Supistus- ja synnytyspelko :(

Lirtsi

Satasella mukana keskusteluissa
Heippa taas.
Olisiko konkareilla tai miksei ensisynnyttäjilläkin hyviä neuvoja kuinka selvitä supistus- ja synnytyspelosta. Viikkoja on 38 ja synnytys siis lähestyy.

Pelkoa aiheuttaa se, kuinka paljon supistukset sattuu? Kuinka niitä voisi mahdollisimman hyvin lievittää? Mistä tietää koska lähteä synnyttämään? Kuinka paljon se sattuu? :sad001
 
Kannattaa koittaa vielä saada aikaa pelkopolille juttelemaan ennen synnytystä. He osaavat auttaa. Voin kertoa vähän omasta positiivisesta synnytyskokemuksestani. Supistukset alkoivat todella lievinä ja alkoivat voimistua pikkuhiljaa supistus supistukselta. Aluksi eivät olleet siis todellakaan edes kipeitä. Kun supistukset alkoivat vähän jo tuntua otin 1000 Panadolin ja käytin lämpötyynyä. Kestin näin ihan hyvin siihen asti kun pääsin jo synnytyssaliin. Siellä sain muutaman tunnin kaasua ja kun se ei enää riittänyt, sain kohdunkaulapuudutuksen. Tästä parin tunnin päästä synnytin. En kokenut sietämätöntä kipua missään vaiheessa. Puudutteet ovat todella tehokkaita ja jos yksi ei auta, kokeillaan jotain muuta. Lähdet vaan ajoissa sairaalaan, kun kivut alkavat tuntua siltä, että pian et enää kestä.
 
Sairaalaan voi mennä ajoissakin; Mut on otettu molempina kertoina sisään niin että oon ollu kahdelle sormelle auki. Olen aina sanonut että on todella matala kipukynnys ja kivun pelko. Tän toisen lapsen synnytyksen jälkeen on kivun pelko hälventynyt ja toivon et sit ku se kolmas joskus tulee niin vois synnyttää ilman kivunlievitystä (lääkkeellistä) ja jos mahdollista niin kotona. Kakkonen ku synty en ehtinyt saamaan muuta kuin ilokaasua ja pudentaali-puudutteen, joka ei ehtinyt edes vaikuttaa ennen ku vauva oli jo ulkona.
 
. Puudutteet ovat todella tehokkaita ja jos yksi ei auta, kokeillaan jotain muuta. Lähdet vaan ajoissa sairaalaan, kun kivut alkavat tuntua siltä, että pian et enää kestä.

Totta. Ja siis koskee mitä vaan kivunlievitystä; jos jokin ei auta niin sit kokeilee jotain muuta. On olemassa tosi paljon erilaisia keinoja lievittää synnytyskipuja, myös ei-lääkinnällisiä.

Itselläni sunnytyssupistuksiin auttoi ensin lämmin suihku, mutta kun kivut yltyivät, otin käyttöön ilokaasun. Auttoi myös kun keinuttelin lantiotani jumppapallon päällä, välillä nousin ylös ja kävelin sellaisen rollaattorin kanssa, nojasin siihen ja puristin kahvoista supistuksen tullessa.

Ponnistusvaiheessa mulla oli kivunlievityksenä vähän aiemmin laitettu PCB-puudute, ja ilokaasu, ja niillä kyllä pärjäsi hyvin näin ensisynnyttäjänäkin.

Mutta on tosiaan myös tosi tehokkaita puudutteita, joita kannattaa kyllä pyytää jos olo on sietämätön.

Ota ihmeessä selvää netistä eri vaihtoehdoista, googlettamalla löytää vaikka mitä :)

Tärkeintä on muistaa yrittää RENTOUTUA, ja supistuskipuja vastaan ei saa taistella! Pitää yrittää ajatella, että supistuskivut ovat HYVIÄ kipuja; ne auttavat vauvaa syntymään!
 
