Stressi ja huoli raskauskiloista

H

Hallitus

Vieras
Eli siis aloitan tänne uuden keskustelun raskauskiloista, jos joillakin on samaa ongelmaa kuin minulla ja paino vaan nousee enemmän ja enemmän tekemättä sitten asialle juurikaan mitään..
No oma alkupaino ja pituus rv 9+0 168-169/56 ja tässä sitten lähtee kilot nousemaan..

Rv 15+0 = 57.5kg (250g/vko)
Rv 22+0 = 63,9kg (914g/vko)
Rv 26+4 = 68,2kg (941g/vko)
Rv 30+5 = 72,5kg (1000g/vko)
Rv 32+5 = 74,4kg (950g/vko)
Rv 34+5 = 76,7kg (1150g/vko)

Nyt odottelenkin kauhulla huomisen neuvolaa.. äsken puntarilla käydessäni ja mitä laskeskelin niin olisi tullut tasan 1300g/vko lisää eli 79,3kg!
Itse en muuten stressailisi tai olisi huolissaan tai miettisi tätä asiaa sen enempää ja mieheni ja muut sukulaiset+kaverit puhuu että toisille tietty tulee sitä painoa enempi kuin toisille eikä siihen oikeen voi mitään, mutta oma neuvolatäti ahdistaa!
Hän siis joka kerta painon mittaamisen jälkeen kysyy vähän tympeästi "mitäs sitä on tullut taas syötyä?"
Minä siis syön ihan terveellisesti (välillä on joku herkuttelu päivä kun lipsuu tosin), mutta pääsääntöisesti ja tehty on sokerirasitukset ja käyty on ravitsemusterapeutilla ja kaikki on ok.
Turvotus voi tosin olla yksi syy tähän liialliseen painonnousuun ja välillä en saa edes sormia kunnolla nyrkkiin.
Toivoisin vaan että tämä raskaus olisi mennyt vähemmällä stressillä, mitä nyt miettinyt aina seuraavaa kertaa ja sitä mitä neuvolatäti tuumaa ja kyllä olen jopa itkenyt aiheesta.
Painon kertyminen ei tosin näy muualla kuin mahassa, rinnoissa ja turvotuksena käsissä ja jaloissa.
 
Mulle on tullu kiloja 7 joista 3,8kg joulukuun alusta... [:@] Neuvolantäti ei kyl sanonu mitää mut itseäni häiritsi. Kirjotin kaks viikkoo tosi tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja vein sen mukanani Radiel-käynnille. Se sano et jos hän alkaa oikee pilkkuu viilaa ni ei sais syödä ku yhden hedelmän kerralla tai 2dl maito tuotteita kerralla. Saatan syödä 3 hedelmää tai kaakaota + jogurtin kerralla. Se sano et vauva ottaa kasvupyrähdyksen jossai vaihees ja turvotus lisääntyy. Suositteli et juo paljon ja liikkuu mahdollisimman paljon pienissä erissä päivän aikana- vähentää turvotusta. Ei saa kuitenkaa alkaa rehkimään!!! [;)] Mulla oli 4 viikossa sf-mitta kasvanu 8cm, et en tiedä mitä monsteria kasvatan tuolla...
 
Tunnen tuskasi!  Et ole yksin!
Mulla on täsmälleen samat olot ollut - paitsi että mulla ei ole tuota turvotusta eli kaikki on tullut "omaan piikkiin".  Mulla alkupainoon tullut 17,7kg lisää ja kokoajan tulee tasasesti tuo ainakin 800g/vko.  Neuvolantädin syyllistämisestä on tullut todella paha mieli ja monta kertaa on tullut itku kun on autoon päässyt neuvolasta.
Kuitenkaan mistään ylipaino-ongelmasta ei ole kysymys - minulla kuin sinullakaan.  Eikä ylenmääräisestä herkuttelusta.  Olen lukenut myös useammasta lähteestä siitä että hoikille odottajille kertyy yleensä sitä painoa reippaasti enemmän kuin niille joilla lähtöpaino on isompi.   Loogistakin se on:  täytyyhän imetystä vartenkin kerätä varastoja!
 
