Suurperhe kuumeilijat

Twisted kiva kuulla että siellä pikkunen voi paremmin ja sinullakin vaan tauti kävi pyörähtämässä! Toivotaan että viimeisetkin rippeet taudista on pian tapauteltu...
Saunomisesta, meillä käydään saunassa 1-2 viikossa, riippuu miehen työvuoroista ja ihmiset saunomis innosta :wink
Ennen saunaa vaan vesipesu/kostutus ja päätteeks pesu noilla atoopikoiden pesuaineilla ja tuhti rasvaus päälle:) sauna lämpenee meillä 17-17.30 ja sit iltapala, rauhoittuminen + hammaspesu ja nukkumaan 19-20...
Huli minkä ikäiset teidän lapset olikaan ja hekin menevät nukkumaan 19? Musta on tuntunut että me ollaan jotenkin outoja kun lapset menee (kyllä myös vanhin) nukkumaan sillon 19-20... naapurin junnut tuntuu pomppivan pihalla vielä 19 ja me ollaan jo lähtö kuopissa:D
Lapset herää aamulla 7-7.30
 
Kyllä kaikki menevät sänkyyn viimestään klo 19( tää on asia mistä en jousta!) Lapset on 6, 5, 3,5 ja vähä reilun vuoden. Lapset herää 6.15, ja isommat ei nuku päikkäreitä, joten ovat jo kypsiä tuolloin sänkyyn. Esikoinen taitaa valvoa sängyssä n. 19.30-19.45 asti ja sit nukahtaa. Pienin nukkuu n. Tunnin unet päivällä.
 
Ja mie tykkään tästä et lapset menee ajoissa nukkumaan. Jää itelle mukavasti aikaa illasta tehä omia juttuja( tai lähtee töihin):) Tai vaan olla ja rentoutua.
 
Huli teillä lapset suht samanikäisiä kun meillä (7v,5v,4v, 2,5v ja 11kk) vanhin meilläkin touhuillee hetken sängyssä jo muiden nukahdettua ja eikä meilläkään nukuta päikkäreitä muu kuin Siiri... ovathan noi aika sippi jo 19... miettinyt että vois alkaa esikon valvoa hiukan pidempään mut kovin toi haluaa samaan aikaan mennä kuin muutkin:)
Itse tykkään kans että illalla saa hetken yksin rauhoittua... mut nyt omaa aikaa ja saunaan:)
 
Niin mekin ollaan outoja, kun lapset menee niin aikaisin nukkumaan, mutta en mie ymmärrä et tän ikästen tartteis valvoo 21 illalla ja herätä aamulla 6 virkeenä. Kuten esikoisen eskarikaverit tekee, sit ollaan päivät nakit silmillä? Ja valitetaan kun aamulla pitää herätä?( ei meillä oo lapset ikinä valittanu kun aamulla noustaan, eikä näitä tartte herätellä aamuisin, vielä ainakaan) Kai nää sit teininä ehtii kukkuu öitä? Mut kukin taaplaa tyylillään :)
 
Meillä myös 8v 5,5v ja 3,5v menee 19 sänkyy ja nukahtaa kyl sit 19-20.30 riippuu päiväst. Aamusin pojat nousee 06-07 ja meillä ei nuku kukaan päikkäreitä (ellei meno ole sellasta et pakko laittaa lepäämään)

Ongelmia tulee ainoastaan sillon kun me ollaan mun vanhemmilla Porissa ja veli päättää tunkea sen poikansa sinne yökylää(7v) ja tän veljen poika menee normaalisti nukkuu 23-24 ja herää 07-10 ja meno on kyl sen mukastakin
 
Oi että kun ihanaa kuulla että muutkin tykkää laittaa muksut oikealla aikaa pehkuihin:) meillä nää on todella itkuherkkiä jos ilta venähtää sinne 19.30-20... tänään kylläkin lapset meni nukkumaan 20 (eli hetki sitten) ihan vaan sen takia kun saunoin pidemmän kaavan kautta YKSIN :D
Siiri oli kyllä vikan 15 min todella kiukkunen... mut nukahti ennätys nopeaan 5 minuutissa :eek: enää esikko taistelee unta vastaan, mutta kovin haukoitteli ja silmiä hiero kun luettiin iltasatu:p

M-inski toi sun veljenpojan nukkumaan meno aika on kyllä kamalan myöhä:eek: mä en edes pysy hereillä niin myöhään kun hän... tai olen hereillä sillon vaan jos joku lapsista vaatii jotain, muuten olen hyvin vahvasti nukkumassa :wink
Ei voi olla hyvä juttu toi uni rytmi, miten ihmeessä se jaksaa päivän:eek:

musta parempi että nää menee ajoissa nukkumaan ja herää pirteänä päivään nii jaksavat kerhot/koulut käydä kunnialla ja jaksaavat olla iloisia/pirteitä:) meillä alkaa kerho ti/to jo 8.30 joten ylhäällä oltava viim 7.15 ja eskari 9 joka ikinen päivä (ylhäällä viim 7.30) niin huomattavasti parempi että heräävät itse sillon 7 tuntumassa eikä mun tarvii potkia unisia (=kiukkuisia) lapsia ylös väkisin ja kellon kanssa...

