Supistukset

Saltwater

Oman äänensä löytänyt
Onko monella ollut jo kipeitä supistuksia? Kauankohan näistä pitää kärsiä ennen kun alkaa tapahtua??! Mulla on nyt neljättä päivää epäsäännöllisesti, mutta usein ja alkaa jo mennä hermot, kun ei voi toimia normaalisti ja vajaa parivuotias esikoinen vaatii koko ajan huomiota ja vahtimista. Lisähaasteena vielä raskausdiabetes ja pakko saada ruokailut ja verensokerimittaukset hoidettua säännöllisesti ja järkevästi :meh: Alaselkää ja alavatsaa särkee ja maha kovettuu. Viime yön oli lisäks sellanen samanlainen vatsakipu kun vatsataudissa, ylävatsalla pistävä kipu. Esikoisesta ei ollu mitään tällasta, kun alkoi vesien menolla ja sit käynnistettiin, kun ei supistukset alkanu itekseen. Huomenna onneks lääkäri ja ultra, niin saa painoarvion jne. Lisäyksenä, että viikot nyt 36+4.
 
Mulla rv 36+2 (kolmas lapsi) ja on reilu viikon ollu myös noita epäsäännöllisen säännöllisesti hieman kipeämpiä supistuksia, eli maha kovettuu kivikovaksi ja tuntuu menkkajomotusta alavatsalla, alaselässä ja reisissä. Parina yönä on tullut säännöllisemmin 5-10min välein mut ei sen kipeämpiä ole olleet. Välillä myös sellaista jatkuvaa menkkajomottelua alavatsalla ilman vatsan kovettumista. Toiveikkaana oon ajatellu et josko noi jomottelut aikaansais jonkinlaista kypsymistä kohdunsuulla, mulla kun mahdollisesti raskaushepatoosin vuoksi käynnistys edessä ellei itekseen synny ennen laskettua aikaa.. aiemmissa raskauksissa kohdunsuu pysynyt visusti kiinni siihen asti kunnes synnytys käynnistynyt vesien menolla 40+3 ja 40+5.
Ärsyttävää toki vähän on, lähinnä tuo vatsan jatkuva kovettelu kun tosiaan tuntuu ettei oikein mitään pysty tekemään kun samantien supistaa :dead:
 
Viime yön oli lisäks sellanen samanlainen vatsakipu kun vatsataudissa, ylävatsalla pistävä kipu.

Tuosta ylävatsan kipuilusta kannattaa ehkä mainita neuvolassa ainakin jos toistuvasti ilmenee, toivotaan kuitenkin että oli vaan jotain väliaikaista ruoansulatusvaivaa :)
 
Täällä sama juttu, koko viime yön ravasin vessassa kun oli lievää menkkajomotusta mutta aattelin että josko tässä joku vatsatauti iskee myös.. Valvoin jonkun kolme tuntia koska kipuilu oli aaltoilevaa ja sen verran voimakasta kuitenkin ettei uni tullut vaikka yritys oli kova. Mietin vaan aamulla zombiena että kuin kauan tätä jaksaa, vajaa kuukausi vielä laskettuun kuitenkin, että toivon että lähtee kunnolla käyntiin kuin että oon ihan naatti ja kärsin kuukauden tällaisista supistuskohtauksista.... Vaikka on kuulemma uudelleensynnyttäjillä ihan normaalia tääkin :wtf::confused:
 
Täällä myös. . . 36+3 ja mahan kovettelut muuttuu päivä päivältä kipeämmiksi. Ravaan hepatoosin takia tarkastuksissa ja eilen pyysin tsekkaan kohdunsuun, kun oli jo säännöllisesti supistuksia ja aika mojovia. Ei mitään aukeamista havaitavissa, hieman kuulemma pehmennyt. Kovasti toivon, että nää kuitenkin kypsyttelis niin menis sit käynnistys ehkä sujuvammin. Tai mahtavinta olis että käynnistyis itsekseen. . . Kuulemma jos kivut menee panadolilla eikä ole vuotoja ja vauva liikkuu niin ei oo synnytyskipuja tai mitään huolestuttavaa. Yritän miettiä että nää jomot ja epämukava olo veis hommaa luonnollisesti eteenpäin. . . :confused:
 
