Sormiruokaillaanko teillä?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko teidän vauva sormiruokailija vai syökö/syötetäänkö lusikalla? Vai sekä että?

Meidän poika söi pienenä sekä että. Hedelmäsoseet, puuro yms lusikkaruoka meni lusikalla, samoin ihan ensimmäiset maistiaiset, jotka oli soseina. Mutta aika pian ryhtyi syömään isoa osaa ruuista sormin. Jossain vaiheessa taisi olla lusikka mukana ruokailussa ja lapsi taiteili ruokaa suuhunsa sekä sormin että lusikalla.
 
Sekä että. Nykyään annetaan soseita lähinnä vain kiiretilanteissa, jos muuta ei ole saatavilla. Ja puuro menee lusikalla, muuten sormin. Mitä parempi ruoka, sitä vähemmän sitä päätyy lattialle. :wink
 
Nuorin on syönyt pääasiassa itse 5kk iästä alkaen. Puurot, jugut jne aikuinen syöttää, kun vielä treenaa lusikan käyttöä.
 
Esikoinen oli pääasiassa sormiruokailija, mutta välillä oli kaupan soseita reissussa mukana, ja joskus kotonakin. Soseet syötin, vaikka muuten söi itse puurot ja keitotkin.

Kuopuksesta toivon mukaan tulee sormiruokailija, vaan eihän tuota vielä tiedä mummojen sihtikurkku tai palveltava hän onkaan sitten :D
 
Yritin olla esikoisen kanssa trendikäs ja tyrkytin jatkuvasti sormiruokaa ja maistelupusseja, jne. Lapsi korkeintaan nuolaisi, ja sen jalkeen kieltäytyi koskemastakaan. Minkäänlaisia ruokakokkareita ei suuhunsa huolinut pitkälle yli vuoden vanhaksi asti, kaiken piti olla sileää, ja ensimmäinen sormilla syöty ruoka taisi olla jugurttia.

Seuraavan kohdalla annan omalta lautaselta jos lasta erityisesti kiinnostaa, mutta muuten viis veisaan sormiruokatrendistä. Turhaa rahastusta.
 
Meillä ei sormiruokailla. Lähinnä siks koska en jaksa sitä sotkua. Jotain saa ite syödä esim. maissinaksuja mut pääasiassa syötän ite.
Mikä sen sormiruokailun tarkoitus on.
 
Sormiruokailu tulee englannin termistä baby-led weaning, joka ei suoraan tarkoita sormiruokailua, mutta jolla viitataan lapsentahtiseen kiinteisiin tutustumiseen. Sormiruokaillen vauva tutustuu täysin omaan tahtiin ja omalla tyylillään uusiin ruokalajeihin. Lapsi saa itse määrätä, mitä hän syö, kuinka paljon ja missä tahdissa. Itse syöminen kehittää lapsen motorisia taitoja ja aikuinen voi itse keskittyä enemmän omaan syömiseen. Vauva pääsee heti osalliseksi ruokailuun sosiaalisena tapahtumana.

Jokainen perusterve lapsi oppii syömään itse ennemmin tai myöhemmin, eikä sormiruokailu ole mitenkään välttämätöntä. Isommankin lapsen kohdalla sitä sotkua syntyy usein alkuun. Myös aterimilla syöminen on tavallaan sormiruokailua, jolloin jokainen lapsi yleensä "sormiruokailee" jossain vaiheessa. Toiset lapset ovat ruuasta kiinnostuneempia kuin toiset ja toki kiinnostuneen kanssa homma on huomattavasti helpompaa jo pienempänäkin. :) Sotkua syntyy toki, mutta harjoitus tekee onneksi melko nopeasti mestarin. Meillä koira on äidin paras apulainen ruokailujen jälkeen.. :D
 
Meillä ei sormiruokailla. Lähinnä siks koska en jaksa sitä sotkua. Jotain saa ite syödä esim. maissinaksuja mut pääasiassa syötän ite.
Mikä sen sormiruokailun tarkoitus on.

