vaan sit pitäis sitä kannustaa samalla lailla, että vauva tulee pärjäämään ja kasvaa ja voi hyvin :Heartred
Toki poikkeus jos nyt joku ei ulkonäkö tai periaate syistä vaan ei halua edes yrittää kuten Nuppunenkin sanoi, niin ehkä heille voi sitten vähän enemmän kertoa /painottaa asiasta ja hyödyistä, mutta valinta se on heidänkin oma :confused005

Äippä muuten :grin tässä ihan vasta kaverin kans mietittiin tuota että mitä jos joidenkin geenit tai solut ei vaan sovi yhteen ja siksi ei saa vauvoja...että jos luonto on jotenkin sitä hedelmöitymistä vastaan ja ei onnistu sen takia koska niistä siittiöistä ja munasoluista ei tulis elinkelpoisia niin luonto jotenkin suojelee sitä ihmistä pettymykseltä... En tiiä mut mietittiin kaikkea että miksi jotku potee lapsettomuutta johon ei löydy syytä :sad001 enkä tarkoita etteikö pari silti sopisi toisilleen pariskuntana ja vanhempina olisivat toimiva pari... Toivottavasti kaikki lasta toivovat saisivat tavalla tai toisella lapsen/lapsia:Heartred
 
Metsätähti
osaatko sanoa vaikuttaako kireä ylähuulijänne imetykseen? Meidän nuorimmalla siis just nuo oireet mitä luettelit ja kysyin asiasta neuvolassa ja neuvola lääkäriltä mutta ei kuulemma ollut kieli eikä huulijänne niin kireät että ois haittaa... Mutta mun mielestä vauva ei imenyt tehokkaasti.. ja sitten tietty uskoin niitä ja luotin että on vain sairastelujen vuoksi väsynyt eikä jaksa imeä.. no nyt 1v hammashoitajalla käydessä hän sanoi että on tosi kireä ylähuulijänne ja jos katuu niin todennäköisesti napsahtaa poikki ettei kannata säikähtää :scratch
 
Metsätähti, olet hirmuisen pitkällä jo! Tsemppiä loppumetreihin!

Debille isot tsempit! Kunpa saisitte nyt kaikin puolin sen normaalin arjen rullaamaan ja pienen miehen kaikki haasteet olisi lusittu jo nyt alta pois.

Mä suhtaudun ehkä hiukan skeptisesti näihin tutkimustuloksiin imetyksestä :P Meidän korvikelapset (ekan imetys päättyi jo alkumetreillä raskaaksituloon ja toisen kanssa koko touhu oli muuten tosi hankalaa alusta alkaen) on olleet tervettä sorttia ja lähipiirin erittäin pitkälle imetetyt ei ole juuri terveitä päiviä nähneet ensimmäisten elinvuosiensa aikana. Varmaan ihan sattumaa, että nämä kokemukset itsellä ja lähipiirillä, mutta luulisin olevan geneettistä enemmän ja että ne elintavat- ja olosuhteet vaikuttaa (lambi taisikin niistä osuvasti jo kirjoittaa). Mutta mun on erittäin vaikea uskoa pelkän äidinmaidon tekevän autuaaksi :confused:

Mä myös koin sen pakkotuputtamisen äärimmäisen ahdistavana raskausaikana ja synnytyksen jälkeen. Ja ne kaikki säälivät lauseet ja katseet, kun joutui toteamaan, ettei maitoa enää tule uuden raskauden myötä... :P En myöskään tykännyt siitä moukkamaisesta toljotuksesta, jos joutui pakolla imettämään jossain vähän julkisemmassa paikassa. Välttelin sitä viimeiseen asti. Ja se jatkuva maidossa uiminen... Suihkutisseistä kärsiminen. Imetys ei kyllä tosiaan ollut mun juttu. Inhosin joka hetkeä :D
 
Siitä huolimatta aion (toivottavasti) tulevilla lapsosilla yrittää imetystä. Mutta stressiä tai huonoa omatuntoa en aio kantaa asiasta, jos se nyt ei onnistu.
 
Deb, kuulostaa siltä että jänteissä on kireyttä. Jos olet facessa niin liity kireä kielijänne-ryhmään, sieltä löytyy lista kaikista Suomen osaavista lääkäreistä jotka osaavat tunnistaa ja hoitaa kireät jänteet. Niitä ei tosiaan ole kuin kymmenisen koko Suomessa, edes ”tavalliset” lääkärit tai terkkarit eivät välttämättä osaa tunnistaa esim posteriosesti kireää jännettä. Sen kireys vaikuttaa negatiivisesti vauvan painonnousuun, aiheuttaa imetyskipua, aiheuttaa koliikin ja refluksin kaltaisia oireita kun vauva ei saa tarpeeksi tehokkaasti imettyä rintaa, syö usein, maitoa voi tulla liikaa ja vauva puklaa kaiken kaaressa ulos ja taas alkaa uusi kierre. Suosittelen lämpimästi kääntymään ammattilaisten puoleen jos on epäilys kireistä jänteistä. Tsemppiä tosi paljon :Heartred muista että se ei kerro maidon riittävyydestä jos ei heru pumpulle :)

