Soseilut ja sormiruokailu

Mulle kelpaa vaan se oikea ja siihenkin vaan vanha vauvasetti ja ne liukulärpäkkeet sinne jalkoihin. Liian monta tapausta tiedän, jossa vauva kiivennyt itse (isompana toki) tuolista pois ja pudonnut, tai vaan noussut seisomaan. Semmoset tavalliset rimpulat saa jo jopa 6kk ikänen nurin, nähty on. Omalla kohdalla kävi vähän liian lähellä, ekaa kertaa syöttötuolissa tyttö, en tajunnu, että täytyy pitää kiinni siitä tuolista vieressä istuessa. Tyttö ponnas mun polvesta jalalla ja tuoli alkoi kaatua, just sain napattua kiinni. Lähti hyvin äkkiä se perintötuoli vaihtoon! Tripp trappissa ne säädöt mahdollistaa(varmaan kopioissakin), ettei vauva pääse seisomaan ja niin herkästi kiipeämään pois, jalat taas muotoiltu siten, ettei tuoli kippaa niin herkästi ja jalkoihin ku laittaa sen liukusetin, niin tuoli vaan liukuu taakse ja ei pääse kaatumaan. Kopio mulle kelpaisi jos ois samanlaiset jalat kun tuossa aidossa, muuten en niin ole merkkiuskovainen :)
 
Tosta halpamaasta tuli mieleen mun ja miehen hyvä huumorintaju... Muistetaan vauvalle lässyttää kuin saman ikäiset vääntää hänen vaatteet halpamaissa hikipajoissa, et oli kyl lottovoitto syntyä Suomeen :D
 
Mulla on jo toinen halpamalli menossa. Ei oo koskaan kyllä meinannu kaatua tai mitään... Mut edellisestä on niin monta vuotta että oon eteenpäin lahjottanu... Että en osannu kyllä moista ajatella edes. Noi suomalaiset normisyöttikset ei myöskään käy sitte ku nehän on tilavia ja niissä pääsee kans seisomaan. Eli aina pitää kyllä vahtia, oli sitte minkämerkkinen tahansa... :D

Kävin kurkkaamassa, mitä maksaa nykyään stokken tuoli. Eipä tuo nyt ollukaan niin kallis ku oletin 180 euroo näytti olevan. Oon ajatellu että ne maksaa jotain satoja euroja :D mun halpis ollukaan niin halpis, satasen sekin maksoi. Mut ite tykkään enemmän mallista ku stokken...
 
Muokattu viimeksi:
Jeps, ei voi hetkeksikään kääntää selkää jos muksu syöttötuolissa. Kaverin muksu istui syöttiksessä jääkaapin edessä, kaveri otti kaapista maitoa ja sillä aikaa muksu jo selällään lattialla :sad001 Niillä oli semmonen ihan perus syöttötuoli, joita varmaan joku sata vuotta ollu käytössä ja meillä siis semmonen oli kans kokeilussa sillon. Mulla niin paljon kavereilla lapsia, että kauhutarinoita riittää vähän joka lähtöön. Onneks meillä selvitty vaan auennella silmäkulmalla ja muutamalla tikillä kun pentu ei vaan lopettanut pyörimistä kun käskettiin ja kaatui tv-tason reunaan. No oppipahan perkele olemaan...
 
Joo ei vaan kaksi kättä ja kaksi silmää riitä mihinkään, huono evoluutio ollu kun ei ole tällaista "virhettä" honannu :D meillä on ikean (antilop) syöttö tuoli ja siinä on turvavyöt et ei pääse seisomaan nousemaan ja ollaan oltu tyytyväisiä:) ainut kun se sen verran kevyt et tuppaavat ottamaan leikkiin mukaan ja tuuppiivat sitä ympäri kämppää...
 