Mut niin kaikilla eri tavat ja tottumukset, ei oo multa pois jos joku valvoo pidempään tms... mä vaan tykkään kovin nukkua niin on kiva että saa itse hetken hengähtää ja lähtee itsekin ajoissa (22 uutisten jälkeen) nukkumaan:)
 
Joo eihän se veljenpoika jaksakaan todellisuudessa.. (muutenkin kyl olis parantamisen varaa kasvatukses, kuten ruuan syöminen) mut hän kasvattaa lapsensa niinku haluaa.. se vähäinenkin kuri lähti kun ero tuli..

Itse en oon kanssa 22 nukkumas. Tosin tänäänkin kissa herätti 05:sad001 alkaa olee jo vaikee pysyy hereillä 21asti
 
Mä toivoisin aikaista nukkumaanmenoa, mutta kyllä meillä herkästi kukutaan siihen kymmeneen :sad001 Olisi ihanaa se oma aika siinä!

Twisted, hurja juttu, onneksi menitte näytille ja otettiin tosissaan!

Ja Hulillako oli se mies alkanut selvästi lämpenemään seuraavalle kierrokselle? Ihan mahtavaa!
 
Meillä eskari alkaa klo 8 joka päivä, niin ihan hyvä et muksut herää jo 6 aikaan niin kerkee rauhassa tehä aamuhommat :)

Sääliksi käy m-isnki, jos lapsesta ei pidetä kunnolla huolta vanhempien eron takia:sad001
Mutta tietty ihmiset on erilaisia ja jokainen tekee niinkuin parhaaksi näkee.
 
Ah niin, tuolla oli vielä pesuista puhetta! Niin meillä saunotaan silloin tällöin, useimmiten kylvetään isossa ammeessa lapset yhdessä. Toisella on niin pitkä ja paksu tukka, että jäi ihan silmin nähden selvästi aina likaiseksi vesipesulla, niin hänelle käytetään vauvashampoota. Toisella ei käytetä vielä vettä kummempaa :)
 
Kyllä mennikäinen, meillä mies on alkanut lämpenemään, ja jos hyvin menee ja miehen vakipaikka varmistuu kesällä( on nyt siis koeajalla) niin sit voitas alkaa yrittää. Tuolla heinä-elokuu akselilla ehkäpä?
Vähä mie oon into piukeena, nyt vain pitää olla vähä aikaa puhumatta vauvasta, ettei se vedä pakkeja päälle. :)
 
Me ei olla veljen kanssa tekemisis kun pakolla just kasvatuserojen takia..

Mua ahistaa niiden lasten puolesta jos joutuvat jo 7 ja 6 vuotiaina ite päättää syökö tänään vai ei ja milloin menee nukkumaa ja ylipäätään milloin syödään ja istutaanko koko päivä puhelinnkouras kattomas ties mitä videoita. :sad001

Veli ”annostelee” ruuan tytölleen ja siinä saattaa olla valehtelematta 3 makaronia ja kastiketta värikäs lautasel tippa ja sitäkään ei se pakota syömään jos neiti kiukuttelee.. 2 kertaa saattaa sanoo et syö ny jotai ja jos ei syö ni luovuttaa.. mut jälkkärit aina antaa..

Me pidetään suht tiukkaa kuria lapsille nukkumisesta ja syömisestä ja ruutujaika on rajotettua käytöksen takia.. meillä on syötävä lautane tyhjäks tykkäs tai ei (eka lautanen aina kyl siihen mitoitettu et jokane jaksaa ja jos uutta ruokaa ni tosiaan vaan maistiainen) ja se et jos ottaa ite lisää ni ne on syötävä..
 
