Suola + vauva?

Niittyleinikki_

Puuhakas puhuja
Maaliskuiset 2023
Ootteko antaneet mitään ruokaa, jossa on hieman suolaa vauvalle? Ilmeisesti ei saisi antaa yhtään. Onkohan se kielto kuinka ehdoton? Oon antanu pari kertaa yhden teelusikan sosekeittoa jossa oli hieman suolaa. Tekis nimittäin mieli antaa vauvan maistella mun omia ruokia, tyyliin siis teelusikallisen. Onko tämmönen suolakielto ollu esim 80-luvulla vai onko uusi asia?
 
Joskus 6-7 kk iässä alettiin antaa Talkmuruja. Niissä on vähäinen määrä suolaa, mutta kun ne on niin kevyitä ja sen myötä ei niitä päivässä kulu kuin jokunen gramma, niin päätin että otetaan käyttöön. Leipää alkoi saada alle vuosikkaana myös, alkuun vähän ja vasta lähempänä 1-v puolikasta-siivua per syöntikerta, ja en tiedä löytyykö kaupasta ainuttakaan suolatonta leipää. Sit 10-11 kk iässä maistoi myös pikkuisen vähäsuolaista sinileimaemmentalia kun tein hälle oman pizzan (oli yrittänyt siinä vaiheessa niin monta kertaa ryöstää meidän lautaselta 😅).

Me paljon syötiin sit samaa ruokaa niin, että valmistin suolattomana ja vasta omalle lautaselle lisäsin suolan päälle (ja chiliä 😂). Reseptivinkkejä yhteiseen ruokaan löytyy esim Samasta Padasta kirjasta. Siinä on siis reseptiin merkattu eri värillä ne aineet tai mausteet mitkä tulee vasta vanhemmalle. Ja reseptiohjeissa oli työvaiheissa muistaakseni kerrottu kanssa hyvin että missä vaiheessa otetaan sivuun lapsen annos ja jos oli jotain huomioitavaa vauvan iän suhteen 😁 et sieltä inspiraatiota jos löydät kirjan jostain käsiisi! Mä oon omaa kappaletta jo lainaillut kavereille kun kirjastosta kuulemma aina lainassa 😅
 
Mä otan myös vauvalle ruoan ennen suolalla maustamista. Nyt 10kk iästä oon alkanut antamaan pikku hiljaa sellaisia tuotteita, missä on jonkin verran suolaa, kuten talkmuruja, raejuustoa, leipää jne. Määrät vielä niin pieniä, että suolansaanti on vähänlaista.
 
Me annettiin ainakin leipää alle vuoden ikäisenä eikä tosiaan kaupasta löydy täysin suolatonta leipää. Ihan neuvolasta suositeltiin leivän antamista. Voimariiniakin käytettiin (sitä vähempisuolaista).

Mutta tuota vauvan ruuan sivuun ottaminen ennen suolan lisäämistä on myös tehty.
 
Ootteko antaneet mitään ruokaa, jossa on hieman suolaa vauvalle? Ilmeisesti ei saisi antaa yhtään. Onkohan se kielto kuinka ehdoton? Oon antanu pari kertaa yhden teelusikan sosekeittoa jossa oli hieman suolaa. Tekis nimittäin mieli antaa vauvan maistella mun omia ruokia, tyyliin siis teelusikallisen. Onko tämmönen suolakielto ollu esim 80-luvulla vai onko uusi asia?
Suolakieltoa ei ole ollut 80-luvulla. Suositus on, että vauvanruokaan ei oletusarvoisesti lisätä suolaa ollenkaan, mutta toisaalta vauvalle voi silloin tällöin antaa ihan tavallistakin ruokaa. Ja tuo vinkki erottaa vauvalle oma annos ennen suolan lisäämistä on myös hyvä.
 
Takaisin
Top