Soseilut yms. Kiinteät ruuat

Mä en maustanut tuota tosiaan ollenkaan. Kuivattua basilikaa olen laittanut esim. pastatomaattikastikkeeseen.

Maitotuotteita ei kai saisi ennen sitä 10kk antaa ruoan mukana. Mä olen kyllä ollut siinä vähän lepsu, eli oon mä voita käyttänyt paistamiseen tai vähän kermakastiketta lisännyt tytönkin ruokaan. Ei mitään isoja määriä kuitenkaan. Meillä nyt tyttö siis 9,5 kk.

Meillä maito yleensä lämmitetään, muttei se mitään "kuumaa" ole.
 
Lilliputti ei juo kylmiä juotavia, huoneenlämpösiä kyllä, mutta ei jääkaappikylmää.

Täällä on nyt kaksi päivää lakkoiltu. Ei mene alas mikään ruoka. Banaania sain puoliväkisin ujutettua suuhun nyt illalla. Tällaista ei olekaan vielä ollut. Toivottavasti huomenma maistuisi. Juo kyllä ja annoin sitten velliä keskellä päivää, kun nälkä ei pysynyt poissa maidon avulla. Jospa nyt olisi vaan hammasvaivaa... ihmettelen kyllä, kun edes kurkku, marjat tai päärynä ei maistunut sormiruokana. Lusikalla kun tarjoaa, nojaa taaksepäin, kääntää päätä, sulkee suun suppuun ja työntää vielä käsillä pois lusikkaa... viesti meni kyllä perille. Onko muilla ollut tällaista? Milloinkohan pitää huolestua?
 
Meillä oli just tollasta sillon kun toi eka hammas oli puhkeamaisillaan. Luulen että nyt tehdään seuraavaa hammasta kun taas tää päivä on ollu tollasta lakkoilua ja muutkin merkit hammasvaivasta on ollut.
 
Meillä ollaan harjoiteltu pärjäämään ilman äitiä ja mies antaa mukista pumpattua tissimaitoa jääkaappikylmänä. Hyvin uppoo.
Mä en ole halunnut vielä siirtyä aikuisten ruokia antamaan ja jotenkin olen niin tarkka mitä pallero syö, että meillä mennään vielä vauvan ruuilla pitkään.
 
Meillä oli 5 pv tosi huonolla syömisellä viimeviikolla. Normaalisti on mennyt 4 ateriaa noin desin verran per ruoka niin sain lopulta meneen vaan vähän aamupuuroo. Meillä kyllä luulen että tuo syömättömyys johtui siitä että käytiin siis neuvolassa siitä jatkuvasta yöitkuilusta ja sieltä neuvottiin kokeileen gavisconia. Siitä päivästä alkaen ku alotin lääkkeen niin ruokahalu väheni päivä päivältä. Viitenä päivänä kerkesin antaan lääkettä kunnes tajusin lopettaa ja nyt on ruokahalu palautunut. Hohhoijaa.
 
Meillä on myös lakkoiltu, tänään oikeen kunnolla...flunssa on onneks selätetty. Korvike ei edelleenkään uppoa..oon yrittäny eri merkkejä, mukeja, lämpötiloja, kaikki on ei. Puuro menee korvikkeeseen tehtynä ja jokaiseen ruokaan saa ujutettua 20-50ml. Neuvolaan soitin ja pitäis mennä 400-600ml päivässä, jäädään paljo siitä. 2-3krtaa imetän edelleen ja päivittäin saa jtn jogurttia.
Sormiruoka ei onnistu oikeen vieläkään, flunssassa poika oli todellakin sihtikurkku ja se tais jäädä päälle. Kukkakaali ja parsakaali menee keitettynä, porkkana onnistuu välillä. Naksut menee. Tein leipää ja se ei onnistunu. Banaani vähän muusattuna ja mandariini "nahattomana" ok. Banaanipannari uppos tänään. Onneks päästään kohta kokeilee raejuustoa ym. Ja pystyy tehä omia keitoksia esim kermalla.
 
