Soseilut yms. Kiinteät ruuat

Pippan

Vauhtiin päässyt keskustelija
Milloin aloitatte? Ja miten? Ja millä? Parhaat reseptit yms.

Tuossa yks päivä lueskelin yhtä vauvablogia ja siellä oli aloitettu Soseilut jo vajaa 3 kuisena. Apua, meidän vauvathan on jo sen ikäisiä! :-) No, mielestäni se on liian aikaisin mutta vellit ovat jo vilahtaneet mielessä. . Kannattaako aloittaa velleillä vai millä?
 
Mä olen miettinyt vellien aloittamista, kunhan se 3 kk tulee täyteen (me kun vasta täytettiin se 2 kk :D). Toistaiseksi kuitenkin tyttö ainakin nukkuu tosi hyvin ihan maidollakin, joten ei ole sellaista epäilystä, ettei ruoka riittäisi. Täytyy kysellä 3 kk neuvolassa asiaa.
 
Meillä täysin mennään rintamaidolla ni neuvolassa sano et vois viimeistään 6kk alottaa kun nyt kumminki kasvaa tosi hyvin pelkäl rm
 
Mä muuten ainakin luulen, että noi neuvot on myös neuvolatätikohtaisia. Eli toiset on fanaattisesti pelkän rintamaidon kannalla, toiset fanaattisesti haluavat pakottaa aloittamaan kiinteät heti kun virallisesti se sallitaan.

Mutta eikös noissa suosituksissakin tule aina parin vuoden välein päivitystä, eli joskus ne neuvotaan aloittamaan 4 kk iässä, joskus 6 kk iässä yms.?
 
Meillä on ensi maanantaina 3kk neuvola ja viimeksi neuvolatäti sano että ensi kerralla puhutaan kiinteiden aloittamisesta, kai meinasi että siinä 4kk iässä alotettais. Itse ajattelin kyllä alottaa sitten kun neuvolasta saa luvan. :)
 
Muistaakseni luin just että vuoden 2015 suositus on imettää 4kk ja sitten alottaa.
saattaa olla väärää tietoa, mun muisti on vähä hukassa välillä:grin
 
Mun mielestä sitä suositusta höllennetään tänä vuonna neljään kuukauteen. Perusteluna oli se, että harva kuitenkaan täysimettää 6kk, niin sitä on turha suositella.

Itse ajattelin aloittaa aikaisintaan 6kk ja sormiruokailulla.
 
Kuka noi suositukset laatii? Ja mistä ne löytyy?
Meillä on 3kk neuvola parin viikon päästä niin täytyy siellä kysellä mutta ite olin ajatellut että 4kk aloittelis ehkä jotain vellikokeilua.
 
Meil sanottiin tänään 3kk neuvolassa et voi kuukauden päästä aloittaa kiinteet jos haluaa ja et se on nyt uus suositus. Vähentää kuulemma allergioita tai jtn... Kattoo ny millon alotetaan.
 
Mä täys imetin 7kk ikäiseksi edellisen vauvan. Neuvolassa silloin sanottiin et voi alkaa 4kk ikäisenä maistelemaan muutamia makuja mut mä en sitte aloittanut sitä. Poika kasvo hyvin pelkällä maidollakin.
Mä kyl nytkin yritän et jos maito maistuu ja paino nousee tasaisesti niin imettäisin pitkään. Muo kyl vähän arveluttaa pystynkö kun likka kattelee jo kaikkee ruokaa mitä me syyään et anna mulle kans. Meidän poitsut ei syönny vellejä yhtään, kieltäytyivät syömästä sitä. En tiedä miksi. Mä kyl aattelin nyt kesän jälkee laittaa pakkaseen jo valmiiks soseutettuu ruokaa. Jääpala muotit on hyvii näin alkuun. Ķaikki marjat ym.
 
Meilläki poju kattelee mun syömistä joka aamu ja kattoo just tyyliin "anna mullekki".:grin
 
Moi vaan! Täällä smurffaillaan pitkästä aikaa... :D

Aloin esikoiselle antamaan hedelmämaistiaisia ja vihannessoseita 4kk ikäisenä, ja vasta 5kk lähtien säännöllisesti sosetta päivittäin. En antanut koskaan vellejä. Syy sihen, koska en oikein -vieläkään- ymmärrä, miten viljatuotteita saa antaa periaatteessa vasta 6kk iässä, mutta vellejä kuitenkin voisi antaa ja jotkut antaa jo 3kk eteenpäin. Mielestäni vähän ristiriitaista... Vellithän on kuitenkin viljasta.. (vai onko? en tiedäkun en ole antanut..)

Mutta meillä siis 3,5kk pikkuoravat on jo noin 7kg molemmat, eli kasvaa hyvin pelkällä maidolla. :p Aion aloittaa 5 tai 6kk soseet. Ja ehdottomasti teen soseet itse, höyrytetyistä kasviksista ja lihoista sitten myöhemmin. :Heartblue:Heartpink:Heartred
Puurotkin aion tehdä taas niin, että vedän tehosekoittimessa puurohiutaleet jauhoksi ensialkuun. Kaupan puurojauheet on törkeän kalliita! Kun puuron tekee korvikemaitoon niin vauvat saa kyllä sitten kaikki ravintoaineet mitä tarvii.

Nyt ennen soseiden aloittamista, aion kokeilla näille ranskalaisten mammojen tyyliä, että maidon sekaan laitetaan kasvisten keitinlientä parin viikon ajan. Tutkimuksen mukaan nämä keitinlientä maistelleet vaivat söivät sitten paremmin kasviksia myöhemmin.. Tästä oli Vauva-lehdessä juttua pari kk sitten. Minusta se kuulosti kokeilemisen arvoiselta, saa nähdä kuinka käy. Jos eivät tykkää kasvisliemi-maidosta niin sitten jätän sen siihen, esikoisellekin soseeet maistuivat hyvin niin luotan että näillekin.
 