Meillä se toimii lähinnä sen takia, koska saan vaativaiselta pojalta hetkeksi vapaat kädet ja pystyn lapsen ruokaillessa syömään itse tai tekemään jotain pientä. Muuten kyllä uskon, että lapsi oppii syömään muutenkin sitten kun aika on kypsä. Ollaanhan mekin opittu.
 
Seuraavan kohdalla annan omalta lautaselta jos lasta erityisesti kiinnostaa, mutta muuten viis veisaan sormiruokatrendistä. Turhaa rahastusta.

Mielenkiinnosta, millä tavalla rahastusta? Ei meillä ainakaan sen enempää mennyt rahaa sormiruokailuun kuin jos olisi syötetty sosetta. Annettiin vaan samaa ruokaa mitä itse syötiin sopivassa muodossa.

Meillä ei sormiruokailla. Lähinnä siks koska en jaksa sitä sotkua. Jotain saa ite syödä esim. maissinaksuja mut pääasiassa syötän ite.
Mikä sen sormiruokailun tarkoitus on.

Minusta se oli kätevää, kun sai laittaa lautasen nenän eteen ja ruveta syömään omaa ruokaa syöttämisen sijaan. :) Toki siinä sotkuakin syntyi, mutta niin toisaalta sitä syntyy joka tapauksessa jossain vaiheessa kun lapsi alkaa opetella syömään itse. Eikä tarvinnut soseuttaa ruokia tai ostaa soseita kun saattoi antaa paloina/raasteena/yms.
 
Mielenkiinnosta, millä tavalla rahastusta?
Ostin kaikenmaailman pöytään liimautuvia lautasia (jotka lapsi sai pöydästä irti 10 kertaa nopeammin kuin minä), ainakin ezpz oli ihan törkeän hintainen, 19 € yhdestä lautasesta, joka oli lopulta ihan yhtä tyhjän kanssa, ja tosiaan nuo maistelupussit, jotka myös olivat yhtä tyhjän kanssa. Sosetta syövä lapsi ei omaa lautasta tarvitse, koska se on aikuisen kädessä.

Minusta se oli kätevää, kun sai laittaa lautasen nenän eteen ja ruveta syömään omaa ruokaa syöttämisen sijaan. :) Toki siinä sotkuakin syntyi, mutta niin toisaalta sitä syntyy joka tapauksessa jossain vaiheessa kun lapsi alkaa opetella syömään itse. Eikä tarvinnut soseuttaa ruokia tai ostaa soseita kun saattoi antaa paloina/raasteena/yms.
Paitsi että kun lapsi ei suostu ensimmäistäkään palasta syömään, ei edes puremaan, niin sen sotkun jälkeen on pakko antaa lapselle sosetta, koska ei voi pelkällä maidollakaan lasta pitää. Omaa ruokaa ei todellakaan voinut syödä, koska joko lapsen jokaista liikettä kyttäsi käärmeen reflekseillä, jotta lapsi ei saa vedettyä lautasta pöydältä lattialle, tai sitten lapsi veti lautasen lattialle, ja ruokailun kokonaispituudeksi tuli kaksi sekuntia. Sormiruokailu siis aiheutti tuplatyön, sormiruokailun sotku ja sen lisäksi soseiden syöttö, tuplaruoat lapselle ja tosiaan itse ei ehtinyt syödä lainkaan.

Tilanne helpottui heti kun tajusi jättää pois sormiruokailun, jäi paljon enemmän aikaa tehdä muuta, vaikka sitten syödä itse heti sen jälkeen kun lapsen mahaan oli latonut sosepurkin ja lapsi oli tyytyväinen.

Edes sosepusseja ei lapsi oppinut itse imemään ennen kuin noin kaksivuotiaana, siihen asti odotti suu auki vaikka maailman tappiin asti, että joku puristaisi pussista jotain suuhun.
 
