Supistelua

Mirde

Puuhakas puhuja
Onko täällä ketään muuta, jolla olis päivittäistä kovaakin supistelua ja kestää välillä parikin tuntia..

Sain lääkäriajan vasta tiistaille: näkee tekeekö ne jotain vai treenaako kohtu vaan.. synnäripäivystykseen menokynnys on aika korkea.. en jotenkin kehtaa mennä sinne jos ei teekään mitään ja olis turha käynti...

Onko muilla mitään?
 
Juu voin sanoo et mulla on ollu pari kuukautta kovia supistuksia ja tuntuu ihan kohdunkaulassa asti tosi kipeinä... Oon käyny jo synnärillä kerran näyttämässä kun tuli paineen tunne mukaan mutta ei mulla ollut sitten onneksi kun harjotus supistuksia. :)

Itsellä on  nyt epäilys että tiputtelisin lapsvettä mutta kuulemma voin odottaa maanantaille asti jos pysyy pienennä vuotona.

Itselläni oli samalla lailla kynnys korkealla mennä synnärille kipujen takia. Suosittelisin soittamaan synnärille ja kuvailemaan kipuja mahdollisimman hyvin. Ne pyytää kyllä käymään sielä jos on tarvetta tarkistaa. Ja itse sain siitä mielenrauhan kun tutkivat että kaikki on kunnossa. Kivutkin vähän väheni koska en enää mieti mitä kipua se on vaan yritän vaan lieventää ja odottaa jos menisivät ohi. :)
 
Mulla on ollu enemmän tai vähemmän supistelua jo jostain rv 17 asti (nyt 28+5). Päivittäin niitä tulee, joskus muutama päivässä, joskus muutama tunnissa, mut kuitenkin sellasia yksittäisiä et ei mitään säännöllisiä ole onneksi ollu. Osa on niin kipeitä ja napakoita että laittaa irvistelemään, osa tuntuu vähemmän. Olen joutunut käymään parin-kolmen viikon välein lääkärillä (neuvolassa, synnärillä ja äitipolilla), haluavat seurata tiheään sitä kohdunkaulan tilannetta, vaikkei siellä ainakaan vielä ole mitään kovin radikaaleja muutoksia tapahtunut.

Paineen tunnetta on myös ollut, mut viimeksi lääkäri sanoi sen johtuvan siitä, et vauva on kääntynyt pää alaspäin ja painaa. Kipuja tulee tosi helposti, kaikenlaista rasitusta oon joutunut välttelemään jo yli 3 kk, toistaiseksi onneksi kuitenkin oon välttynyt vuodelevolta. Esikoista odotellessa olin vuodelevossa kotona rv 27-36 supistelun ja kipujen takia, oli pitkiä viikkoja.

Synnärille voi aina soittaa ja kysyä jos joku mietityttää, voi helpottaa omaa oloa kuulla ammattilaisen mielipide, niin ei tarvitse yksikseen miettiä ja murehtia. Jaksamista!
 
Sain tiistaille lääkärin. Ei ollut ennemmin aikoja ja mä en millään viitsisi mennä sinne synnäripäivystykseen.. tiedän että siellä on kiire jne. Ja on maailman nolointa (vaikkei oikeasti olekaan) jos sit kaikki onkin kunnossa.

Mulla ne supistukset voi kestää kevyesti parikin tuntia putkeen.. ja välillä on jo ihan kipeitäkin. Tiistaina onneks selviää, että tekevätkö jotain vai onko vaan harkkareita. Olis maailmankaikkeuden kauheinta joutua vuodelepoon...
 
Mulla myöskin on supistellut aika varhaisesta vaiheesta alkaen.Nyt on rv 30+ menossa ja pävittäin vetää kovaksi ja kipeeksi alavatsan montakin kertaa.Suihku saa myös aikaan supistukset ja kun nousen esim pöntöltä ylös tai pidätän pissaa :D 
Myös jotkin vauvan potkut vetää pinkeeksi mahan jos oikein painaa tuonne.Eli täällä ihan normaalia ja joka päiväistä siis :)
 
Mullakin on (harjoitus)supistuksia joka päivä. Osittain ovat kivuttomia, mutta välillä ovat kivuliaitakin. Välillä niitä aiheuttaa vaan vaikka sohvalta nouseminen ja jos johonkin lähden, niin kyllä niitä tulee aika jatkuvasti. Kerran olen käynyt synnytysvastaanotossa tarkistuttamassa tilanteen enkä kyllä kokenut sitä mitenkään nolona, vaikka siihen mennessä säännölliset supistukset olivatkin jo laimentuneet (meiltä on tunnin matka synnärille ja olin sitä ennen supistellut jo tunteja). Lääkärikin sanoi, että tilanne on hyvä tarkistuttaa, koska eihän sitä tiedä alkaako paikat pehmentyä supistelusta vai ei.

