Suurperhe kuumeilijat

Onhan siinä perää, että millainen kumppani sattunut, jos ei natsaa yhteen niin ei niitä lapsia luomuna välttämättä saa. Tutkittu on, että mies voi tuottaa enemmän tyttö- tai poikasiittiöitä ja naisen munasolu saattaa hylkiä jompaa kumpaa, joten jos mies tuottaa lähes pelkästään tyttöjä ja äidin munasolu näitä hylkii, niin eipä sitä tärppää. Tiedän yhden pariskunnan, ketkä yrittivät lasta melkein kolme vuotta, ei tärpin tärppiä, mutta kun erosivat ja nainen uuden puolison kanssa aloitti yrittämisen niin ekasta kierrosta raskaaksi :)

Meillä on imetys vaikuttanut selvästi sairasteluihin, 6kk tai kauemmin imetetyt eivät ole korvatulehduksia sairastaneet, mutta lyhyemmin imetetyt syöneet toinen yhden ja toinen kaks ab-kuuria märkäiseen korvatulehdukseen. Normaalit nuhat 1-2x vuodessa ja mahatauti on tässä 9 vuoden aikana vieraillut kaks kertaa, eli tosi terveitä ollaan kaikki! Siihen toki vaikuttaa monipuolinen ja terveellinen ruoka, säännöllinen rytmi, riittävä uni ja liikunta, että meillä on kaikilla vastustuskyky kunnossa :)
 
En nyt tosta imetyksestä ja terveydestä tiiä... mä en oo näitä kun osa imettänyt kuukauden maks kaks ja tosiaan ei ab kuuria yhden yhtä ja muutenkin suht terveenä pysyneet:D kopkop puuta ja toivon että en itseäni just nyt manaa:wink
 
Imetys nyt tutkitusti edistää terveyttä ja meidän kohdalla löytyy kyllä selkeä ero lapsissa :) Mutta kuten kaikessa tutkituissa tiedossa, niin poikkeuksia mahtuu matkaan. Imetyksen vaikutuksen huomaa selkeimmin puheenkehityksessä meidän ipanoilla :D
 
Ite mitä tässä on kokemusta imetyksestä ja ei imetyksestä niin ei kyllä meillä vaikuta puhumiseen.. Sairasteluun tai muuhunkaan.... Kyllä ne kaikki on niin yksilöllisiä... Kyllä se lapsi pysyy terveenä ja oppii puhumaan ym ilman imetystäkin ei se kyllä vaikuta
 
Oon pikkuvarpaiden kanssa täysin samaa mieltä!
Täällä todella vähän sairastelevia lapsia myös (kop kop) ja kaikkia imetetty 3 kk vain... ja puhumaan alkaneet aikaisin..:)
Mutta onhan se imetys tärkeä juttu ja haluan onnistua 4. kerralla! Mutta eipä ole halusta ollut kiinni ennenkään...
 
Joo siis tottakai imetys on kaikille hyväksi:D pienentäähän se rintasyöpä riskiäkin:wink
Mulla jostain pirun syystä maito nouse niin nopsaan kuin vauva haluis/tarviis joten jokakerta homma lopahtanut vauvan aloitteesta:/ mut minkäs teet, hyvin kasvavat/kehittyvät pullollakin:)
Tosta hylkimisestä piti äsken jo sanoo että saattaa olla perääkin... lieneekö meidän keskenmenot johtunut just tästä ja nyt tää meidän pikku ukkeli oli nimensä veroisesti sisukas ja piti pintansa loppuun asti :D tai sit mies teki jotain erilailla ja sai aikaseksi pojan :wink voimatyökaluja ainakin oli sillon sängyn alla piilossa ja vaneria kans:D
 
Pötti toivotaan että imetys onnistus tälläkertaa mut etköhän säkin tiiä mitä teet:wink mulla oli kans toiveet tosi korkealla kun jätkälle riitti ekoina päivinä (viikkona) tissi maito mut nyt on täysin pullolla kun teki totaalisen tissi lakon o.O
 
Nuppunen ite oon syönyt nyt n.kk foolihappoa ja kans apteekissa kyselin että mitä eroa niillä kahdella purkilla on...
Niin apteekkari sanoi just sitä että se bio olis niinku nopeammin vaikuttavaa kun jotenkin hajoaa ja imeytyy elimistöön helpommin tai jotain sellasta eli jos tarvii pikaista foolihappo paikkausta elimistöön niin sitten varmaan se on parempi, mutta samalla lailla vaikuttaa kumpikin joten otin just sitä halvempaa itelle koska mulla on 3kk aikaa vetää naamaan sitä happoa niin pitäis ehtiä vaikuttaa :woot:
Ja todellakin vauvvakuume huuru alkaa puskea itellekki päälle :oops:
 
Mä luulen että sairastelut on aikalailla genetiikan, ympäristön ja tuurin yhdistelmää.

