Soseet ja kiinteät ruoat

Tasse83

Näppärä viestien naputtelija
Saadaanko aikaan keskustelua aiheesta? Kuinka moni antanut soseita? Mitä olette antaneet? Miten on maistunut?

Itse väänsin eilen ekan satsin bataattisosetta. Katsotaan, milloin saan tarjottua. En oikein muista, miten homma eteni esikoisen kanssa. Mitään ohjeistusta ei tullut neuvolasta... Annan varmaan tosi varovasti maistaa äidinmaidolla jatkettua ensin. Miten nopeasti määriä piti kasvattaa? Viikon välein uutta? Bataattia, perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa vai mitä?
 
Me aloteltiin jo 3kk ikäsenä, keskonen kun on :) bataatti, porkkana, luumu ja päärynä oli ensimakuina
 
Me aloitettiin 5kk 3pvä iässä maissinaksuilla ja siitä on nyt kolmisen viikkoa. Huonosti on sujunut meidän maistelut kun ei pojilla ole vielä valmiuksia. Mut lääkärin mielestä ois jo kk aiemmin pitänyt aloittaa... Keskosia kun ovat.
Meidän pojat on maissinaksun lisäksi saaneet maistaa bataattia, porkkanaa ja kukkakaalia.
Luumua ja päärynää varmaan seuraavaksi.
Mua vaan ei yhtään innosta tää sosetouhu ku ei oo niitä valmiuksia ja syöttötuoliinkaan ei oo vielä mitään asiaa. Eikä varmaan vielä pariin kuukauteen päästä syöttikseen, nyt kun on vasta reilu 4kk korjattua ikää.
 
Täällä perunalla aloitettu ja hyvin meni. Lusikka on tuttu kapistus ja meni perunat ihan, kuin olisi ennenkin syöty.

Maidolla voi tosiaan jatkaa soseen olomuodon takia, mutta ilmeisesti myös sen tutun maun vuoksi.
 
Me aloiteltiin viikkoa vaille 4kk bataatilla maistelee. Hyvin maistui, ollaan nyt maistelu lisäks omenaa, päärynää, perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, luumua ja maissinaksun sai lauantaina, nyt pari pv vähän kaurapuuroa.. Huomenna ikää 5kk.
 
Koskahan voisi alkaa lisäilemään sipulia, valkosipulia ja muita mausteita ruokiin?
 
Meille neuvottiin, että viikko aina yhtä makua niin helpompi tunnistaa mahdolliset ruoka-aineallergiat yms sopimattomuudet. Ja että yhtä makua kerrallaan, ei sekoituksia alussa.

Neuvolasta saatiin Valion "ensilusikallisia"-vihkonen, saattaisi vaikka valion omilta sivuilta löytyä? Siinä oli muutama hyvä juttu, esim se idea että laittaa jääpalamuotissa pakkaseen sosenappeja niin voi sieltä aina sulattaa uuden maisteluannoksen, ei tarvitse joka päivä kattiloita sotkea yhden lusikallisen takia:) Ja siellä oli myös yksi sivullinen ruokia, joita ei tulisi maistella ennen vuoden ikää.

Meillä poitsu saa huomenna sitten ekaa kertaa kiinteitä. Porkkanaa, kun eräs äiti unohti jouluostoksilla ostaa sitä bataattia jolla oli ajatellut aloittaa:rolleyes:
 
Juu saatiin sama vihkonen, oli hyviä vinkkejä! :)
Me ollaan jo 3kk maisteltu ruokia ja oikeestaan kaikkea mitä saa antaa niin ollaan syöty :) nyt oon laittanut jo mausteita ym sekaan niin saadaan vähän uutta meininkiä! Syödään siis jo 4 ateriaa päivässä. Hyvänä vinkkinä täältä semmoinen että kun alkaa annoskoot suurenemaan niin esim ikeasta saa ostettua silikonivuokia, ei tarvii enää niitten jääpalakuutioiden kanssa läträtä itse en halunnut käyttää pilttipurkkeja kun lasi saattaa sulattaessa poksahtaa niin päädyin tähän ratkaisuun. Kivaa joulua kaikille!
 