Muokattu viimeksi:
Voi mein lapsiraukkoja, ku en ostanut mitään pöytään liimautuvia lautasia tai sosepusseja, vaan aivan tavan lasten lautasia ja aterimia, sosepussinkin tyrkkäsin avattuna (ja tietty maistettuna) käteen :D
No, lapsi oppi syömään itse lusikalla ruoat 11kk iässä ja haarukalla 15-16kk ikäsenä, ilman kalliita hienouksiakin.

Eikä kaikille varmasti sormiruokailu sovikaan, onneksi on eri vaihtoehtoja, toivottavasti niistä löytyy jokaisen lapsen ja perheen tarpeeseen sopiva.
Meillä taas ei esikoinen yrityksistä huolimatta suostunut syömään syötettynä soseita. Itse syödyt palat taas maistuivat varsin hyvin, tai ainakin maistoi kaikkea vaikkei kunnolla olisi lopulta syönytkään jotakin.
 
Tässä se taas nähdään, kuinka eri lapsille ja perheille sopii eri tavat, ei ole olemassa yhtä oikeaa. Meillä patistettiin neuvolassa sormiruokailemaan kun poika oli pienempi, mutta silloin hän veti kaiken väärään kurkkuun eikä siitä tullut yhtään mitään. Jatkoin hyvillä mielin soseiden syöttämistä, kunnes poika oli valmis syömään itse. En ihan ymmärrä, miksi tästä ja niin monesta muusta tuiki tavallisesta asiasta tehdään suorittamista ja jotain, jolla voidaan taas kerran syyllistää vanhempia. :rolleyes:
 
Kyllä, perheet ja lapset on erilaisia. Yksille sopii yksi tapa ja toisella se ei toimi ollenkaan. Onneksi on monta tapaa toimia ja kaikki ihan yhtä hyviä. :) Meidän poika ei edes tykännyt kaupan soseista muista kuin hedelmistä ja marjoista. Meillä ei muuten sosepusseista ole oppinut koskaan syömään mitenkään päin. Ei onnistunut edes niin että aikuinen olisi puristanut. Pussit piti aina tyhjentää jonnekin ja lusikoida suuhun, jos pusseja oli.
 
Meillä syödään sekä soseita että sormiruokaa. Usein annan ensin sosetta ja sitten sormiruokaa(josta iso osa päätyy kaikkialle muualle kuin lapsosen suuhun).
 
Meillä esikoinen söi sekä että. Alkuun harjoitteli niillä vauvanaksuilla (Oisko ollu 5kk?) ja kun se sujui jotenkin niin sai muutakin. Tykkäs tosi paljon ja helpotti äidin työtaakkaa. Lusikalla alkoi itse syödä n 1v3kk iässä kun päätti yhtäkkiä, ettei saa enää syöttää. Sillon tuli paljon sotkua alkuun. Nyt (1v11kk) on sujunut jo lusikalla ja haarukalla syönti hyvän tovin mallikkaasti. Kuopuksen kohdalla varmaan mennään samalla kaavalla. Ainakin tarjotaan sormiruokaa, jos se ei kiinnosta niin sitten odotetaan, että kiinnostus herää.
 
Kokeiltiin sormiruokailua heti 6kk alkaen, mutta siitä ei tullut mitään eikä ruoka kiinnostanut, mutta soseet upposivat paremmin. Välipaloja silti harjoiteltiin sormin, ihan vaan harjoituksen vuoksi. Lähinnä upposi naksut, rypälelohkot ja tomaattilohkot.

Vasta tossa 10kk iässä alkoi sormiruuatkin maistumaan ja nyt syödään yleensä 1-2 ateriaa päivässä sormin ja loput soseena. Soseet on käteviä, kun liikutaan paljon ja syödään muualla. Toisaalta taas esim nyt poskihampaan tullessa sormiruoka pelasti pari päivää, kun soseet ei uponneet ollenkaan, mutta sormiruokia oli kiva järsiä. Eli molempi parempi! Ja poika nyt siis 11kk ja toivon että suostuu syötetyksikin vielä hyvän tovin :wink
 
Takaisin
Top