Sormiruokailu

Kas, olen täällä hehkuttanut syömisiä :D Nyt meinasin riemuita lisää. Meillä oli alku niin "hankalaa", kun pojalla oli niin paljon kausia, ettei oikein syönyt millään tyylillä (ja painohan ehti käydä alipainonkin puolella) - ruokailu oli mun suurin stressi vauva-ajassa.
Nyt on hampaat suussa, eikä ne enää kiusaa joten poikakin syö (ainakin toistaiseksi) mielellään. Mahatauti on unohtunut ja hedelmätkin maistuu taas samalla kun uusiakin makuja maistellaan rohkeasti.
Ja nykyään kaikki menee pojan omasta valinnasta sormiruokaillen, kun aiemmin oltiin sekasyöjiä.. Haarukkaa käytetään jo melko hienosti mutta lusikan käyttö vaatii vielä harjoitusta :D

Ai että on hienoa kun lapsi syö! Sanoinkuvaamattoman hieno fiilis!

Poistettiin syöttiksestä se kaari, pääsee poika itse istumaan - meillä toimii hyvin, eikä härvää ruokaillessa :) pääsee vähän lähemmäs pöytääkin, niin ei vahingossa tipu niin paljoa ruokaakaan syliin.
 
Meillä toi omalla lusikalla syöminen on sitä, että mä laitan ruoan lusikkaan, josta se syödään sit ite sormin :hilarious:
Ei toivoakaan et yrittäis lautaselta ottaa ite ruokaa lusikalla...
 
Meillä syödään lusikalla mutta haarukkaan ei vielä tartu mitään.. Ja mieki poistin turvakaaren pari viikkoo sitte ni rentoutu heti syöminen eikä lapsi enää riehu pöydässä :)
 
Meil tänään ekaa kertaa on alettu nousee syöttötuolista ylös, aiemmin ei oo tossa tuolissa hokannut et miten pääsee. Katotaan siis kauan meil pysyy turvakaari paikallaan tän keksinnön myötä :)
 
Meillä osaa jo ottaa lusikalla tavaraa kyytiin mutta se viskataan sitte olan yli ja paukutetaan sitte lusikalla pöytää.. sotkua sotkua :D
 
Meillä noustiin monta kuukautta ylös ja oli siks aina valjaat päällä. Nyt ku otti kaaren pois ni ei oo tarvinu valjaitakaan
 
Meidänkin tyttö on alkanut syömään puuroa hienosti itse lusikalla. :-) joskus saa valmisruokia purkista, mutta nyt on syöty mun tekemät ruuat omin sormin. :-) kun usein se on lihaa ja jotain kasviksia. Ja makarooneja.
 
Meillä täytyy pojalla olla lähes joka kerta oma lusikka. Ja hienosti lastaa lusikan ja laittaa omaan suuhun. Ihan älyttömän hyvä motoriikka! Muistan kuin hankalaa esikoisella oli aluksi saada se lusikka suuhun asti ilman et kaikki ruuat on pöydällä...
 
Meillä haarukan käyttö sujuu (jos huvittaa, usein se kyllä viskataan sivuun), lusikan ei. Lusikalla yritetään tökkiä samaan malliin kuin haarukalla, niin eihän se ruoka oikein tartu kyytiin. :P
 
Meillä syötiin eilen eka ruoka lusikalla (ja sormin) muulloin on siis syöty vaan jugurttia/puuroo yms. Nyt meni kanakeitto, ilman lientä tosin.. Ja muutenki olin yllättyny että se ruoka maistui kokonaan kun yleensä närkkii kasvikset sieltä ja kanat jää
 
Meillä taas toisinpäin, aina on lihat hävinneet lautaselta ensimmäisenä :p
Lusikka on nyt ollut syödessä tarjolla (kädessäkin yleensä), mutta suurin osa kyllä edelleen menee sormin suuhun.
 
Täälläkin syötäisi mieluiten - tai ainakin ensteks - vaan lihaa. Kana on ihan parasta! Sit kun se on syöty on pakko maistaa vähän kasviksiakin, ellei sitten lautasella satu olemaan pastaa...
 
Meillä otetaan lautaselta eka porkkanaa, jos sitä on, sitten lihaa ja loppuja maistetaan jos huvittaa. Tomaatti on kans yks lemppareista joka katoaa ensimäisenä lautaselta. Voi kun jaksais enemän panostaa tuohon lusikalla syömisen opetteluun, kun tuntuu että poika on ottanut siitä takapakkia. Oon antanut lusikan vain silloin kun on ollut oma tekoista ruokaa. Purkki ruoat ja puurot oon syöttänyt itse kun se on paljon siistimpää ja nopeampaa...
 
Ajattele marsupilami niin että vaikka nyt tulee sotkua niin nopeammin hän oppii syömään itse ja sä pääset helpommalla jatkossa.. Se sotku vaan siirtyy myöhemmäksi jos nyt syöttää, on se jossain vaiheessa edessä joka tapauksessa. Ei kukaan sotkematta opi
 
Sitä mä oonkin ajatellut, mutta se on helppoa mennä sieltä mistä aita on matalin :dead: mutta pakko nyt panostaa, varsinkin kun nyt tuntuu että poika oppii tosi paljon asioita nopeaan tahtiin niin varmasti se syöminenkin alkaisi pian sujua kun antaa vaan mahdollisuuden.
 
tämäkin homma alkaa sujumaan :P ainoa vaan että sormiruokailut menee höpöksi silloin kun ruoka ei oo tarpeeks mielekästä. Tänään aamupalaksi tein paahtoleivästä napposia, hyvin meni omaan suuhun - ja koirien !:rolleyes:
 
Täällä ollaan viimein päästy siihen, että ei tarvii siivota koko keittiötä ruokailun jälkeen :D
Ruoka menee hienosti suuhun sormin, lusikalla ja haarukalla. Maito saattaa joskus mennä osittain ruokalapun kaukaloon kun poika alkaa kallistaa lasia vähän aiemmin kuin olis tarpeen :D
Ruokailut alkaa tuntua siis jo myös äidistäkin kivalta tapahtumalta. Lisäksi tuntuu ettei tarvii huolehtia sitä päivähoidon ruokailuakaan kun poika pn jo niin omatoiminen.
 
Takaisin
Top