Soseiden syönnin aloitus

Emmy'

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Hei huhtimammat! Mitäpä kuuluu teille ja vauvoillenne? Kiinnostaisi tällainen aihe, että onko vauvanne alkanut jo maistelemaan kiinteitä ts. soseita? Millä soseella aloititte maistelun? Oletteko jo kerennyt montakin sosetta maistatuttaa? Teettekö itse vai ostatteko kaupasta? Miten vauvanne on maisteluista tykännyt? Meillä poika maistoi eilen ensimmäisen kerran perunasosetta. Ilmeet olivat kyllä aivan mainiot irvistykset. Tänään maistoimme perunaa taas. Ei tuota tosiaan vielä voi syömiseksi sanoa, vaan maisteluksi. ;) Poika on nyt perunasoseen lisäksi maistanut myös maissivelliä. Vähitellen etenemme maistelussa, eli vain yksi uusi maku / viikko. Toistaiseksi en ole havainnut allergisia oireita. Hyvää loppukesää kaikille!
 
Hei Emmy!  Meillä poitsu on aloittanut kiinteät jo kuukausi sitten.. ei vain yksinkertaisesti enää korvike riittäny meidän jättiläiselle :) Me kans aloiteltiin maistelemalla pottua (ensimmäisenä päivänä lusikallinen, toisena kaks jne) Nyt meillä on syöty pottu-porkkanaa, pottu-kukkakaalta ja pottu-parsakaalta...jälkimmäinen on ollut vähiten mieluinen ruoka pojulle ;) Sitten meillä syödään maissi ja riisivelliä.. luumusosetta annan silloin tällöin kun olen huomannut että se panee pojulla kakan luistamaan hyvin.. mutta yleensähän suositellaan että ensin maistatetaan kaikki kasvikset ennen kuin annetaan hedelmäsoseita.. me ollaan ihan nyt kaupasta ostettu soseet.. ensimmäiset pottumaistelut oli ihan itsekeitetyistä potuista :)
Eikä meilläkään ole ollut mitään masuvaivoja.. 
 
Mäkin olen ajatellut että kohta aletaan maistelee kiinteitä. Odotan nyt ekana 4kk neuvolaan niin saan ohjeita tähän. Musta jotenkin tuntuu et toi mastelu on moni mutkaista, mut siis ei varmaankaan ole :D Mennään nyt vielä vähän aikaa äidinmaidolla, mut en jaksa millään odottaa et päästään maistelee :)
 
Meillä kerran maistoi soseutettua perunaa, ja sai siitä mahan kipeäksi. Itki koko päivän... Nyt ei olla annettu uudelleen vielä, kun maidollakin vielä hyvin kasvaa ja riittää pojalle että sen puoleen ei ole mitään kiirettä aloittaa vielä kiinteitä. Kokeillaan vähän myöhemmin uudestaan. Ehkä maissivelli voisi olla vähän hellävaraisempi masulle aloittaa kiinteiden maistelun? Bataatti- ja porkkanasosetta olen tehnyt jo pakkaseen pieniä makuannoksia valmiiksi. Itse aion mahdollisimman paljon yrittää jaksaa tehdä ruoat. Toki välillä varmaan tulee kaupastakin ostettua, ainakin noita hedelmäsoseita sitten kun niiden aika tulee. :)
 
Thellu: Teillä tosiaan on jo maistettu monta eri ruoka-ainetta! Eihän siinä tosiaan ole mitään järkeä litra kaupalla sitä korvikettakaan juottaa/vrk. Luulisi semmoinen määrän korviketta olevan jo rasite pikkuisen munuaisille. Eli samalla lailla olisin tilanteessasi toiminut kuin sinä. :) Norppa: Eipä tuo kovin hankalaa ole ollut, vaikka minäkin niin aluksi ajattelin. Itse olen nyt tehnyt perunasoseen ja tänään sitä menikin jo ihan mukavasti. Huomenna maistetaan 1. kerran porkkanasosetta. Enttu: Me aloitettiin tosiaan sellaisella Onni maissivellillä. Vellihän ei ole kovin paljoa maitoa vahvempaa ja käsitykseni mukaan hyvin siedettyä. Olen itse myös ajatellut, että teen itse soseet suurimmaksi osaksi. Sitten jos olemme jossain menossa tai reissussa tmv. niin silloin voisi antaa Piltin soseita. Toisaalta juuri noiden eksoottisempien hedelmien kanssa saattaa olla turvallisinta ostaa sose valmiina. Minulla kun ei esimerkiksi ole mitään käsitystä siitä miltä näyttää raaka mango. Vanhempieni pihalla olevista omenapuista on tänä vuonna tulossa mieletön omenasato, eli omenasosetta meinasin ainakin itse tehdä. Hedelmäsoseiden tekemisestä saa antaa vinkkejä jos jollain on!
 
