Soseet ja vellit

Meillä ei ole maidon kanssa ollut ongelmia, mutta eikös maito koveta mahaa? En kyllä tiedä, miten se eroaa kovettamisen suhteen korvikkeesta.

Olen satunnaisesti antanut suomalaisia marjoja ja silloin keittämättä. Mustikat on itse poimittuja, mutta noin muuten. Tosin mun pitää valittaa, että mun mielestä suomalaisissa pakastemansikoissa on usein muutama marja, joka maistuu homeelta. Mutta missä vaiheessa lapsille saisi antaa vaikka noita maahantuotuja tuoremarjoja? Ei kai ne puolalaiset tuorevadelmat ole ainakaan pakastettuja terveellisempiä?

Toisaalta nythän suositeltiin ettei lapsille annettais tuorepuuroa, ja olen antanut jugurtin seassa pari kertaa vehnänalkioita. Samoin olen itse raskaana ollessa syönyt tuorepuuroa.
 
Meillä sumppi poika syönyt esim makaroonilaatikkoa jossa munamaito yms laatikkoruokia. Viime viikolla tein kalakeiton ja poika huusi sen jälkeen ihan hulluna ja vatsa selkeästi oli kipeä. Maitoa jo saanut jonkin aikaa, tosin tossa taisi tulla tavallista suurempana annoksena. Seuraavana päivänä annoin uudelleen ja sama toistui. Ainoa selitys maito koska kalaa on syönyt paljon ja maito aloitettu alle pari kk sitten. Vatsa ei kyllä ollut mitenkään sekaisin mutta paukkuja tuli.
 
Ok. Täytyy nyt vähän vähentää tuota maitoa, annan vettä ja korviketta ruualla.
Ja luumusoppa porisemassa, jos lähtis mahakin käyntiin. :D
 
Ai onko tuorepuurokin nyt kielletty? Olen antanut sitä välillä pojalle kun ei ole normaali puuro uponnut erityisen hyvin.
 
Mie oon antanu pakkasesta kotimaisia vadelmia ja mustikoita sellasenaan, syö jäisenä ja sulaneena. Ulkomaisissa marjoissahan on ongelma se vesi millä ne huuhdellaan, en tiiä huuhteleeko ne tuoremarjatkii? Tai vissii ulkomailla se marjapensaiden kasteluvesi ongelma?
 
Mää oon mieltäny ainaki, että tuoreissa ulkomaisissa olis ihan sama homma ku pakastetuissakin :)
 
Joo, varmaan monessa maassa kasteluvesi on aika likaista ja niiden kautta periaatteessa kai jopa EHEC mahdollinen, useammin kai antibioottiresistenttejä bakteereita saattaa tulla.
Sitä en tiedä, mikä todennäköisyys näillä "tavallisilla" mutta antibiooteille resistenteille bakteereille on kolonisoida ihminen satunnaisessa käytössä, suun kautta.

Joo, nyt mun mielestä noissa uusissa suosituksissa mainittiin ettei tuorepuuroa pitäisi antaa, mutta peruste on niinkin hyvin perusteleva kuin että tuotteiden hygieeninen laatu voi olla huono.
 
Miten pidätte huolta lapsen raudan saannista? Pienoinen paniikki iski,kun en mä ole ainakaan mitenkään laskeskellut paljonko poika rautaa saa!!
 
Ei miulle oo tullu mieleenkään että tartteis laskee paljon saa rautaa, en omassa ruokavaliossakaa sitä mieti. Kai sitä tarpeeks saa kun syö viljatuotteita ja lihaa (?). Tosin meiän poika syö edelleen tosi pieniä ruoka annoksia.
 
Jos syö monipuolisesti niin varmasti saa kyllä rautaa tarvittavan määrän. En oo minäkään miettinyt tai laskenut..
 