Huli, ei hitsi! Sullahan mun piti sanoo että joo todellakin toi on mieheltä lupaus tehdä uus vaavi:) mahtavaa! Luin sun viestin jo päivällä mutta en kerennyt vastaamaan:/ toivotaan sullekin pikaista tärppiä jahka pääsette yrittämään :wink
M-inski meillä kans aika kova kuri, muuten tää koko homma menee ihan perseiluksi eikä kukaan tee mitään mitä pyydetään...
Meillä onneksi tytöt on hirveän hyviä syömään että siitä ei tarvii juurikaan tapella! Mutta sitten ruutu aika ja nukkumaan meno on semmosia joista saadaan ajoittain taisto aikaseksi... asioista voidaan kyllä neuvotella ja jos vaan osataan nätisti olla niin voidaan periksikin antaa mutta vain jos siitä periksi annetusta ei seuraa perseilyä:)
Toi on kyllä surullista jos eron jälkeen kasvatus ja kuri katoaa kun pieru Saharaan:sad001 rutiineissa ja kurissa on turva ja rakkaus...
 
Meillä koululaisetkin on nukkumassa viimeistään ysiltä ja puhelimet ei lähde huoneisiin mukaan jotta oikeesti nukkuvat kunnolla koska koulupäivät on pitkiä....kyllä meilläkin on tiukka kuri muuten homma leviää käsiin ja kukaan ei tekis yhtään mitään..meillä isommat ovat oppineet siihen et jokainen siivoaa omat huoneet..kattaa pöydän..tyhjentää.ym..vuorotellen ja jos ollaan töissä niin joutuvat pieniä kahtomaan..toki me niitä muistetaan aina jollaintapaa ei suurta mut silleen et hyvä mieli tulee
 
Meillä on kans kova kuri, ei tää homma muuten toimi:grin

Kiitos äippä, jännittää vähä alkaa yrittää, kun edelliset tulleet niin helposti ja nyt on ollu vähä kilppari ongelmaa, niin hirvittää et jos ei onnistukkaan, mutta positiivisella mielellä eteenpäin:) Meillä mun äiti kyselee, et ettekö te vielä yhtä tee, tietää siis et mie viel vauvan haluisin ja on ihan täysillä mukana et viel yks saatas:) Sillä on avaimen peränä jokaista lapsenlasta merkkaamassa sellanen possu, ja meillä on tän talon avainten mukana tullu 2 samanlaista possua. Annoin yhen possun sille kun poju synty ja nyt näki et meillä vielä on yksi sellanen, niin heti sano et kun seuraava syntyy, niin tuo sit mulle :)
 
Ihan mahtavaa Huli! Toivottavasti ei tuu kilpparin kanssa mitään häikkää :thumright Mullakin nää kaksi pienempää tärppäs molemmat ekasta (vai tokasta?) kierrosta kun ehkä vähän unohtui ehkäistä, ja mulla on vaikea vajaatoiminta jonka lääkitys on joskus ja jouluna tasapainossa :)

Pikkuvarpaille :Heartbigred. Ei voi muuta sanoa. Koita jaksaa ja kasvatella pientä :Heartbigred

Meilläkin joka kakara on sängyissä klo 20.05 ja suurin osa nukkuu 20.30 mennessä, esikoinen (ekalla) lukee Aku Ankkaa yleensä tovin vielä sänkyyn menon jälkeen, mutta mä en henno kieltää sitä :rolleyes: Itsekin penskana luin salaa sängyssä, joskus jopa tunteja, salaa :grin
Saunaan lapset pääsee max. kerran viikossa. Miehen tarvii olla kaverina saunottamassa, niin jos hän on illassa tai välivuorossa, niin ei ehdi saunaan lämmittämään. Suihkussa toki käyvät 3-4krt/vko, riippuen menoista. Eikä mitään saippuoita oo käytössä, ellei nyt oo ihan tosissaan likasialikasia. Meilläkin isommilla tytöillä paha atopia, eikä oo vielä löytynyt sellaista pesuainetta joka iholle kävisi.

Me saatiin Solaris lomilta tuettu loma! Mä en kestä! Siis ihanaa! 5vrk täysihoidossa kylpylässä heinäkuussa :Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink:Heartpink Mene aika nopeasti :joyful:
 
Meillä on arkena lapset sängyssä 21.00 viimeistään, yleensä se nukkumaanmenorumba alkaa jo 19.00 mut jostain syystä aina venyy ja paukkuu, yks ei siivoo ja yks istuu ruisleivän kans 45min pöydässä. Yks juoksee karkuun kun yrität viedä hammaspyykille ja sit alkaa se ihana iltavilli ja kun veljet saa taaperon nauramaan niin kuka sitä hennoo lopettaa :D Meillä aikoinaan, kun asuin yksin lasten kans niin ne meni 19 nukkuu, mut uuden parisuhteen ja sitten yhteenmuuton myötä tilanteet muuttu, varsinkin kun sain työpaikan jossa tein iltaa. Jos hain lapset hoidosta yksin 22.15 niin ei paljon auttanut enää arkena laittaa niitä 19 unille kun eivät enää nukahtaneet silloin. Tuolloin lapset oli 1,5 ja 3v. Ja olihan se raskasta kun taaperon sai autosta kantaa suoraan sänkyyn nukkumaan lähes joka iltavuoron jälkeen. Sit kun muutettiin yhteen niin iltatarhat väheni kun mies haki pojat jo 18 aikaan kotiin (ei olis ees tarvinnu kun ei oo heidän isä, mutta haki silti). Niin sit mentiin kauan kunnes jäin äitiyslomalle ja kun lapset on ollut kotona niin en oo enää jaksanut taivuttaa sinne aikaiseen nukkumaanmenoon. Kuopus meni vauvana aina nukkumaan 18.30-19.30 ja sitten mulla jäi aikaa isojen poikien kans kolmisin, pelattiin Kimblee tai rakennettiin legoilla niin ei tunteneet yhtään mustasukkaisuutta :)

