soseita

Bluerose

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
Tänne vois laittaa muille vinkkejä itsetehdyistä soseista..itse tarvitsisin vinkkiä kuinka tehdä hedelmäsoseita...
 

Mietin tässä, kehtaanko puuttua, kun olen aina joka ketjussa suin päin höpöttämässä. Päätin sitten, että kyllä kehtaan... Kun minä kerran olen se jokaiselle vauvapalstalle kuuluva ärsyttävä kaikkitietävä monen lapsen mamma.

Eli meillä on hedelmät aloitettu aina helpoimmasta päästä - banaanista ja päärynästä, noissa kun ei paljon vaivaa ole siinä valmistuksessa itsessään, banaanin saa kätevästi muussattua haarukalla ja päärynät, varsinkin ne makeat ja pehmeät lajikkeet olen vain raastanut hienoksi ilman valmistusta...

Omena on kanssa helppo, kuorit ja lohkot ja keität pehmeäksi ihan kuin tavallista omenasosetta tehdessä, mutta sokeria ei tarvi lisätä. Sitten vain survot ja aika pian tuota omenaa voi antaa päärynän tavoin tuoreraasteenakin. 

Yksi, mikä on tosi hyvä ja meidän lapsille ollut mieluisa ovat kotimaiset marjat - mustikka, vadelma ja puolukka, tuli mieleen eilen 2v:n vedellessä herkkuna makeuttamatonta puolukkamehun keitostä jäänyttä mäskiä. Vauvat tykkäävät noista happamista eli niitäkään ei tarvi makeutella, puolukkaan olen joskus lisännyt esim päärynää tai banaania alkuun. Nuo marjat olen aloittanut keittämällä niistä mehukeiton, jonka sitten olen saostanut vauvalle sopivalla tärkkelyksellä - peruna/maissi/tapiokajauhot ovat olleet tuossa käytössä- Ja uppoaa ainakin meillä tenaviin tosi hyvin.

Ja kyllä olen käyttäänyt ihan niitä valmiita kaupan soseitakin - esim maissi on sellainen, että siitä en ole millään oppinut valmistamaan sikeää sosetta, mutta lapset rakastavat sitä, eli se on ostettu sitten kaupasta.

 
tättärä kiitos tyhjentävästä vastauksestasi...heh...ainakin noilla pääsee alkuun...ainoa etten uskalla omenaa tai päärynää antaa kun ite allerginen niille...mutta noita muita voisi kokeilla..
 

Persikka on kanssa helppo, sekin on pehmeä, sen kun kaapii lusikalla siitä hedelmästä (vähän vaikea raastaa...) Tuo päärynä on kyllä yleensä hyvin siedetty (meidän allergikolle sopii hedelmistä päärynä, persikka, banaani, luumu ja viinirypäleet), omenaa minäkään en allergikon äitinä ihan ekana enää tarjoa.

Meillä tuo omena on ollut siitä jännä, että esikoinen sai aikanaan tuoreesta ulkomaisesta omenasta allergiareaktioita, mutta ei kotimaisesta - ilmeisesti sitten oli jostain viljelyssä käytetystä myrkystä kyse... sen jälkeen olenkin kyllä aina suosinut kotimaisia ja luomua etenkin pienimmille (vaikka kallista on, mutta ei se pieni vauva niin paljon kerralla syö...)

Ja tosiaan, kyllä ne lasipurkissa olevat valmissoseet on ihan hyvää tavaraa nekin ja hedelmien sijasta nuo kotimaiset marjat ovat kanssa todella hyviä välipaloja... Meilläkin on pakasteessa aina niin paljon puolukoita, että noista pitää jotain kehitellä.

Niin ja tuo luumu, sehän on hyvää ihan vatsantoiminnankin kannalta, joko tuoreena tai sitten voi keittää kiisseliksi... Ei pidä tehdä ruokailusta mitään kvanttifysiikkaa, kyllä se ihan yksinkertaista on tuo ruoanvalmistus loppujen lopuksi.

 
Hui apua, joko teillä alotellaan kiinteitä?

Toisaalta on ihanan helppoa mennä pelkällä imetyksellä, mutta toisaalta odotan innolla kiinteitä, koska täyttävät masun paremmin. Saa nähdä millon meidän miehelle maito alkaa olla liian vähän.

Ajattelin kyllä aloitella ihan valmiilla soseilla, mutta katsellaan josko innostuisi itse tekemään. Ainakin just noita simppelimpiä. Mistä tulikin mieleen, että haluan höyrytyskattilan :D
 
joo siis me aloitimme 3kk neuvolan kehoituksesta soseet...ja olen kaikkea kokeillut valmissoseilla ja nyt pikku hiljaa ite rupean tekemään juuri mm. pakkaseen...meillä meni ennen ku soseit rupesin niin maitoa lähes 2L päivässä =) mutta nyt menee ehkä 3-5sataa ml =)
 

Kiinteiden aloituksesta vaan vielä sen verran, että keskosillahan taitaa edelleen päteä se suositus, että 4kk SYNTYMÄSTÄ aloitetaan kiinteät (meilläkin aikanaan kakkosella siis käytännössä alettiin kahden kuukauden korjatussa iässä ne soseet...) Samoin meille allergiaperheenä on sanottu ohjeeksi, että tuossa neljän - viiden kuukauden iässä kannattaa aloittaa eikä mennä täysimetyksellä puolivuotiaaksi. Ihan sen takia, että siinä saa rauhassa pikku makuannoksilla etsiä mahdollisia allergeenejä (...joo ja ohje on tullut lääkärisihmiseltä eikä omasta päästä vaikka voi oudolta kuulostaa...) Aloitetaan siis tuossa reilun kuukauden päästä tämän muksun kanssa.

