Suonikohjut

muumimamma5

Satasella mukana keskusteluissa
Nuo siniset pulleat osiltaan kipeät suonet, jotka ovat saapuneet varjostamaan ihanaa odotusta! Ensimmäiset ilmaantuivat jo heti alkuraskaudesta lisääntyen viikko viikolta. Kipeimmät sijaitsevat häpyhuulissa!! Seisominen tuottaa tuskaa, kun alapäähän tulee kauhia paineen tunne :sad001 Iskiaksen lisäksi en kaivannut liikkumiseen liittyvää lisä tuskan tuottajaa. Jalat ylhäällä istutaan/maataan suurin osa päivää. Tukisukat/sukkahousut ostoharkinnassa, mutta kun kesä saapuu.......... Onko muilla ongelmia näiden kanssa?
 
Mulle tuli muutama suonikohju jo täysikäisyyden kynnyksellä ja pahentuneet ovat molemmissa raskauksissa. :sad001 Helpolla olen kuitenkin päässyt, koska eivät ole kipeitä. Tukisukat on ollu molemmissa raskauksissa. Viimeisestä käypä hoito -suosituksesta niiden käyttö suonikohjujen hoidossa/ennaltaehkäisyssä on näytön puutteessa poistettu. Mulla tukisukat oli kuitenkin hyödylliset turvotusten takia.

Seitsemää eri polvipituisia tukisukkamerkkiä kokeilleena suosittelen Venosanin naisten mallia (ei siis sitä unisexiä). Surkeimmat kokeilut ovat olleet jotku Prisman höpöhöpöt (ekan pesun jälkeen olivat pelkät polvisukat). Valitettavasti kokeileminen on ainoo keino löytää sopivat, kun jalkoja on niin eri mallisia...
 
Kiitos vinkeistä :) Täytyy ti lähteä etsimään löytyykö tästä tuppukylästä minkäänlaisia vai joutuuko tilaamaan netistä. Sekin on vaan sitten arpapeliä onko sopivat vai ei.
 
Turvotukseen itellä auttanut tukisukat. Neuvolassa annettiin kesää vasten vinkki, että varpaat voi leikata paljaiksi mikäli semmoista valmismallia ei löydy. Eivät be toki nätit ole eikä rusketus tartu, mutta voi ainakin käyttää esim varvastossuja! Myös Jalat ristikkäin/toinen toisen päällä istuminen lisää suonikohjuja, joten itse pyrin välttämään nykyisin. Lienevätkö perinnöllisiä nämä kohjut? Äidilläni on, itsellä toistaiseksi vain turvotus.. Verisuonet enemmän pinnassa kyllä koko kropassa mutta sormet ristissä yritetään välttää pahimmat...
 
Mulla tuli ensimmäiset suonikohjut vasta esikoisen syntymän jälkeen, mutta tässä toisessa raskaudessa uusia tuli useampi jo ensimmäisten raskausviikkojen aikana :mad:
Uskon olevan perinnöllisiä, äidiltäni on kerran kohjut jo leikattu, isosiskollani on myös odotusten myötä tullut todella reippaasti kipeitä suonikohjuja.
 
Kiva muuten tietää että tukisukat eivät välttämättä auttaisi kohjujen ennaltaehkäisyssä, enpähän ainakaan siitä syystä niitä rupea kesäkuumalle shoppailemaan. Katsotaan millä mallilla tällä kierroksella turvotus sitten lienee.
 
Takaisin
Top