Onko mitään syytä rajoittaa lapsen ruokamääriä? Poika on aina ollut hoikka ja kasvanut miinuskäyrällä, syönyt aina normaalisti.
Nyt viimeisen parin viikon aikana on syönyt kuin hevonen. Välipalaksi söi puolikkaan avokadon, puolikkaan purkin sosetta, viilipurkin ja vajaan purkin bulgarianjogurttia. Ruokamäärien myötä pötsi on kasvanut ja nyt kantaa sellaista pikkuista raskausmahaa.. Vähän mietityttää et onko normaalia syödä noin paljon? Annoskoot on kuin aikuisella. Meen ehkä avoneuvolaan punnituttamaan pojan, ei mitään tietoa mikä on nykyinen paino. Ennen joulua oli 8,9kg ja 73cm.
 
Meillä syö ku hevonen. Ei ole syytä rajoittaa, jos syö oikeaa ruokaa. Voin vakuuttaa, että kohta syövät kuin hiiret :D
 
Ei kai siitä haittaa oo jos syö paljon, hyvä jos vaan ruoka maistuu :) Taitaa Solfiza teiän poika syödä meiän pojan ruoat :grin Edelleen tosi pienillä annoksilla mennään meillä...
 
Just kun olin kirjoittanut tän niin poika alkoi vähentämään ruokamääriä ja syö nyt taas ns tavallisia annoksia.
Näin se taitaa mennä, ensin syödään kuin hevonen ja sen jälkeen sit ei syödäkään mitään.
 
Syödäänkö teillä jo juustoa/leikkeleitä esim. leivällä, käytetäänkö levitteitä? Syödäänkö muroja tms?
 
Leivällä käytetään ainoastaan levitettä. Muutoin sormiruokailee ajoittain juustoa ja leikkelettä pieniä määriä, leikkeleenä useimmiten keittokinkku. Muroja ei syödä..
 
Meillä vasta järsii vähän leipää, ei osaa kunnolla vielä haukata paloja. Leivällä ei siis ole mitään levitteitäkään. Harvemmin toisaalta edes annetaan leipää.
 
Margariinia on aina leivällä, juustoakin joskus, leikkele harvoin (mutta se on herkkua). Muroja saa joskus muutamia sormiruuaksi iltapalalla, jos siskonsa niitä syö, mutta ei kummemmin niistä välitä.
 
Oon laittanu levitettä leivän päälle sillon kun muistan/ jaksan :grin eli ehkä vähintään joka toinen kerta, koko ajan useemmin muistan laittaa. Juustoa jos laittaa leivälle niin poika nyppää sen pois, välillä innostuu juustosta mut joskus taas ei haluu syödä ollenkaan sitä kun tarjoo. Leikkelettä en oo antanu kun niissä on kaikkee "ylimäärästä", ja turhaa suolaa. Muroina edelleen talk muru, ei enää usein kelpaa kuitenkaa. En oo löytäny mitää muuta sokeroimatonta muroa ni noilla mennään, jos joku tietää muron jossa ei turhaa sokeria ole ni saa vinkata tänne :)
 
Talk muro?
Me etsittiin sokerittomia muroja ja löyty vaan gluteeniton maissihiutale. Ja sit kotona huomattii, et siin on merisuolaa. :sad001

Mä annoin vklna ekaa kertaa keittokinkkuu mummolassa. Katottii, et söi hyvin sen, mut sit, ku aloin imettää, ni kinkut syljeskeltii mun rinnuksille. :D Poika on tosi kiinnostunu sormiruuasta, mut syöminen on just tollasta, et mupelletaan tyytyväisenä ja sit tyhjennetään suu rinnuksille. Joskus syö suunsa tyhjäksi, mut harvemmin.

Meillä syömiset menee tosi epätasaisesti. Viime viikol ei syöty, ku muutama lusikallinen, max. puol desii per ateria, mut su vetäsii sit iso purkki pilttii tosta vaan ja siitä parin tunnin pääst viel puurokin. Tiedä häntä. Ehkä syy on piltin merkissä, hampaissa... Ku tietäis..
 
Takaisin
Top