Juu, meidän piti mennä pesuille, mutta vauveli nukahti, joten sitten piipahdin tänne. Meillä on kohta jo niiden tuolla toisessa ketjussa tänään puheena olleiden iltarutiinien aloitus. PAKKO aloittaa ennen seitsemää, jotta päästään ihmisten ajoissa petiin. Eli hyvää yötä kaikille jo tässä vaiheessa.

 
Meillä on menty näin alkuun ihan kaupan soseilla, luumua ja päärynää on syöty ja molemmat kelpaa tosi mieluusti Leeville. Nykyään seuraavaa lusikallista ootetaan jo suu ammollaan, samalla näytetään nyrkeillä suuntaa että "tänne päin, ääntä kohen vaan". =) Mangoakohan mulla yks purkillinen olis mitä meinasin seuraavaks uutena makuna tarjota. Kaapissa oottaa iso kasa kaikenmakusia soseita joita Leevi sai, kun nyt 2v serkkulikkansa ei niistä piitannut ja äitinsä on töistä saanu lahjuksina. Päiväyksiä on purkeissa niin pitkälle että ne 8kk ja 1v soseetkin (tai ihan jo kunnon ateriat mitä 1v:llekin on valmiina) saadaan käyttöön sit ajallaan. Purkithan mä tietty säästän, on tarkotus mullakin sit tehdä ite pääsääntösesti ne pojan soseet. Sain jopa joululahjaks sauvasekottimen ihan sen takii  =)
 
Osaisko konkarit antaa vinkkejä perunasoseen pakastamiseen. Olen kuullut, että pelkkä peruna menee rakeiseksi (tai jotain...) pakkasessa. Onnistuuko jos laitan vaikka 2/3 porkkanaa ja 1/3 perunaa, vai mikä olis hyvä suhde? Vai onnistuuko perunan pakastaminen ollenkaan? Mites, onko bataatin kanssa sama homma?

Meillä kun on siis se ongelma, että minä olen peruna-allergikko ja en pysty perunoita täällä keittelemään päiväsaikaan. Tuoreena voidaan siis perunaa tarjoilla vain silloin kun mies on kotona.
 
Ravitsemusterapeutilta saatu ohje, kun pari vuotta sitten mietittiin perunakokeilua meidän allergikolle (silloin ei vielä sopinut). Kannattaa keittää peruna ja sitten raastaa hienolla terällä pakastettavaksi. Tai käyttää Oolannin pakasteperunasosetta(muistaakseni kuutioita) ... mutta se ei ole itsetehtyä.

Allergikollekin kuulemma tuo pakasteen kautta kierrätys saattaa olla lempein tapa kokeilla, kun se pakastaminen jotenkin pilkkoo sitä  rakennetta. Nyt tällä kertaa en kuitenkaan kierrättänyt pakasteessa vaan otettiin heti sellaisenaan keitetty peruna kokeiluun ja tosiaan näytti nyt jo sopivan.
 
Siis auttaako tuo raastaminen jotenkin siihen, ettei peruna mene pakkasessa huonoksi? Eli perunaan lisätään neste vasta pakastamisen jälkeen?
 
Täytyy sanoa, etten oikein tiedä, kun en silloin viitsinyt alkaa sen potun kanssa tuota ollenkaan kokeilemaan vaan kokeiltiin sillä valmisperunasoseella (eli Oolannin pakasteperunalla). Siinä pakastamisessa on kuulemma vain allergioiden kannalta joku niitä valkuaisketjuja pilkkova juju. Mutta teillähän tätä ei kannata varmaan edes miettiä ihan heti, kun Mette näyttäisi olevan perunalle varsin allerginen. Jännä muuten, miten tämä peruna-allergia on muutamassa vuodessa yleistynyt lapsilla. Silloin, kun meidän tytöllä tuo löydettiin, sen sanottiin olevan tosi harvinaista, nykyään siihen törmää jatkuvasti.
 
Minä itse olen peruna ja porkkana allerginen niin etten voi raakana nitä syödä (ja kuka söis pottua raakana ) Mutta pääpointti on se että molemmat pitää raastaa ja pakastaa 2 viikoksi ja sen jälkeen ne on sellaisenaan syötäviä allergigolle. keitetty on käypää myös.
 
Piula: riippuu toki allergian voimakkuudesta, että riittääkö tuo raastaminen ja pakastus poistamaan allergiaoireet. Kun mun oma porkkana ja peruna-allergia oli aktiivivaiheessa niin ei mitkään pakastamiset auttaneet, eikä kyllä porkkanan keittäminenkään. Niin ja tuo kun aina ihmetellään, sitä kun sanotaan, että on peruna-allergia, mutta keitetty peruna käy. Niin, kuka söisi raakaa perunaa? mutta pointti on siinä, että mulle ei ainakaan käynyt (allergian ollessa pahana) esim. uunissa valmistettu peruna, vaan se täytyi olla nimenomaa keitetty. :)
 
Takaisin
Top