Suositukset/rajoitukset+terveysjutut

Mulle sanottiin esikoista odottaessa neuvolassa, että jos ruokavalio on monipuolinen, niin ei tarvi kuin foolihappoa ja D-vitamiinia napsia purkista. Niinpä en ole sitten muuta kuin maitohappobakteereita noiden lisäksi käyttänyt, ettei tule taas yliannostusta jostakin.
 
En tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mutta luin jostain että kannattais lotrata jollain öljyllä jos haluaa ennaltaehkäistä (ja hoitaa) raskausarpia. Ootteko te joilla jo lapsia, käyttäneet jotain tällaisia öljyjä ja onko ne jotain tietynlaisia? Vai ihan perus vartaloöljy.
 
Mulle on arpia tullu jo ennen kuin oon ollu raskaana. Venymäjälkiin (inhoon sanaa raskausarpi kun niitä voi tulla ihan muutenkin) oon käyttänyt jos mitä rasvoja hälventämään punaa, mutta en oo huomannu erityistä hyötyä mistään. Mulle tulee helposti niitä ja oon oppinu suhtautumaan niihin ja muutenkin omaan ei niin täydelliseen kroppaan armollisesti. :)
 
Mä lotrasin vatsanseutua bio oililla rv12 lähtien, ei tullu arpia kun rintoihin mut nekin lähti kun imetys loppu. Tosin mulla on normaali suomalaiseen ihoon verrattuna tummempi iho ja neuvolassa sanottiin et tuskin tulee arpia. Rintoja en siis rasvaillu joten nekin pitää nyt muistaa huomioida sekä alaselkä.
 
Mulla on loppuraskauksissa vatsa pingottunut niin suureksi että arvet tulleet molemmilla kerroilla ihan viime metreillä rv38 eteenpäin. Ja käytin ihan vaikka mitä rasvaa ja öljyä. Nyt käytän kookosöljyä, bio oil alkoi tehdä ihottumaa.

Ilmeisesti hyvin yksilöllistä tuo arpeutuminen. Mulla ei rinnoissa ole mitään venymäjälkiä vaikka paisuivat nekin imetyksen aluksi.
 
Mä hölvään ceridal voidetta ja öljyä. Käytän niitä tytölläki. Mulla ihoa kutitti ihan törkeesti 2. ja viiminen kolmannes. Mun mahan vanhat arvet veny ja rintoihin tuli imetyksestä, mut muuten ei tullu. :)
 
Mä käytin viimeksi apteekista ostettua raskausarpirasvaa ja säästyin arvilta vaikka maha oli jäätävä. Nytkin aijon käydä ostamassa :)
 
Mahtaa ne voiteet olla ihan höpö höpö -juttuja. Hyvä perusrasva ajaa varmasti saman asian ja on luultavasti paljon halvempikin. Kiva tietenkin jos joku haluaa niihin voiteisiin uskoa ja tuurilla välttyi arvilta. Eihän se rasvaus tietenkään pahaksi oli, mutta tuskin kannattaa omaisuutta ja toivoa laittaa niihin ihmevoiteisiin. Kuulostan varmaan kauhealta akalta, mutta en halua kenenkään pettyvän ja turhaan rahojaan haaskaavan.
Se on niinniin ihmisestä ja ihotyypistä kiinni tuleeko arpia vai ei. Muistaisin lukeneeni, että sisäisesti nautitut rasvat auttaisi paremmin kuin ihoon lotrattavat ja se onkin enemmän järkeen käypää. Eli hyvä ja monipuolinen ruoka auttaa; pähkinät, avokado jne. :)
 
On jotenkin tosi vaikeeta hoksata kaikki ruoat mitä ei saa syödä, kun ei ole ennen ollut raskaana. Toki kaikki ilmiselvät huomaa niin kuin joku maksa ja homejuusto. Mut eilenkin aloin syömään pinaattilettuja ja laitoin omatekoista hilloa päälle. Puolet kun olin syöny huomasin että hillossahan oli inkivääriä. Sit raejuustoa söin yks aamu kun en aatellu yhtään ja eilen juustoraastetta (mut se on kai ok vaikkei valion ollutkaan). Sit kun leppälintu mainitsi juustokakun, niin piti vähän aikaa miettiä, sillä en varmaan siinäkään ois tajunnut ennen kuin olisin syönyt :D tänään just yhdet lastenkutsut joten toivottavasti ei ole juustokakkua pöydässä :D

Ei se inkivääri niin vaarallinen ole. Mausteena ok. Ja sen käytön rajoitukset vain, koska ei ole niin tutkittu. Ja tärkeämpi olla käyttämättä tiivistetyssä muodossa kapseleina tms. Miettikääpä esim. aasialaisia äitejä, kuinkakohan moni siellä on syömättä inkivääriä? :D En mä nyt itsekään tieten tahtoen rupea inkivääriteetä itselleni keittämään, mutta ruoan mausteena kyllä varmaan aina välillä tulee syötyä.
 