Sama täällä! Ei mitään säännöllistä mutta supistukset kipeät sellaiset alkoivat jo joskus rv25. Nyt muuttuneet viimeisten 5 viikon aikana vieläkin kipeämmiksi ja varsinkin selän ja pyllyn puolelta:/ Keskiviikkona selviää onko muutoksia tapahtunut, muuten näihin ei ole neuvolassa reagoitu mitenkään. Nyt viikkoja 36
 
Tuosta ylävatsan kipuilusta kannattaa ehkä mainita neuvolassa ainakin jos toistuvasti ilmenee, toivotaan kuitenkin että oli vaan jotain väliaikaista ruoansulatusvaivaa :)

Itseasiassa mulla on ollu tänään yks parin tunnin kipukohtaus ja nyt tunti sitten alko toinen, joka ei vaan helpota. Tää on vielä tuskallisempaa kun noi supistukset, kun ei voi millään helpottaa oloa:sorry:
 
Kuulostaa kyllä siltä että olis hyvä mainita neuvolassa tai vaikka jo soittaa ja kysäistä jo ennemmin jos sulla ei ihan heti oo neuvolakäyntiä.... :bored:
 
Mullakin on jostain 28+ viikolta asti supistellut epäsäännöllisesti, mutta kuitenkin useita päivittäin. Suurimmassa osassa mahan kovettumisen lisäksi tuntuu menkkajomotusta, joskus on pitänyt ihan pystähtyä hengittelemään läpi supistuksen. Lyhyitä ovat ja tulevat ja menevät. Joskus, jos on ollut vauhdikkaampi päivä, tulee illalla useampia peräkkäin jonkin aikaa. Alkuun huolestuin, kun alkoi niin varhaisilla viikoilla, mutta silloin ei lääkärin tarkistuksessa mitään olleet kuitenkaan tehneet, niin olen osannut ottaa ne aika rennosti. Nyt 35+3, viikon päästä vihdoin loppuraskauden lääkäri, niin saa nähdä, josko tähän mennessä olisi jotain jo vähän tapahtunutkin. Ei pienen tarvitse suinkaan vielä syntyä, mutta toisaalta ei mua haittaa, jos vähän paikat pehmenee nyt vähitellen, niin ei sitten itse synnytyksessä tarvitsisi koko hommaa alusta asti kokea.
 
Kuulostaa kyllä siltä että olis hyvä mainita neuvolassa tai vaikka jo soittaa ja kysäistä jo ennemmin jos sulla ei ihan heti oo neuvolakäyntiä.... :bored:

Eilen oli lääkäri ja epäili sappikohtausta tai pahaa närästystä. Aiemmat närästykset on ainakin ollu ihan leikkiä tähän verrattuna, 3 päivää tätä on nyt kestäny vaihtelevasti. Sain reseptin Loseciin kokeeksi, tänään haen. Nyt on kuulemma sisäelimet jo niin rutussa, ettei ihme jos alkaa aiheuttaa enemmän oireita :confused: Myös raskausmyrkytys tuli puheeksi, koska verenpaineet on kohollaan, mutta tuskin on sitä kun ei oo turvotusta eikä päänsärkyä.
Tarkastuksessa oli jo paikat sen verran valmiit (meni vähän ohi, kuinka auki ja kuinka paljon kaulaa jäljellä, eikä neuvolakortistakaan selvinny) ja vauva ihan lähtökuopissa, että toivon kyllä synnytystä parin viikon sisään. On epätodennäköstä, että menis laskettuun aikaan :)
 
Parina yönä ollut menkkamaista jomottelua.. tulkitsin ne harkkasupisteluiksi. Oikeastaan tätä ennen ei juuri olekaan supistellut.. nyt menossa rv 38.
 