Martuti: Mikä toi puudute on? En oo kuullukkaan. Mä en uskalla goolee selata ku mulle käy aina niin että löydän vaan ne ketjut missä on kaikki negatiivinen :sad001

Lämpöä siis.. Pystyitkös siis käppäilemn vielä tuon saamasi puudutteen jälkeen..? Kun mua pelottaa että epiduraalista tms lähtee jalat.. :S

Kiitos paljon vastauksesta :)
 
Positiivinen kokemus mullakin. Synnytys alkoi vesien menolla aivan yhtäkkiä, ja kesti jonkin aikaa ennen kuin supistukset alkoivat pikku hiljaa tuntua. Olin valmistautunut suhtautumalla niihin kuin koviin menkkakipuihin, ja sellaisia ne olivatkin, tuttu tunne siis. Yllättävän pitkään olivat hyvin siedettäviä ja lievempiä kuin kovimmat menkkakipuni (mutta nää tosiaan olleet kovia). Helpotin oloani makoilemalla, nukkumalla, kävelemällä ja keinuttelemalla lantiota sen mukaan miltä tuntui. Keskityin täysin kehoni kuuntelemiseen ja tein mitä tuntui parhaimmalta tavalta kullakin hetkellä helpottaa oloa.

Kun kivut kovenivat, tunsin pakkoa olla konttausmaisessa asennossa, se helpotti oloa. Kysyin sairaalasta missä asennoissa voisin olla vedet menneenä, mutta mitään asentoa ei kielletty. Menin sitten tuohon asentoon, koska oli kova tarve mennä siihen asentoon. Yhdessä asennossa ei pitkään silti jaksanut olla, vaan asentojen vaihteleminen ja liike olivat tärkeitä.

Meidät oli lähetetty sairaalasta kotiin odottelemaan, ja mietin koko ajan, että eivät nämä nyt vielä ole kovin kovia, eivät nämä nyt vielä, mutta koska oikein osaan lähteä takaisin? Sitten jossain vaiheessa tuli vain sellainen olo, että nyt voisi lähteä. Mieskin sanoi, että näytän siltä, että pitäisi lähteä. Melkeinpä saman tien kohta, lähtövalmisteluissa, lapsen pää alkoi painaa kohdun suuta, ja se olikin sitten jo oudompi tunne. Tuntui koko ajan, että nyt se tulee sieltä ulos. Supistukset olivat siis helpompia kestää, koska olivat tuttu tunne, mutta tämä paineen tunne oli uutta. Automatka rehellisesti sanottuna oli aika kauhea, koska en päässy vapaasti liikkumaan, mutta onneksi oli lyhyt.

Tässä vaiheessa kivut alkoivat olemaan oikeasti kovia ja silloin paras keino oli äänenkäyttö! Huuda, mumise, hymise, pidä ties mitä ääntä mikä luonnollisesti tulee ulos, jos siltä tuntuu. Olin etukäteen lukenut äänen rentouttavista ominaisuuksista, joten pyrin päästämään tasaista matalaa ääntä, mutta välillä tuli kyllä huudettuakin. Se silti auttoi todella paljon. Siinä vaiheessa ei edes enää miettinyt ollenkaan hävettääkö vai ei, joka oli todella vapauttava kokemus. :p Ponnistusvaiheessa ääntä ei kuitenkaan enää kannata käyttää, vaan suunnata kaikki energia ponnistamiseen. Kätilö ohjeisti pidättämään henkeä ensin ja työntämään uloshengityksen yhteydessä. Kaikkiaan 45min kestänyt ponnistusvaihe tuntui aika hurjalta urheilusuoritukselta, niin kuin olisi maratonin juossut. Voimia siinä silti riitti aika hyvin, ehkä siksi että avautumisvaihe ei ollut mulla kovin voimia syövä.

