Some ja vauvameiningit

SuviMinnu

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kesämammat 2017
Kesäkuun äidit 2019
Hei, mä olen jo ruvennut miettimään sikiöni yksityisyydensuojaa... Vähän yli-innokasta ehkä mut periaatepäätösten tekemisessä harkinta ajan kanssa lienee ihan jees.
Mulla on fbssä ystäviä jotka postaa lapsestaan syntymäajan kellonaikoja myöten, koko nimen ja sit kuvia arjesta suht usein. Mulla on myös ystäviä jotka harvoin postaa lapsestaan mitään ja jos julkaisevat, eivät koskaan postaa kuvia jossa lapsen kasvot näkyvät ja myös kutsuvat lapsiaan vain tyyliin "meidän esikoinen" tms. Nämä ihmiset ovat myös kieltäneet muita postaamasta lastensa kuvia tai nimiä.
Lisäksi jotkut ystävistäni eivät myöskään postaa mitään mikä myöhemmin voisi lapsen mielestä olla noloa...

Minkälaisen linjan olette ajatelleet vetää?
 
Itse pidän aika tiukkaa linjaa somen suhteen. En niinkään lasten takia, vaan ylipäänsä mua ärsyttää jakaa kaikki somessa. Oon siis tässä suhteessa melko vanhanaikainen, muutenkin olen melko tarkka mitä kuvia ym somessa jaan. Raskaudesta en meinannut jakaa mitään ja sitten syntymän jälkeen laitan kuvan jaloista tms ja kerron että tälläiset tuli. Lasten kasvaessa mennään tilanteen mukaan, todennäköisesti paljon ei kuvia lapsista ruveta jakamaan.
 
Me ollaan julkaistu maltillisesti kuvia, mies ehkä kaksi ja itse yhden. Lisäksi yksi ystävä on julkaissut meidän luvalla muutamia kuvia, joissa on meidän poika ja hänen oma tyttärensä. Mitään hassunhauskoja juttuja ja kömmähdyksiä ei olla kirjoiteltu, eikä kutsuttu lasta esim. tissitakiaiseksi tms, juurikin ajatuksena se, ettei välttämättä ole huvittavaa lapsen omasta mielestä sitten, kun asian päälle enemmän ymmärtää. Muutama söpö vauva/lapsuuskuva tuskin tulee kovasti hävettämään.
 
En ole tätä asiaa missään julkaissut, enkä meinaa tehdäkään sitä. Enkä aio ilmoitella myöskään lapsen syntymästä, tai muutenkaan laitella vauvasta kuvia. T. Tiukkis. :P
 
Joo tosi vähä julkaisen. Kaks kuvaa oon yleisesti esikoisesta laittanu. Raskaudesta ilmotin yleisesti ni ei tartte eriksee kertoo. Mut aikalailla jää vauvakuvat multaki poikkee julkisuudesta. Jos haluaavat nähä ni tullee tänne kattomaa :)
 
Kiitti postauksista tyypit! Me julkaistiin raskausuutinen jouluna, ja syntymä varmaan raportoidaan jotenkin. Nämä on kuitenkin meidän elämissä isoja käänteitä, mutta lapsen yksityisyyttä ajattelin varjella itseltäni ja muilta.
 
Esikoisesta ei laitettu raskausaikana mitään, syntymästä laitettiin pikkuset varpaat. Siitä lähtien laittanu sillon tällön kuvan ilman kasvoja. Luultavasti sama meno jatkuu nytkin :)
 
Facebookissahan saa tehtyä ryhmiä, esim. läheiset kaverit tai sukulaiset. Julkaisen muutenkin kuvia ja päivityksiä eri ryhmille, välillä kaikille kavereille ja välillä vain niille, joiden kanssa olen oikeasti tekemisissä. Inhoan sitä, että ihmiset liittyvät someen vain kytätäkseen muita, mutta eivät IKINÄ jaa itsestään yhtään mitään.

Sama periaate siis olisi vauvajuttujenkin kanssa: kaikille kavereille voisin laittaa esim. syntymäilmoituksen ja sitten myöhemmin ristiäisistä tms. voisi silloin tällöin julkaista naamallisen kuvan, mutta vain suvulle ja läheisille - hehän muutenkin kuulisivat lapsen nimen ja näkisivät tätä.

Instagramia myös käytän, mutta siellä on vain muutamia seuraajia. Täysin julkisesti en julkaisisi ikinä lasten kasvokuvia. Tiedän ihmisiä, jotka tekevät niin.
 
