Soseita vai sormiruokaa?

Syökö vauvasi soseita vai sormiruokaa?


  • Kaikki äänestäjät
    33

ReginaVeritas

Keskustelun kolmiottelija
Helmikuunmammat 2014
Hyvin yksinkertainen kysymys: Syökö vauvasi sosetta vai sormiruokaa? Vai kenties molempia? :) Voi myös perustella miksi. :) Ja voi myös vastata sen mukaan mitä aikoo, jos vauva on vielä maitoruokailija tai masussa. :)
 
Sormiruokaa syö, mitään sosetta tai syöttämistä ei kerta kaikkiaan hyväksy, sukulaiset sun muut on saman todenneet - kun ei huoli niin ei huoli. Vähitellen harjoiteltu 3-4kk iästä ja säännöllisemmin 6kk iästä, nyt 8kk alkaa pikkuhiljaa sujua (nielee joskus eikä sylje ihan kaikkea, ei vaikuta tukehtumispisteessä olevalta/kao enää kovin usein, saa ruuan käteen ja yleensä suuhun ellei äidy huitomaan), tosin syödyt määrät on kyllä naurettavan pieniä eikä lapsi taida yhdistää ruokailua nälkään.

Tässä alkuvaiheessa on työlästä ja turhauttavaa kun ruuan valmisteluun menee aikaa ja ainoa seuraus on järjetön sotku.. pitää sietää se ettei jollain aterialla mene suuhun edes käymään mitään vaikka bataattia löytyy verhoista asti.. Kauhea homma siivoamisessa. Pitää vieläkin imettää ihan täysimetyksen tyyliin. Varsinkin kodin ulkopuolella on vähän hankalaa syöminen, kun tulee nikn paljon sotkua eikä voi antaa purkkiruokaa. En olisi päätynyt tähän ellei lapsen takia olisi "pakko", mutta toisaalta on kiva kun ainakin teoriassa voi syödä ite samalla ja kunhan syöminen alkaa sujua niin se sujuu omatoimisesti ja aika laajalla skaalalla kaikkea on tottunut syömään. Puolensa ja puolensa.
 
Sitten kun meillä kiinteät tulee kuvioon, niin soseilla oon ajatellu mennä..toi sormiruokailu vaikuttaa sen verran suttaselta, et en usko että se meillä toimis. Saa tietty nähdä miten käy, kun eihän sitä voi tietää suostuuko syömään sosetta. Poika nyt 3kk niin ei ihan vielä ajankohtaista, mutta pian kuitenkin varmaan aloitetaan maistattaminen päärynäsoseella :)

Sent from my SM-G350 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä (4kk poju) on syöny kuukauden verran soseita. En usko että sen enempää sormiruokailuun lähdetään. Jotain pientä mm. Maissinaksuja, porkkanaa ja kurkkua imeskentelyä varten vois antaa. Mun ja vain mun mielipide on että sormiruokailu on vaan turhaa ruualla sotkemmista. Lusikka kouraan sitten kun sen päälle paremmin tajuaa ;D

Sent from my ZP1000 using Vau Foorumi mobile app
 
Olen antanut neidille täytettyä lusikkaa jo käteen, hanakasti vie suuhun. :) Tuo ruualla sotkeminen on jännä juttu muuten, koska en ole kovinkaan montaa siististi syövää sosesyötettyäkään nähnyt? Varmasti niitäkin on, mutta... :wink

Lapsi sotkee ruualla, soseella tai sormipaloilla, se on ruokaan tutustumista kaikilla aisteilla ja kuuluu lapsen kehityksellisiin etuoikeuksiin, minun mielestäni. :)
 
Molempia tilanteen mukaan oon aatellu. Toistaiseksi tosin mennyt vasta soseilla. Mutta kyllä meilläkin se sormi menee suuhun kesken soseiden syönnin, ja sitten se sottainen sormi kerkiää ties mihin ennen kuin ehditään sitä pyyhkimään. Puhumattakaan siitä, jos innostutaan pärskimään sitä sosetta suusta pitkin poikin. Että sotkusta on. :p

Vielä johonkin isompaan kökköön soseessa poika on ruvennut kakomaan, niin en oo uskaltanut kokeilla sormiruokaa. Vaikka se sitten tietenkin olisi selkeästi isompia paloja, ja siinä mielessä kai parempi..?
 