Voi, Kitty, se Gaviscon onkin kamalaa. Meillä se tuli suupielistä ulos keväällä, kun yritettiin antaa (eikä siitä ollut apua meillä). Bifibaby sen sijaan menee ja d-vitamiinista innostutaan aivan tajuttomasti. Ei tarvitse kuin ottaa puteli käteen niin toinen alkaa hihkua.

Mä en voi kuvitellakaan, että voitais syödä samoja ruokia jossain vaiheessa. Annoin viikon loppuna keitettyä munaa, ja muutamassa minuutissa oli posket ja leuka näppyset... se siitä makaronilaatikosta. Kaupan soseet ei edelleenkään uppoa, ja mä olen niin surkea kokki, että lapsi ei varmasti opi nauttimaan ruoasta. Harmittaa.

Meillä taitaa olla puurot nyt syöty. Tänään saanut lihasoseet menemään, mutta puuro ei edelleenkään uppoa. Täytynee alkaa testata jogurttia ja viiliä, jos sais niistä vaikka aamupalan vähitellen ja illalla varmaan sitten leipää tai hedelmää. Tuntuu siltä, että opetan huonoja ruokatottumuksia, mutta jos ei tykkää, niin ei tykkää. En jaksa ymmärtää, miksi edes hedelmäsoseet ei kelpaa. Eikö ne ole normaalisti suurta herkkua?
 
Ei meilläkään uppoa kaikki hedelmäsoseet...vaikka luulis niiden olevan suurta herkkua. Pojun yks lemppari on mango-porkkana-minttu olisko sempperin pussi.
 
Meillä ei mene mitkään hedelmäsoseet enää. Mangoa ja ananasta en ole antanut, kun ekasta tulee hirveät masuvaivat ja toisesta naama punaseksi.... ja sitä mangoa on kaikessa. Luumu, päärynä, omena, marjat, banaani, kaikki on yök. Kääntää vain päätä pois. Lihasoseet on suostunut nyt syömään osittain. Viili oli myös neidin mielestä tosi pahaa. Mä niin nautin meidän ruokailuista. Leipäkään ei kelpaa muuhun kuin palojen nyppimiseen ja niiden lattialle heittelyyn. Kaipa tämä sitten syö, jos meinaa nälkään kuolla. Tekisi mieli jättää syöttämättä, kun näyttää päättäneen, että ruoka on kurjaa. Puuroa en enää tarjonnut. Kateeksi käyvät ne, joiden lapset ovat innokkaita syömään ja maistamaan uusia makuja.
 
Pitääkö muuten hapanmaitotuotteet olla rasvattomia?? Tänään kokeiltiin raejuustoa ja se oli 2,5%.
 
No minen ainakaa oo rasvattomia antanu.En siis kyttää mitä prosenttia maitotuotteet on.Ja ihan tavan sinistä maitoa myös laittanut korvikkeen sekaan.
Neuvola neuvoo antamaan rasvattomia ja sit ruokiin öljylisä. Ravintoterapeutin kanssa vast ikää keskustellut niin sanoi ettei missään nimessä sais rasvattomia tuotteita antaa tän ikäsille,koska ovat kuitenkin pidemmälle prosessoituja. Vasta kouluiän paikkeilla kannattaa antaa jos muukin perhe niitä käyttää.
 
Joo neuvolasta tuli tosiaan heti puheeksi rasvattomat... millon saa muutes ruveta sekottaa maitoon tavallista maitoa??
 
Mä olen ajatellut antaa luomumaitoa, sitten kun sen aika on. Ei oikein juo korvikettakaan. Joinain päivinä menee 1dl korviketta välillä 9-21. En ole imettänyt ja silti ei vaan juo. Eli jos nyt tottuisi korvikkeeseen...