Mä ostin tripp trappin ozbabysta, oli tarjouksessa 145e ja siitä sain vielä jonku kantisedun pois 10e. Niillä oli myös täällä Turun myymälässä mallikappaleita edullisesti mutta ehtivät mennä. Ehkä verkkokaupassakin on vielä joskus siitä tarjouksia? Ostin jo syksyllä ja lainasin ystävältä sen newborn setin niin poika saa siinä kaukalossa jo nyt kököttää ja katsella kun äiti laittaa ruokaa. kiinteät me aloitetaan vasta kesällä mutta nyt katselin noita neuvolasta saatuja lappusia ja niissä oli että voi tehdä sitten vauvalle marja- tai hedelmäkiisseleitäkin. Saiko mansikoita antaa kuinka pienelle? Miten muistelisin että on joku rajoitus? Olis ihana tehdä mansikkakiisseliä sitten kun tuoreita saa. :)
 
Thl:n sivulla on uus perheiden ruokaopas. Neuvolassa vilauttivat, sen mukaan aloitetaan marjoilla ja hedelmillä, myöhemmin viljat ja liha. En muista tarkemmin. Ja tosiaan ihan minejä annoksia, tyyliin ekaks lusikan kärjellinen.
 
Voisikohan tuon kiisselin sakeuttaa tuolla sakeuttajalla, mitä käytetään refluksiin.. Voiskin olla hyvä tapa aloittaa marjojen mehulla :)
 
Itsellä jostain pinttyny mieleen että mansikkaa suositeltais vasta lähempänä vuoden ikää mutta useissa soseissahan sitä on. Enkä muista edes mistä tällainen tieto/muistikuva tullut.

Enkös mie voi aloittaa maistelut ens viikolla? kun 16päivä tulee virallisesti 4kk ja vauva kyll on kiinnostuneen näköinen ku itte syön.
 
Saini täälläkin yhdytään edelliseen:) meillä alotettiin soseet muutamaa päivää ennen sitä virallista 4kk ja nyt tulee huuto kun en uskalla vielä antaa kuin 1rkl kerralla... Reipas syömänen tytteli siis täällä:)
 
Kyllähän tuo lapsi on kiinnostunut ihan kaikesta mitä teen, ei se katselu vielä välttämättä tarkoita omaa valmiutta :) Mutta 4kk on se suositeltu ikä minkä jälkeen saa, jos antaa ennemmin, on laajoissa tutkimuksissa todettu enemmän allergioita.
 
Ettei muuten mansikoista olis ollu se, et niihin jää helposti myrkkyjäämiä?
 
Aloitatteko maistelun kauppojen valmis soseilla vai keittelettekö porkkanaa yms ja soseutatte ite? Ja oliko se niin että ensin imetys ja sen jälkeen sosemaistelu?
 
Niinhän tuo tais olla, että imetys ensin, koska maito on se pääasiallinen ravinto jopa vuoden ikään asti..

Ite miettinyt tota kun korvikemäärä tässä ihan parissa päivässä noussut, että pitäsköhän sitä kiinteitä alotella. No kattelin just tota thl:n suositusta, niin eihän noilla ohjeilla syöttäessä ois mtn apua kiinteiden aloittamisesta maitomääriin ku suunnilleen 6kk ikään pitäs vedellä niin pieniä määriä. Muistelisin kyl tokan muksun kohdalla, et kiinteät aloitettiin maitomäärää vuoksi 4kk iässä ja sapuskaa sai antaa niin paljon ku upposi heti kun katsottu, ettei allergisoi/aiheuta masuvaivaa.

Vihanneksilla/juureksilla meillä aloitetaan ekana, sit varmaan lisäillään marjoja&hedelmiä. Proteiinit kehiin sit joskus kun kiinteää alkaa enemmän menemään. Tehdään soseet ite ja sit aletaan sormiruokailemaan kun vauva osaa istua. Halutaan totuttaa ihan oikean ruuan makuun vauvasta asti, ei meillä muutkaan teollista mössöä vetele ja ihan törkeä kilohinta tulee vedelle ja kasviksille kun purkissa ostaa o.O Teen soseita aina yhtä makua kerralla ja pakastan jääpalamuoteissa, siirrän sit jäädyttyä pussiin ja sulatan kerralla mitä makuja tarvitsee. Myöhemmin sit samaa ruokaa ja ennen suolaamista otetaan vauvalle oma satsi.
 
Takaisin
Top