Sairaalaan tullessa olin siis 7cm auki ja kätilö suositteli pudendaalipuudutusta. Otin sitten sen, mutta rehellisesti sanottuna en pitänyt siitä miltä sen ottaminen tuntui. Se kipu oli sen tyyppistä, mitä kestän huonommin kuin tuota supistuskipua. Kakkosen kohdalla toivoisin voivani olla ottamatta puudutuksia, mutta jokainen synnytyshän on erilainen. En myöskään tiedä miltä ponnistusvaihe tuntuu ilman tuota puudutusta, mutta lohduttaudun sillä, että kakkosen kohdalla se kuulemma on nopeampi. En siis halua pelotella, tilanteen mukaan kannattaa katsoa mikä puudutus itselle sopii ja kokeilla. Ensimmäisessä synnytyksessä tuo pudendaali voi olla ihan hyvä, kun auttaa ponnistusvaiheessa ja siinä jos repeää. Voi silti olla, että muuten nopeasti sujunut synnytykseni hidastui ponnistusvaiheessa juuri tuon puudutuksen takia, tai sitten jonkin muun takia, ei tiedä. Poika kuitenkin kätilöiden avustuksella pääsi ulos, tosin n. 3h oltiin vasta sairaalassa sitä ennen vietetty, siitä 45min ponnistusvaihetta, repesin lievästi ja se repeämä parani hyvin parissa kuukaudessa. Suihkuttelu auttoi ja alussa pissaaminen käsisuihkun suihkussa.

Jälkeisvaiheesta ei koskaan näissä puhuta, mutta mulla oli vähän varuillaan oleva olo kyllä niin kauan kun sitä istukkaa otettiin ulos ja repeämään ommeltiin, vasta sitten pääsin rentoutumaan, kun minun paikkojani ei enää operoitu. :p Pitkä sepustus, mutta toivottavasti kokemusten lukeminen auttaa. :)
 
Niin ja pelko koventaa aina kipuja, joten etsi jokin sinua rentouttava asia/tekeminen/juttu, mihin pystyt turvaamaan ja että rentoutuminen olisi helpompaa. Tuota äänenkäyttöä voin oman kokemukseni perusteella lämpimästi suositella, mutta jokaisella on kuitenkin niitä omia juttuja, mitkä saavat olon tuntumaan turvalliselta. Mulla yksi sellainen oli mieheni, hänen kanssaan olo tuntui turvalliselta.
 
Ja jos jatkan näistä tuntemuksista, niin siinä vaiheessa kun vedet yhtäkkiä poksahtivat illan leffaa katsellessa, niin silloin iski se kauhein jännitys-paniikki-tärinä. Onnistuin vielä soittamaan sairaalaan ja kyselemään mitä pitäisi tehdä, mutta sen jälkeen olin aika tiloissa siitä, että apua nyt se ihan oikeasti tapahtuu, en voi enää venyttää sitä. Jännittävintä oli vielä se, että en ollenkaan tuntenut supistuksia vielä siinä muutamaan tuntiin, vaan ainoastaa kauhun sekaisin ajatuksin odotin niitä tulevaksi. Tuota paniikkia helpotti, kun soitin heti omalle äidilleni ja juteltiin. Miehelle onnistuin vain tärisemään ja panikoimaan. :grin Puhelun jälkeen onnistuin vähän rauhoittumaan ja suuntaamaan ajatukseni käytännön asioihin, hain siteitä tippuvaa lapsivettä varten, joka alkoi jo kastella joka paikkaa, mietin miten käytännössä lähdemme sairaalaan ja mitä teemme jne. Ajatukset sai näin johonkin vähän arkisempiin asioihin. Sitten kun supistukset alkoivat, ne alkoivat todella lievinä, ja siitä pikku hiljaa koventuivat, niin ehti sopeutua joka hetki siihen mitä tapahtui.

Naisen keho kuitenkin luonnostaan tuottaa paljon kipua lievittäviä aineita ja ohjaa luonnostaan toimimaan synnytyksen kannalta parhaimmalla tavalla. Kannattaa kuunnella kehoaan ja luottaa siihen, että se tietää mitä tehdä. Ja jos keho jostain syystä ei jotakin osaakaan, niin sitten meillä on asiantuntevaa henkilökuntaa sairaalassa, joka tietää mitä tehdä. :)
 
Panda: Kiitos kattavasta kertomuksestasi. Mä olen ajatellut että haluaisin epiduraalin, pitää tarkistaa tuolta Bettinan antamalta sivulta mikä toi sun saama puudute on..

