suuri imetys ja korvike ketju :)

Metalshade

Piirimestaruustason postaaja
Helmikuunmammat 2015
eli, kun toi imetyshommeli nousi isoihin sfääreihin, vois tehdä oikeasti hyödyllisen ketjun, jossa olis sekä puolesta,että vastaan ja neuvoja jo imettäneiltä,kiitos :)

Itse yritän imettää ja hommaan pumpunkin, ihan jo siksi että rintani ovat vaatimattomat f-kupin ja jos ei lasta voi imettää, haluan ainakin suoda maitoa lapselle :)

peace vaan kaikille,

Metal...
 
ja kysymys teille joilla lapsia jo on :

osaako vauva itse tissille jo synnärillä? vai tarviiko siihen jotain vippaskonsteja?
 
Itse aion tällä kertaa sen "paniikkikorvikkeen" sijaan hankkia kotiin varuiksi alkoholitonta olutta. Jos ei meinaa maito nousta synnytyksen jälkeen, niin hyviä vippaskonsteja on tuo mainitsemani olut, sekä joidenkin suosima imetystee. (saa ainakin luontaistuotekaupoista). Itsellä ei tee vaikuttanut mitenkään, mutta oluen vaikutuksen huomasi heti.

Ja tuosta vauvan osaamisesta: epäilisin, että on sekä lapsi- että rintariippuvaista. Onneksi synnäriltä löytyy paljon kätilöitä, jotka auttavat vippaskonsteillaan alkuun. Pitää vaan uskaltaa rohkeasti kysyä. Nopeasti se vauva oppii sen verran, että imeminen onnistuu jo ilman noita konstejakin.
 
owkay...itse oon bisselle kaikissa muodoissaan allerginen,mutta täytyy ottaa selvää tuosta teestä.
olen varmaan lukenut liikaa pieleen menneistä jutuista, että sitä alkaa näin loppusuoralla epäilemään omia kykyjään :)
mutta,kiitos :)
 
Sen voin sanoa kolmea imettäeenä, että kaikkeen ei voi vaikuttaa.
Kuten jotkut vauvat vaan on niin herkkiä, että esim. menkat muuttaa maidon makua sen verran, että se ei enää kaikille vauvoille kelpaa sen jälkeen.
Tai sitten voi olla maitoa tulee niin paljon ettei vauva kerkiä syömään samaan tahtiin ja niin ollen ei huoli enää tissiä.
Ja sittenhän aina lääkkeet ja rintatulehdukset tai muut vastaavat pakottavat lopettamaan imettämisen.
Mutta jokainen äiti on hyvä äiti vauvalleen teki miten teki :)
 
Itse imetän esikkoa edelleen..poika siis 1v7kk ja nyt rv 29+6. Ei saa kuin iltatissin enää ja haikealta se tuntuu siitä luopua. Tarkoitus ei ollut imettää näin kauan ja poika kyllä pärjää ilman jos on ilta menoa mutta ei ole syytä ollut lopettaakkaan. Itse suhtauduin imetykseen rennosti ja se alkoi sujumaan melko hyvin. . Kyllä rinnat kipeät olivat ja siis todella kipeät ja pumppaaminen teki vieläkipeämpää jotenkun maito niusi kohisten kotiinpääsyn jälkeen kuumassa ssuihkussa puristelin varovasti itkua niellen turhat pois . onneksi pahin meni nopeasti ohitse.. aina maitoa tullut paljon joten pumppua en ole juurikaan käyttä yt ettei maidon tulo lisäänny. Rintaraivareita, tiheän imun kausia tai puremista ei ole ikävä mutta niistä on selvitty.. en vain ymmärrä miten nyt selviän esim tihrän imun kausista lun on esikoinen joka vaatii omat juttunsa. . Esikoisen aikana pystyi imettämään 15h/vrk kaksi päivää putkeen. Korviketta ei varuilta hankittu ja hyvä niin koska tippaakaan ei esikko sitä ole saanut.. 6kk täysimetin ja siihen pyrin nytkin. Se on niin helppoa lun vauvalla on aina eväät mukana ;-)
Imetys ei ole itsestään selvyys ja kannustan kaikkia ottamaan jo nyt selvää oman paikkakunnan imetystuesta jos sellaiselle tarvetta tulee!!! Kannattaa myös lukea rintaruokinnasta esim tiheän imun kausilla moni luulee että maito loppuu vaikka ne ovat aivan luonnollisia maidontilaus jaksoja..
 