Neuvolassa terkkari sanoi, että päivystykseen mars, jos supistukset tulevat säännöllisinä ja muuttuvat kivuliaiksi. Olen saanut myös kehotuksen toimia kropan mukaan eli höllentää jo tahtia ja tarvittaessa lepäillä. En mä ihan hirveästi pystykään enää mitään tekemään enkä esimerkiksi uskalla enää lähteä lenkille. Mulla on tosin myös liitoskipuja, jotka vaikuttavat asiaan.

 
Mirde: ei oo.Tänään just oli neuvola ja sanoi että ihan on normaalia :D
Olin rv 27+ polilla käyrillä mutta siellä ei todettu muuta kun virtsatietulehdus joka aiheutti kipuilua alapäässä :) Kuulemma ihan normaaleja ovat sanoi terkka tänään mun supisteluista.Kuulemma huomaa sitten kun on ne OIKEET supistukset ja kyllä mulle on tehty keskeytys lääkkeillä ja voin sanoa että kyllä ne supistukset ja kivuliaat sellaset tunnistaa.
 
Mites muut supistelijat? Mulla alkaa kärsivällisyys olla koetuksella. En enää voi tehdä oikein mitään näiltä kivuilta ja supistuksilta, mutta eivätpä vaan supistukset muutu tiheämmiksi vaan pitävät aina taukoa sen verran, että synnärille on turha lähteä. Öistä on tullut aika kamalia enkä pysty oikein nukkumaan missään asennossa. Nyt olen useampana aamuna joutunut nousemaan neljän, viiden aikoihin supistusten takia.

Jos tätä joutuu kestämään vielä viikkoja, niin...huh.
 
Mullakin sellainen olo, että eikö tälle loppua näy... maanantaina lääkärissä ei edes kummempia muutoksia kohdunkaulalla, mutta supistelee kuitenkin koko ajan. Jatkuvasti sellaisia epämiellyttäviä ja sit välillä tosi kipeitä. Mutta eipähän nuo säännöllisiksi muutu. Yöllä herään myös miettimään, että nytkö pitää lähteä, mutta ei... No, olishan sen vauvan hyvä vielä pari viikkoa kai olla masussa, mutta jos menee sinne kuuteen viikkoon niin... Esikoinen menee onneksi ensi viikolla taas hoitoon, niin saan sitten päivisin levätä, minkä pystyn. Koti ihan kaaoksessa taas, eikä vauvalle juuri mitään valmiinakaan, vaikka haluaisin sen heti syliini. No, vähän sain sentään vauvan vaatteita pyykättyä. Näillä kai sitten vaan mennään...
 
Mulla on nyt parina päivänä tullut normaalia reilummin supistuksia. Jos eivät kauheasti enempää ala vaivaamaan niin sitten odottelen ensi tiistaille olevaan neuvolalääkärille menoa, mutta jos alkaa olemaan kovin tuskallista niin sitten pitää kai soittaa sinne synnärille.

Eilisen saunan jälkeen aloin jo vakavasti miettimään sairaalakassin pakkaamista, täytyy varmaan tässä illan mittaan vielä sitä vähän alkaa kasaamaan. Vaikka olis vielä kuukausi aikaa laskettuun niin eihän sitä tiedä milloin pikkuinen alkaa pyrkimään ulos. Ei tarvitse sitten isännällä tuotattaa kaikkia tavaroita. :)
 
No nyt on sitten 2 yötä nukuttu vaihtelevalla menestyksellä 15min - 1tunnin pätkissä. Supisteluja on ollut noilla välein yöt ja päivät, kestoltaan 15-20sekuntia.

Aamulla oli pakko jo soittaa neuvolatätille ja kysyä onko aihetta huoleen kun vauvan liikkeetkin on vähän vähentynyt. Sanoi että jos supistukset tulee säännöllisemmiksi, voimakkaammaksi tai olo alkaa tuntua tukalalta niin sitten vaan käymään synnärillä. Mietiskeli et miten niitä on ollut noin pitkään jo, muttei kuitenkaan säännöllistyneet enempää. Pakko oli hälle soittaa että sain edes osittaista mielenrauhaa viikonlopun ajaksi.

Siinä mietiskellessäni soittaako vaiko eikö tuli sitten ihan itkukin tirautettua kun alkoi olla niin epätoivoinen olo. Mieskin ihan säikähti että mikä nyt mammalle tuli kun noin ykskaks aloin itkeä. :)

No, mutta helpotti kyllä vähän oloa ja stressiä kun sai puhua kokeneemman ihmisen kanssa. Kannattaa kyllä näköjään aina soittaa jos jokin mieltä painaa, sitä vartenhan ne siellä ovat!
 