Lohdullista on se että luultavasti iso osa kiloista jää laitokselle ja loput karisee imettäessä (ja jos ei imettämään jostain syystä pysty niin pääseepä ainakin taas liikkeelle ja kuluttamaan energiaa).
 
Olen jotenkin jo alkanut oppia sivuuttamaan ne neuvolantädin pisteliäät kommentit ja tänäänpä tuo totesi itsekin että toisille vaan tulee painoa enemmän kuin toisille (olisi voinut tulla tuohon päätelmään jo aikoja sitten...).  Ja tuleepa samalla mitattua vähän paremmat verenpainelukematkin kun ei ole paineet koholla silkasta stressistä.
 
Eli jos mitenkään pystyt jättämään ne ilkeät kommentit huomiotta.  Oma olo helpottaa huomattavasti!  Ja kohta loppuu muutenkin tuo alinomainen omasta painosta toisille tilin tekeminen.  Peili on sitäpaitsi paljon luotettavampi mittari painon suhteen kuin vaaka -ainakin omasta mielestäni :)
 
Huolet pois, Hallitus!

Tässä mun rakkauskilojen kertymää:

Lähtöpaino: 69
8+1               72,3
13+0             74,6 (+474)
17+1             76,7 (+507)
22+5             79,5 (+576)
26+0             82,2 (+675)
29+5             82,8 (+162)
31+5             84,5 (+850)
34+5             85,1 (+200)
36+2             85,3 (+127)
37+2             86,5 (+1266) !!!!

Että semmosia [:)]  Ja minähän olen siis joutunut elämään sokeridieetillä ilman herkkuja sieltä RV 20 kieppeiltä, että ei se kyllä sitä herkuttelua paljon katso toi painonnousu. Ja en ole ollenkaan mac donaldsin tai hesburgerin ystävä, pitsaa teen yleensä itse n. 2xkk. Ihan normaalia kotiruokaa syön. Mun neuvolantäti on kanssa tätä syyllistävää laatua ja yleisin kysymys kun hyppään vaa´alta Noh, mites sinä tämän selität? Olin pari ekaa kertaa ihan hoo moilasena, että mitä vittua miten niin selitän???? Nyt jo osaan ottaa rennommin, eikä toi viimeisinkään reilun kilon nousu viikossa saanut mielenrauhaa järkkymään, vaikka terkka jotain siitäkin vittuili. Minä tiedän itse syömiseni ja juomiseni paremmin kuin hän. Jos painoa tulee niin sitten sitä tulee ja se ei ole minun vika!!!!!!!!!!!!

Yhdessä vaiheessa tuli jo ihan häiriintynty fiilis jos olin syönyt viikolla vähän enemmän ja aamulla oli neuvola niin saatoin jättää ilta- ja aamupalan syömättä ihan sen takia, että paino olisi neuvolassa pienempi. Tajusin itsekin miten sairasta se on, kun miehelle selitin miksen ota iltapalaa... [:'(]

Me tehdään parhaamme ja neuvolantädit joko ymmärtää tai ei ymmärrä se on niiden murhe!!!
 
Mä en oikein ymmärrä miksi ne vouhkaa siitä painonnoususta neuvolassa niin paljon jos kerran esim. Hallitus sulla on niin paljon turvotusta ettei kädet mee ees nyrkkiin, sehän on nestettä ja varmaan lähtee synnytyksen jälkeen parissa päivässä pois! Mielenkiinnolla odotan että kuinka paljon sulla on ylimäärästä esim. viikko synnytyksen jälkeen. Sittenhän siitä saa jonkun arvion miten paljon itse rasvaa on tullut.
 