Täällä taas laiska mutsi siirtyi osittain kaupan soseisiin, kun on ne niin kätsyjä ja edullisia.

Puurot pitäis aloittaa, kunhan flunssasta selvitään.
 
Tyhmä kysymys, mutta miten nopeasti olette kasvattaneet annetun ruoan määrää? En todellakaan muista, mitä tein esikoisen kanssa. On aloitettu vauvalusikan kärjellisestä, ja tämä ukkeli suuttuu vimmatusti, kun ruoka loppuu aina kesken. Tänään söi jo melkein viisi lusikallista porkkanaa. Entä oletteko antaneet aina viikon yhtä makua ja jättäneet sen sitten tauolle? Meillä ei neuvolasta tosiaan mitään ohjeita. Missä vaiheessa voi lisätä toisen ruokailukerran? Tiedän, että on yksilöllistä, mutta jonkinlaista osviittaa olisi kiva saada, varsinkin, jos jollain niitä neuvolan lappusia on.
 
Tyhmä kysymys, mutta miten nopeasti olette kasvattaneet annetun ruoan määrää? En todellakaan muista, mitä tein esikoisen kanssa. On aloitettu vauvalusikan kärjellisestä, ja tämä ukkeli suuttuu vimmatusti, kun ruoka loppuu aina kesken. Tänään söi jo melkein viisi lusikallista porkkanaa. Entä oletteko antaneet aina viikon yhtä makua ja jättäneet sen sitten tauolle? Meillä ei neuvolasta tosiaan mitään ohjeita. Missä vaiheessa voi lisätä toisen ruokailukerran? Tiedän, että on yksilöllistä, mutta jonkinlaista osviittaa olisi kiva saada, varsinkin, jos jollain niitä neuvolan lappusia on.
Terkkui kesäkuisista. Oon miettinyt kertamäärien suhteen samaa... Oon kuitenki antanut ekan maistamiskerran jälkeen sen verran, kun tyttö syö. Meillä tarkoittaa n. 30-50ml kerrallaan. Meidän ohjeissa (6kk täysimetysläiselle) oli näin : viikot 1+2 kasvissoseet, vk3 lihat, vk4 viljat (riisipuuro), vk5 hedelmät ja marjat. Sen jälkeen omalla fiiliksellä 1-3 maistamiskerran jälkeen uusi maku. Ja jo maistetut voi pitää mukana uusien rinnalla. Tavoitteena on että 8kk iässä olisi 4 kiinteää pikku ateriaa päivässä. Mä lisäsin toisen aterian kun oltiin maisteltu reilun kaksi viikkoa ja kolmas pitäis ottaa messiin nyt kun täytetään 7kk.
 
Mulla oli kans painimista sen kanssa paljonko annan neidille ruokaa kun tuntuu että aivan pohjaton kaivo :D neuvolasta sanoi että jahka maitoa antaa ensin niin saa antaa sen verran soseita kun syö :) näillä sit mentiin ja ihan hienosti on menny. Tyttö nyt vähän yli 6kk ja meillä jo 4 ruokailua päivässä. Olis varmasti viisikin mutta ruukaa nukkua pitkät päikyt päivällä niin siksi neljä. Itse annoin aluksi 3 päivää jotain makua ja sitten uusi. Kun ei mitään oireita tullut niin melko nopeasti miksasin perunaa ja porkkanaa yms. Luumu ja päärynä oli aluksi meillä jokapäiväisiä kun ummetus vaivasi, nyt sitä ongelmaa ei enään ole. 3-4kk taisi olla hedelmää ja vihanneksia, sitten lisäsin riisiä ja maissia. 5kk jälkeen viljatuotteet ja 6kk lihat ja kala. Mutta jokainen tietenkin tekee kuin parhaaksi näkee ja mikä toimii :)
 
Kanssa saatiin aika nopsaan ohjeeksi, että saa antaa sen verran minkä menee.

Olisko n. Puoli pilttipurkkia / ruokailu.
Aamulla puuroa, ip joku vihannes tai liha ja illalla puuro.

Tolla kaavalla nyt.
 
Takaisin
Top