Suositukset/rajoitukset+terveysjutut

Mua ärsyttää ku suussa on afta ja yleensä käytän siihen tea tree oilia, mut en nyt uskalla.. onneks on alkanu itekseen parantua vaikka viikon oon jo kärvistelly..
 
Happy Joen 0% on musta aika hyvää, oon sitä juonut joskus muutenkin limun korvikkeena saunajuomana. Ja ihan ruokakaupan holiton valkkari, olikohan Natureo tms, oli myös hyvää.

Oon kyllä ihan autuaan pihalla kaikista ruokarajoituksista vielä. Lähinnä nää raa'at, vakuumipakatut tms lihat ja kalat ja pehmeet juustot olen välttänyt. Pitää vähän tutustua noihin suosituksiin. Jotenkin kyllä esim. suomalaiset juustot ajattelen sallittuina, mutta saa nyt nähdä miten tässä vielä menettää maalaisjärjen.
 
Jotenkin kyllä esim. suomalaiset juustot ajattelen sallittuina, mutta saa nyt nähdä miten tässä vielä menettää maalaisjärjen.
Juuri tänään keskusteltiin miehen kanssa asiasta ja tultiin siihen tulokseen, että kyllä suomalaisia pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja (esim. feta ja raejuusto) uskaltaa syödä. Se on niin häviävän pieni mahdollisuus edes saada niistä mitään... Ei voi koko raskautta elää hysteerisenä pelko persiissä.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos vastauksista tuosta tiikeri balsamista. Ajattelinkin ensin varmistaa, koska ei tosiaan voi tietää mitä siitä saattaa imeytyä. Olin esikoisenkin aikaan tarkkana kaikesta ja en edes särkylääkettä käyttänyt, kun pääkipukin lähtee yleensä nukkumalla.
Kiitos ellikki muistutuksesta, onhan minullakin kauratyyny kaapissa! :)
 
Miten hei valmisjuustoraaste? Mä ostan aina joskus sitä halvinta mahdollista - jossa ehkä ns oikeeta juustoo 20% :wink - laitan pakkaseen ja käytän sieltä pastaan tms mihin tarvii.
Lasketaanks se koviin juustoihin kuitenki?
 
Juuri tänään keskusteltiin miehen kanssa asiasta ja tultiin siihen tulokseen, että kyllä suomalaisia pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja (esim. feta ja raejuusto) uskaltaa syödä. Se on niin häviävän pieni mahdollisuus edes saada niistä mitään... Ei voi koko raskautta elää hysteerisenä pelko persiissä.

Mulle neuvolassa sanottiin, että Valion tuotteita, kuten tuorejuustoa, aurajuustoa ym. voi periaatteessa syödä kypsentämättä, koska niillä oli se valmistusprosessi jotenkin sellainen että niissä ei pitäisi olla listeriaa. Itse ajattelin kuitenkin ottaa varmanpäälle ja jättää tuorejuustot hyllyyn ja juustokakut syömättä.
 
On jotenkin tosi vaikeeta hoksata kaikki ruoat mitä ei saa syödä, kun ei ole ennen ollut raskaana. Toki kaikki ilmiselvät huomaa niin kuin joku maksa ja homejuusto. Mut eilenkin aloin syömään pinaattilettuja ja laitoin omatekoista hilloa päälle. Puolet kun olin syöny huomasin että hillossahan oli inkivääriä. Sit raejuustoa söin yks aamu kun en aatellu yhtään ja eilen juustoraastetta (mut se on kai ok vaikkei valion ollutkaan). Sit kun leppälintu mainitsi juustokakun, niin piti vähän aikaa miettiä, sillä en varmaan siinäkään ois tajunnut ennen kuin olisin syönyt :D tänään just yhdet lastenkutsut joten toivottavasti ei ole juustokakkua pöydässä :D
 
Valion sivuilla oli hyvin infottu raskaana olevia :) mä aion syödä Valion tuotteita raskausaikana. Valion fetajuustoistakaan ei ole 10vuoteen löytynyt listeriaa, joten aika tarkkoja ovat prosessien kanssa.
Raejuustot, salaattijuustot, tuorejuustot, sulatejuustot on Valion valmistamina ilmoitettu raskaana oleville sopiviksi.
Jokainen sitten itse tekee viimeisen valinnan :)

Ulkomailla valmistettuja juustoja en syö. Tähän aion vetää rajan :)
 
Tulen nyt muualta vähän kommentoimaan näin ravintola-alan ihmisenä. Ravintolassa listerianäytteet otetaan tuotantotilojen valmistuspinnoista. Eli vaikka tuote itsessään olisi turvallinen, saattaa pinnat sisältää listeriaa. Oma kotijääkaappi on yksi sellainen, josta listeria voi tarttua. Ainakin itse siis ottanut sen linjan, että vasta-avatusta paketista uskaltaa syödä, mutta sellaisia en syö, mitä jääkaapissa säilytän avattuna.

Muoks. Haluan vielä mainita, että olen hyper-varovainen :D
 
Muokattu viimeksi:
Ootteko hommannu jo jotain äitiysvitamiineja tms? Oon asiaa miettiny, että tarvisko jo käydä hakemassa.
Oon syöny foolihappoa jo pitempään ja lisäks on kyllä monipuolinen ja (semi)terveellinen ruokavalio.. Tuksin niistä haittaa tosin olis. :)
 
Siinis mulla on ollu jo pitempään se raskausajan multivita missä on 500 yksikköä foolihappoa. Nyt uutena otin käyttöön myös raskaus omegat.
 
Mulla käytössä multivita raskaus&imetys, rauta+c-vitamiini, b-vitamiinit, d-vitamiini, probiootteja ja omegat.
 
Okei, ajattelin kanssa sitä multivitan valmistetta. Täytyypi mennä apteekkiin katsoon tarjonta ja tutustuun valmisteisiin! :)
 
Mä oon syönyt esikoisen raskauden ajasta äitiysvitskuja ja raskausomegaa. Nyt otin vielä foolihapon rinnalle. Kalkkiakin pitäs varmaan taas alkaa popsimaan.
 
Minullakin on Multivitan mammavitskut käytössä. Raskausomegat pitäisi käydä ostamassa.
 
Mulla taitaa olla multitabsin mammavitamiinit. Ehkä noi raskausomegat olis hyvä homma. Mulla ei kyllä okseta eikä muutenkaan oo mitään älytöntä ällötystä, joten saan syötyä tosi monipuolisesti. Hemoglobiinikin oli 137 eikä edellisessäkään raskaudessa laskenut alle 130 missään vaiheessa.
 
Mullakin on mammavitamiinit käytössä. Lisänä d-vitamiini.
Raskausomegat + kalkki on ostoslistalla.

Rautaa varmasti joudun jossain vaiheessa syömään. Nyt ekassa neuvolassa oli 130, yleensä ollu 140-145...
Ekassa raskaudessa tippu 100 kieppeille. Hitto ku en löydä ekaa äitiyskorttia ni vaikee vertailla :grin
 
Mä käytän sitä ladyvita mamaa, jossa on kalsium mukana, koska en laktoosi-intoleranssin takia oo oppinut juomaan maitoa, vaikka sitä saakin laktoosittomana. Ärsyttää vaan kun niitä pitää ottaa kolme tablettia päivässä ja ovat aika isoja... Nyt viime päivinä kun on pahoinvointi lisääntynyt, niin en ole meinannut saada niitä kurkusta alas. Ajattelin vaihtaa toiseen merkkiin kun tuo paketti loppuu.
 
Takaisin
Top