Ottaa päähän teidän puolesta tollaset nipottajaterkat. Itselläni on aivan ihana terkka, joka ei ole missään vaiheessa valittanut, vaikka alussa tuli normeihin nähden liikaa. Päinvastoin hän on aina kehunut ja kannustanut mua. Nyt painoa tullut 11kg eli ihan ok. Ekassa raskaudessa kiloja tuli melkein 19 kg ja kaikki lähti (ja valitettavasti vähän enemmänkin), kun imetys ja normaali liikkuminen käynnistyi.
Kaksossiskollani oli juuri tuollainen nipoterkka, joka valitti koko siskoni raskauden ajan kertyneistä kiloista, muistaakseni parikymmentä kiloa kaikestaan. Itsekin olen kova liikkumaan, mutta sisareni on tyyppiä pari maratonia vuodessa ja ohjaa monta jumppaa viikossa. Eli hän tiesi varmasti karistavansa kilot raskauden jälkeen ja sen tosiaan tekikin. Mutta silti näin, kuinka häntä rassasi terkan sanat. En tajua, miksi muutenkin herkässä tilassa olevia naisia pitää kiusata tuollaisilla asioilla. Toki ymmärrän, jos kyseessä on henkilö, joka tosiaan syö itsensä painavaksi.
Niinhän se tosiaan on, että hoikille ihmisille helposti tulee enemmän painoa, mikä on hyvä juurikin tuon imettämisen vuoksi. Se on tosiaan energiaa kuluttavaa hommaa! Korkea lähtöpaino voi olla syy tarkkailla painonnousua erityisesti, mutta ei siinäkään saisi mennä kiusausasteelle. Jos odottaja syö normaalisti, ei mielestäni hänen kiloihinsa pitäisi puuttua. Raskaudessa on muutenkin tarpeeksi kestämistä ja kaikenmoisia kremppoja, että siinä kestäisi vielä kiloista nipottavaa terkkaa.
Toivottavasti annatte mennä terkan sanat toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, itse tiedätte elävänne terveesti. Tsemppiä![;)]
 
Hallitus: Onpas sulla inhottava terkka [:-]. Varsinkin kun on tota turvotusta on ihan turhaa sen tädin kitistä sun painostas mitään. Onko sulla verenpaineet ok? Mä olisin enempi huolissani sun voinnista kuin sun painosta, varsinkin kun normaalisti oot syönyt. Mulla tuli edellisissä raskauksissa jokaisessa sen 20-30 kiloa eikä mulle kukaan mitään asiasta kitissyt. Mä kieltäydyin punnaamasta itteäni kaksosia oottaessa kun mun paino oli siinä 84 kiloa (ja odotuksen alkaessa se oli jotain alle 60...) eikä siitäkään mitään kiukuttu. Ja olen sua viis senttiä lyhyempi. Oikeesti pari mun kaveria on vetäisseet joka kerta 30 kiloa alkupainon päälle ihan tavallisella ruoalla, ja se nyt vaan on niin et kyllä ne siitä katoaa -toisilla helpommin ja toisilla vähän vaikeemman kautta. Nyt ei muuta kun sanot sille terkalle et itepä kilosi kannat ja niistä aiot päästä, ei oo sen murhe.
 
Lohdutukseksi: Minäkin stressasin tuota painoa kun sitä loppuajasta tuli 700g/vrk lisää...MUTTA synnytyksestä viikko ja paino oli pudonnu 10kg! 4 kiloa vielä jäljellä...
 