Mä olen antanut raejuustoa ruoan seassa. Se tuo vähän enemmän pureskeltavaa meidän mössöihin. Tämä neiti ei todellakaan syö vielä mitään perunan palasia tms., joita samana päivänä syntynyt tutun vauva vetää jo itse haarukalla. Mulla on kyllä joka ruokailun jälkeen vähän epäonnistunut olo. Ei ole mikään suuri kulinaristi tämä minun tyttäreni. Perheen kanssa saman ruoan syöminen jäänee haaveeksi. Mies ei suostu mun kasvisruokiani syömään, vaan vetää pizzaa ja makkaraperunoita. Täytyy siis laittaa oma ruoka, tytölle liharuokaa, ja mies syö sitten omiaan. Huono esimerkki lapsella, niin ei varmaan ikinä opikaan syömään hyvin.

Miten muilla sujuu jogurtin ja viilin kanssa? Meillä ei tykätty. Nyt olen antanut sitä luonto mustikkaa, jossa ei ole lisättyä sokeria, mutta mustikan makua. Sitä onneksi syö, eikä sokeriakaan ole sen enempää kuin Pilteissä... puuro ei edelleenkään kelpaa missään muodossa (olen tehnyt leipäsiä erilaisista puurohiutaleista). Leipä menee heikosti. Syö oikeastaan vain lounaan ja päivällisen joskus kunnolla (usein jättää puolet). Välipalan syö, jos saa mustikoita tai avokadoa, aamulla ei maistu mikään (ei edes naksut) ja illalla olen saanut tuputettua nyt hedelmäsoseen (tai puolet pienestä purkista). Neuvolassa sanoivat, että mun tarvitsee vain tarjota ruoka. Enempää en voi tehdä. Kovin vähäisiltä syödyt ja juodut määrät vaan tuntuvat, kun neiti touhuaa hullun lailla pitkin päivää. Millä tuo oikein elää / kasvaa?
 
Nodde senkö alotat jo pieniä määriä ensin et masu tottuu ja pikku hiljaa sit enemmän..
Mie oon yhen maito-aterian tehny niin et fifty-fifty ja toisen ruuan päälle muutaman hörpytyksen antanu sellaisenaan. Lisäksi saa jugurttia johon oon sekottan hedelmä sosetta ja raejuustoa muutaman teelusikallisen toiseen ateriaan.
 
Puuron keitän kyllä just fifty-fifty lehmän maidolla ja vedellä... korvike ei uppoo meilläkään ni mietin että meniskö paremmin jos laittais sekaan tavallista maitoa. Maustamaton jugu ja viili menee ku raastaa joukkoon omenaa tai päärynää ja lisäks bonnea tai pilttiä.
Meilläkin ollaan kaukana siitä että söis samoja sapuskoja...tai ehkä jopa söis jos mulla olis aikaa kokata ja hääriä keittiössä, miehelle ei kelpaa mikään kasvis"hömpötys"
 
Mä en ymmärrä kans että missä tilanteessa me päästään pojan kanssa syömään samoja ruokia. Mä jotenkin syön niin omituisia juttuja tai lähinnä siis kaikkee mitä jääkaapista "löytyy" niin en kyllä halua pojalle sellasia syöttää :grin Täytyykö tässä nyt alkaa sit urakalla valmistaan oikeita ruokia :) Kyllähän mä ruokaa teen mutta vaan viikonloppuisin kun mies syö viikolla aina töissä ruokalassa niin ei mun oo kannattanut tehdä viikolla mitään ruokaa. Syön itse siis niitä viikonlopulta jääneitä ym.sekalaisia.

Mä oon antanut pojalle nyt maistaa viiliä ja raejuustoo. Viilistä tuntui ihan tykkäävän. En oikein tiedä niitä määriä että kuinka paljon voisi antaa.
 
Meillä puuro tehään veteen. Jugurttia vetelee ihan mielellään ja noin muuten ruoanlaitossa käytetään normaaleja maitotuotteita. Kivaa kun tulee se 1v täyteen, niin voi alkaa tekemään esimerkiks keittoja. Niihin kun tulee lanttua ja sitähän ei saa pienenä antaa.