Mua jotenkin hävettää just se ett kos "karjun" niistä kivuista. Ja samaan aikaan pelkään että karkotan mun miehen pois luotani jos alan kovin huutamaan..
 
Lirtsi, sairaalaan osaat kyllä lähteä kun tarve vaatiin :) Mene kipujen ja omien tuntemusten mukaan ja hei, haittaako se jos siellä käy vähän liian aikaisin katsomassa tilanteen ja pääsee vielä kotiin takaisin? :) Näitä meinaan sattuu paljon ja sekin on ihan normaalia. Itse olen aina soittanut sairaalaan ennen sinne lähtöä ja kysynyt koska/joko tulen. Ja molemmilla kerroilla on sanottu että tule heti vaan :) Eli jos olet epävarma niin soittaakin aina voi.
 
Lirtsi, tutustu seuraaviin sivuihin:
http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=3
Vasemmasta reunasta saa klikkailtua auki eri artikkeleita, kaikki liittyvät siis synnytykseen. On kattavaa ja kannustavaa tietoa paljon! Mä ainakin koin hyödykkääksi. Ja juuri tiedot kivunlievityksistä, varsinkin mua kiinnosti nuo ei-lääkkeelliset. Ja sit just se että yrittää saada itseensä valettua jo etukäteen, ja siellä synnytyssalissa, sitä ajatusta että kipu on hyvästä, sillä on tarkoitus, se auttaa saamaan lapsen maailmaan ja sitten se kipu lakkaa kun vauva syntyy :Heartred
 
Ja jos tekee mieli huutaa niin ihan voi vapaasti huutaa :grin
Tosin itse ponnistusvaiheessa ei kannata kauheasti tuhlata energiaa siihen huutamiseen, sit voi vaan äristä ja möristä.
Ja juttele ihmeessä paljon etukäteen jo miehesi kanssa, miehenkin on hyvä olla tietoinen kaikesta synnytykseen liittyvästä. Ja että vaikka mies ei voikaan juuri mitään konkreettista tehdä edesauttaakseen synnytystä, niin jo pelkkä läsnäolo voi auttaa. Ja aina mies voi hieroa selkää, se auttaa!!!!
 
Olen myös itsestäni huomannut, että aina kun käyn äitiyspolilla ultrissa/lääkärin tarkastuksissa olen tosi jännittynyt ja tunnen jotenkin kammoa. Synnytys tuntuu pelottavalta ja kaikki ne hoitajat, äänet, valot ym.... Haluan vain pois sieltä sairaalasta enkä voi edes kuvitella meneväni synnytyssaliin tosipuuhiin.... Mutta kaksi synnytystä siis takana ja molemmilla kerroilla olen mennyt levollisesti, eikä mitään kammoa ole ollut sairaalaan päästyä/synnytyksen alettua :) Jotenkin se synnytys vie sellaiseen tilaan, että sitä vaan tekee mitä kroppa käskee ja sitä elää hetkessä, eikä panikoi ja mieti kauhukuvia. Eli synnytys vapauttaa luonnostaankin hormoneja jotka auttavat kestämään kipua ja selviämään rauhallisesti, et ole synnyttäessä "samassa tilassa" mitä olet normaalisti :)
 
Pampero: Niin mulle on sanottu joo, että kroppa hoitaa kyllä oman osansa. Oon tässä tehny hengitysharjotuksia kun mulla on tapana jäpittää koko kroppa jäykäksi ja lopettaa hengittäminen sillon ku muhun sattuu :sad001

Eli JUST väärinpäin..
 
Martuti: Sitä mä juurikin yritän, että saisin itselleni varman olon nyt jo, ennen ku makaan siellä synnärillä..
Olis sitten rauhallisempi olla, jotenki varmempi ja turvallisempi ku tietäis ainaki teoreettisella pohjalla pärjäävänsä :rolleyes:

Kiitos taas hyvästä linkistä :alien
 
Takaisin
Top