heips
Onpas kiva kuulla etten ole ainoa [:)]
Kyllä tuossa miehen kanssa juttelinkin ja sanoi, että sanoo sille neuvolatädille suoraan huomenna jos alkaa jotain nipottelemaan, kun minä saatan vaan nyökkäillä sanomatta mitään ja sitten stressaan jo seuraavaa käyntiä.
Itsellä verenpaineissa ei mitään moittimista ole ja sitähän se neuvolatäti mietti, että mistä muka voisi tulla noin paljon painoa vaikka näin hyvin raskaus ajan syönyt.
Liikkumisesta voi tosi osaksi myös johtua.. pystyn vaan kävelemään roskiksille ja takaisin ja menee maha kovaksi ja täytyy sitten kävellä sellasta tipukävelyä sisälle ja kestää sen viisi minuuttia matka.
Sama on jos sisällä teen hommia tai istun pelkästään yhdessä asennossa pitkään niin vetää mahan ihan kovaksi.. eilen oli miehen siskon kaksoset hoidossa ja heti jos syliin nappasin toisen niin sama homma.
Eli ei paljon kärsi mitään ylimääräistä enää tehdä.
Turvotus vaan on yksi suuri riesa ollut tässä loppuvaiheessa, mutta en juuri itsekään muuta keksi mikä voisi tätä painoa nostaa tai sitten tuolta tulee ulos sellainen michelin man ettei toista [:D]
 
Hallitus.

 Mä en ymmärrä mikä noita neuvolatätejä vaivaa. Painon punnitseminen pitäis rajottaa siihen, että punnitaan vain siinä tapauksessa jos on syytä verenpaineiden tai valkuaisen takia epäillä raskausmyrkytystä, niin moni sitä stressaa..ja ihan suotta.
 Sun painon nousu on ihan normaalia ja painonousulla raskauden loppuaikana onkin tapana nousta juuri nesteiden kertymisen vuoksi. Ja tätä kertymistä voi hieman jarrutella juomalla vettä ja liikkumalla.. tietenkin suolaisia välttämällä, mutta normaalia se on ja mikä tärkeintä painonnousu raskauden aikana on yksilöllistä.

Suositukset : Raskauden aikainen painonnousutavoite on yksilöllinen. Painonnousua arvioitaessa otetaan huomioon äidin lähtöpaino, painon aikaisemmat muutokset, rakenteelliset erot ja loppuraskaudessa mahdollinen nesteen kertyminen elimistöön. Normaalipainoiselle (BMI 20 - 25) suositeltava painonnousu on 11,5 - 16 kg. Jos BMI on 26 - 28 paino saisi nousta 7 - 11,5 kg. Mikäli odottava äiti on lihava (BMI> 29) painon ei tulisi nousta raskauden aikana 6 - 8 kiloa enempää.

Pientä matematiikkaa..

Kohtu eli uterus on naisen lantiossa sijaitseva lihaksekas elin, jonka sisällä sikiö kasvaa. Se painaa normaalitilassa noin 100 grammaa ja raskauden lopussa sen paino on 1000-2000 grammaa.

Raskauden lopussa istukan paino on noin 800-1000g.

Syntymän hetkellä vettä on kohdussa tavallisesti 600-800 millilitraa.

Vauva painaa noin 2900 grammaa.

Äidin verimäärä lisääntyy raskauden aikana noin 40 %, eli raskauden lopulla sitä on tullut lisää noin 1,5 litraa

Joko me plussataan?
kohtu 1,3 kiloa (sopivan kuulone paino)+ istukka 900 grammaa + lapsivesi 700grammaa + vauva 2,9 kiloa + verimäärä 1,3 kiloa = 7,1 kiloa.

Tähän 7 kiloon lisätään, sitten normaali rasvan kerääntyminen + maidon tuotannon käynnistyminen jne jne..

Mulla nousi esikoisen aikana  paino ekasta neuvolasta 7 kiloa ja kun sairaalasta lähdin niin sinne oli jäänyt 13 kiloa. Eli olin laihtunut raskauden alusta. Aineenvaihdunnan käynnistyminen synnytyksen jälkeen mulla oli huima. SItä hikoili, hikoili ja hikoili...

 Nyt tässä raskaudessa mun painoni on noussut ekasta neuvolasta vajaat 9 kiloa. Mutta mulla sitä painoa on entuudestaan paljon, niin se ei saakkaan nousta enempää. Neuvolassa tätä ei ole kommentoitu mitenkään.  Ja äitiyspolilla kun kysyin että mitä mä tekisin ettei se nouse, niin siellä lääkäri sanoi "älä ala laskemaan mitään kaloreita, hiilareita jne.. vaan keskity siihen että olet raskaana. Hemmottele itseäs välillä, mutta älä joka päivä. Nauti raskaudesta!" ja näin mä olen tehny.
 