No näihin toppas :D Pojan imu todella voimakasta, syö hyvin nopeesti pullostakin tutit lytyssä, vaikka kuinka koittais tahdistaa. Refluksia on jonkun verran, mutta se johtuu puhtaasti keskosuudesta. Painonnousussa päästy jopa ylemmille käyrille, mutta sitä turha tuijotella niin kauan kun on nenämahaletku, kun ruoan saanti taattu sillä. Lähinnä musta tuntuu siltä, kun poika imis niin lujaa ettei mun nännit vaan kestä : D
 
Meillä on neuvolassa aina tuputettu korviketta, imetykseen saanut tukea vain nyt viimeisellä kerralla. Raskausaikana th kysyi miksi edes haluan imettää, että helpompi antaa korviketta kun on hyvät korvikkeet olemassa o.O JepJep...

On noita pettymyksiä käyty läpi aina jokaisessa raskaudessa ja neuvolassa jälkeen päin, mut melkolailla ne sivuutetaan just tuollein, että kasvaa niitä terveitä lapsia korvikkeellakin ja korvikkeessa ei ole vikaa.. Ilmeisen vaikea se on monen sitten ymmärtää miten sitä voi olla pettynyt jos imetys ei onnistukaan. Tuntuu ennemmin niin päin, että se on joku vitun helpotus kun ei TARVITSE imettää ja olla jatkuvasti kiinni vauvassa. No onhan se sitä vauvassa kiinni olemista muutenkin ja niin sen kuuluu olla :D Olis toki viime kerta voinut mennä iisimmin, mut onhan ruo kokemuksena taas hieman silmiä avaava, että mitä helvettiä se allergia-arki on ja lapselle kun ei sovi mikään ruoka ja vuoden ikä lähenee niin tissimaidon voimalla sitä kuitenkin kasvetaan ja saa vauva siitä lohtua :Heartred En tiedä miten oltais pärjätty jos epäsopivalle korvikkeelle olis jouduttu ja yöt olis olleet vielä kamalampia! Nyt on kamalat painostukset maitoaltistukseen joka lääkärireissulla, mut maito on se mikä ei missään tapauksessa sovi ja kaataa tosi paljon sopivia ruokia, niin en ymmärrä mikä hiton järki siinä olis lasta rääkätä ja tuhota taas kaikki edistys.

Saa sitä ihminen uskoa mihin tykkää, kunhan ei vaaraa aiheuta itselleen/muille. Aika hurjaa kun jotkut vanhemmat juottaneet ihan jo vauvalle hopeavettä kun uskottu sen olevan terveellistä tai mitä näitä muita esimerkkejä on vaarallisista uskomuksista...
 
Mä sain alkuun hyvin tukea imetykseen, mutta kun vauvan painon kehitys lakkasi, tuki loppui aikalailla siihen.
Kyllä imetys olisi ollut paljon helpompaa, verrattuna pulloruokintaan, jos se olisi vain onnistunut. Se jatkuva pullojen tiskaaminen ja keittäminen oli aikaa vievää ja aina sai miettiä kun johonkin lähti, että onko mikroa missä voi korviketta lämmittää ja sen korvikkeen ainainen kaupasta raahaaminenkaan ei ollut herkkua, että mulla ei kyllä siihen pulloruokinnan "helppouteen" ainakaan imetys kaatunut.
Toivottavasti onnistun ensi kerralla, jos vielä vauvan syliin asti saan, mutta en vedä minäkään hernettä nenään, jos en onnistukkaan. Pääasia että lapsi ei kuole nälkään. :Heartred
 
Nuppunen, meillä noi pullovauvat ovat olleet helppoja ja juoneet tarvittaessa huoneenlämpöistä korviketta, ei tietenkään vastasyntyneelle passaa! Ruoka-ajat menneet lähes kellontarkasti ja mulla oli aina käsi-/hoitolaukussa korviketta ja pari pulloa varalla, kotona sit pulloja sellainen armeija, et parikin päivää meni ilman tiskiä jos ei jaksanut. Määrät myös vakiintui melko nopeasti, niin oli helppo arvioida menekki.

Imetyksen kanssa on tosiaan se huolettomuus helppoa, mut piti aina olla vaihtovaatteet ja -liivit matkassa, liivinsuojia, läjä harsoja ja mulle juomista matkassa :D En mikään imetysfani ole, mut kyl mieluummin ihan jo rahan vuoksi imettäisin ja ennemmin sitä yöllä lykkää tissin suuhun ja jatkaa unia kuin lähtee korviketta lämmittämään. Tosin meillä ollut noi korvikkeella ruokitut 2 ja 3kk ikäisestä koko yön nukkuvia ilman syöttöjä, että seitsemältä unille ja seitsemältä ylös! Oon sikäli huono puolustamaan imetyksen helppoutta kun kokemus sanoo aivan muuta :D

Hei, ihanaa isänpäivää kaikille! Muistakaahan helliä niitä mörököllejänne :Heartred
 