Heiii! Hyvä idea Emmy että niistä omenoista saa tehtyä sosetta :)
Meilläkin kun on tuo omenapuu ja huomasin että tulee aika runsas sato, että mitä niistä tekiskään. Poika tulee nyt sitten saamaan aika lailla omenoita :D
 
Hei! Mulla on tarkotus täysimettää 6kk saakka. Mutta alan jo pikkuhiljaa tekemään soseita valmiiksi pakkaseen :) Tuoreita marjoja ollaan maisteltu pari kertaa ihan pikkulusikallisen verran. Ja voihan nenä niitä reaktioita! <3 Odotan jännityksellä sitte soseilun aloittamista, mutta mulle tää (lähestulkoon-) täysimetys on helppoa joten siksi lykkään kiinteiden alottamista :)
 
Itse olen Molly^n lailla ajatellut täysimettää mahdollisimman pitkään. Tosin kohta ulkona alkaa varmaan tulemaan niin kylmä, että puistossa imettäminen ei onnistu enää niin hyvin. Pakko kuitenkin pienellekin jotain ruokaa antaa, jos nälkä iskee isosiskon kanssa puistoillessa. Maisteltiin tässä parina päivänä maissivelliä, mutta ilme oli kyllä sellainen "Mitä sä oikeen kuvitellet mulle syöttäväs"-ilme, kieltäydyttiin imemästä tutista ja käännettiin pää pois, joten viidellä syöttökerralla velliä meni yhteensä alle 20 ml. En ole sitten sen enempää vielä yrittänyt.

Ostin kyllä Vauvan ja taaperon keittokirja, jossa vaikuttaisi olevan kivoja ohjeita soseiden tekemiseen. Yritän tällä kertaa tehdä soseita vähän enemmän itse, mutta en siitä mitään stressiä ota. Hyvin tuo isosiskokin kasvoi kaupan pilteillä ja bonilla. :)
 
Heips! Täällä soseita syödään muutaman kerran päivässä. Pakkasesta löytyy maissi-, porkkana-, kukkakaali- ja bataattisosetta. Niistä on hyvä sekoitella sopivia yhdistelmiä ;) Kukkakaalia ei kyllä oo vielä annettu, pelkään että siitä tulee masuvaivoja mutta täytyy tässä hetki muutenkin odotella kun bataattikin vasta aloitettiin.
Meillä soseet alotettiin ihan sen vuoksi että maitoa alko menemään jo ihan litrakaupalla, ja et jos puklailua saatais vähän vähennettyä kun saa kiinteämpääkin ravintoa.

Syöminen sujuu täällä hyvin, hienosti osaa jo pitää soseen suussa ja maiskuttelee kuuluvasti. Vähän aikaa sitten oppi pärisyttämisen niin nykyään aina just sitten kun suu on täynnä sosetta, täytyy pärisyttää :D
 
Norppa: Omia omenoita on kyllä tosi kätevä käyttää hyödyksi tässä sosemaistelussa! :) Varsinkin, kun siitä omenasoseesta voi tehdä vaikka mitä. Molly^^ & Evelin: On ihan totta, että täysimetys on kätevin, edullisin ja monesti helpoinkin tapa ruokkia vauvaa. Hienoa, että täysimetätte! :) Itse olen ollut osittain imettäjä alusta alkaen, niin siksi tämä soseisiin siirtyminen alkoi meillä jo nyt. miippa: Mahtavan määrän sosetta olet pakkaseen tehnyt - hienoa. Meillä taitaa olla pakkasessa porkkana- ja bataattisosetta tällä hetkellä. Ei sinne meidän pakastimeen oikein muuta nyt mahdukaan.. :D Mutta siis meidän maisteluista vielä: Porkkanasose on selvä suosikki tällä hetkellä. Peruna ei ollut kovin hyvä ja bataatti (tänään 1. Kerta) menetteli. No - harjoitukset jatkuvat. Tsemppiä kaikille syksyyn! :)
 
Noniin, pari päivää sitten maisteltiin keitettyä muhennettua perunaa ja hyvin upposi! =) Aatelin et josko sitä alkais maisteleen kun parin päivän päästä tulee jo 5kk täyteen. Peruna-porkkanaa maisteltiin eilen ja myös hyvin maistui! =) Tein kattilallisen bataatti-porkkanaa pakastimeen pusseihin odottelemaan! Sormiruokailua aattelin alkaa toteuttaa mut alkuun maistellaan hieman nyt soseita ensin. Ihanaa kun vauva kasvaa ja kehittyy! <3
 
Meilläkin nyt ekan kerran maistettiin eilen porkkanaa. Ei tainnut olla kovassa suosiossa kun se sylkästiin pois suusta :D
Tänään ajattelin taas antaa ja lisään siihen vähän omaa maitoa josko sitten kelpaisi.
 