Joo toi oli ihan hyvä toi Riiuzkan kommentti siitä mitä lääkäri oli sanonu.  Joskus tuntuu että noilla terveydenhoitajilla (sori jos joku teistä on ammatiltaan, en halua loukata) ei ole kuin ne niiden käyrät ja tilastot ja jos niistä poikkeaa niin ne ei pysty olemaan. Munkin neuvolantädille oli kauhee stressi se että ensin mulla oli kaks kertaa paino sama ja sitten se olis noussu 2 viikon aikana 3kg. Mä en tiedä mistä johtu, tais olla jossain mittauksessa eri vaaka ja eri aika päivästä, tiedä häntä. Mutta mua nyt ylipäätään kiinnostaa ensinnäkin enemmän se kokonaispainonnousu eikä noi niiden "per viikko" arvot, kun niissäkin voi olla tosi paljon yksilöllisiä eroja ja vaihtelua niistä tilastoista.

Muuten mun n-täti on kyllä ollu tosi kiva ettei oo mistään nipottanu, valittanu tai tuonu esiin mitään ehdottomia mielipiteitä, vaan ollu enemmänkin kuuntelija ja tukenut.
 
Tuo painoasia on meille naisille herkkä juttu. Itsellä oli raskauden alussa jo ylipainoa ja bmi huiteli siinä 27 tienoilla. Raskauden aikana kiloja on tullut noin 11 lisää. Itsellä kävi niin, että alussa paino nousi huimaa tahtia, mutta loppua kohti nousu on hidastunut noi 100-200 g/vko.

Mitään kauheaa saarnaa en ole saanut painonnoususta. Ainoa asia mistä on puhuttu on se, että sokerin syöntiä ja vaalean leivän pupeltamista olisi hyvä rajoittaa. Ja niin olenkin tehnyt. Jos minulle olisi painosta kamalasti saarnattu, niin olisi varmaan purskahtanut itkuun. Tai sitten sanoa lipsauttanut jotakin kiukkuista.

Tällä hetkellä mulla ei ole stressiä painonnoususta. Mutta silloin alkuvaiheessa kyllä oli senkin edestä. Nyt yritän ottaa rennosti. Uskon, että vauva varmasti tykkää minusta, vaikka olenkin ensi alkuun vähän pulleampi kuin normaalisti.
 
ALKUPERÄINEN: Riiuzka

Hallitus.

Suositukset : Raskauden aikainen painonnousutavoite on yksilöllinen. Painonnousua arvioitaessa otetaan huomioon äidin lähtöpaino, painon aikaisemmat muutokset, rakenteelliset erot ja loppuraskaudessa mahdollinen nesteen kertyminen elimistöön. Normaalipainoiselle (BMI 20 - 25) suositeltava painonnousu on 11,5 - 16 kg. Jos BMI on 26 - 28 paino saisi nousta 7 - 11,5 kg. Mikäli odottava äiti on lihava (BMI> 29) painon ei tulisi nousta raskauden aikana 6 - 8 kiloa enempää.

Pientä matematiikkaa..

Kohtu eli uterus on naisen lantiossa sijaitseva lihaksekas elin, jonka sisällä sikiö kasvaa. Se painaa normaalitilassa noin 100 grammaa ja raskauden lopussa sen paino on 1000-2000 grammaa.

Raskauden lopussa istukan paino on noin 800-1000g.

Syntymän hetkellä vettä on kohdussa tavallisesti 600-800 millilitraa.

Vauva painaa noin 2900 grammaa.

