Soseet ja vellit, kiinteiden aloitus!

Nannaniina

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Heinäkuunmammat 2015
Pieni painoisuuden vuoksi meidän pitää aloittaa kiinteät jo 3kk:n iässä, johon on enää PARI VIIKKOA AIKAA!!! Tämä kiinteiden aloitus on itselleni ihan uusi juttu, siis käytännössä neuvolan ohjepaperi on tämän hetkinen tiedon lähteeni... Voiskos kokemusta omaavat laittaa tietoa, vinkkejä, kokemuksia aiheesta?

Eli millä olisi hyvä aloittaa? Mitä vauhtia lisätään muita makuja? Perusmakuja vai sekoituksia? Onko parempi tehdä itse kuin ostaa kaupan valmispurkkeja? Lähinnä onko jollekin käynyt niin että jos on tehnyt itse niin kaupan purkit eivät olekaan enää kelvanneet? Miten itsetehdyt säilyvät? Entä vauvan asento kun ei vielä istu? Sitteri? Sylissä? Entä mites nuo puurot ja vellit?
 
Aika aikaisin, täytyy näköjään jo aloittaa.. jos sulla riittää energia, niin itsetehdyt on aina parempia ja kyllä meillä kelpasi myös kaupankin purkit..ensimmäisenä kannattaa aloittaa miedoista mauista esim. porkkana, peruna. ja kaikki vellit ovat hyviä aloitukseen.Meillä muistaakseni ohjeistettiin aloittamaan iltavellistä(riisi)
 
Sitterissä ainakin ystäväni kertoi syöttäneen, omat kädet kumminkin siinä vapaana
 
Mikäli meinaa tehä itse soseita niin siskolta opin mahtavan vinkin. Pakastaa sosetta jääpalamuotissa ja laittaa kohmettuneet palat minigrippeihin. Siitä saa sitten sulatettua näppärästi sopivan annoksen lapselle. "Söisitkö tänään yhden bataatin ja kaksi perunapalaa?" :D
 
Hui kun meidän vauvat kasvaa äkkiä! Kiinteiden aloitus tuntuu niin kaukaiselta, mutta eihän siihen oikeasti ole mahdottoman paljon aikaa... Kysymyksiisi en osaa vastata, kunhan huutelen sivusta :) Itseäni kiinnostaisi sormiruokailu sitten, kun kiinteisiin tutustuminen alkaa tulla ajankohtaiseksi, eli toivottavasti ei vielä moneen kuukauteen - haluaisin täysimettää ensin 6 kk. Tilanteen mukaan toki edetään.
 
Minä olisin jo innokas tarjoamaan iltavelliä tälle tissilakkoilijalle. Muutama viikko enää 3 kk neuvolaan ja puhutaan kuulemma niistä jo. :-) Uskon että ehkäisee allergioita kun ajoissa antaa maistella ja totutella. Imetystä aion jatkaa niin pitkään kun onnistuu ja lapsi suostuu.
 
Minä tahtoisin kanssa alottaa sitten aika aikaisin kiinteiden maistelun, siinä 4kk. Toki jatkan imetystä mutta tutustuttaisiin makuihin. Kastoinpa miehen yllytyksestä tuossa yks päivä tutin itsetehtyyn mustikkakeittoon, pari pisaraa siinä makua niin aattelin että ei mahaa kyllä varmasti sekota. Poju tykkäs :)
 
Apua !! :nailbiting: Perhosia tuli vatsaan ku luin ketjun otsikon! :joyful: Nykysin joka päivä tippa linssissä kehuskelen tytölle kuin isoksi on jo kasvanut ja kuinka paljon hänessä on tapahtunu kehitystä:joyful::p joo mutta ei tosiaan oo mitään neuvoja antaa...:rolleyes:
 
Esikoisen kohdalta kokemuksia:
Aloitettiin kiinteät 4kk iässä, kun oli jo niin liikkuvainen, et pelkkä maito ei pitänyt nälkää. Bataatilla aloitettiin, kun siitä ei kuulemma yleensä tule mahavaivoja, pojalla niitä oli tarpeeks jo ennestään.
Ensin bataatti, sit porkkana, sit peruna sekoitettuna. Jokaista uutta makua aina muutama päivä yksinään, ensin annettiin vaan "päivällisellä" ja sit kun oli tottunut pyörittelemään sosetta suussa, taidettiin antaa osittain päällekkäin, lounaalla "vanhaa tuttua", päivällisellä uutta, ja rintamaitoa sitten soseen päälle. Sitterissä syötettiin.
Soseet tein itse, ja juurikin noin, et jääpalamuotteihin ja kun olivat valmiit, siirsin rasioihin/minigrippeihin mauttain.

Soseena kokeiltiin noi edellämainitut plus parsakaali, herne, maissi, kesäkurpitsa, palsternakka, tomaattia muiden seassa, hedelmiä & marjoja laidasta laitaan. Velliä ei meillä käytetty ollenkaan, siirtyi sitten suoraan puuroon, kun viljat saatiin aloittaa.

