Supistukset

Kyfi000634

Oman äänensä löytänyt
Onko muille ilmaantunut harjoitussupistuksia?

Viime yö meni vähillä unilla kun kohtua kiristeli ja näytti kuin pallo olisi ollut masussa..
Tiesin kyllä että ne tulevat, mutta että näin aikaisin, rv 20 menossa.. o_O
 
Minäkin olen tuntenut toisinaan, varsinkin illalla sängyssä että kohtu menee ihan kovaksi ja kohta on pehmeämpi. Olen myös miettinyt, että voiko ne olla jo jonkin asteisia supistuksia :eek: nyt RV 18+0
 
Täällä ollut jo useamman viikon.
Eilen suihkussa ensin vihloi kovasti kohdunsuulle ja sitten tuli muutama aika ikävä supistus, ei sattunut, mutta joutui kunnolla keskittymään..
Pelkäsin jo, että nyt tapahtuu jotain.. :sad001
Kohdunsuuta on vihlonut jo useamman viikon, nyt ruvennut päivä päivältä vihlonnat voimistuun ja oikeesti sattuun.
Maanantaina täytyy neuvolassa puhua, tai ehkä jo soittaa aiemmin jos vielä pahenee.
 
Onko siis se ns kivistyksen tai vihlonnan tunteet supistuksia.. Ite en osaa kyl hahmottaa vielä mikä on mikä..
 
En määkään osaa hahmottaa, että onko supistusta. Jotain vihlomista välillä ollu, mutta muuta ei
 
Mulla on supistellut jo pari viikkoa, välillä ihan kipeästikin. Nyt siis vk 18+6. Polilla ja neuvolassa sanoivat että on ihan normaalia, joskus harkkaritkin ottaa vähän koville.. Oon jo kuukauden ollut saikulla kipujen vuoksi ja kuukaudella vielä jatkuu, ärsyttää kun ei oikein sais liikkua eikä saunoa ettei supparit voimistu :sad001
 
Tossa edellisyönä alko siin yhen maissa järkyttävät selkäpoltot ja vatsa ihan kivikova. Ja tätä jatkui puol viiteen kunnes soitin ambulanssin. En vaan yksinkertasesti kestäny sitä kipua enempää :sad001
Ei pystyny istumaan, eikä makaamaan ja liikkuminenki oli vähän niin ja näin. Ja myös oksensin koko sen kolme tuntia, joten olin ihan caput ku hoitajat tuli. Ne kuitenki vaan mittas sykkeen, otti sokeriarvot ja soitti lääkärille et pitääkö mut tuoda sairaalaan ja ei kuulemma tarvii.(?) Ne myös kyseli et supisteleeko, mut mä kuvailin sitä kipua lähinnä krampeiksi, koska ei aiempaa kokemusta supistuksista.
Vieläkään ei normaali olo, vatsaa kivistää ja selkä särkee. Oisko sit ne selkäkivut rasittanu selkää ja siks näin? Katon nyt viel tän päivän ja meen illalla päivystykseen, jos ei helppaa.

Jollain muulla samanlaisia kokemuksia?
 
Mulla on ollu kans pari viikkoa alavatsassa ihan järkyttävää vihlontaa..monesti autossa pitäny pistää penkki ihan taakse ja suoristaa selkä ku sattunu niin paljon :eek: esikoista odottaen kun en kans osaa sanoa onko se supistelua vai ei
viikkoja 20+3 :)
 
ei onneks yhtään kipeita suppailuja oo ollu. mut neljättä kun jo odottaa ni taitaapi tulla aina vaan aikasemmin noi harkkasupparit.. varsinki jos on rakko ihan täynnä ni saattaa kiristellä mahaa kunnolla...

mut jos tulis tollasia hurjia kipuja ku 1EsiKoinen2015 sulla on ollu. ni kyllä pelästyisin. ja varmaan kävisin jossain näytillä. tosin jos on menny ohi sit kumminki ihan hyvin ni ehkä sit ei. mut ettei vana kävisn mitää yllätystä.. kohdunsuulla tai muuta..
 
1EsiKoinen2015 , noi on just niitä kipuja, joita mulla on aikalailla päivittäin... siihen vielä tää iskias ja venymiskivut päälle niin avot.
Onneks sulla meni ohi, toivottavasti ei tuliskaan noin kovia vielä moneen kuukauteen! Kannattaa soittaa äippäpolille ja kertoa tilanne, voi olla että haluasivat tarkistaa kohdunsuun. Mulla tosiaan ovat vaan tarkkailleet, ettei kohdunsuulla ja kaulalla tapahdu muutoksia, ja niin kauan siellä on kaikki ok, ei auta kuin kestää. Ite oon jo niin turta näiden kipujen kanssa, että enää ei jaksa edes säikkyä.
Toivotaan, että sun kipuilut olis tolla ohi!

Ja Krisunita, toi vihlominen kuulostaa kohdun kasvusta ja paikkojen venymisestä johtuvalta :) Mulla vihloo just alavatsasta aina kun nousen ylös, istun tai muuten liikahdan. Kestää hetken ja menee sitten ohi. Kävely on kyllä hankalaa kun koko ajan sattuu, mutta muuten tuon kanssa pärjää.
 