Esikoista odotellaan ja toivon kovasti, että imetys onnistuu... Aikomuksena perehtyä asiaan tarkemmin äitiyslomalla, hieman jotain jo lueskellutkin aiheesta ja jutellut oman äidin kanssa, jolla kaikkien lastensa imetys onnistunut. Häneltä varmasti saa hyviä vinkkejä, jos ei meinaa onnistua :) Oon kuitenkin luottavaisin mielin... pullorumba ei henk.koht. kiinnosta.
 
Mäkään en aio ostaa korviketta valmiiksi. Esikoista imetin 1v 3kk ja ainakin tuon ikäiseks varmasti tätä seuraavaakin. Mä kanssa suhtaudun melko rennosti imetykseen ja oon kokenut sen melko helpoks, vaikka on ollu rintaraivareita (paljastui lopulta maitoallergiaks), tiheän imun kausia, puremista ja kipeitä rintoja. Mulla nous maito kunnolla kolmantena päivänä synnytyksestä ja se teki kyllä oikeesti kipeetä. Mutta kuitenkin koin imettämisen postiivisena ja nimenomaan pulloa helpompana itselleni. Mutta toi on totta et asioihin kannattaa ehkä vähän paneutua ja miettiä mistä tukea sais jos ongelmia ilmenee, koska ei se imetys aina suju ihan helpoimman kautta.
 
Itsekin koin, ja koen, imetyksen helppona ja vaivattomana. Lapsi saa samaan aikaan parasta mahdollista ravintoa sekä lämpöä, turvaa ja läheisyyttä. Toki samoja asioita voi tarjota sylissä pulloruokkienkin; sitä en tarkoita. Joka tapauksessa olen iloinen, että imetys onnistui esikoisen kanssa hienosti ja toivon, että se sujuu yhtä hyvin tälläkin kertaa.

Ihan käytännön vinkkinä ensi-imettäjille sanoisin, että kannattaa rauhassa kokeilla kaikkia mahdollisia ja mahdottomia imetysasentoja, paikkoja ja apuvälineitä (isoja ja pieniä tyynyjä, sohvaa, nojatuolia, sänkyä, lattiaa) "sen oikean" löytämiseksi. Tässäkin asiassa olemme kaikki yksilöitä. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä toimi toiselle. Siinä vaiheessa kun imetys alkaa olla tuttua puuhaa sekä äidille että lapselle, onnistuu se tietysti vaikka päällään seisten, mutta aluksi toimivaa asentoa voi joutua hakemaan.

Meille toimivin asento oli aluksi kylkimakuulla. Siinä vauvan sai asetettua imuotteen kannalta hyvään kulmaan ja siinä jaksoin viettää helposti pitkiäkin aikoja kerrallaan. Sylissä istuen imettämisestä sen sijaan ei tullut alkuun mitään, kun vauvan pikku pää aivan hukkui maidosta turpeisiin jättitisseihini.
 
Ah.. Ihana ketju.. Toivottavasti saan kuitenkin imetysaktivistihirviöni pidettyä kurissa.. :wink seriä kompaten, imetys ei varmasti ole ongelmaton tie mutta niin palkitsevaa.. Se hetki kun se nyytti tuhisee siinä tissillä.. Ah.. Menee kylmät väreet.. Muistakaa siskot että kun prosessi (maidon tulo) lähtee käyntiin ni se ei lopu kuin seinään vaan loppuminenkin on prosessi. Itsekkin olen kolme täysimettänyt puolivuotiaaksi ja osittain niin pitkään kun ovat halunneet. Meillä ovat itse vieroittuneet kaikki noin vuoden ikäisinä. Eka ja toka sitä myötä kun tulin raskaaksi, maidon maku lieneen muuttu niin paljon ja kolmonen vaan yksinkertaisesti käänti pään pois kun tissiä tarjos eikä pyytäny ite. Joten katsoin että on lopetuksen aika. Toivottavasyi tämä ketju pysyy hyvä henkisenä ja kärsii kysyä ongelmasta ku ongelmasta. Näyttää sille että meitä onnistuneen imetys kokemuksen omaavia on joukossa useita. :)
 
kiva että saatiin keskustelua aiheesta :)
tuo pureminen? jotain silikonilärpäkkeitä kai myydään nännisuojiksi? onko kellään kokemuksia? tosin silikoni aineena ei ehkä ole sitä mitä vauvan suuhun laittaisin...
 