Olisin olettanut että meillä ei olisi yhtään allergikkoa tai ab tarvitsijaa, ruoka kun tulee omalta takapihalta, bakteerialtistusta saavat kaikki pienestä pitäen tuolla eläinten ja sonnan seassa pyöriessään, asutaaan maalla puhtaassa ilmassa, täysimetystä 6kk jatkuen reilusti yli vuoden ikään- mutta niin vaan on astmaatikko ja maitoallegikot, lähes kaikki on myös saaneet yhden abn korvatulehdukseen, yksi ihan pikkuvauvana täysimetyksellä. Miehelläkin astma, jotta täytyy kai se perimä puskea läpi:meh:..
Itse taas olin "korvalapsi", jatkuvia korvatulehduksia ne ekat vuodet kunnes kitarisanleikkaus helpotti(?) - olin varautunut siis hoitamaan itkuisia korvatulehduspotilaita ja yllätyin iloisesti kun ei siihen ole mentykään:happy:!!
 
Lambi juurikin näin... Sillä meillä kans kakki mitkä on mahdollista tulee itellä ja imettänyt oon suurimman osan lapsista yli kaks vuotiaaks ja meistä ei kumpikaan oo allerginen eikä vanhemmat eikä kovin läheltä suvustakaan löydy ja meillä on osa lapsista todella allergisia... Yks on lähes kaikelle... Korvatulehdus on lähinnä korvan rakenteesta johtuva vika sano yks erikoislääkäri ja astma on periytyvä mutta voi ilmetä monelle myös allergioiden yhteydessä....
 
Mie en pystynyt esikoista imettämään kuin kuukauden verran. Muita oon sit imettänyt 6kk ja siintä yli. Esikoinen on meillä se joka on sairastellut kaikkein eniten. Mut en sit tiedä onko ollut hänen kohdalla huonoa tuuria vai sit johtunut siintä et en pystynyt imettämään.
 
Meillä taas näitä joita oon imettänyt pitkään ilman mitään muuta niin osalla ei oo yhtään mitään osalla on ja samoin niitä joita en juurikaan oo imettänyt ja sit nuo joita en ollenkaa ei oo juuri suurempia et kyllä se vaan on niin että eipä niihin voi ite vaikuttaa vaikka haluaisin... Niinhän se on imetyskin et vaikka haluais onnistua ja imettää ei se aina mee niin vaikka moni sanoo et jatkat vain niin jos maito ei tuu niin sitä ei tuu ja sille ei voi mitään... Tässä vaikeissa elämän tilanteissa olleena niin näkee asiat erillä tavalla ja nämä asiat on todella pieniä mutta ei vähäsempiä.... Voi kun voitais jossain tavata ja nauttia hetki aikuisten tapaan ja irti arjesta
 
Joo no tutkittuhan on kaikkee muutakin... Mut kyllähän se oma järki on se jota kannattaa kuunnella ei se jos sää jatkat imettämistä yrittäen et maito nousee ja toinen huutaa nälkää niin oo kovinkaan järkevää.. Kyllä jokainen tuntee ja tietää ite kannattaako jatkaa ja jos se ei vaan teki mitä tahansa onnistu niin se ei onnistu oli tutkittu tai ei
 
Enpä ole muuta väittänytkään, kerroin vain, että imettämiseen voi kyllä todella paljon itse vaikuttaa ja kuten sanoin niin ei se kaikilla vaan toimi :) Ei siitä kannata itseensä ottaa, on mullakin useampi imetyspettymys takana, mutta ei se poista silti tosiasioiden olemassaoloa. Vähän sama kuin joku pitkään tupakoinut voisi sanoa, ettei tupakka aiheuta syöpää kun ei sitä itsellään ole, vaikka tutkitusti tupakka altistaa keuhkosyövälle.
 
Me ollaan miehen kanssa myös molemmat perusterveitä ja sairastetaan flunssaa max 2krt/vuodessa. Lapset myös olleet tosi terveitä, esikoista imetin 10kk ja tokaa vieläkin, hällä ikää 2v3kk. Yhtään ab kuuria ei ole kummallakaan ollut, paitsi esikoisella silmätulehdus x2 (molemmat tulleet heinänuhan yhteydessä). Itse olen atoopikko ja toivon todella etteivät lapset peri minun ihotyyppiäni. Vielä ainakaan kummallakaan ei merkkejä atopiasta tai edes kuivasta ihosta/ihottumasta.

