Suunnitelmat nimen suhteen ja lopputulos

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Varmaan muutkin on ennen lapsen syntymää pyöritelleet ainakin jonkinlaista ajatusta tulevasta nimestä. Toiset on valinneet koko nimen valmiiksi, toisilla kenties ollut jonkinlaisia kriteereitä. Ainakin me "päätettiin" miehen kanssa joitakin asioita nimen suhteen vaikka ei nimeä itsessään päätetty ennen syntymää. Joitakin ehdotuksia oli, mutta ei mitenkään vakavasti lukkoonlyötyjä. Miten muilla nämä suunnitelmat säilyi vielä lapsen syntymän jälkeen? Saiko lapsi suunnitellun nimen vai huomasitko että Carolinasta tulikin Maija?

Meillä oli tosiaan joitakin kriteereitä. Lapsi saisi kolme lyhyttä nimeä joista ainakin yksi olisi luontoaiheinen. Yhdysviivaa en nimeen hyväksy ja siinä ei saa olla epäselvyyttä lausumisen tai kirjoitusasun suhteen suomalaiselle. Näin ainakin pohdimme. Vaan kuinkas sitten kävikään. Poika sai kaksi nimeä, kumpikin pitkiä eikä kummallakaan ole mitään tekemistä luonnon kanssa. Ei siinä oikein auttanut vastustella, kun ensimmäinen nimi pujahti mieleeni kun katselin poikaa vatsani päällä heti kun hänet siihen sain. Sentään kirjoitus- ja ääntämisasuun liittyvissä päätöksissä ei tarvinnut joustaa. En valita, nimi on täydellinen lapselle. Vähän vain välillä naurattaa, kun suunnitelmat ja todellisuus on niin kaukana toisistaan. :D
 
Toinen tuplista sai nimen, jonka olin halunnut antaa tyttölapselleni jo kauan ennen kuin oli edes miestä tiedossa. Toiselle olin raskausaikana jo suunnitellut nimeä, mutta mies ei siitä tykännyt. Muutama viikko tyttöjen syntymän jälkeen muovautui toisellekin juuri tuolle lapselle sopiva nimi. Meillä molemmilla on kolme nimeä. Kaksi jälkimmäistä tulevat suvusta ja ensimmäiset nimet ovat lyhyitä, suomalaisia ja ääntämiseltään pehmeitä lausua. Nimet sointuvat kauniisti yhteen, mutta muuten niillä ei ole mitään tekemistä keskenään. :)

Meillä siis pysyi suunnitelma ja ei pysynyt, mutta juuri oikeat nimet tytöillä on.
 
Meillä oli pojalle vain yksi nimi ehdokas johon mies ihastui. Itse en ollut asiasta varma ja sovittiin että katotaan nyt sitä sitten kun syntyy. Mies kummiskin aina puhui tällä nimellä häntä ja "eikö se voisi olla sen nimi", enhän mä osannut sille sitten mitään muuta nimeä ehdottaa kun oli tottunut että mies puhuu sillä nimellä.
Nyt on valmiiksi tytölle ja pojalle nimet, itse en tykkäisi lyödä lukkoon tälläisiä asioita mutta mies on sellainen että se on sitten se nimi josta ollaan puhuttu. Pojan nimestä ei kyllä ollut niin innoissaan mutta meidän on tosi vaikea keksiä pojalle nimeä mutta tämä on sellainen nimi johon itse olen tykästynyt tosi paljon :)
 
Meillä oli tytölle kolme vaihtoehtoa nimeksi ja pojalle tasan yksi. Poika tuli ja nimi kävi myös synnytystunnelmiin täydellisesti, joten nimeä ei tarvinnut sen enempää miettiä (: sukupuoli selvisi siis vasta syntymässä.
 
Me tiedettiin, että poika on tulossa ja jonkun aikaa nimeä mietittiin, kun tuntui ettei löydy sellaista mikä olis meitä molempia miellyttänyt. Toinen ja kolmas nimi oli kyllä, koska ne tulevat kummankin suvusta. Löytyi kuitenkin sopiva ja se myös pojalle sopi joten jäi nimeksi :)
 
Meillä oli esikoisen nimet valmiina jo n. puolta vuotta ennen hänen syntymää. Kolmannesta nimestä oltiin yksimielisiä (on minun sukuni puolelta) ja etunimikin päätettiin yhdessä, mutta toisen nimen kohdalla oli hienoa erimielisyyttä, kun minä olisin halunnut Aleksandran, mutta mies ei sitä hyväksynyt. Hän sit ehdotti Amandaa ja siihen taivuin. Hyvät nimet tuli kuitenkin ja esikoinen ihan etunimensä näköinen ja oloinen.

Kuopukselle päätettiin toinen ja kolmas nimi jo ennen syntymää, ovat miehen ja minun isien nimiä. Toinen nimi on miehen isän etunimi ja kolmas minun isäni kolmas nimi. Etunimi mulla on ollut mielessä jo kauan, mutta miehen toivelistalla oli toinen nimi, mitä minä en sitten taas hyväksynyt. Minun nimiehdotus "voitti" ja pojan nimi päätettiin synnytyssalissa hänen synnyttyään. Ja niin on poikakin nimensä oloinen :)
 
Me oltiin päätetty nimi sekä tytölle et pojalle jo paljon ennen raskautta. Sit ku vauva syntys ni nimi oli selvä et se oli se. Mut silti pyöriteltiin muutamaa muuta nimeä, mut ei ne iskeny samalla tavalla ku se aikasempi nimi. Tokasta nimestä keksittiin kaks vaihtoehtoa joista sit toinen vähän ennen ristiäisiä lyötiin lukkoon :)
 
Takaisin
Top