Hmmm... kyllähän raejuustoa saa syödä? Sehän on useimmiten tehty pastöroidusta maidosta. Mä oon ainakin syöny oikeastaan varmaan joka päivä.[emoji38]
 
Hmmm... kyllähän raejuustoa saa syödä? Sehän on useimmiten tehty pastöroidusta maidosta. Mä oon ainakin syöny oikeastaan varmaan joka päivä.[emoji38]

Joo siis pästörointi pitää ehottomasti olla, mutta pehmeitä juustoja ei suositella ollenkaan ellei niitä ole kuumennettu.
Eli raejuusto, mozzarella, feta, salaattijuustot, tuorejuustot... yms ei suositella ellei niitä ole kuumennettu kuplivan kuumaksi:grin
 
Tietääkö joku saako alkuraskaudessa olla paljussa? Meidät on kutsuttu vapuksi paljuileen, mutta mietityttää kun siellä palju yleensä lämmitetään tosi kuumaksi ja istutaan monta tuntia :D
 
Täytyy varmaan siis siirtyä ainakin niihin Valion tuotteisiin jos pitää noita pehmeitä juustoja syödä.:)
 
Kertokaapas vinkkejä, että mitä voisi ottaa työpaikalle lounasevääksi? Mitä te syötte? Huono olo ja mitään ei tee mieli... Ja pelot on ihan mahdottoman valtavat, joten jotain turvallista. Yritän suosia nyt lisäaineetonta ja luomua raskausajan... Kiva ahdistus päällä, ku oon syöny raejuustoa (Arkirae) ja jotain kinkkua (Huhtahyvät Ilmo lisäaineeton) ja luulin niiden olevan ok tähän asti.
 
Tietääkö joku saako alkuraskaudessa olla paljussa? Meidät on kutsuttu vapuksi paljuileen, mutta mietityttää kun siellä palju yleensä lämmitetään tosi kuumaksi ja istutaan monta tuntia :D


Kyllä mää ainakin paljuilin paljonkin viimeraskaudessa :rolleyes:
 
Ja siis... mies tykkää aurajuustosta yms. minulle kielletystä, joten niitä löytyy jääkaapista. Meillä on kyllä omat hyllyt, eli ei oo ihan kiinni toisissaan ruoat. Listeriapelkoni on ihan älytön ja mietin, että voiko se hypätä sieltä miehen aurajuustosta jotenki mun ruokiin...? :confused:
 
Mä en edes osannu ajatella ettei paljuun vois mennä:grin
Kyllähän kinkkua voi syödä? Ilmakuivattukinkku oli kieltolistalla, samoin metukka.

Mua rupee oikeesti ahdistaa tää touhu! :eek:Monet teistä on näköjään supervarovaisia, mikä on toki hyvä juttu, mut todennäköisemmin varmaan sikiölle on haittaa äidin tolkuttomista stressitasoist vs. silloin tällöin syöty fetajuusto.

Mä aion hoitaa tän asian maalaisjärjellä. En jaksa koko ajan stressata siitä mitä voi syödä ja mitä ei. Tarkkuutta vaan peliin ni sillä pääsee pitkälle :)
 
Mua ei stressaa vaikka välttelen kaikkea kiellettyä, kun ne on tiedossa ollut jo pitkään ja oon päättänyt etten niitä syö. Enemmän stressaantuisin jos söisin jotain ei suositeltuja tuotteita, koska pelkäisin että niistä tuleekin jotain. :hungover: Mutta me kaikki ollaan erilaisia:)
 
Mutta mulla toinen raskaus, niin tiesin jo mitä vältellä. Toki esikoisen odottajelle voi tulla yllätyksenä kaikki rajoitukset.
 
Mä taas oon ihan pihalla kaikesta ja siksi kyselen etten vahingoissa tekiskin jotain super kiellettyä. Monet kerrat oon ollut ihan ihmeissään jo että eikö muka tätäkään saa tehdä :DD mun maalaisjärki antas varmaan syödä liiankin paljon ns kiellettyjä niin pakko aluksi vähän kartollaa tietoa kokeneemmilta raskautujilta :)
 
Takaisin
Top