Se kakomisrefleksihän on vauvoilla paljon edemmällä kielellä, kun vanhemmilla lapsilla ja aikusilla. Se kakominen ei siis tarkoita, että ruokaa olisi menossa väärään kurkkuun. :)

Itse annan sormiruokaillessa n. aikuisen sormen kokoisia paloja, jotka tulevat vauvan nyrkistä siis reilusti ulos, mutta sormet yltävät ympäri. (Jos nyt tuosta selityksestä mitään älysi? :D ) Ja tosiaan, muutaman kerran puuroa olen maistattanut, täyttänyt itse lusikan ja antanut vauvan ohjata lusikan itse suuhun (pitäen itse vielä lusikasta hieman kiinni). Muuten ei kyllä lusikalle suu aukea vaikka mikä olisi! Hyvin epäileväinen vauva meillä, jos äiti tai isi tarjoaa mitään suoraan suuhun. :D Oman puskan vadelmat ottaa kyllä, ne onkin namia. :)
 
Meillä lienee tullaan tosikon kanssa aloittelemaan ihan soseilla kun kiinteät näillä näkymin alkaa ennen 6kk ikää :) Jos taas päästäänkin menemään täysimetyksellä 6kk ikään niin sitten aloitellaan sormiruokailulla ja soseilla.
Esikoisella aikoinaan tuli aloiteltua soseilla ja hyvä on syömään tyttö edelleen :) Esikoisella siis soseet aloiteltiin siinä 4kk iässä refluksin vuoksi.
Mutta saapa tosikko olla pelkällä rinnalla niin pitkälle kun vain siunaus saadaan olla :) Ei ole kiire aloitella kiinteitä, vaikka välillä tuntuu että maistelemaan voitaisiin 4-5kk iässä aloitella
 
Meillä syöty bataattisosetta onnistuneesti kolme kertaa, hyvä mutsi ja hyvä poitsu!!!!! Ikää n. 3,5kk, mielellään syö, kohta laajennetaan makuja. Suunnittelen kokeilevani sormuruokailua kunhan nyt omat kädet löytyvät ja jonkinmoinen ote onnistuu. Oon tosi onnellinen, et bataatti on maistunut, eikä oo aiheuttanut vatsanväänteitä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
ReginaVeritaksen kommentin innoittamana annoin pojalle soselusikan omaan käteen. Se ja lautanen muutenkin tuntuvat ruokailuhetkissä kiinnostavan eniten. :p Poikapa sitten tykkäsi pureskella sitä lusikkaa (äp:n pehmolusikka kyseessä). Viilentävän purulelun päälle ei vain oikein ymmärrä, mutta lusikan pureskelu on kivaa. :p
 
Mitä kaikkea annatte sormiruokana? Ja minkä ikäisestä eteenpäin sormiruokaa kannattaa lähteä kokeilemaan?

Täytyy myöntää että mulle tuo sormiruokailu on vähän vieras käsite, joo siis tajuan että lapsi itse omalla kädellään vie jotain suuhun ja sitä natustelee ja imeskelee.... mutta tosiaan mitä, ja kuinka paljon siitä oikeasti tulee syötyä?
 
Sormiruokana on meillä mennyt päärynää, porkkanaa, omenaa (herkkua!), nektariinia, tomaattia, kurkkua, kanaa, nautaa, maissinaksuja, maissi-riiskakkuja, suolatonta luomujälkiuuniruisleipää, jauheliha'mureketta' (mausteita, jauhelihaa kananmunaa), kananmunaa, parsakaalia, kukkakaalia... varmaan vielä jotain muutakin. :P Banaania ainakin. :)

Vauvanhan ei ole tarkoitus sosesyötettynäkään heti kyetä syömään isoja määriä, edes ruokalusikallista kerralla. Jos lukee THL:än ohjeet neuvolalle kiinteiden aloituksesta, näkee, ettei sieläkään lue mitään ateriatiheydestä tai ruuan määrästä. Lapsi saa syödä sen verran kun haluaa, sama pätee sormiruokailuun. :)

Sormiruokaillessa voi tarjota mitä vain, mikä lapsen käteen sopii (tottakai pitää silti muistaa ne muutamat ruoka-ainerajoitukset ja ikärajat).