Äidin verimäärä lisääntyy raskauden aikana noin 40 %, eli raskauden lopulla sitä on tullut lisää noin 1,5 litraa

Joko me plussataan?
kohtu 1,3 kiloa (sopivan kuulone paino)+ istukka 900 grammaa + lapsivesi 700grammaa + vauva 2,9 kiloa + verimäärä 1,3 kiloa = 7,1 kiloa.

Tähän 7 kiloon lisätään, sitten normaali rasvan kerääntyminen + maidon tuotannon käynnistyminen jne jne..





Mulla onneks ollu tosi mukava neuvolatäti[:)] Ei ole painosta sanonut mitään negatiivista vaikka se reippaasti on noussukkin. Mutta sen sijaan pakko kommentoida, että tiedän miltä tuntuu kun kertoo että painoa tullut lisää (vkolla 25) n.7 kg niin saa anopilta kommentin että HÄNEN painonsa nousi KOKO raskauden aikana 6 kg...[:@]Ja kyse siis ajasta jolloin odotti miestäni - joka siis syntyessään oli n.4.5kg...Ja anoppi ei siis ylipainoinen todellakaan tuolloinkaan - eli pikkasen uskottavuus mun silmissä kärsi[;)] Vaikka voihan tuo paikkaansakin pitää, en vain oikein ymmärtänyt MIKSI oli pakko noin sanoa...[:'(]
 
juu-u

lähtöpaino 92kg
nyt 37+ rv 93,5kg


edellinen raskaus 2004

lähtöpaino 71kg
about 37+ rv 93kg

 SILTI
vain tässä raskaudessa mainittu useastikkin ettei kannata yhtään antaa ENÄÄ!? painon nousta..huh huh.. Enempi oon ite repiny stressiä ku ei paino noussu alussa yhtään vaan laski [:(] pelkäsin et vauva ei kasva yms.Nyt lähinnä jänskättää että oonko laihtunu vai eikö vain kerry painoa vai mitämitä tapahtuukaan ylipainosille synnytyksen jälkeen [:D]

Niiiiin ja nuo 22kg 2004.v SAIN pois vuoden sisällä synnytyksestä..että ihan muilla konsteilla lihosin myöhemmin! Monilla jää sinne laitokselle jo se 5 - 10kg..ja kunhan nesteet yms korjaantuu kehossa niin uskon että vuodessa sitä on jo sutjakka [;)]
 
Menee vähän ohi aiheen, mutta huvittavinta mun terkassa on se, että se aina kummasti virnuilee, jos painoa on tullut paljon. Ei kovasti marise, mutta antaa ilmeellä ymmärtää, että liikaa, liikaa!!! Mä päätin kerran, että en ala ottamaankaan stressiä ihmisen sanomisista, jolla on rintojen alla kolme valtavaa uimarengasta ja valittaa yli 500gr noususta viikossa...Mä olen sentään raskaana, lähtöpainolta normaali ja hän ei [;)] Tosin itsellekkin alkuraskaudesta tämä oman kropan muuttuminen ja painonnousu oli erittäin "raskasta", vähän niinkuin uusi murrosikä, kun piti totutella "tahattomasti" muuttuvia muotoja vastaan.. Nyt kun alkaa loppu häämöttää, niin osaan jo suhtautua rennommin näihin kiloihin ja tähän edessä roikkuvaan kengurunreppuun. Mulla tuntui alussa menevän painon kanssa niin, että mitä enemmän stressasin ja tarkkailin, sitä enemmän tuli. Nyt viimesen kuukauden oon antanut ittelle armoa ja ihme kyllä paino on jopa laskenut. Toki perusruokavalio on kunnossa, mutta olen ilman huonoa omaatuntoa välillä herkutellutkin tekemättä siitä sen kummempaa numeroa.