Heippa. :)
Tuun nyt täältä sivusta vähän huutelemaan, ku oon näitä teidän juttuja lueskellu välillä:grin ja kun ootte puhunut nyt tosta imetyksestä ja sen vaikutuksesta sairasteluun. Niin mä oon imettänyt kumpaakin mun lasta sen 1v2kk ja toinen sairasteli ensimmäiset 6 vuotta jatkuvasti korvatelehduksia ja flunssia. 5 putket yhteensä laitettu ja kitarisat leikattu. Että ei ne imetyksellä olevatkaan aina terveinä pysy. Ja itse kyllä söin imetyksen aikana terveellisesti:)
 
Nii ja siks oon lueskellu tätä ketjua kun tavallaan kuulun suurperhe kuumeilijoihin kun mulla on kaksi omaa lasta, miehellä on kaksi omaa ja nyt haaveillaan ensimmäisestä yhteisestä lapsesta. Eli toiveissa olisi perheen viides lapsi:Heartred
 
Heippa. :)
Tuun nyt täältä sivusta vähän huutelemaan, ku oon näitä teidän juttuja lueskellu välillä:grin ja kun ootte puhunut nyt tosta imetyksestä ja sen vaikutuksesta sairasteluun. Niin mä oon imettänyt kumpaakin mun lasta sen 1v2kk ja toinen sairasteli ensimmäiset 6 vuotta jatkuvasti korvatelehduksia ja flunssia. 5 putket yhteensä laitettu ja kitarisat leikattu. Että ei ne imetyksellä olevatkaan aina terveinä pysy. Ja itse kyllä söin imetyksen aikana terveellisesti:)
Eihän kukaan ole väittänyt, että imettämällä terveenä pysyisi, vaan tutkitusti pitkään imetetyt ovat KESKIMÄÄRIN terveempiä ja aina on poikkeuksia :) Kuten jo aiemminkin sanoin, niin rintamaidon hyödyt on kiistatta todistettu, mutta iso vaikutus on elinympäristöllä ja elintavoilla, sekä ravinnon monipuolisuudella.

Voisin itsekin väittää imetyksen aiheuttavan allergioita, kun meidän pidempään imetetyt ovat alergisempia, mutta eihän se niin mene, vaan imetys on heidän kohdallaan ollut tärkeämpää ja ei ole ollut edes mahdollisuutta siirtyä korvikkeelle. Geeneistähän on moni asia kiinni, kuten nuo allergiatkin :)
 
Eihän kukaan ole väittänyt, että imettämällä terveenä pysyisi, vaan tutkitusti pitkään imetetyt ovat KESKIMÄÄRIN terveempiä ja aina on poikkeuksia :) Kuten jo aiemminkin sanoin, niin rintamaidon hyödyt on kiistatta todistettu, mutta iso vaikutus on elinympäristöllä ja elintavoilla, sekä ravinnon monipuolisuudella.

Voisin itsekin väittää imetyksen aiheuttavan allergioita, kun meidän pidempään imetetyt ovat alergisempia, mutta eihän se niin mene, vaan imetys on heidän kohdallaan ollut tärkeämpää ja ei ole ollut edes mahdollisuutta siirtyä korvikkeelle. Geeneistähän on moni asia kiinni, kuten nuo allergiatkin :)

En sitä meinannutkaan että täällä olisi ketään niin väittänytkään, mutta halusin kertoa vaan oman kokemukseni asiasta:happy:
Ja juu niistä geeneistä on moni asia kiinni:)
 
Metsätähti
osaatko sanoa vaikuttaako kireä ylähuulijänne imetykseen? Meidän nuorimmalla siis just nuo oireet mitä luettelit ja kysyin asiasta neuvolassa ja neuvola lääkäriltä mutta ei kuulemma ollut kieli eikä huulijänne niin kireät että ois haittaa... Mutta mun mielestä vauva ei imenyt tehokkaasti.. ja sitten tietty uskoin niitä ja luotin että on vain sairastelujen vuoksi väsynyt eikä jaksa imeä.. no nyt 1v hammashoitajalla käydessä hän sanoi että on tosi kireä ylähuulijänne ja jos katuu niin todennäköisesti napsahtaa poikki ettei kannata säikähtää :scratch


Kyllä vaikuttaa, sen voi nähdä jos ylähuuli ei taivu nätisti rullalle rinnan päälle imettäessä ja jopa pullosta syöttäessä niin huulijänne voi olla kireä. Lisäksi tekee usein vaon etuhampaiden väliin ja saattaa aiheuttaa äännevirheitä kun oppii puhumaan. Kaikki s, r, l on vaikeuksia sanoa :) vieläkään ei ole myöhästä sitä käydä näyttämässä ja jos on puheessa vaikeuksia niin silloin jopa julkisella puolella niitä leikkaa korva-nenä-kurkkulääkäri tai sitten hammaslääkäri. Myös jos huulijänne on tosi kireällä niin hampaiden pesu voi olla vaikeaa ja tuntuu lapsesta epämukavalta :)
 
Takaisin
Top