Sormiruokailu aloitettiin kunnolla, kun istua sai, joskus siinä 5-6kk tienoilla. Sitä ennen tietty oli kokeiltu maissinaksuja, leipää jne. Sormiruokailusta kiinnostuneille voin suositella Minä syön itse-kirjaa :)
 
Meillä tuo ruokailumalli ainakin toimi. Poika syö ihan kaikkea kaalilaatikosta pinaattikeittoon, ja syö täysin itsenäisesti. Sormiruokailu oli meillä menestys ja auttoi tosi paljon just tossa käsi-suu koordinaatiossa, kun siirryttiin välineillä ruokailemaan. Meillä hänen kanssaan edelleen suurimmat itkut tulee kun ruoka loppuu kesken tai kun ruoka ei ole heti valmista :D
 
Hui kun meidän vauvat kasvaa äkkiä! Kiinteiden aloitus tuntuu niin kaukaiselta, mutta eihän siihen oikeasti ole mahdottoman paljon aikaa... Kysymyksiisi en osaa vastata, kunhan huutelen sivusta :) Itseäni kiinnostaisi sormiruokailu sitten, kun kiinteisiin tutustuminen alkaa tulla ajankohtaiseksi, eli toivottavasti ei vielä moneen kuukauteen - haluaisin täysimettää ensin 6 kk. Tilanteen mukaan toki edetään.

6kk täälläkin meinattiin täysimettää, niinkuin esikkoakin. Sitten lähdetään sormiruokailemaan.
Sormiruokailijoille lukulistalle myös Omin sormin suuhun. On aika jenkkipaatosta, mutta tärkeimmät asiat siellä on tosi selkeesti esillä.
 
Meillä syöty kohta 2 vko maissivelliä. Tuo simasuu syö niin paljon et maitomei riitä jakun juo liikaa maitoa niin pulauttelee suunnattomasti. Kohta ajattelin perunan sekoittamisen maitoon plenderin läpi. Oltiin viiikko marjoja mökillä poimimassa ja nti sai makustella hieman mustaa ja punasta marjaa. Punainen Marja oli neidin mieleen. Karviaiselle irvisti. Tein punaisesta mehua ilman sokeria. Saa nyt pari,tippaa päivässä ehkäisee sammasta ja pöpöjä.
 
Kiitos Owen hyvistä neuvoista! Mites, sekoititko soseisiin maitoa mukaan? Tuleeko potut, porkkanat ym. keittää vähän ylipehmeiksi? Kannattaako vellejä aloitella samaan syssyyn vai onko ne jotenkin "turhia" kun moni tuntunut jättävän vellit kokonaan veks?
 
Jos keittää ylipehmeeks ni eikö ravinteet katoa? En siis tiedä miten vauvojen kanssa, tuli vain mieleen.

Mä en kestä että kohta se pieni jo istuu tuolissa ja hakkaa nyrkillä pöytää ja maissinaksut lentelee..
 
Joo hiukan saa kasvikset ja vihannekset keittää yli, jotta ne saa tarpeeksi sileäksi. Mä aluksi tarkistin vielä haarukalla painelemalla soseen, ettei jäänyt mitään klönttejä.. Alkuun kuitenkin vauvalla kestää tottua siihen et suuhun jää pyörimään tavaraa, ja suurinosa voikin tulla vielä kielellä työntäen ulos, mut pikkuhiljaa sitä alkaa sitten eksyä masuunkin asti :grin Muistaakseni alussa sekoitin maitoani sekaan, jotta olisi joku tuttu maku taustalla, mut nopeasti aloin tehdä soseita vaan niin, et jätin keitinvettä sekaan kun laitoin Bamixilla soseeksi. Sit kun maha tottuu kiinteisiin ja vauva osaa kiinteitä syödä ja "pureskella" niin pikkuhiljaa saa sosetta muuttaa karkeammaksi :)

Perunaa ei kannta yksinään pakastaa, eli jos sen haluaa pakastaa, niin kannattaa laittaa vaikka bataatin/porkkanan seuraksi. Vanhemmiten alettiin käyttää myös Oolannin luomumuusia pakasteesta, siinä on pelkkä luomuperuna ja helppo ottaa sopivan kokoinen annos esim. Kalan seuraksi sitten kun lihat on aloittanut, ja sekoittaa omaan maitoon/korvikkeeseen..

Meille silloin neuvolasta sanottiin, et turhaan kokeillaan velliä välissä, et suoraan puuroon vaan, on tujumpaakin :D Mut en tiedä, miten on tossa 3kk iässä, kannattaa jutella neuvolan kanssa :)
 
Aijaa :rolleyes:
Söin tossa just 2 kk sitte pakastettua perunamuusia, ihan uppos :grin siinä on tietty maitoa mukana
 
Ja peruna menee sellaseksi vetiseksi ja rakeiseksi yksinään pakastettuna.
Mutta joskus oon jostain lukenu/kuullu (en muista mistä) helpon ja nopean perunan kypsennysvinkin. Ensin pistellään haarukalla muutama reikä pestyyn perunaan (kuoret saa olla), ja kääritään pariin talouspaperiarkkiin. Sitten laitetaan pariksi minuutiksi mikroon. Oon tuota itekin käyttänyt silloin, kun perunaa edellisten kanssa maisteltiin, ja sitä meni tosi vähän. Ja toimii!
 
Takaisin
Top