Mulla oli kolmannen raskauden aikana kovia vatsa kramppeja. Kipu tuntui oikealta alavatsalla ja tuntui olkapäähän saakka. Näitä kramppi kohtauksia tuli useamman kerran ja kesti aamusta iltaan, ei voinut muuta kuin maata. Todella pelottavia ja kipeitä oli nuo kohtaukset. Kysyin sitten asiaa kätilöltä, joka sanoi että suolen mutkaan yms saattaa päästä ilmaa, mikä sitten minulle aiheutti nuo hirvittävät kivut. Neuvoksi kertoi, että vissy vesi auttaisi ja seuraavan kerran kun tunsin että vatsa ja kylki alkoi kipeytyä join pari lasia vissyä niin se todella auttoi ja kramppi meni ohi. Synnytyskivut ei tunnu yhtään niin pahoilta kun nuo krampit. Onneksi ei tässä raskaudessa ole noita kipuja ollut, mutta varalla on vissyä kaapissa. Tämä ei taida olla ihan vastaavaa kun 1Esikoinen2015 kohdalla, mutta tällainen kokemus itsellä.
 
1esikoinen2015 oletko voinut pahoin? Pystytkö tai oletko muistanut juoda? Elimistön kuivuminen voi saada aikaan supistuksia, joten nestetasapainoverikokeet vois olla ihan paikallaan. Jonkun aikaa tipassa ja pitäisi helpottaa. Kannattaa kysellä. Minulla kuivuminen pahensi pahoinvointia. Nyt onneksi suht selvillä vesillä, tänä aamuna tosin piti oksentaa, kannatti eilen kehua..
 
Ei oo muuten ollu tosiaan pahoinvointia ku noitten kahen kouristelun aikana. Voi kyl johtuu siitäki, et yleensä oksennan jos on kovat kivut ^^

Aloin miettii et voisko se olla et juon liian vähän vettä, tai et ois joku suoli mutkalla, tai vaiks ummetukseen liittyvää?
Onneks keskiviikkona on rakenneultra ni oon viisaampi :)
Kipu kumminki "vaan" keskellä selkää ja mahan yläosassa.. jos kipu ois alavatsalla oisin ehkä enempi huolestunut(?).
Molempien kramppien jälkeen maha kuitenki jonkun verran kasvanut, et jos liittyy siihen?

Mut kiitos kaikille vastanneille, nyt on kaikki menny taas hyvin ja pienii "poksauksii" tuntuu alavatsalla aina iltasin :Heartred
 
Täällä viikot 20+0, eli puolivälissä oltais! Mulla ollut 1,5vko sairaslomaa selän takia :/ Aivan hirveä polte alaselässä ja välillä tosi kipeitä vihlasuja vatsassa :sad001 Tänään matka vielä työterveyslääkärille ja juuri odottelen soittoa neuvolasta... Onko teille määrätty sairaslomat neuvolasta vai jotain muuta kautta? Mä oon ollut yhteydessä eka työterveyslääkärille, mutta mietin tuliko tehtyä virhe kun ne ei oikein ole alkanut millekkään siellä :sad001
 
Parhaiten varmaan osaavat neuvolan puolelta auttaa, ja ymmärtävät saikun tarpeenkin vähän eri tavalla :) Itse oon aina ottanut ensin neuvolaan yhteyttä, sieltä sitten tarvittaessa neuvolalääkärille tai polille käymään. Vähän yhtä tyhjän kanssa nuo omat käynnit olleet, mutta onpahan "saanut" saikkua.
 
Meillä ei töissä kelpaa normaalisti mikään muu, kuin oman työterveyslääkäri sairaslomatodistus. Onneksi kuitenkin raskausaikana jos on selvästi raskauteen liittyvät syyt salkkuun, niin on kelvannut neuvolalääkärin todistus. Paljon helpompi on ollut sitä kautta hoitaa asiat.
 
Mä oon tuntenut pari kertaa ihan normi harjoitussupistuksia, eli ei mitään kipeitä. Se on kyl jännä tunne kun alavatsa menee ihan kovaksi.
 
Minulla on nyt tällä vkolla ollut tosi usein noita kivuttomia supistuksia n.10 min välein, eli tulee tunne että alavatsaa vedetään sisään ja tulee paineen tunne ja alavatsa menee kovaksi,kestää muutamia sekunteja.

Olen vähän huolissani kun olen hoitoalalla ja siellä on nyt kanssa tällä vkolla päivittäin tuntunut kipeä vihlaisu/ jomotus aina nostettaessa, vedettäessä ylös sängystä ym. Vihlasun jälkeen tulee aina pitkä kestonen kivuton supistus pitemmäksi aikaa. Ja siis noita kivuttomia lyhytkestoisia tulee muuten vai noin usein päivässä.

Soitin sitten neuvolaan ja kysyin asiasta, sanoivat että supistuksia on että lepoa ja mene heti huomenna lääkäriin, myös kun käskettiin soittaa neuvolasta siihen numeroon synnärlle niin kätilö sanoi samaa. No kuitenkin piti mennä ta:lle lääkärin tänään ja lääkäri ei edes tutkinut mitenkään, puhui vain. Sanoi että jostain vatsalihaksesta johtuisi?! Laittoi kuitenkin S- lomaa viikon loppuun asti että vatsalihakset kerkeää levätä? Ja suositteli jotain lämpö vyötä. Sanoi että töissä voi sitten olla ihan ok ja kaikki kunnossa.

Mietin vain että tuntuuko muka vatsa lihakset samalla kohdin kuin vauvan potkut? Ja miksi muut henkilöt eri mieltä. Epäilys jäi kalvamaan, ja mietin että pitäisikö käydä toisella lääkärillä.. Olisi se lääkäri edes voinut tarkistaa että kaikki ok. Mitä mieltä ootte? Kokemuksia?
 
Niin ja nyt aikaisemmat pari vkoa on vain silloin tällöin tullut kivuliaita sekä kivuttomia supistuksia.

Neuvola lääkärillä oli ens vuoden alkuun ruuhkaa niin en päässyt neuvolalääkärille.
 
Takaisin
Top