Vaivatonta, kun on aina sopivan lämpöistä ja riittävästi mukana, ei tarvinnu stressata lähimmän mikron etsimisestä kaupungilla yms eikä PESTÄ ja STERILOIDA niitä pulloja. Vaikka olinkin valmiiksi ostanut pulloja joista pari kertaa sai mun maitoa, ja steriloijan, jota pari kertaa käytin(ei kovinkaan kätevä...) niin en olis vaihtanu, en edes vaikka alkuun ennen oikean imetysasennon löytämistä olikin selkäkipuja. Niin ja siinä alussahan se touhu pari viikkoa sattuu ennen kun rinnat tottuu (mulla sattui, ei välttämättä kaikilla) mutta se menee kyllä ohi: myöhemmin on lähinnä helpottava tunne kun on tissit maitoa pullollaan ja lapsi alkaa niitä tyhjentää. Tunnen kaksikin ihmistä, jotka pulloilivat ensimmäisen kanssa ja imettivät toista, ja aina muistavat voivotella kun eivät heti ensimmäisen kanssa tajunneet imettää, kun se on NIIN kätevää. Heillä siis kokemusta molemmista tavoista, mä oon ehkä jonkun mielestä jäävi sanomaan kun en itse ole täysimittaisesti pulloruokintaa kokeillut.

Omia kykyjä ei kenenkään kannata epäillä, aika harvalla on oikeasti fyysinen este imetykselle. Mulla tuli maitoa usein liiankin kanssa, mutta aika tiheästi neiti siinä aluksi ja kausittain viihtyikin, että varmasti sillä on vaikutusta maidon määrään miten paljon lapsi viettää rinnalla aikaa. Ja maidon maku voi joo vaikka ruokavalion takia muuttua hetkellisesti, mutta ei olis tullu mieleenkään heittää hanskoja tiskiin vaan siks että välillä neitiä kiukutti jos olin itsekkäästi menny syömään vaikka sipulia, currya, tms... Nykyään on kuitenkin kaikkiruokaisempi kun monet mun tuntemat aikuiset ihmiset, että äidinmaidossahan niihin makuihinkin jo varmaan vähän tottuu...

Puoltoista vuotta vierähti, sitten päätin itse että jo riittää. Tyttö olis vielä jatkanu(varmaan kouluun asti...) ja vielä näin yli vuoden jälkeenkin lopetuksesta muistelee olevinaan ja satunnaisesti haluais leikkiä vauvaa kaivelee paidankaulusta kun oikeasti haluaa vain olla lähellä, mutta en tietenkään anna leikkiä jottei sitten tule ongelmaa kun vauva syntyy. Parempi että ottaa vankasti sen isosiskon roolin... Jännää nähdä onko seuraavakin yhtä maitoahmatti.
 
Ei puremisesta tarvitse huolehtia pitkään aikaan kun ei ole hampaitakaan. Useimmilla tutuilla pureminen alkoi vasta kun lapset oli vuoden hujakoilla ja halusivat selkeästi jo lopetella kun eivät enää malttaneet viettää tissillä aikaa...

Ne silikoniset on lähinnä imetuksen aloituksen apuvälineitä jos on jotenkin hankalan mallinen, liian iso tai pieni nänni vauvan suuhun(harvemmin), tai saattavat ne kipuakin vähän vähentää, mutta niitäkin joutuis ahkerasti pesemään yms, eivätkä ne ole ollenkaan tarpeellisia perusimettäjälle...
 
Niin ja muuten ajankäytöstä, toki imetys vie aikaa juuri äidiltä, eihän siitä pääse mihinkään, eli siinä mielessä pulloruokinta säästää juuri ÄIDIN aikaa, mutta ei pulloruokinta nopeampaa muuten ole, lämmityksineen kaikkineen. Sitäpaitsi lapset ovat hyvin erilaisia maidontulokohteesta riippumatta: osa ruokailee kiireettömästi (vaikka välillä torkahdellen) ja osa kiskoo totinen ilme naamalla ahnaasti mahan täyteen ja vaikka molemmat rinnat tyhjiksi kirjaimellisesti minuuteissa, hyvä että malttavat välillä hengittää. Ystäväpiirissä on monenlaisia, ja todistettavasti myös sisarukset voivat olla keskenään täysin vastakohtia.
 
Sinällään teillä, jotka odotatte toista jne., on se helppous että on joku mielikuva miten oma keho toimii tuossa tilanteessa. Mä tosiaan ostan sen 1-2 korviketta varmuuden vuoksi kotiin jottei tilanteen niin mennessä tarvii kotimatkalla synnäriltä pysähtyä kauppaan, muutenkin yritän hommata yleisimmät jutut valmiiksi että saan kotona pari pv vaan olla. (Toki mies varmaan kävis jos pyytäsin mutta itellä levollisempi olo.)

