Stressi ja huoli raskauskiloista

Vitsi että helpottaa lukea että muillakin on "ongelmaa" painon kanssa mulla on tullut nyt melkein 20kg painoa lisää ja menosa rv35.
Kyllä meinaa ian itku päästä kun tulee neuvolasta ja siellä tulee aina valitusta painosta. En opikeesti uskalla enään kohta syödä mitään kun pelkään sitä painon nousua niin kovasti. ja kun eivät koskaan edes katso että kuinka paljon mullakin on nilkoissa turvotusta.
 
Oonko mä jotenkin poikkeava, kun musta on ihan normaalia, että raskauden aikana tulee kiloja, enkä panikoi niitä ollenkaan, ja uskon kyllä että kunhan raskaus on ohi, ja pääsen jälleen liikkumaan normaalisti, niin paino normalisoituu.

Mulla on siis ekasta neuvolasta laskien tullut 20kg painoa lisää. Ja ekaan neuvolaan mennessä oli tullut jo pari.

Nyt rv35+5.


Normaalisti olen siis ihan normaalipainoinen, 170cm/63kg
 
Darijana: Sä olet vaan ihailtavan tasapainoinen. [:)] Hienoa, että otat painonnousun lunkisti, harmittaa etten itse ole ihan yhtä sinut asian kanssa. Vaikka toisaalta myös nautin tästä norsumaisesta olotilasta. On tämä raskaana oleminen kuitenkin ainutlaatuista aikaa.

Painoa on tullut nyt 13 kiloa ja niistä yksi kilo viime viikon herkuttelujen tuloksena. Oma osuutensa on suolaisella ruualla, ja sen huomaa kyllä turvotuksestakin. Sormet ovat kuin nakkimakkarat ja nyrkkiin puristaminen sattuu niveliin.

Vauva on tainnut jo pikkuisen laskeutua, kun tänään jaksoin hengästymättä 30 minuutin lenkin. Ai että teki hyvää reippailla pakkassäässä! Eikä kumma kyllä supistellutkaan koko aikana. Silti toivon, ettei baby liian mukavasti asetu tuonne massuun, ettei mene yliaikaiseksi. [:D]
 
Kuulostaa niin pieneiltä noi teidän nousut.

Mut Alotetaan siitä et mun neuvolantäti on aivan ihana eikä juuri huomauttele mun painonnoususta, eikä lääkärikään perjantaina ollut huolissaan.

ELI:

lähtöpaino n.82 kiloa eli selkeä ylipaino 165 senttisellä naisella
rv 8+5 81kg
rv 13+4 81,5kg (+103g/vko)
rv 15+5 82,2kg (+327g/vko)
rv 17+5 84,1kg (+950g/vko)
rv 21+5 88,3kg (+1050g/vko)
rv 26+0 89,3kg (+233g/vko)
rv 30+3 92,3kg (+677g/vko)
rv 32+5 95,2kg (+1269g/vko)!!!!
rv 34+5 97,1kg (+950g/vko)!!!! Tästä eteenpäin verenpaineen alapaine ollut koholla
rv 36+0 98,4kg (+1011g/vko)!!!!
rv 37+4 100,8kg (+1680g/vko)!!!!

Mulla siis hiljalleen painoa tullut ylipainon lisäksi n. 20 kg. Raskausmyrkytys oireita on ollut jo pidemmän aikaa ja kahdesti niitten takia käyny päivystyksessä ja todettu kaiken olevan kunnossa. En syö erityisen epäterveellisesti ja painoa putosi ennen raskautumista kaiken kaikkiaan 8 muutamassa kuukaudessa. Kerran neuvolantätini tokaisi, että tiedäthän painon pudotuksen voivan olla tosi vaikeeta raskauden jälkeen. Toki tiedän sen ja hän oli tyytyväinen vastaukseeni. Mulla siis täysin selittämätöntä nousua, jolle en mitää mahda, joten en aio ottaa paineitakaan. Laihdutusmotivaatio on ainakin kohdallaan raskauden jälkeen, kun tuo satakiloakin rapsahti rikki, mikä mulla on aina ollut ehdoton yläraja.
 
Darjiana: Mä olen ollut myös ennen raskautta aika lailla sun kokoinen, vain pari senttiä pidempi ja ihan samoilla fiiliksillä olen itsekin, etten mitään stressiä ota kiloista. Mulla myös ekaan neuvolaan oli tullut pari kiloa lisää ja sen jälkeen n.15kg eli 80kg rapsahti juuri rikki. Toisaalta mä olen tämän jo kahdesti kokenut. Molemmista muksuista tuli n.15 kg lisää ja molemmilla kerroilla ne nopsaa karistin. Tosin olen nyt vanhempi, enkä enää parrikymppinen, joten saa nähdä onko nyt hankalampi saada kilot karistettua.
 
