Soseet ja puurot

IceQueen

Varmaotteinen viestittelijä
Marrasmammat 2016
Lokamammat 2018
Vauva kasvaa hirveetä vauhtia ja kohta sitä tartteis jo alotella soseita :woot:

Missä iässä meinasitte alottaa kiinteiden antamisen? Ja mitä vauvalle syötätte? Hyvät sosereseptit jakoon :)
 
Mie meinasin soseet alottaa 4kk iässä kun se ois tuoreimpien tutkimusten mukaan paras ikä. Tyttö nyt reilu 2kk. Alkuun ekat pari kuukautta maisteluannoksia 1tl päivässä ja sit lisätään. Yhtä makua aina ehkä 3-7pv, ja vähiten allergisoivat ensin. Makeat soseet meinasin tällä lapsella jättää vähän myöhemmäks kun meiän eka lapsi ei oikee mitää muuta suostunu sen jälkeen syömään kun oli saanu hedelmäsoseita maistaa...
 
IQ, mihin tutkimuksiin viittaat?

Meillä olis tarkoitus aloittaa maisteltu 6 kk iässä. :) tuntuu vielä niin kaukaiselta.. varsinkin kun aika tuntuu etenevän niin hitaasti.
 
IQ, mihin tutkimuksiin viittaat?

Meillä olis tarkoitus aloittaa maisteltu 6 kk iässä. :) tuntuu vielä niin kaukaiselta.. varsinkin kun aika tuntuu etenevän niin hitaasti.

Meille sanottiin neuvolassa, että nykyisten tutkimusten (en tiedä mikä tutkimus) mukaan soseet suositellaat aloitettavaksi jo 4kk. Kun on kuulema todettu, että niin ei tulisi allergioita niin herkästi. Kun oli testattu sitä, että soseet vasta 6kk, niin allergioita enemmän kuin niillä, joille soseet aloitettu jo 4kk. Tiedä sitten. Me meinataan kuitenkin aloittaa soseet jo 4kk. Tyttö nyt reilu 2kk.
 
Me alotellaan kans siellä 4kk tienoilla ihan pikkuhiljaa. Miehen kanssa äsken just juteltiin aiheesta, et millä alotellaan (kun mies söi kanankoipia ja vitsailin, että antaa kumminkin tytölle kanaa silläaikaa kun minä käyn koirien kanssa ulkona ja sit psk lentää - tulin ulkoa ja neiti vääns karmeet tortut :D sattumaako, hmmmmm.. mut tästä se sit tuli puheeksi) ja minä meinasin, et alotellaan bataatilla, porkkanalla ja perunalla. Siitä sit kukkakaalia vähän myöhemmin kans ja hedelmistä varmaan päärynä koklaillaan kun sen aika koittaa :) meinasin pistää pieniin pakastepusseihin valmista soossia ja pakastaa minisatseja, joihin voi sit tissimaitoo lisätä sulatuksen jälkeen makulisäksi.

Aina tää unohtuu: Mileim + tyttö 12vk 1pv, ens viikolla jo 3kk
 
En ole vielä miettinyt milloin alan antamaan makuja. Esikoisella taisin aloittaa n.5kk:n iässä ihan lusikan kärjellisiä ensin. Jos jaksan, niin tarkoitus olisi itse tehdä soseet. Eka lapsi maisteli kaikkea ihan innoissaan ja on kyllä ihan kaikkiruokainen vieläkin. Meinaan aloittaa kasviksista, marjoista, hedelmistä.. niitä jääpalamuotteihin ja siitä helppo ottaa annos. Yleisesti ottaen pyrin tekemään monipuolisia ruokia ja sellaista mitä itsekin syötäisiin (tosin kasviksia enemmän), mutta vaan ilman suolaa ja tietysti soseutettuna. Pitää etsiä reseptejä kunhan tulee ajankohtaisemmaksi. Esikoisen suosikkeja oli kanapata ja hirvipaisti. :grin
 
Mäkään en oo miettinyt missä vaiheessa saa alkaa maisteleen, mutta luultavasti vasta lähempänä 6kk. Ja oon miettinyt että voitais aloittaa suoraan sormiruokailusta.. ehkä. Esikoinen söi pari ekaa kuukautta soseita ja alkoi sen jälkeen myös sormiruokailemaan. Oli helpompaa mulle ja kivempaa tytölle.
 
Mäkin yritän täysimettää sinne 6 kk asti, ihan vaan koska se on helpompaa, kunnei tarvi kantaa mukana muita ruokia. Meillä ei ole suvuissa juuri allergioita, enkä ole varma onko tuo tutkimus jo saatu loppuun. Kun viimeksi kuulin niin sitä aloiteltiin vasta. Sormiruokaa aion tarjota heti 6 kk alkaen, varmaan rinnalla ainakin puurot lusikoiden.
 