Mulla ei kyllä yhtään mitään. :D Tai on ehkä supistuksia, sellaisia peruskovettumisia, mutta ei mitään kivualiasta näkyvissä. Vauva on kauhean ylhäällä vielä ja eilisessä lääkärintarkastussa todettiin, että paikat on kyllä niin kiinni että ei se sieltä kovin nopeasti ole tulossa. Odottavan aika tulee siis vielä olemaan pitkä..
 
Mulla ei kyllä yhtään mitään. :D Tai on ehkä supistuksia, sellaisia peruskovettumisia, mutta ei mitään kivualiasta näkyvissä. Vauva on kauhean ylhäällä vielä ja eilisessä lääkärintarkastussa todettiin, että paikat on kyllä niin kiinni että ei se sieltä kovin nopeasti ole tulossa. Odottavan aika tulee siis vielä olemaan pitkä..
Hoplaa, täällä 39+2, eikä kivuliaista supistuksista ole havaintoja koskaan ollutkaan. Kovettelua on parhaimmillaan hyvinkin paljon, mutta ei sitä kivuliasta. Menkkajomottelua nyt jopa ehkä päivittäin, mutta ei suuren suurta sekään (VAS kipujanalla 1-10 arvioisin kivuksi ehkä 1). TOKIKAAN kaikki eivät mitään ennakoivia kipuja saakaan ennen synnytystä, mutta kyllähän se malttamattoman mieltä voisi helpottaa, että jotain tuntuisi tapahtuvan kehossa. Kesäkuun puolella toki paikat olivat pehmenneet ja pikkuisen kohdunsuu oli lyhentynyt, että ehkä siellä jotain tapahtuukin vaikka en sitä itse tunne.
Odottavan aika ON pitkä. :rolleyes:
 
Meidän supistelut loppu... Kivuttomia on edelleen. Vähän plääh, kun aattelin, että joko mennään. No vähän taukoa. Kohtu on kypsynyt, enää ei ole kaulaa jäljellä ja selkeästi sormelle auki... Toivottavasti ei viikoiksi tähän jämähdetä. (Tai no, ei tässä kai viikkoja enää ole aikaakaan, kun käynnistellään ajoissa). Nyt 37+0!
 
Viikon ajan joka päivä yhä kipeämpiä supistuksia tullit mutta jäävät 1-5 sarjaan kunnes loppuvat. Arviolta 7 asteikolla 1-10 ja pääsee kokeilemaan avautumisvaiheen asentoja jo, kontallaan lantion huojuttelu tuntuu helpottavan mulla näiden aikana parhaiten ja makuulla olon on pahinta. Jalat vetää niin voimattomiksi ettei seisaallaan oloon supistaessa pysty. Nyt on ihan kipeänä yön supistuksista alamaha, vähän niinkuin jos on suonta vetänyt jostakin kohdasta. Rv 38+3.
 
Tuo suonenveto on itseasiassa aika hyvä vertailu siihen, miltä koen itse supistuksenkin. Tosin vain muutama kivulias tullut. Aivan kuin suonenveto olisi alavatsalla. Ja jälki jomottelukin on vastaava. Itsellä jotenkin liike vain pahensi supistusta. Ja kun alkoi laantua ja sattui liikkumaan, tuli uudelleen. Sitten kun oli kunnolla ohitse liike tuntui jo rentouttavalta.
 
Viime raskaudessa kivuliaat supistukset alkoivat 34+3 ja jatkuivat 36+0, jolloin lapsi syntyi. Supistukset eivät olleet säännöllisiä, mutta niitä oli jatkuvasti. Yöllä tiheämmin kuin päivällä. Kuitenkin niin, ettei nukahtamaan ehtinyt. Nyt odotan toista ja pelkään, tapahtuuko näin uudelleen.
 
Nyt vois EloPapu lähteä sillä, millä tulikin. Sen verran kypsä tilanne, että "se kolmas ässä" voisi toimia. :P
 
37+2 menossa eikä harkkareitakaan tullu..

Tässä kerinnyt miettimään tunnenko edes oikeita suppareita kun kohdalle osuu :eek:
 
Takaisin
Top