Terveisiä neuvolasta, +1400g/vko ilman vähäisintäkään turvotusta kevyillä vaatteilla! Ennätys! Ja ihan samalla lailla oon syöny ku ennenkin. Ei voi kuin ottaa huumorilla :)
 
Mulla oli Moon sama homma toissa kerralla: 1200g oli tullut viikossa! Eikä mitään selittävää tekijää. Viimeksi oli tullut 200g. Näin ne vaihtelee.. [:)]
 
Täytyy tulla kertomaan, kun itse tosiaan ehkä liiankin kanssa pelkäsin tuota alati nousevaa lukua vaa'assa raskaana ollessani. Kiloja kertyi kutakuinkin 12kg. Viimesin lukema äitiys kortissa taisi olla 62,5kg ja lähtöpaino oli 50kg. Nyt on viikko kulunut synnytyksestä ja tänään aamulla puntari näytti 53,5kg. Ja mä sain pojan, joka painoi vaan 2670gr ja istukkakin oli suht pieni 450gr. Eli uskokaa, ne kilot lähtee, kun niitä ei stressaa. Nauttikaa kanssa ihmiset vielä masuistanne niin isoina kun ne onkin [:D] Nyt kun ison vatsan tilalla on pömppövatsa, niin arvostaa sitä jättimahaa erilailla, se olikin ihan kaunis, vaikka raskaana ollessa se ei tuntunut siltä.

Jaksamisia raskauden loppumetreille, nyt saan jäädä jännittelemään, koskas muut lähtevät synnärille,kumman saavat  ja tietenkin suurella mielenkiinnolla odotan muiden synnytyskertomuksia [:)]
 
Yhdyn Juulianiin, paino laskee tosi nopeasti takaisin, itselläni -10 nyt kahden viikon aikana, paino nousi loppukohden nopeasti, turvotusta selvästi ja nesteitä poistui... :) Mahaa tullut jo ikävä...
 
äh, pakko tulla nyt tänne ihmetteleen..
Itellä melkei stressi kun painon kanssa menny ihan toistepäin!
Paino ennen raskautta 79,1 ja pituus 168 eli hiukkasen oli ylimäärästä :D
Mutta nyt rv 37+4 ja paino 70,8kg (ihan siis sopivasti) mutta joka paikassa lukee että
painon nousua tarvitaan imetykseen niin kuinka mun sitten käy? tietääkö kukaan sanoa,
et onks mahollista etten pysty sit imettämään tai ettei maitoa tuu riittävästi kun ei oo kertyny niitä "rasva varastoja"?
Neuvolassa täti alkuun kyseli että syönkö mä tarpeeks mut viime aikoina seki vaan todennu et "näköjään näinki voi käydä" ja
että "ei sulle ainakaa ylimääräsii kiloja tästä raskaudesta jää"!
Eihän se mua muuten haittaa et on laihtunu mutta tosiaan pelottaa ja mietityttää toi imetys puoli..
Onneksi neuvolassa kuitenki on sanottu että riiviö on kasvanu normaalisti ja maha on "oikeen" kokonen.
Tietääkö joku kertoo et oonko ihan turhaan huolissani? =)
 
 
Haidi, ehkä sulla on vaan jotenkin tehostunut aineenvaihdunta nyt niin hyvin että paino tippunut. ootkos kysynyt neuvolassa tosta imetys jutusta?
 
haidi eräällä tutullani oli hieman samanlainen tilanne, että ennen raskautta oli muutama ns. ylimääräinen kilo ja raskauden aikana paino ei noussut, mutta imetys tietääkseni onnistui oikein hyvin synnytyksen jälkeen. Eli terveellisellä ja oikealla syömisellä raskauden aikana hän sai ns. pudotettua omaa painoaan mutta kroppa osasi myös synnytyksen jälkeen hoitaa tämän maidontuotannon.
Kunhan tosiaan muistaa, että ei sen synnytyksen jälkeen lähde "vähentämään" sitä terveellistä syömistä ja muistaa syödä edelleen tasaisesti useamman kerran päivässä kaikesta väsymyksestä huolimatta.
Mutta jos asia mietityttää niin kannattaa toki keskustella asiasta neuvolassa asiantuntevien ihmisten kanssa.

Uskon, että voit luottaa oman kehosi hoitavan homman kun vaan itse jaksat pitää itsestäsi huolen sen kaiken väsymyksen ja pienen ihmeen keskellä :) Tsemppiä!
 
haidi: Ei ne rasvavarannot imetykseen vaikuta mitenkään. Eniten vaikuttaa se että muistaa sitten imettäessä syödä monipuolisesti ja varsinkin juoda paljon. Että älä huolehdi [:)].
 
Raskauskiloista...

Mun viimeinen paino ennen synnytystä oli + 14 kiloa ensimmäisestä neuvolasta ja nyt 8 päivää myöhemmin painoa on -15 kiloa ja koko ajan tuntuu tippuvan  kun kroppa hakee aineenvaihduntaan jotain rytmiä.
 Jano on koko ajan kova, pissillä juostaan ja vatsa toimii.

Sairaalasta tulopäivänä paino oli tippunut 8 kiloa ( ma-to) ja nyt to-ti on tippunu 7 kiloa, eli vauhti on huima.

En imetä tällä hetkellä imuotevaikeuksien vuoksi, mutta lypsään kyllä ahkerasti.
 
mulla ei oo mitään stressiä eikä huolta mun raskauskiloista,mutta kirjotampa nyt silti tänne.

Mä painoin ennen raskautta 57.2kg
öÖÖöö,sit olikohan rv 8 painoin 58kg
synnytin rv 39 jolloin painoin n.72kg
Kotiin kun pääsin painoin 65kg.
Ja nyt muutamaa päivää vajaa että tulee tasan kuukaus synnytyksestä painan 58,5kg!
Täysimetän poikaa ja urheilua oon alkanu eilen harrastaa uudestaan[:D]
 
Takaisin
Top