Soseilut ja sormiruokailu

Meillä korvikkeen kanssa mennään kyllä päinvastoin, ensin soseet ja sitten maito, toisinpäin ei tulis onnistumaan millään :D tietty joku lusikallisen maistelu nyt mitenkään vaikuta mut meillä nostettiin aika äkkiä tota soseen määrää että se vie sitä nälkää hiukan kun maitoa alkoi menemään yli 1.5 litraa päivässä... Nyt ollaan siinä 1-1.2 litraa noin... Kasviksilla aloitettu, osa kaupan ja osa ite, hiukan makujen mukaan menty. Kaks kertaa päivässä syödään sosetta, toisella kerralla hedelmää...
 
Joo kyl mekin vedellään soseet eka ja maidot päälle :) Imettäessä se vaan on eri, kun ei tarvitse pelätä liian suurta maitomäärää. Turhaahan se ois korvukemäärää yrittää saada pienemmäksi jos jonku teelusikallisen vaan päivässä maistelis :D
 
Mä teen soseet itse, paitsi hoitolaukussa varalla pari kaupan hedelmäsosetta:) esikon aikaan maistoin itse niitä eineksiä niin ne maistuu ihan kamalalta! Plus et pääsee halvemmalla kun tekee ite:)
 
Oon ymmärtänyt, että jos korviketta juo, niin kiinteät saakin aloittaa suuremmissa määrissä jo aiemmin. Tuo "lusikallinen vain kerrallaan maistellaan" on alkuun ja sen jälkeen enemmän imettäville. Juuri tuon takia, ettei korviketta tarvitse antaa niin suuria määriä. Voin olla väärässäkin, mutta muistelen jostain näin lukeneeni...
 
Kuinka teillä on vauvat tykännyt maistelusta? Mitä ootte maistattanut? Onko tullut vastavaivoja? Meidän piti aloittaa maistelut tällä viikolla, mutta maitoaltistus siirti niitä kuun loppupuolelle. Vähän jännittää tuo maistelu :nailbiting: pahentaako refluksioireita vai ei.
 
Hansu meillä tykätään syödä, eka oli et whatwhat mut nyt kun totuttu lusikkaan niin ollaan asian kans sujut:) ennemmin tulee huuto siitä kun en lapa tarpeeksi nopeasti suuhun evästä:D kakan teko on kyl isomman ähräyksen takana, mut hyvin saa silti tehtyä! Meillä ollaan syöty perunaa,bataattia ja luumua, uusia makuja lisään 4 päivän välein :) seuraavana on listalla kesäkurpitsa...
 
Toki voi, mä teen aina joulutorttuihin soseet ite :) Eli luumut kattilaan, tilkka vettä sekaan ja antaa luumujen pehmetä, sit soseeksi. Onnistuu tuollein myös esim aprikoosisose.
 
Kiitos, pitääpä kokeilla:) ihme homma kun kaupasta oli bonan luumusose loppu:eek:
 
Me maisteltiin tänään ekaa kertaa bataattia. Vähän oli naama nirpassa mutta kovasti vauva maisteli ja mutusteli. Kyllä se siitä lähtee.. Nyt pitäis vaan jostain löytää semmonen hihallinen ruokalappu ettei kaikki kuteet ole soseessa niinkuin tänään :D harmi kun Ikea on niin kaukana, siellä ois.
 
Teettekö soseista ihan hienoa, tyyliin sauvasekottimella vai muussaatteko haarukalla jättäen hieman karkeaks?
 
Vielä hienoksi sauvasekottimella, sit kun alkaa lihaa (6kk) alan karkeuttaa:)
 
Sauvasekoittimella mekin aluks vedetään aivan sileäksi ja maidolla ihan litkuksi sose ja sit vähitellen paksumpaa ja karkeampaa. Jotkut vauvat niin sihtikurkkuja ja kakovat vähänkin karkeammat soseet pois, että saattaa pitkäänkin joutua sileämpää syöttämään.
 