Maanataina olis seuraava neuvola ja silloin olisi viikkoja 37+0:wideyed: päivittäin supistelee pienesti ja vihloo alapäätä. Niin toivon että tämä loppuaika menisi nopsasti ja että pian olisi nyytti sylissä:dummy1:
 
Mä olen käsittänyt että imetys suojaa vauvaa sairauksilta juurikin siinä alussa kun imettää, mutta ei kai se enää myöhemmällä iällä vaikuta sairastamiseen..?
Mä olisin ihan hirveästi halunnut onnistua täysimetyksessä ja koin raskaan pettymyksen kun en onnistunutkaan. :sad001 Jokaisella kerralla olen yrittänyt kaikkeni ja toivonut että pystyisin ruokkimaan lapseni omalla maidolla, mutta pakko se on korviketta antaa, jos ei muuten vauvan paino lähde nousemaan millään. Ihania ja suht täyspäisiä lapsia niistä silti on kasvanut vaikka en täysimetyksessä ole onnistunutkaan :wink
 
Mä olen käsittänyt että imetys suojaa vauvaa sairauksilta juurikin siinä alussa kun imettää, mutta ei kai se enää myöhemmällä iällä vaikuta sairastamiseen..?
Mä olisin ihan hirveästi halunnut onnistua täysimetyksessä ja koin raskaan pettymyksen kun en onnistunutkaan. :sad001 Jokaisella kerralla olen yrittänyt kaikkeni ja toivonut että pystyisin ruokkimaan lapseni omalla maidolla, mutta pakko se on korviketta antaa, jos ei muuten vauvan paino lähde nousemaan millään. Ihania ja suht täyspäisiä lapsia niistä silti on kasvanut vaikka en täysimetyksessä ole onnistunutkaan :wink
Imetys vaikuttaa suoliston mikrobiston kehitykseen, vaikuttaa siis pitkälle. Myös osa aikuisten suolistosairauksista on nykytiedon valossa osin selitettävissä lyhyellä imetyksellä. Onhan korvikeruokinta yhdistetty myös ylipainoon ka diabetesriski kasvaa ja nehän vaikuttaa koko elämän ajan.

Mulla on tosiaan useampi imetyspettymys osunut kohdalle, nuorimman kohdalla päättyi myös imetys aikaisemmin kuin olisin halunnut, mutta 1v1kk imetin. Hän siis on voimakkaasti moniallerginen ja mikään korvike ei olis sopinut, vetelin melko pitkään broileri, parsakaali, rypsiöljy ja suola -dieetillä, että turvattiin kasvu. Oli kyllä helvetin raskasta, mutta hieno huomata, että kyllä se imetys onnistui kun ei ollut vaihtoehtoja.

Toisiks nuorin alkoi kuivua kun mulla loppui heruminen kokonaan voimakkaan stressiin vuoksi, sillon kyllä tuntui kun joku olis vetänyt maton jalkojen alta, koska eihän maidontulon pitäs loppua kuin seinään..

Toisen ipanan kohdalla myös oli stressiä, eikä liiemmin siinä vaiheessa jaksanut taistella lisämaidon ja pullon kanssa, vaan siirryttiin kokonaan pullolle.

Esikoinen oli kans moniallerginen ja en jaksanut taistella neuvolan ja lääkäreiden kanssa, joten siirryttiin tavalliselle korvikkeelle 6kk iässä kun olin aivan valmis tappamaan itseni jatkuvan valvomisen ja vauvan allergiaitkun kanssa, mut vika kuulemma oli mun korvien välissä, kummasti se tutteli tuli kaaressa ulos ja oli lääkäreiden pakko uskoa sit allergioihin ja refluksiin..

Meillähän on korkea riski tyypin 1 diabetekselle nuoremmilla muksuilla kun miehellä on d1, joten kyllä ahdistaa ja vituttaa kun en tuon pidempään onnistunut kolmatta imettämään. Mut on mun mies imetetty 1,5-vuotiaaksi ja silti diabeetikko, että hänen kohdalla ei siitä hyötyä ollut :)

Niin tai näin, niin jokaisen äidin päätös se on imettääkö vai ei :) Tutkittu tieto puoltaa imetystä, mutta kyllähän ne ipanat kasvaa korvikkeellakin. Iso vaikutus on kuitenkin sillä millaisissa oloissa lapsi kasvaa ja kehittyy, sekä millaista ravintoa muuten saa. Tuskin se imetys niitä paskan ravinnon haittoja peittoaa, eli jos perheessä vedetään vaan ranskalaisia, nakkeja ja tissimaitoa :D
 
Tuskin se imetys niitä paskan ravinnon haittoja peittoaa, eli jos perheessä vedetään vaan ranskalaisia, nakkeja ja tissimaitoa :D
:hilarious:tää on hyvä!

Rankkoja taustoja sullakin siellä! On kiva lukea näitä teidän kaikkien juttuja, kaikki puhuu syvällä kokemuksen rintaäänellä!
 
Takaisin
Top