Lisää voi lukea täältä: http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=323
http://www.vau.fi/Meilla-on-lapsi/Terveys/Ravinto-ja-syominen/Taalla-syon-mina/
http://www.rapleyweaning.com/

Facebookista löytyy myös ryhmät BLW - Lapsentahtinen sormiruokailu ja Sormiruokailijat, joista löytyy todella paljon tietoa aiheesta. :) Myös kirjat Omin sormin suuhun (Gil Rapley & Tracey Murkett) ja Minä syön itse (Hanna-Mari Arosilta, Soile Ruottinen, Ulla-Maija Lähteenmäki)
 
meillä on syöty molempia, soseet aloitin 4 kk ja sormiruokailut tuli myöhemmin vasta mukaan.

huomasin että oikeastaan vasta reilu viikko sitten poika alkoi kunnolla pureksimaan ikenillään ja niillä kahdella säälittävällä hampaan nysällään joka suullisen, vaikka kiinnostus ruokaan ja sen nielemiseen tuli jo silloin 4 kk iässä. pitäisiköhän mun nyt ajatella että olen antanut sormiruokaa liian aikaisin? kauheeta kakomistahan se välillä on ollut, mikä ei siis ilmeisesti kuitenkaan ole kovin vaarallista.

poika on melko ahnas kaiken ruuan suhteen. sosetta kun syöttää niin hän möykkää närkästyneenä jos hidastelee lusikallisten välissä, malttamaton. sillä oli sama tyyli jo synnytyssalissa kun löysi rinnalle, tänne sitä ja äkkiä, nyt syyään.
 
Mä aloin nyt maistattaan pojalla soseita. Aprikoosilla nyt alotettiin ja taitaa poika tykätä. Ottaa itse lusikasta kiinni kun syötetään..ens viikolla voitas koittaa antaa perunasosetta. :)
 
Mun tytär syö sormiruokia ja tissiä, soseita ei ole juurikaan enää halunnut, mutta pakasteessa olevat hedelmäsoseet yms menee sit aamupuuron kanssa hyvin. Soseita söi kyl aiemmin hyvin mutta nyt kun on jo etuhampaat niin on jo niin isoa tyttöä että...

Kerran ei oikein halunnut parsakaalia syödä, mistä muuten tykkää, ni sanoin että syöppäs nyt niin saat maissinaksuja lisäksi. Katseli meinaan maissinaksupussia siihen malliin että niitä haluis. Tämä tunki koko kappaleen suuhunsa ja alkoi mussuttaa :D Iloisena vaan katseli suu aivan täynnä. Mua kyl kauhistutti et ei kai tukehdu sentään... No ei tukehtunut, ja sai tuo siten niitä maissinaksujakin. Vaikea uskoa että olisi tajunnut mitä sanoin, mut toisaalt tajuaa tuo muutenkin paljon sanoja.
 
Kiitos ReginaVeritas :)Onko lapsen sitten kuinka helppo syödä ja huolia sekä-että...?
 
Jostain luin, että sosetta vauva syö (käsittelee suullaan) vähän niin ku paksua maitoa eli ohjaa suun takaosaan ja nielaisee, sit jos ruuassa onkin klöntti niin ei osaa tehdä sille mitään ja kakoo/ sylkee alkuun, eli joutuu ensin opettelemaan pureskelemisen siinä vaiheessa. Sormiruokailevilla vauvoilla toi menee päinvastoin, eli ensin opettelee käsittelemään ruokaa suussa, siirtelemään puolelta toiselle ja hienontamaan ja vasta myöhemmin kun nämä sujuu hyvin, opettelee viemään ruuan kielellä taaksepäin ja nielaisemaan. Kakomisrefleksi on suussa alkuun hyvin edessä ja siirtyy vähitellen taaksepäin, samoin imemisrefleksiin liittyvä juttu että kieli työntää ruuat ulos, katoaa vähitellen, sitten nielaiseminen onnistuu vasta, noi suojaa tukehtumiselta.

Sormiruokailua voi aloittaa vasta kun vauva osaa istua, eli missään takakenossa asennossa ei sais antaa tuokaa koska se sitten lisää tukehtumisen vaaraa. Tukehtumisvaaraa vältetään myös sillä että aikuinen ei laita mitään (sormi-)ruokaa vauvan suuhun, vaan vauva itse valitsee syömisensä. Alkuun sellaset isommat palat on hyviä mistä saa helposti kiinni ja myöhemmin pikkupalat, kun pinsettiote on jo hyvä.

Itse olisin ehkä yhdistänyt mieluiten mutta nyt mennään pakon sanelemana vauvantahtisesti.. lusikan täyttämisen lopetin kun enemmän lensi seinään kuin suuhun. Bebe pitää mitä tahansa murkinaa toisarvoisena, mitään "herkkua" ei ole vielä löytynyt.. (paitsi tietty ne meikässä kiinni olevat hanat).
 
Tarkoituksena on altistaa eri ruoka-aineille ja antaa kokemuksia sormiruokaillen ja sitten soseita ruokana vähän sen jälkeen.
 
Takaisin
Top