Suositukset/rajoitukset+terveysjutut

Eikö uinti ollu kielletty vaan ihan lopussa? Jos on limatulppa lähteny. Kirosin viime kesänä kun olin lähtökuopissa ja+29c eikä päässy uimaa. :/
 
Uinti on kielletty jos paikat on tarpeeks avautunu, siin taitaa olla tulehdusriski sitten. Mut ei täs pitkään aikaan pitäis olla estettä uimiselle :)

Mäkin ymmärrän nää kiellot ja rajoitukset, mut nekin koko ajan lisääntyy ja tarkentuu.
Mutta tottakai nää on hyvästä ja varmasti vältytty monilta keskenmenoilta/vammautumisilta näiden tietojen avulla :)

5v sitten ku odotin esikoista, täytyi juustojen olla pästöroituja, nyt sit niitä ei suositella ollenkaan. (Esim. Valion tuotteissa ei ole listeriaa havaittu 10vuoteen, silti laitettu kieltolistalle)
Salmiakki ja lakritsi ei ollu ennen kiellettyjä, nyt on. Mikä syy siinä on? Onks se vaan verenpaineen nousun takia? Sekään ei kaikilla oo ongelma, jolloin mun mielestä ainakin uskaltais niitä nauttia kohtuudella silloin tällöin.
 
Mun periaatteessa myös pitäisi tietää, että mitä ei suositella syötäväksi, mutta päässyt unohtumaan tai sitten tullut uutuuksia listalle. Olen kolme kertaa ollut raskaana, joista yhden elävän lapsen saanut kotiin asti. Hän on nyt reilu 3v, joten viimeisimmästä raskaudesta on piiitkä aika.
 
Mun mielestä on vähän hassua kun Suomessa kielletään ihan järjettömän paljo kaikenlaista.. ja muualla maailmassa ei tyyliin paljo mitää.. ainakaan useimmissa maissa ymmärtääkseni. Lähinnä kännijuonti kai 'kielletty' kaikkialla.. maalaisjärki peliin vaan.

Ymmärrän niitä ketä jännittää, ite vähän mietin kaikenlaista ekassa raskaudessa, mut en ymmärrä mitä on tapahtunu esim lakulle ja salmiakille kahdessa vuodessa, kun sillon niitä sai syödä muistaakseni max 50g päivässä tms.. mä söin sillon tällön muutaman. Niinku otin miehen punaviinilasista siemasun.
Raaka-kaloja en muutenkaan syö, alkoholia en kovin juo, kahvi ei maistu raskaana tms.. niin mulle henk koht ei onneksi nuo rajotukset ja niiden miettiminen pilaa raskautta..

Toivottavasti ette pahastunu, kaikki tavallaan.
 
Mä aion kyllä syödä joitain pästöroituja juustoja ihan hyvällä omallatunnolla. Ja miksei muka kinkkua ja metukkaa saisi syödä? Ei tietty normaalistikaan saa paljoa syödä ja onhan ainakin meetvurstissa paljon suolaa, mutta silti...

Lakussa pahin juttu ei ole verenpaine vaan glykyrritsiini. Tässä mm. artikkeli aiheesta: http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/74...sta+glykyrritsiinia+sadoissa+elintarvikkeissa
 
Ah, löysinkin vastauksen meetvurstiin. Siinä voi olla toksoplasmariski.
 
Eilen ja tänään syönyt nimittäin meetvurstia, kun mies oli sellaista kaupasta ostanut. Pitänee jättää vähemmälle.
 
En mäkään stressaa! :) vaikka oonkin nollalinjalla monen asian kanssa. En mä myöskään pode huonoa omatuntoa jos esim. juhlissa syön täytekakkua jonka päällä onkin kerman sijaan tuorejuustoa (näin on jo käynyt :D ).

Käsittääkseni listerian kannalta ei auta se että joskus vaan syö ja vähän, koska yhtä laillahan se listeria voi olla vaan yhdessä, vaikka graavilohen tai fetajuuston, palassa riippumatta siitä syökö silloin tällöin vai joka päivä. Toisin kuin esim kahvi mikä ei harvoin/vähän käytettynä oo paha, mutta isoina määrinä on riskiaine. Mutta kuten sanottu suomalaisissa tuotteissa ei tuota listeriaa tavata juurikaan eli riski esim Valion tuotteissa on ihan minimaalinen ja ovat siten hyvin turvallisia. :)
 
Meillä neuvolasta saadussa lapussa luki että Valion viola tuorejuustoa voi syödä eli saat äitienpäivänä herkutella, pitääpä itsekkin kokeilla samaa reseptiä :)
 