Tässä omat painolukemat:
Lähtöpaino n. 50kg ja 158cm

8+0   -> 51.6kg
12+5 -> 53.1kg  (+318gr/vko)
18+0 -> 56.3kg  (+605 )
22+4 -> 59.0kg  (+591 )
27+5 -> 60.5 kg (+292 )
31+0 -> 60.8 kg (+91   )
33+0 -> 62.2 kg (+600)
33+5 -> 63.9 kg (+1700) !!!
35+4 -> 61.8 kg (-2100)

Ne oli ihan järkyttyneitä äitipolilla tuosta RV 33+5 lukemasta, joka oli 5 päivässä +1,7kg. Ne päivitteli, että nyt täytyy tarkkailla mahdollisesti alkavan raskausmyrkytyksen takia, päivitteli, että mistä johtuu, kun turvostuta ei ole. Mä kovasti intin, että mulla on ihmiset kauhee ummetus ollut 8päivää ja ne vaan pudisteli päätä ettei se siitä johdu.. ja tänään sitten uusinta käynnillä ja lääkäri totes "että oli se vissiin ummetus" :D Sanelukin tuolta ensimmäiseltä käynniltä alkoi " Tulee lähetellä runsaan lapsiveden vuoksi ja ensi käynnillä huomataan räjähdysmäinen painonnousu...."  Mielenkiinnolla odotan, miten seuraava sanelu alkaa [;)]
 
Neuvolasta tultu ja näin mennään vieläkin

Rv 36+5 79kg (1150g/vko)

Ei neukkutäti nyt maininnu oikein mitään.. kuulu sihinää ja heilutti päätä ja sano "aijaijai"[:D]
Mies tokasi heti, että minä en stressaa koskaan mistään niin paljon kuin seuraavasta neuvolasta että mitä sanotaan painosta..[8|]
Itse katoin miestä ilmeellä "oliko pakko sanoa!"
No menipä täti hiljaseksi ja sano heti että voi johtua tästä minun turvotuksesta.. IHME! [:D]
Saa nähdä miten nyt kun alkaa neuvolakäyntejä olemaan nyt joka viikko
 
Kohtalotoverisi huutelee samanlaisia lukemia:

RV 37+6 +1050g / 4 päivässä....


[:)]   

Alko laulattaa kun läksin neuvolasta ja nyt soi päässä vaan se "kumipallona luokses pompin... " [:D]
 
Itselläni on painoa tullut n.9kg, joka ei omasta mielestäni ole liikaa, mutta neuvolatäti on täysin erimieltä. Täytyy kyllä myöntää että olihan noita liikakiloja muutama enne raskautta, mutta ei mielestäni mitenkään älyttömiä määriä. Ja noita lukemia sitten tähän väliin:

Pituutta on 172 ja painoa ennen raskautta oli n.80kg

9+4     79,4kg
15+2    79kg
19+1    81kg    (+519g/vko)
23+1    81,9kg  (+975g)!
28+2    87,8kg  (+564g)
31+3    88,2kg  (+127g)
33+1    89,8kg  (+933g)!
35+3    89,2kg  (-262g)

Alussa pahoinvoinnin takia mentiin alamäkeä, joka oli neuvolatätin mielestä hyvä asia, viis siitä kuinka huono olo minulla oli ja pelkäsin vauvan puolesta kun en viikkoihin syönyt mitään. Ja kun paino taas lähti nousuun sain hirveitä valituksia syömistottumuksistani, joista ei siis mitään puhuttu koskaan. Etenkin herkuttelusta täti valitteli, vaikka missään vaiheessa raskautta minun ei ole edes tehnyt mieli syödä herkkuja ja lähinnä omena ja porkkana-linjaa menty. Ja aina painosta puhuttaessa minulla ei ole oikeutta esittää mitään kommentteja vaan saan aina kuulla että "olen minä noita selityksiä ennenkin kuullut."