Suunnitelma on imettää ja "liikatuotantoa" pakastaa ja vaikka luovuttaakin, mutta päätin jo alkuun että meen sen mukaan mitä eteen tulee enkä stressaa liikaa etukäteen, turhan paljon epävarmuustekijöitä.
 
juu, ei se ajankulu mua haittaa... se on kuitenkin sellainen aika omasta ja vauvan elämästä,mitä ei saa ikinä kumpikaan kokea uudelleen.

ja tuota korviketta ostan ihan mielenrauhan vuoksi kans muutaman purkin,kun koskaan ei tiedä mitä sattuu,varsinkin kun tuo sektio on ja jos tulee jotain komplikaatioita ja on pakko lähtee nopeesti sairaalaan, niin mies pärjää hetken kotona :)
 
Mulla sujui imetys kokoajan tosi hyvin. Alusta saakka opetin myös juomaan pullosta omaa maitoa, helpotti huomattavasti kyl jatkoa sitten eikä lapsi tissiä alkanu hyljeksii.
Yks mitä kannattaa ehkä hommata on lansinoh tai muu vastaava rasva. Meillä neitillä oli niin kova imuote ja vauhdilla veri, että mulla oli nännit ihan verillä :sad001
Toinen korviketta kannattaa olla kyl varastossa, juurikin esim tuosta syystä mitä metal mainitsi. Ja muita yllläritilanteita varten.
Kolmas on aikaa ja avointa mieltä, ei kannata turhautua, vauva senkin aistii kovin helposti.
Pureminen meillä oli hetken ongelma sit isompana mut sit aina lopetin ja nostin pois rinnalta niin äkkiä oppi.
 
Mulla ei taas alkuun onnistunut ollenkaan tuo makuultaan imettäminen, kun ei neiti siinä saanu hyvää otetta. Pureminen oli pahinta kun tytölle tuli ekat hampaat tossa 4kk iässä ja sillon muutaman kerran kyl sattu ihan tosissaan. Mut sitä oppi nopeesti tulkitsee tytön eleistä millon edes harkitsee puremista :)

Mulla kanssa oli omaa maitoa pakkasessa josta mies pysty antamaan kun en ite ollu paikalla. Pullosta ei ekan kuukauden aikana tainnu vielä maitoa saada, mut sen jälkeen aina silloin tällöin.

Lansinohia pitäis itsellekin käydä vielä hakemassa. Se oli kyllä niin kätevää ja tehokasta noille rinnoille. eillä kans tyttö aina syöny tosi nopeesti. Pienenäkin maks 15min ruokailu. Saas nähdä millainen tankkailija tää seuraava on.

Ootteko kuullu tällästä vanhanajan ohjetta, et raskaana nännejä olis hyvä esim froteepyyhkeellä "hangata" ja näin siis totuttaa rasitukseen. Äitini kerto et häntä oli näin aikoinaan opastettu totuttamaan nännejä imetyksen rasitukseen...
 
En oo ennen kuullut tuota Ruppuruusan äidin ohjetta, mutta kyllähän se oikeastaan ihan järkeenkäyvältä kuulostaa.

Itse koin pumppaamisen jotenkin vaivalloisena ehkä osittain johtuen siitä, että meidän neiti taas oli (ja on edelleen) todella hidas ruokailija. Kun lapsi oli tissillä lähes koko ajan, niin ei hirveästi huvittanut pumppailla.

Pumppaaminen oli mulla myös tosi hidasta. Kesti kauan saada mitään järkeviä määriä kerättyä. Maitoa kuitenkin tuli selvästi riittävästi, kun tyttö kasvoi hyvin ekat 6 kk täysimetyksellä. En tiedä mistä sitten johtui; oliko huono pumppu (Aventin käsikäyttöinen perusmalli), enkö osannut hommaa, vai oliko tissit vaan tottuneet neidin hitaaseen ruokailutahtiin; tiedä sitten...

Hitaudesta johtuen en pakkaseen asti saanut maitoa juuri koskaan, mutta jos mulla oli joku meno niin, että vauva jäi isänsä hoiviin, niin pumppasin sitten aina pitkin päivää jääkaappiin maitoa sen verran, että riitti siksi aikaa, kun olin poissa. Meidän neiti ei kyllä pullosta oppinut juomaan ollenkaan (ei huolinut myöskään tuttia), mutta meni se pumpattu maito sitten joko sellaisella pikkuisella vauvan lusikalla syöttäen tai sitten mukin reunasta hörppyyttäen.
 
Mullakaan toi aventin käsipumppu ei toiminut kuin ihan alussa, muutaman kuukauden päästä ei sillä enää noussu maito ollenkaan. Alkuun käytin maidon kerääjää imettäessä aina vapaassa rinnassa ja sillä sain aina päivässä yhden annoksen pakkaseen. Nyt saan varmaan kaverilta lainaan sähköpumpun josko tuo toimis paremmin ja lisäks varmaan siskolta toisenlaisen käsipumpun, joka kuulemma paljon aventtia tehokkaampi.
 
Takaisin
Top