Hyvä homma Carousel ja Norppa, että vauvoillenne on peruna- ja/tai porkkanasoseet maistuneet! :) Meillä soserepertuaari on nyt seuraavanlainen: Peruna-, porkkana-, bataatti-, luumu- ja päärynäsoseita olemme maistaneet. Päärynä on viimeisin ja maistuu oikein hyvin pojalle. Omenasose on tod.näk. vuorossa seuraavana. Juurikin se itse tehty omenasose, mistä jo aiemmin mainitsinkin. Nyt noista em maisteluista luumu- ja päärynäsoseet ovat olleet kaupan soseita. Muut olen tehnyt itse. Mukavia maisteluhetkiä teille ja vauvoillenne!
 
me ollaan nyt kuukaus syöty erilaisia soseita; erilaisia kasviksia, päärynää, mangoa ja kuningatarta.. eilen neuvolassa täti kehoitti alkaa viljatuotteisiin siirtymistä. ja ajateltiinkin ens viikolla alkaa syömään iltapuuroa :) jospa pidentäisi syöttöväliä yölläkin :) lihaa käski alottaa vasta lähemmäs 6kk ikää. tämä siksi että aina yksi iso tuoteryhmä kerrallaan. eli ensin syötiin kasviksia ja hedelmiä, nyt sit viljatuotteita ja sitten ens kuussa liha :)
 
Meilläkin tää viikko maisteltu perunaa. Ei sekään maistu oikeen hyvältä :D
Maisteltu on myös isänsä tekemää omppusosetta ja se on hyvää.
Eilen sitten kun söin banaania niin ajattelin antaa maistiaisen ja se upposi. Kun banaani loppui niin tuli pikkuinen itku et olis halunut lisää :D
JAtketaan maisteluita.
Nyt kyllä on pakko alkaa antaa velliä iltaisin kun koko viikon poika on herännyt n. 3h jälkeen syömään ja mä oon niiiin väsynyt (ennen oli 5-7h eka pätkä).
 
Me ollaan pari kertaa yritetty maistella maissivelliä, mutta se aiheutti vain täydellisen mahan tyhjennyksen. Eilen sitten kokeiltiin ensimmäisen kerran syödä soseita ja valittiin ensimmäiseksi porkkanasose. Se maistuikin yllättävän hyvin. :) Eikä se tainnut pahaa olla, kun taaperokin halusi sitä muutaman lusikallisen syödä. :D
 
Evelin kummasta päästä tuo maissivelli tuli sitten ulos?
Nimittäin meillä kun juotiin ekana iltana 100ml maissivelliä (aikaisemmin on saanut maistaa n30ml) niin poika oksensi varmaan puolet pois mahastaan :O
Ajattelin vaan et on liian täynnä kunnes toistui seuraavanakin päivänä. Nyt sitten yritän tänään antaa riisivelliä josko se pysyisi sisällä.
 
Meillä ei olla uskallettu syödä vellejä. Kaikki korvikkeet tulee paineella ulos ja maha menee kipeäksi ja velli on kuulma tehty samaan maitoon kuin korvikkeet. Toivottavasti ei ole maitoallergiaa. Aloitettiin sitten suoraan tavallisella kaurapuurolla ja hyvin maistuu! Täällä ollaan kanssa syöty/maisteltu jo perinteisiä peruna-, porkkana-, kukkakaali-, ja bataattisoseita ja tietenkin hedelmäsoseita. Parhaiten kuitenkin maistuu kaurapuuro jollakin hedelmäsoseella :)
 
Mäkin ajattelin kun tulee tuo 5kk täyteen seuraavalla viikolla, niin antaa kaurapuuroa. Mites oot tehnyt sen? Ihan samanlailla kun aikuisillekin? Vai vähän löysempää?
Olisi kiva saada vinkkejä :)
 
Ihan samalla tavalla kuin itsellekin! Arviolta oon heittäny hiutaleita kuppiin, vettä päälle ja mikroon. Ja tosiaan niitä "aikuisten" kaurahiutaleita oon käyttäny. Kaverin lapsi ei suostu syömän kuin vauvojen puuroja kun niillä aloittivat. Ja hedelmäsosetta kun laittan hieman sekaan niin koostumus tietysti hieman notkistuu.
 
Takaisin
Top