Nyt on hyvä rytmi, 21 - 07.30 nukkuu esikoinen, viikonloppuna saa valvoa kymppiin, mut hän kyllä nukkuu jo pidempään, keskimmäinen menee arkena nukkuu 20-21 ja saa herätä kun haluaa, joskus 8 tai viimeistään 9. Kuopus herää mun kellonsoittoon 7. Olis kyllä ihanaa saada se koko ilta itselle taas mutta ei auta ei, kyllä se vielä koittaa. Sillähän mä valvon ite aina aivan liian myöhään, kuten taas tänään, kello on 0.34 ja täällä mä teille vastaan :D mut mä oon niin tottunut että ei mua enää ees väsytä. Se oma aika on vaan raavittava jostain, vaikka sit yöunista. Kyllä mä kerran tai kaks viikossa nukun pidemmän pätkän, 8h, muuten riittää 6h :D tosin nyt jos saisin luvan vauvalle ja raskautuisin, niin en tiiä miten selviäisin sen väsymyksen kanssa :D
Mut nää on jokaisen valintoja ja jokainen perhe tietää miten parhaiten sopii omalla pesueelle :)

Tohon kuriin, meillä on kans tiukka kuri. Vähän sääntöjä, mut niistä on pidettävä kiinni ja kyllä ne pitää. Esim pojat siivoaa joka ilta huoneensa. En anna vaan periksi. Se on siivottava. Ja ruokailuun, no, en pakota enää syömään, oon antanut nyt itse vapauden päättää kuinka paljon syö mutta jos jää nälkä syömättämyyden takia niin mulle ei saa valittaa eikä välipalaa saa, ovat oppineet syömään :D kaikkea on pakko maistaa kerran tai kaks ennen kuin voi sanoa että on pahaa :D on näillä jo sen verran järkeä päässä että ymmärtää syödä ja jos on pahaa niin maistavat jos jättää syömättä niin ei enää asiasta tuu valitusta :)

Onnea Zeni lomasta! Mihin meette? :)

Pikkuvarpaille tsemppiä jälleen :Heartred
 
Meillä saunotaan kerran viikossa, perinteinen lauantaisauna.. Pestään eka hiukset ja saunan jälkeen pestään iho. Suihkussa siis viikolla käydään useasti.

Täälläkin mennään ajoissa nukkumaan 19-20 ja heräävät 7-8. Meillä oli aina lapsena äiti kans tiukka tästä nukkumaan menosta ja mentiin ajoissa nukkumaan ihan koululaisenakin. Voi että se välillä harmitti kun naapurin tyttö (mun paras ystävä sillon ja ystävä vielä tänäkin päivänä) sai aina valvoa kuulemma..:grin

Meillä kans tiukkaa kuria pidetään vaikka pieniä vasta ovatkin, selvät säännöt. Tosin tuossa syömisasiassa oon kyl Twistedin kans samoilla linjoilla. En pakota syömään mutta maistaa täytyy ja sit jos ei kelpaa ni odotetaan seuraavaa ateriaa... Isännän puolen sukua tehdään sitä et sit syötetään jos ei syö että lautanen tulee tyhjäksi, musta nou nou. Ja jokainen lapsi sillä puolella jossain kohtaa ollu tosi pyöreä ja aikuisenakin sitten... Normaalit, terveet ja normaalisti kasvavat lapset syö sen mitä syö ilman tuputtamista, mun mielestä.

Vau Zeni! :)

Saako teillä lapset pomppia sohvilla ja sängyillä sisällä? Meillä ei saa, vaikka jonkun artikkelin tästä luinkin että pitäis antaa...
 
Ei saa, mutta välillä kun silmä välttää niin käyvät vähä kokeilemassa sohvaa. Sängyt on yläkerrassa, joten niihin eivät pääse pomppimaan edes.:)
 
Takaisin
Top