Ja tuo viikon 33+1 hurja lukema selittyy aika pitkälti jo ihan vaatetuksella, kun yleensä olen neuvolaan suht keveissä vaatteissa mennyt etten saisi niin paljon valituksia, mutta tuona päivänä oli pakkasta -28 astetta, joten vaatetta oli ihan kiitettävästi. Eipä vaan sitä naista kiinnostanut paksun vaatevuoreni paino.
Nyt sitten viimeeksi oli kommenttina "todella hyvä, että painosi on pudonnut, ei haittaa vaikka putoaisi lisääkin." (Painoni oli kyllä todellisuudessa varmaan noussut, kun noita vaatteita mietitään.) Ja sitten sain ohjeet etten saa syödä yli 2000kcal/pv. Siis mitäh?!? Olen kuvitellut ettei raskaana saa laihduttaa.. Toisin vaan on meillä. En ole kyllä edelleenkään välittänyt syömisistäni, joten saa nähdä kuinka huimiin lukemiin vaaka huomenna rv37+2 pomppaa. [:D]

Olen kyllä sitä mieltä, että jossei muuten terveyden kanssa ole mitään ongelmaa niin älkää välittäkö siitä painosta! Sitä tulee sen verran kun tulee. Mietitään sitten synnytyksen jälkeen, jos niitä kiloja on tullut liikaa että kuinka niistä pääsee eroon. :) Paha mieli vaan tulee kun liikaa stressaa ja sittenhän sitä vasta herkkuja tekeekin mieli ja paino nousee. [;)]
 
no ohhoh[8|] onpa erikoinen neuvolatäti sinullakin sisita voisin jopa sanoa ettei omani vedä vertoja tuolle!
Niin itselläni on myös tuolla Rv 32+5 = 74,4kg (950g/vko) ja se on siksi alempi kuin muut, koska tuo neuvolakäynti oli 8 aamulla eli en ollut edes syönyt mitään vielä.. toisin kuin muissa joskus puolenpäivän jälkeen ja siihen mennessä ehtinyt syödä niin tottakai se näyttää enempi.
Jopa kävin eilen illasta puntarilla ja puntari näytti 80,6kg!! ja aamulla näytti taaskin 78,7! eli täällä ainakin aamu ja iltapainon ero on se kaks kiloo ja joskus pompsahtanu kolmekin [:D]
Olis varmaan tämänkin päivän neuvolassa ollut vielä isommat luvut kyseessä kun kävin puntarilla tunti ennen neuvolaa niin näytti sen 79,6kg, mutta sitten meni sopimoilleen maha ihan veteläksi ja tuli kiire vessaan..jouduin jopa sen virtsanäytteen ottamaan täällä samalla ja hieman meni alle parin tunnin se pidättely mut puhdas oli silti.. no siis siinä hötäkässä mulla varmaan tyhjeni koko suoli kun tippu sen 300g suoraan ja neuvolan vaaka vielä näytti 300g vähemmän tuosta niin hieman sain huokaista [:D]
 
Nyt on sitte taas neuvolassa käyty ja valitusta kuunneltu yllättävän vähän. Oli nimittäin terveydenhoitajalla kiire, kun olivat niin paljon myöhässä niin ainut kommentti painostani oli "No kylläpä on taas paljon noussut."

Nyt lukemat olivat siis rv37+2 91kg (+969g/vko)

Todellisuudessa varmaan ainakin kilo vähemmän, mutta tyhmä kun olin niin söin juuri ennen neuvolaa, kun piti sieltä suoraan mennä kauppoihin. Eli tottakai se paino oli enemmän kun silloin kun en ole mitään koko päivänä syönyt. Ensiviikolla en kyllä syö neuvolapäivänä mitään, niin jos vaikka saisi painoa tippumaan taas. :p Tänään oli viimeinen lääkärikäynti samalla ja lääkärini ei kyllä sanallakaan maininnut liiallisesta painonnoususta. Katseli vain tuota korttia ja sanoi, että kaikki on ihan hyvin mennyt mitä nyt kerran oli verenpaineet vähän koholla.

Tuota 90 kilon rajaa olen kyllä kammonnut koko ajan ja nyt kun se virallisten papereiden mukaan olisi ylitetty, niin ei se nyt niin hirveää kuitenkaan ollut. Edelleenkään en itseäni hirvittäväksi valaaksi tunne. [:D]
 
Takaisin
Top