Tarkoitus täysimettää 6kk saakka ellei lapsi itse ilmaise kiinostusta muuhun ruokailuun sitä ennen. Esikoista täysimetin sen 6kk ja eli suunnilleen pelkällä tissimaidolla ekan vuoden; olin niin hirvittävän pieniruokainen kaiken muun suhteen. Toinen taas alkoi kiinnostua syömisestä jo silloin joskus 4kk iässä; suu napsi ja aukeili kun me muut syötiin joten annoin jo silloin pieniä sosemaistiaisia.

Varmaan bataatilla aloitan, vatsaystävällisempi kuin esim peruna. Ei ole isommilla lapsilla allergioita joten en usko että näillä geeneillä tästä kolmannestakaan tulee allergista aloitetaanpa kiinteät 4kk vai 6kk iässä. Monipuolisesti tarjotaan kaikkea mahdollista sitten ja jos jostain posket lehahtaa niin ei silti poisteta ruokavaliosta (isommilla ei ole ollut edes lehahduksia mutta mistäs sitä tietää...)
 
Samat aikomukset kuin Ellukkaisella. Keskimmäistä täysimetin 6 kk, hän olisi kyllä ollut jo aiemmin kiinnostunut muista ruuista ja jäin miettimään, että olisin voinut aloittaa maistelun hänen kanssaan jo aiemmin. Tuntuu niin luonnolliselta, että aloittaa sitten maistelut kun vauva itse näyttää kiinnostumisen merkkejä. Mutta tuijotin liikaa silloista suositusta, että 6 kk:n täysimetys. Keskimmäiseni eli melkeinpä vain äidinmaidolla koko ekan vuoden, hänellä kesti kauan tottua uusiin makuihin ja nirsoilee vieläkin. Esikoisen kanssa aloitettiin maistelut 5 kk:n iässä, koska neuvola suositteli niin. Ja siihen aikaan minulle neuvolan sana oli laki. :hilarious: Esikoinen oli kuin linnunpoikanen, suu aukesi aina kaikelle ruualle.

Meillä varmasti aloitetaan soseilla, mutta sormiruokaillaankin jossain välissä. Luulen, että soseista suurin osa meillä tulee olemaan kaupan valmiita. :shy:

Ei ruoka-aineallergioita meidän perheessä, toivon mukaan tälle pienimmällekään ei tule.
 
Nyt ei pikagooglauksella tutkimustietoa löydy, jos jaksais enemmän ettii ni varmasti löytyis joku :grin Mutta siis nykysuositus on alotella ihan miniannoksilla kiinteät 4kk iässä, eli ekat 2kk sellasia yhen teelusikan kokosia annoksia. Allergioiden ehkäisyyn ja suoliston kehitykseen muistan liittyvän? Hitaasti alotellaan (jopa viikko yhtä makua) ni huomaa maholliset allergiset reaktiot. Ennen 6kk ei ole mitään tarvetta antaa suurempia annoksia kun tuo teelusikallinen. Tämä hitaasti alottelu auttaa myös siinä ettei tarvii niin vauhdilla lisätä eri makuja lapselle siinä 6kk iässä kun sillon ois myös lihan ja puurojen tultava mukaan ruokavalioon.

Mie oon niin hermoheikko että sormiruokailua en kokeile. Saa sit myöhemmin syödä sormin kun alkaa karkeempi ruoka mennä :)

Meillä tuo 2v esikoinen alotti sosemaistelut ehkä 4kk 1vk iässä. Ei ollu kovin kiinnostunu, ja ei kuitenkaa mikää kiire ollu soseita alottelee ni siks ei just tasan 4kk iässä. Mennään kuitenkin suositusten mukaan kerta se lapsen parhaaks on :) Mut just niitä mini annoksia alkuun. Tällä vauva napsaa suu jo nyt kun kattoo muiden ruokailua :grin jos nyt kuitenkii vielä pari kuukautta ootetaan siihen reilu 4kk ikään :hilarious:
 
Meillä mennään osittaisimetyksellä ja suuri toive olisi päästä korvikkeista eroon samalla kun kiinteät alkaa. Eli varmaan siinä 4kk iässä aloitetaan, jotta maidon tulo ei olisi vielä hiipunut entisestään. Vähän epäilen, ettei päästä tuohon tavoitteeseen, mutta toivo elää vielä. :)
Oon yllättnyt siitä, miten paljon päänvaivaa tuottaa vauvan ruokailut. Esioinen siis kyseessä, eikä sitä omia ruokailujaan ole ikinä näin tarkkaan pohtinut. Ensin tuo imetyspettymys ja kiinteiden aloitusta kun miettii, niin jotenkin tosi vaikeaa ajatella, mitä sitä antaa ja kuinka paljon ja milloin o_O
Toimiiko jääpalamuotteihin soseiden pakastaminen, tai siis saako ne siitä irti ja sulatettua yksi kerrallaan? Mietin jo jonkun silikonisen muotin ostamista.
 