Tsemppiä, pullapitko! Tiedän kokemuksesta, että ei oo herkkua.

Täällä ollut nyt pari helpompaa päivää ja yksi helpompi yö, mutta yöt tahtovat olla kovin hankalia. Olisi kiva löytää edes yksi asento, jossa voi nukkua vähän pidempään. Vessassa ramppauskaan ei haittaisi, jos vaan ei aina supistelisi.
 
Kiitos Tylsyys, tsemppiä tässä nyt tarvitaankin.

Tänä "yönä" on tullut nukuttua vain 9min pätkiä, ja kello on siis vasta jotain kolme. Ei vaan pysty ku sit alkaakin jo supistaa niin et on alettava hengittelee rauhallisesti. Ja nyt tuntuu et suppareiden pituuskin on kasvanut, tai sitten ovat muuttuneet hitusen kivuliaammiksi ja sitä myöten tuntuu tuskallisemmalta.

Saa nähdä lähtisikö tässä tän päivän aikana käymään synnärillä tarkistuttamassa mitä tuolla alakerrassa tapahtuu vai tapahtuuko mitään, vai ollaanko tässä vielä harjoittelusupisteluvaiheessa. Vielä olis neljä viikkoa laskettuunaikaan, sinne asti en kyllä tällaista jaksa. emoticon

Ja ai että kun mua ärsyttää kun isäntä tuolla makkarissa kuorsaa autuaan tietämättömänä mamman tuskista. emoticon
 
Ja mä en nukkunut viime yönä silmäystäkään. emoticon Kaksi tuntia sain nukahdettua aamupäivästä, mutta sitten taas heräsin kipuihin. Yöllä supistusten väli oli parhaimmillaan n. kahdeksan minuuttia, mutta eipä taaskaan menty sen alle ja sitten alkoivat välitkin harventua. Ehdin taas jo herättää miehenkin, mutta eipä sitten tarvinnut vieläkään lähteä mihinkään.

Tämä oli jo kolmas tällainen yö viikon sisään, pitänee ottaa yhteyttä synnärille ja kysyä mitä ovat mieltä.

* Soitinkin synnärille ja olivat sitä mieltä, että tämä pitää nyt kestää, mitään ei tehdä. Huoh.
 
Molen yhä messissä, supistelujeni kanssa siis.. Nyt kaksi päivää ollut taas ihan mahdotonta.. mut nei ole tarpeeksi kipeitä alkuunkaan. Yksi päivä tuli kolmen minuutin välein ja kesti muutaman tunnin. Ihan säännöllisesti. Mut kun lääkäri tsekkasi paikat, niin kiinni oli.. nyt mä olen päättänyt, etten mene enää näytille "ennen kuin on pakko". Tää on ehkä maailman rasittavinta aikaa.. odottaa ja toivoo, mut ei ole kuin kärvistelyä. Alaselkää jomottelee ja maha kovettuu, vihloo jne. Ainoa toivo, että tekisivät sit kanssa jotain.

Ja voin tunnustaa, että ostin vadelmanlehtiteetä ja olen menossa maanantaina vyöhyketerapiaan.. Kummastakaan ei ole haittaa, mutta jos pienikin apu olisi, niin...

Jaksuja kaikille!!
 
Mullakin taas alkuyöstä sellainen olo, että nyt se lähtee tulemaan, mut ei...Sain onneksi sitten loppuyön jotenkuten nukuttua kuitenkin. Ei pitäis varmaan alkaa toivomaan mitään ennen kuin tuntuu siltä, että kuolee...
 
Mulla ollut tämän viikon jonkun verran supisteluja.
Viimeiset kaksi päivää tullut jo melko säännöllisesti n 6-8 min välein, ja kestänyt yli neljää tuntia.. Nää supistukset on alkanut kun kotoa päästään pois ja heti kun kotiin tullaan niin loppuu lähestulkoon kun seinään!! Kuinka turhauttavaa.. 6 päivää olis laskettuun mut tuliskohan sitten jo ihan lähi päivinä?? En oo käyny missään näytillä, koska en jaksa turhaan lähtä ajelemaan puoltatuntia, kyllähän se tulee sit kun tulee ;D
 
Mullapa ne supistelut tiesi sitten pienen pojan tuloa. Aamulla lähdettiin synnärille ja 17.15 meillä oli poikanen sylissä. Mut kerron tästä lisää tunne synnytyskertomuksiin.
 
Takaisin
Top