Miten tuo soseiden yms tekeminen kuulostaa niin vaikeelta :eek: Miten mä ikinä opin ruokkiin mun lasta? Mitä jos annankin vääriä määriä ja vääränmoista? Ihan riittävästi mahavaivoja jo nyt...

Siis keitättekö te esim vihannekset ja sit vaan muusiks vai tuleeko vettä tai maitoo sekaan myös? Entä hedelmät, suoraan vaan muusiks? Milloin vois laittaa jotain mausteita mukaan? Jos ostais niitä semmosia itsetäytettäviä smoothiepusseja matkaevääksi, niin kauankohan soseet säilyy niissä hyvänä lämpimässä?
 
Neuvolasta saa ohjeet soseiden aloittamiseen :)
Mä teen kasvis soseet niin et soseutan keitinliemen kanssa ja sit lisään maitoa notkistamaan ennen ruokailua, marja ja hedelmä soseita en ole välttämättä ees keitelly jos on ollut suomalaista... Omena soseen oon kyl keittänyt kun siitä saa muuten tarpeeksi sileetä:) kyl se hyvin lähtee kunhan alkuun pääset!

Mausteita oon lisännyt vasta liharuokiin, sillonkin vaan pääsääntöisesti tuoreita yrttejä... Eka totuttanut rauhassa "puhtaisiin" makuihin...Mut jokainen tavallaan:wink
 
Eihän tuo mtn rakettitiedettä ole :) Maitohan se on pitkään pääasiallinen ravinto ja kiinteitä vaan maistellaan. Meillä kans vähässä vedessä keitetään kasvikset ja sauvasekoittimella sileäksi keitinveden kans. Sit ku vauvalle tarjotaan, ni maidolla litkummaks aluksi sitä sosetta ja myöhemmin maitoa ei tarvii lisäillä. Hedelmien soseutus riippuu siitä miten sileäksi raakana saa, jos ei saa, niin sit keitetään ja soseutetaan. Jos sormiruokailee ainoastaan, niin kasvikset jätetään semmosiksi palasiksi, että mahtuu hyvin vauvan nyrkkiin ja sinne nyrkin ulkopuolelle jää kans jotain. Vihannekset niin kypsiksi, että muussautuvat helposti ilman hampaita. Mausteita voi lisätä oman maun mukaan, mut tosi pieniä määriä ja ei tietenkään voimakkaita mausteita. Kanelia ja hunajaa ei saa alle vuoden ikäiselle antaa ja sokeria ei vauva tarvitse. Kyl se siitä, älä Tytsy stressaa! :) Ja teillä kun mahavaivoja ennestään, niin todella maltilla uusia ruokia ja tosi pieniä määriä.
 
Meillä nyt ollaan maisteltu porkkanaa, hyvin tuntuu maistuvan! Kahdella aterialla annetaan sosetta, vähitellen aletaan määrää kasvattaa kun ei näytä masuvaivaa aiheuttavan. Pakastimeen oon nyt tehnyt palikoita bataatista, porkkanasta, palsternakasta, kukka- ja parsakaalista. Täytyisi sit ainaki kesäkurpitsaa vielä laitella. Suomalaisia marjoja meillä on aina pakastimessa, niin niitä voipi soseuttaa aina tarpeen mukaan, hedelmät täytyy sit katella, et on lähes ylikypsiä ni saa helposti soseeksi :) Pikkusen aina jännittää nuo hedelmät kun osa niin vahvasti voi allergisoida, sekä tietysti muna, selleri ja pähkinät aiheuttaa hikoilua jo etukäteen...
 
Meillä maisteltiin eilen bataattia intopiukassa :) ois enemmänki syöny ku innoissaan sätki lusikan lähestyessä. Otti ihan lusikkakädestä kii ja suu auki ohjas sinne suuntaan :)
 
Takaisin
Top