Meillä sama kuin Bellellä ja Ellukkaisella, keskimmäinen olis elänyt pelkällä tissimaidolla ja edelleen jois vaan maitoa :wink Kyllä mäkin oon valmis jotain tarjoamaan jo aikaisemmin, jos lapsi näyttää halukkuutensa. Esikko sai luumusosetta kovaan vatsaansa reilu 4 kk iässä ja maisteltiin silloin muutakin, ja hän on edelleen vähemmän ennakkoluuloinen kuin tuo toinen, joka söi vauvanakin vähemmän. En jaksa suunnitella tarkemmin järjestystä, katsotaan sitten ruoka-aine kerrallaan :) mutta noi bataatti, kukkakaali, porkkana, parsakaali ainakin tulee nopeasti kuvioon. Esikko rakasti parsakaalta pienenä!
 
Mieki varmaa alotan soseiden antamisen siin 4 kk iässä. En oo kyl tarkemmin miettiny määriä tai millo annetaa et maistellaako joka ruokailulla vähän tms. Luulen et mennää kaupan valmis soseilla ku ei riitä jaksaminen tehä ite (huono äiti :grin) tai mistäs sitä tietää jos vaik innostuisinki.
 
Meillä mennään osittaisimetyksellä ja suuri toive olisi päästä korvikkeista eroon samalla kun kiinteät alkaa. Eli varmaan siinä 4kk iässä aloitetaan, jotta maidon tulo ei olisi vielä hiipunut entisestään. Vähän epäilen, ettei päästä tuohon tavoitteeseen, mutta toivo elää vielä. :)
Oon yllättnyt siitä, miten paljon päänvaivaa tuottaa vauvan ruokailut. Esioinen siis kyseessä, eikä sitä omia ruokailujaan ole ikinä näin tarkkaan pohtinut. Ensin tuo imetyspettymys ja kiinteiden aloitusta kun miettii, niin jotenkin tosi vaikeaa ajatella, mitä sitä antaa ja kuinka paljon ja milloin o_O
Toimiiko jääpalamuotteihin soseiden pakastaminen, tai siis saako ne siitä irti ja sulatettua yksi kerrallaan? Mietin jo jonkun silikonisen muotin ostamista.
Minä irrotan aina koko laatallisen kerrallaan kastamalla pohjan kuumaan veteen. Laitan sitten irtonaiset palat muovipussiin pakastimeen. Ei tarvitse sitten miljoonaa jääpalamuottia.
 
Mie meinasin ite tehä taas soseet. Oon maistanu kaupan soseita ni en haluu niitä antaa lapselle :hilarious: Mutta ymmärrän hyvin jos joku ei kerkee/ jaksa/ haluu ite tehä soseita. Samaa tavaraa ne kaupan soseet on ja varmasti hyväks vauvalle, toisin kun tuoreet vihannekset joita ei oo tutkittu miljoonaan kertaan niinku kaupan valmiit vauvan ruoat.

Jääpalamuotteihin on hyvä pakastaa. Miulla on kannellisia muovimuotteja odottamassa, ei pääse kuivamaan soseet pakastimessa. Jääpalamuotista kannattaa jäätymisen jälkeen kipata kuutiot pakastusrasiaan ja sieltä ottaa aina tarvittava määrä. Hyvä myös sekotella eri makuja kun on maku kerrallaan pakastettu kuutioina :) Ja saa aina sopivan määrän sit kun vauva alkaa syömään enemmän.
 
IceQueen, minä en ole vakuuttunut vauvanruokien kunnollisuudesta. Niihin lisätään kaikkea tarpeetonta.
 
Selasin juuri pilttisivustoa. Esimerkiksi kuningatarsose sisältää rypäletäysmehua, tärkkelystä ja lisättyä sokeria!! Jos tahtoisin antaa vauvalle mustikkaa ja vadelmia, niin mieluiten ilman sokeria ja tärkkelystä ja varmasti on silti makeaa.
Ensimaku omena oli jotakuinkin pelkkää omenaa, mutta sitä minulla on jo valmiiksi pakastimessa, kun viime syksynä tuli niin paljon omenoita.
 
Meillä on silikonijääpalamuotteja, mistä sitten minigrip-pusseihin irrotan koko laatallisen kerrallaan. Aika rohkeasti esikoisen kanssa totuteltiin kaikkiin makuihin, myös helposti allergisoiviin.. Eikä ole mitään allergioita.
Eiköhän meillä mennä soseilla/sormiruokaillen.
 
Takaisin
Top