Hmm kokeilemisen arvoinen. Tosin meillä lapset tykkänny aina ķasviksista vauvasta lähtien.
 
Toi oli muuten hyvä vinkki Mammasmurffi, että teharilla ne puurohiutaleet hienoksi. Muakin vähän mietityttää, kun ne valmiit vauvapuurot maksaa hirmupaljon.

Mä aattelin 1,5 viikon päästä neuvolassa kysyä, josko voisi alottaa vellit iltaisin. Tuntuu tyttö välillä olevan kovin tyytymätön ruokatilanteeseensa.
 
Eikös vellit oo riisi tai maissi pohjaisia. Meillä korvikkeen kanssa kuitenkin nukkuu läpi yön niin vellejä tuskin annetaan ollenkaan.

Siis ihan rintamaidon tai korvikemaidonko sekaan tota kasvislientä?
 
Vellit on joo riisi ja maissi pohjaisia. Oma suunitelma on alkaa maistella pieniä määriä siinä 4kk iässä ehkä iltapuuro voi tulla kuvioihin ennen 6kk ikää jos näyttää siltä että yöheräilyt alkais uudestaan muuten täysimetyksellä sinne 6kk asti.
 
Itselläni on vakaa aikomus täysimettää sinne 6kk asti. Se on kumminkin paljon helpompaa vaan ''kaivaa tissi esille'' kun ensin valmistaa pöperöt ja sitten syöttää ne ja sitten vielä siivota jäljet. Tosiaan jos vaan imetystahtoa ja maitoa riittää, niin ei vielä 3kk kannata mitään kiinteitä aloittaa. Tietenkin jos vauva ei kasva hyvin, on korvikkeilla tai maito ei riitä, niin asia on eri.

Ajattelin aloittaa sormiruokailemalla, kun ei tässä mikään hoppu ole kiinteisiin siirtymisessä ja sitten lapsi saa sitä mukaan syödä kun itse haluaa. Imetystä ajattelin vielä jatkaa ainakin sinne 2-3 vuotiaaksi. Biologisesti kun ihmisen äidinmaidosta vierottautumisaika on 2-7 vuotta. Who:n suosituksien mukaan täysimetys on 6kk ja imetys 2-7v. Näillä aattelin mennä kun maitoa riittää ja kotona aattelin olla kunnes vauva on 2-3v. Toisaalta jos tyttö kiinnostuu kovin ruuasta aikasemmin, niin saatan antaa hänen maistella vähäsen ennen sitä 6kk ja jos hän itsensä itse vierottaa äidinmaidosta, niin ei mulla kai siihen ole mitään nokan koputtamista.

Tosiaan paljon on noita kiinteiden ja imetyksen fanaatikkoja. Mielestäni äidin on tärkeää kuunnella itseään ja vauvaansa, että mikä on heille sopiva vaihtoehto. Imetysaika on kumminkin niin lyhyt aika ihmisen elämässä, että ei siitä kannata kiirehtiä poiskaan:)
 
Hyviä pointteja pookkana!

Meillä tosiaan tilanne on se, että tissiä tulee vaan illalla ja aamulla, eli 2 kertaa päivässä. Muuten on korvikkeet pelissä. Tyttö nukkuu ihan älyttömän hyvin, mutta lyhyestä hereillä oloajasta sitten ei kerkeä syömään niin paljoa. Painokontrollissa ollaan oltu ja tuo on aika iso tyttö pituudeltaan, meni yli lasketun ajankin 10 päivää. Siksi mä ajattelin, että jos tuota velliä ottaisi peliin nyt korvikkeen lisäksi, niin saataisiin painoa kuntoon. Kun mun periaatteiden vastaista ois herätellä hyvin nukkuvaa vauvaa syömisen takia väkisin.

Ja musta on hienoa, jos jollain sitä maitoa tulee ja riittää täyttämään vauvan ruokatarpeet, meillä kun ei niin ole ollut.
 
Sanoja, teillä varmasti ihan aiheellista se kiinteiden aloittaminen. Meillä piti ekalla viikolla hieman herätellä tyttöä syömään ja se oli kyllä kauheaa! Oli vähän ennen aikanen (synty viikolla 36+6, 26.3, siksi tänne kirjottelen kun noi huhtikuiset on vielä niin pikkusia!) niin kovin unelias ja sokeriarvoja seurattii haukkana. Tyttö heräs kyllä syömään mutta nukahti parin ekan imasun jälkeen. Häntä piti herätellä puhaltamalla kylmää, riisumalla, valoilla, liikuttelemalla jne että on ihan varmasti hereillä ja tissillä piti kutitella että pysyy hereillä imeäkseen. Onneksi piti vain vähän antaa korvikkeita sairaalassa ja sen jälkeen on oma maito riittänyt. Ei tarvii edes pumpata kun kerääjään valuu niin paljon ylimäärästä ja tyttö nyt vähän alle kolmi kuisena on jo päälle 7kg:) Ison kokonsa takia voitaisiin kiinteitä aloitella kuukauden päästä, mutta imetän mielummin kun olen laiska kokkailemaan ja haluisin tehdä ruuat itse.

Luulis ton kasvisliemi jutun toimivan kun vauvat saa ''maistiaisia'' äidin maidon välityksellä, niin toi vähän imitoi sitä:) Varmaan kannattaa aluksi laittaa vaan yhden kasviksenlientä kerrallaan, että jos tulee allergioita ja vaan vähän aluksi ja sitten lisätä annostusta jos kelpaa.
 
Takaisin
Top