Murmeli84, kannattaa säilyttää se Aura-juusto suljetussa rasiassa ja mielellään kaikki muutkin ruuat jääkaapissa omissa kannellisissa rasioissaan, niin ei pääse mahdollinen listeria yms. siirtymään. Ei kypsennettyjä kinkkuja ole missään kielletty, ilmakuivattu on, koska sitä ei ole kuumennettu missään vaiheessa ilmeisesti. Periaatteessa leikkeleisiin ja muihinkin kylmänä syötäviin ruokiin liittyy listeriariski, koska se voi siirtyä vaikka sieltä omasta jääkaapista niihin. Mutta kun huolehtii hygieniasta, niin kyllä niitä kypsennettyjä kinkkuja yms. on ihan luvallista syödä. Onko täällä jo ollut tuo eviran-taulukko raskausajan yms elitarvikkeiden turvallisesta käytöstä? https://www.evira.fi/globalassets/e...-kayton-rajoitukset/16.11.evira_taulukko1.pdf
 
Ja jos ei halua tuorejuustoa laittaa, niin tee ilman. Tavallisia mokkapaloja siis. Tai niinkuin meillä sanotaan, Masaliisaa.
 
Siis tosi tyhmä kysymys mihin tarttisin vastauksen jonka jo itsekin varmasti tiedän. Eihän homogenointi vaikuta siihen saako raskaana ollessa tuotetta syödä vai ei. Eli esim homogenoimaton jogurtti joka pastöroitu kuitenkin. Pakko varmistaa :D
Sit tuo itstehty sima kans mietityttää.
 
Mä välttelen raakaa kalaa ja lihaa, kylmäsavustettua ja raakakypsennettyä kaikkea, vakuumipakattuja kaloja yms. , ulkomaisia juustoja, homejuustoja ja pehmeitä juustoja. Ja tietty ulkomaisia marjoja ja maksaa. Inkivääriä aion ihan pieninä maustemäärinä käyttää. Onko jotain mitä en ole hoksannut vältellä? Toinen kysymys, onko kellään hyviä vinkkejä alkoholittomista 0% juomista, jotka näyttävät alkoholilta lasissa ja pullossa/tölkissä? Työpaikan kekkerit lähestyy ja nollalinja kiinnittää takuuvarmasti huomiota :/ Täältä sai kyllä jo hyvän vinkin, että suljettavaan alkoholipulloon alkoholitonta juomista, mutta kätevintä olis jos kaupasta sais. Kävin Alkosta etsimässä ja siellä oli monessa joko 0.5% tai sulfiitteja...
 
Diann, mun käsityksen mukaan homogenointi on lähinnä rasvan pilkkomista ja rakenteen parantamista, ei käsittääkseni liity hygieniaan sinällään mitenkään. Itsetehdyssä simassa taas voi mun käsityksen mukaan olla parikin prosenttia alkoholia.
 
Kuinka kauan kiellettyjen listalla on ollut pastöroidut suomalaiset tuorejuustot? Tää tuli mulle ihan yllärinä, muistelisin että 3 vuotta sitten esikoista odottaessa olisi ollut puhetta vaan pastöroimattomista, mutta ehkä sitten muistan väärin.
Itse ajattelin kyllä tässä hieman joustaa ja aion syödä Suomessa tehtyjä pastöroituja juustoja, kohtuudella kuitenkin. Inkivääriä en myöskään aio sen kummemmin vältellä. Tuskin on kovin haitallista jos sillon tällöin sitä käyttää ruoassa mausteena, mitään suurkuluttajia ei kuitenkaan olla. Myös rooibosteetä aion juoda tässäkin raskaudessa.

Ollaan lähdössä ens kuun lopulla Kreetalle lomailemaan ja kyllä harmittaa, kun ei voi syödä esim fetaa ja pitää muutenkin olla tarkka syömisistä. Puhumattakaan viinistä! :sad001
 
Nekku, i feel u! :p Me ollaa lähössä kreetalle heinäkuussa ja vähän oon surkutellu jo kaikkia herkkuja, jotka jää välistä :grin mut loma on loma silti!
 
Inkivääriä voi käyttää mausteena, mutta muuten ei suositella.

Homogenointin on vaan sitä että rasvat on pilkottu, muuten ne lilluu siinä maidon pinnassa lauttoina, joka joitakin ällöttää. Ei siis väliä raskausaikana onko homogenoitu vai ei.

Nää uudet suositukset on viime vuodelta. Pehmeitä juustoja käytän kyllä kunhan on suomalaisia ja just jonkun ison merkin esim Valion.

Me oltiin aateltu että lähettäisiin perheenä + mun äiti puolisoineen Ranskaan loppu kesästä/syksyllä, mutta mietin pitäiskö matkaa lykätä. Ärsyttävää mennä ruuastaan kuuluisaan maahan ihman mahdollisuutta syödä vapautuneesti. Pihvitkin tykkään syödä medum kypsänä ja nyt pitäis syödä ihan kypsänä :shifty: ja kaikki ihanat juustot, kinkut jne... noh, muutenkin ollaan varaamassa matkaa vasta vähän lähemmin itse reissua niin tässä ehtii vielä pohdiskella :shy:
 
Takaisin
Top