Mulla on tosi suppea Facebook, kavereina lähinnä mulle muutenkin läheiset ihmiset ja yksityisyydet aika tiukasti rajattu. Poistan säännöllisin väliajoin ihmisiä joiden kanssa en oo muutenkaan ollut aikoihin tekemisissä ja joiden en koe tarvitsevan tietoa mun elämästä. Aika pintapuolisesti tulee asioita julkaistua siellä, ehkä muutaman kerran kuussa jotain. Instagram mulla on julkinen, erilaista sisältöä siellä. Samalla linjalla mennään varmaan vauvankin kanssa kuin nytkin, joitain tiettyjä valittuja hetkiä ehkä tulee jaettua, siitä oon varmasti tarkka millaisia kuvia julkisesti jaan. En oo sen kummemmin tätä etukäteen miettiny kun mikään aktiivinen päivittäjä en ole muutenkaan.
 
Mä kans aion aika tarkasti kattoo et millasia kuvia lapsestani someen laitan. Julkisiin somekanaviin (esim insta) en aio laittaa kasvokuvia ja faceen teen varmaan rajatun kansion, johon voi sit sillon tällön laittaa kuvia. Kansio näkyville sukulaisille ja vauvan kanssa tekemisissä oleville. Ehkä sillon tällön voin jonkun kuvan laittaa muillekkin fb-kamuille näkyviin ku mulla vaan tuttuja kavereina. Mut aika näyttää. Mies on onneks samalla linjalla mun kanssa. Raskaudesta tein päivityksen faceen ja instaan ja tod.näk joku syntymäilmotus tehään kanssa.
 
Mä olen laittanut esikoisesta silloin tällöin jonkun kuvan faceen (suljettu profiili), joskus on näkynyt kasvotkin. Vauvan tulosta kerroin muutama viikko sitten. Mulla on kavereissa aika paljon työkontaktejakin, osa ei niin kovin läheisiä. Mietin mitä tahansa julkaistessani aina, että voisinko näyttää tämän saman kuvan heille niin, että kaikki olisivat yhtä aikaa koolla auditoriossa. Julkaisen kaiken aina kaikille, en nykyään enää tee ryhmiä. Poistan sellaiset, jotka eivät itse jaa ikinä mitään tai joiden kanssa en enää ole missään tekemisissä. Instassa mulla on täysin julkinen profiili enkä julkaise siellä mitään tunnistettavia kuvia.
 
SuviMinnu, hyvä aihe! Mä/me varmasti julkaistaan jotkut tyyliin pikkuiset varpaat tai sormet kun tyyppi syntyy, ja ohjeistetaan muitakin että meidän lasta ei sitten facessa tms. nähdä. Raskausuutinen ei mun mielestä kuulu faceen. Voihan se olla että sit joskus kuitenkin laittaa jonkun ei-lähikasvokuvan, mutta en usko kun on muutenkin somelinja vain tiukentumaan päin.
 
Mulla kaveri meni kirjoittamaan mun fb-seinälle omasta mielestään sellaisen viestin mistä ei kukaan tietämätön ymmärtäisi mistä on kysymys... No arvatkaa vaan! o_O Poistin sen sitten äkkiä ja sanoin sitten kaverille, että kun en ole kerran itse halukas raskautta siellä kuuluttamaan, toivon ettei sitä tekisi kukaan muukaan. Hetken aikaa olin todella vihainen mielessäni, mutta tiesin että ei hän sitä pahalla tarkoittanut, ja hän tietysti säikähti ja pyyteli kovin anteeksi. Sanoin vain että en minä suutu, mutta ei jatkossa tällaisia, kiitos. :wink Pari tyyppiä sen ehti ainakin tajuta kun kommentoivat asiaa. Itse olen tarkka siitä, että kaikki mitä siellä julkaisen, on sellaista "liibalaabaa", yleistä höpinää, etten laita mitään kovin henkilökohtaista sillä ajatuksella että ne voi olla kuitenkin kenen tahansa luettavissa huonolla tuurilla.
 
Mä kerroin facessa jouluna raskaudesta. Sen linjan oon ajattelut pitää että kohtuudella voi kivoja kuvia lisätä lapsesta mutta en ala mitää tietoja sinne kirjoittelemaan. mulla ystävinä suurin osa läheisiä ja paljon sukulaisia jotka asuvat 700km päässä. sen ohjeistuksen annan muille että ei mitään semmosia kuvia mitä et itsestä lisäisi kaikkien nähtäville.
 
Takaisin
Top