Sormiruokailu

Alle 10kk vanhoille ei saa antaa tavallisia lehmänmaitotuotteita, koska niiden elimistö ei vielä kestä sitä. Ainakin 1 syy oli, että nissä on liikaa proteiinia. Kun äidinmaidossahan proteiinia on todella vähän.
Mutta kai noissa pilteissä käytetty jugurtti on sitten tehty äidinmaidonkorvikkeesta, kun niissä kerta lukee 5kk alkaen :)
 
Muakin kiinnostaa että minkä kokoisia paloja vauvalle voi antaa. Netistä luin että tikkuja tai lapsen nyrkin kokoisia paloja. Jotenkin järki sanois että pienenpieniä paloja vain, mutta onko siis tarkoitus että vauva imeskelee isompaa palaa, sellasta mikä ei mahdu kokonaan suuhun? Mä en tiedä


Kurkkua ajattelin kokeilla antaa, tai ehkä vesimelonia? Onko molemmat sellaisia mitä voikin antaa? Tai ehkä höyrytettyä porkkanaa, tai sitten jos omenasta raastais pieniä suikaleita.. Voi vitsi kun vaikeeta! Lusikalla menee kyllä kaikki alas, mutta jos pöydälle tippuu sosetta, se vain villisti maalataan pöydän kanteen, eikä yritetäkään maistaa sormia.
 
Kurkkua ja melonia voi antaa. Itse kuitenki suosin pehmeämpiä ruokia kuten höyrytettyjä tai paahdettuja kasviksia, banaania, päärynää, hunajamelonia, avokadoa, mitä vaan mieleen juolahtaa. Meillä tyttö joitakin ruokia vaan imeskelee mutta joistakin sitten haukataan tai revitään paloja.

Leipää olen valmistanut ihan tavallisia sämpylöitä, esim porkkana mutta tehnyt ne vaan ilman suolaa. ja paahtanut ennen kuin olen antanut tytön syödä.

Ja jos sormiruokailu kiinnostaa, muttei tiedä miten aloittaa tai pelkää tukehtumista niin suosittelen lukemaan kirjaa omin sormin suuhun, siinä kerrotaan kaikesta tosi hyvin.
 
Takaisin
Top