Me ei olla mitään vähärasvaisia tuotteita ostettu tietoisesti ainakaan. Jugurttia oon ostanut kanssa niitä Arlan tai Valion versioita, mihin on lisätty vähemmän sokeria.
 
Saatiin allergiatestien tulokset: kananmuna, pähkinä, soija ja vehnä on meillä siedätyslistalla... tai no yksi kerrallaan yritetään siedättää pois. Vehnästä ei mitään pahempaa mun mielestä enää ole tullutkaan, ilmavaivoja, jos paljon saa. Pähkinää en anna vielä pitkään aikaan. Alussahan Lilliputilla tuli vihreää nro kakkosta, jos mä olin syönyt pähkinää. Sovittiin, että ennen seuraavaa neuvolakäyntiä maistatan jotain, missä on kananmunaa joukossa. Ajattelin antaa makaronilaatikkoa, mutta siinä on sitten vehnääkin... onneksi on aikaa vähän pohtia.

Mä olen ihmetellyt, kun joissain valmisruoissa on kyllä lanttu ja pinaatti mainittu ainesosissa. Ehkä niitä on niin vähän, ettei sitten haittaa.

Meillä on taas anoreksiapäivät meneillään. Mikään ei kelpaa. Kahden vuorokauden aikana on syöty yhteensä ehkä kymmenen lusikallista. Korvikekaan ei tahdo mennä alas. Onneksi meidän neuvolatäti sanoi, ettei haittaa, vaikka joisi korviketta vielä 1,5-vuotiaana. Pääasia on, että saadaan jotain nestettä menemään tuohon totaalikieltäytyjään.

Millaisia määriä muilla syödään? Meillä todella hyvänä päivänä saattaa mennä nykyään lounaalla ja päivällisellä n. 1,25 desin annokset. Aamulla ehkä kymmenisen Talk murua ja liraus vettä, välipalalla vähän avokadoa ja n. puolikas purkki hedelmäsosetta ja illalla 0,5-1 dl jogurttia, vähän jotain hedelmää ja leipää. Esimerkki siis noin määrien suhteen. Yleensä jää paljon vähäisemmäksi syöminen. Leipää syö maksimissaan neljäsosan sellaisesta ruispuikulan kannesta. Odotan jo kovasti neuvolan seuraavaa punnitusta.
 
Mä oon huomannut nyt yhden yöitkujen aiheuttajan meillä. Eli jos on syöty jotain spagettiruokaa. Olisko se sitten se vehnä mikä sen aiheuttaa. Tää ei varmasti ole siis ainoa pahis koska aika vähän oon vehnäruokaa antanut mutta ainakin nyt se.

Oon pitänyt poikaa aina hyvin syövänä. Ei nuo määrät nyt silti näyttäisi mitään kovin suuria olevan. Aamulla ja illalla ihan vähän vajaa desi kaurapuuroo, veteen. Lounas ja päivällinen just nyt vasta muutaman päivän ajan on mennyt näillä kahdella aterialla yhteensä sellanen 8 kk ruokapurkillinen. Muuta välipalaa annan yleensä muutaman maissinaksun tai jotain porkkanaa tms.mistä ei nyt kovasti tunnu irti saavan. Joskus oon tarjonnut jotain hedelmäsoseita mutta ei niitä ole mennyt kuin muutama lusikallinen.

Pitkään annoin aamupuuron päälle muutaman lusikallisen luumusosetta mutta nyt kun on viikko käytetty sitä Nexiumia niin huomasin että luumu on liikaa, kakkaa ja paukkuja tulee koko ajan. Jätin siis luumun nyt hetkeksi pois.
 
Tässä mietin tuon lapsukaisen kasvua ja siihen liittyen maitoa. Meillä juodaan vain korviketta, ens viikolla tulee 11 kk täyteen. Nyt maitoa tulee pullosta ennen päikkäreitä ja ennen yöunia. Ennen päikkäreitä annettava maito on helppo muokata pois muuttamalla ruokajuomaksi maito veden sijaan. Mut missähän vaiheessa toi ennen yöunia annettava maito pitäis jättää pois?
 
Takaisin
Top