Stressi sairastumisesta (etenkin alkuraskaudessa)

Leijona

Silmät suurina ihmettelijä
Onko teillä muilla vastaavaa eli stressiä siitä että sairastutte etenkin alkuraskauden aikana (ennen rv 12) influenssaan tai muuhun vakavampaan (esim. Ennen sairastamaton rokkotauti)?

Yritän vältellä kaupassakäyntejä pahimpaan ruuhka-aikaan ja jos joku yskii rappukäytävässä vieressäni tulee minulle väistämättä stressi siitä että nyt sain tartunnan. Minulla ei ole mikään hyvä vastustuskyky ei-raskaanakaan.

Tämä stressi tulee minulle siis siitä syystä että olen lukenut netistä "liikaa" infektiotaudeista raskauden aikana, ja jo 1 % epämuodostumariski on minulle "suuri" ajatuksena. Ensimmäiset 12 raskausviikkoa ovat myös ne kriittisimmät.

Minulla on yksi terve lapsi ennestään ja hänen odotusaikana oli sama "tilanne". En haluaisi enää jatkaa turhaa stressaamista.

Ärsyttää suunnattomasti miten vaikea on muuttaa omaa ajatuksenkulkua!
 
Muista käsienpesu! Sillä ehkäisee monen monta flunssaa, kun huolehtii siitä, ettei koskaan kosketa kasvoja tai suuta ilman että pesee ensin kädet. Toinen on riittävä uni. Univelka heikentää vastustuskykyä.

Minä olin raskausaikana terveempi kuin ikinä aikaisemmin, varmasti siksi, että kiinnitin erityistä huomiota unen määrään ja käsihygieniaan. Ja ehkä siksikin, että söin monivitamiinia päivittäin. Ja ehkä myös siksi, että otin raskausaikana influenssarokotuksen.

Tsemppiä!
 
Kiitos vastauksesta, olipa ihana kuulla että voi olla myös noinpäin! [emoji173]️ syön maitohappobakteereita, raskausajan multivitaa ja raskausajan omega 3:sia. Käsiä pestään ahkerasti ennestään mutta täytyypä vielä lisätä käsienpesuja esim. Vaihtaessa ulkoleikkipuistoa [emoji106] (onneksi esikoinen ei ole päivähoidossa hakemassa flunssia sieltä [emoji4] kerhot kuitenkin alkamassa eli täytyy olla tarkkana. Mietin pitäisikö itselle ostaa nenäfiltterit vielä [emoji23] sellaisia allergiaan ym. tarkoitettuja apteekista. Kun joku aivastaa esim. kaupassa, suodattaisi nenäfiltteri ehkä osan pöpöistä
 
Stressi itsessään heikentää jo vastustuskykyä ni josko yrittäisit ottaa rennommin :wink sikiö on hyvässä turvassa äidin vatsassa :) suskin ehdottama käsien pesu on hyvä vinkki ja välttele "tautisia" kyläreissuja (itse kieltäydyin raskaana vierailureissusta jos siellä riehui joku pöpö. En ny mitään perusflunssaa pakoillu). Mulla oli molemmissa raskauksissa kerran flunssa, terveet lapset syntyi :wink
 
Sitä sanovat, että perusflunssan pöpöjä on aina kiertämässä, ja aina kaikkien limakalvoilla, mutta sairastuminen riippuu omasta vastustuskyvystä. Eli pöpöjä ei voi välttää edes millään nenäfilttereillä. Pöpöt ovat paljon pienempiä kuin allergiaa aiheuttavat hiukkaset, eikä noista filttereistä siksi ole mitään iloa, muuta kuin juuri siihen allergiaan.

Minä kävin jopa mahatautiperheessä hoitamassa lapsia kun olin kahdeksannella kuulla (mahataudin piti olla jo ohi, mutta sairastuivat uudestaan heti visiittini jälkeen), mutta minä pysyin terveenä. Kaipa se oli se käsihygienia.
 
Kiitos vastauksista! [emoji4] tosiaan niinhän se on että stressi itsessään heikentää vastustuskykyä! Täytynee unohtaa ne nenäfiltterit ja sitten pestä käsiä tosi usein [emoji4] apteekissa myydään melko uutena tuotteena jotain flunssaa ehkäisevää spray:tä (nieluun) mutta siitä ei kuulemma ole vielä tarpeeksi tutkimustietoa että sitä voisi käyttää raskaana. Täytyy yrittää oppia että turha stressata asioista mihin ei voi itse vaikuttaa [emoji4]
 
Niin ja kännykän näytön olen pian desinfioinut rikki [emoji23] kännykän säännöllinen puhdistus kannattaa varmaan aina (jossain luki että kännykässä on 18 kertaa enemmän bakteereita kuin wc pöntössä) :)
 
Hei,
Stressasin samasta raskausaikana, kun töissä sairaat ihmiset yskivät vieressä..vähänkö silloin ärsytti!!söin paljon valkosipulia ja käytössä oli myös raskausvitamiinit ja käsidesi. Koitin vältellä sairaita ihmisiä, mutta töissä niitä oli pakko sietää, kun eivät tajunneet pysyä kotona..onneksi ei tullut mitään. Liikaa ei tietty kannata stressata, koska stressi heikentää vastustuskykyä. Tsemppiä!
 
Takaisin
Top