Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Millä viikoilla Suomessa pääsee sokerirasitukseen? Asun Kanadassa ja täällä mennään vasta viikolla 26 vaikka olisi entuudestaankin ollut radi:wideyed: haluaisin mennä aiemmin mutta kuulemma lääkärin mukaan ei ne sokerit aiemmin vielä heittelehtisi :confused: ihmettelen vaan, haluaisin nimittäin varmistuksen radista vähän aiemmin tällä kertaa
 
Korkean riskin odottajat menevät viikolla 12.

Mitkä rajat Kanadassa muuten on sokerirasituksessa nykyään? Odottaessani esikoista sain radi-diagnoosin viikolla 12, ja hämmästykseni oli suuri, kun netin mukaan minun arvoillani ei diagnoosia olisi tullut muualla kuin parissa hassussa maassa. Suomi on tuossa erityisen niuho, ja sitten täällä tulee vääriä positiivisia.
 
Toi on jännä, että on sokerirasituksissa maiden välillä noinkin iso. Ajattelis kuitenkin, että jos (ja usein kun) se radi voidaan todeta ajoissa, sen hoito on myös tehokkaampaa.

Sinänsä ymmärrän suomen tarkan seulonnan, kun täällä on 1.tyypin diabetestä enemmän kuin missään muualla maailmassa, mutta toisaalta 2.tyyppin suhteen ollaan keskitasoa.
 
Itselläni on rasitukset edessä. Indikaatioina ainakin painoindeksi ja sukurasite.

Onko se litku oikeasti niin kamalaa, kun sanotaan?
 
Mun kohdalla se litku maistui haalealle, ylimakealle, hapottomalle Spritelle. Jos se ois ollut jääkaappikylmää, se ois voinu olla jopa ihan hyvää! :D

Ei ollut niin kamalaa, kun olin kuullut. Helposti sai mukillisen sitä juotua.
 
Ei se mustakaan ihan kamalaa ollut. Mulla oli jotain laimentamattomalta mehukatilta maistuvaa lientä, jota ei kyllä ykkösellä voinut hulauttaa, mut kyl se alas meni ihan helposti!
 
Oli se aika kamalaa :D meillä käytetään jääkaappikylmää vadelmalitkua ja jos makea ällöttää, niin kyllä se saattaa yökkäyttää.
 
Mun mielestä se oli aivan järkyttävän herkullista! :woot: jännitin kauheesti vielä kun olin lukenu et ihmisten mielestä se on niin kamalaa. Vähän jytkympää vadelmamehua. Makeaa tietty, onneks ekassa raskaudessa makea oli parasta! Toki vielä kun nälkäsenä menee niin maistu vielä paremmalta. Se oli vaan jännä kun rupes vähän huimaamaan ihan istuessa sen litkun oton jälkeen, teki varmaan sokerit jonku supervoltin :hilarious:
 
Osaakos joku sanoa, mitkä kriteerit pitää täyttyä, että sokerirasitustestiin joutuu? Bmi, ikä?
 
Mun bmi on 29 ja suvussa 2. tyypin diabetestä. Näillä kriteereillä mä "pääsen" rasitukseen nyt tällä toisella kerralla.
 
Korkean riskin odottajat menevät viikolla 12.

Mitkä rajat Kanadassa muuten on sokerirasituksessa nykyään? Odottaessani esikoista sain radi-diagnoosin viikolla 12, ja hämmästykseni oli suuri, kun netin mukaan minun arvoillani ei diagnoosia olisi tullut muualla kuin parissa hassussa maassa. Suomi on tuossa erityisen niuho, ja sitten täällä tulee vääriä positiivisia.

Pitäis olla alle 7.8 ja jos on yli 11 niin radi. Jos tuolta väliltä niin uusi testi...
Suomessa diabetes sitten ehkä on yleisempää, yksi kansantaudeista? Niin siksi ehkä tarkempaa. Täällä kyllä tuntuu että radia ei oteta kovin tosissaan, tosiaan rasitukseen pääsee vasta viikolla 24 ja kun ilmaisin huoleni että mitä jos kehittyy 2 tyypin diabetes raskauden jälkeen noi lääkäri totesi että ei kehity, koskaoon laiha ja elämäntavat kunnossa. Radi on vain hormonaalista eikä siihen voi vaikuttaa :rolleyes:
Litku oli kuin huoneenlämpöistä faktaa, ihan hyvin se meni alas vaikka mullakin varmaan sokerit pomppi kun tosiaan tuli aika heikko ja huono olo:hilarious:
 
Viikoilla 12-16 pääsee sokerirasitukseen, jos lähisuvussa on kakkostyypin diabetesta, oma painoindeksi on 35 tai enemmän, itsellä on PCOS, aikaisemmassa raskaudessa on saanut radi-diagnoosin, tai pissassa on sokerit koholla tuossa kohtaa.

Viikoilla 24-28 pääsevät kaikki loput, paitsi jos sattuu olemaan alle 25-v. normaalipainoinen ensisynnyttäjä, tai alle 40-v. normaalipainoinen uudelleensynnyttäjä.

Nämä ovat Käypä hoito -ohjeesta, eli periaatteessa samat säännöt pitäisi olla kaikkialla, mutta esikoisen odotusryhmässä huomasimme, ettei noita kaikkia kriteerejä edes kysytty kaikkialla, ja toisaalta ei noita noin tarkkaan noudatettu.

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50068
 
Pitäis olla alle 7.8 ja jos on yli 11 niin radi. Jos tuolta väliltä niin uusi testi...
Suomessa diabetes sitten ehkä on yleisempää, yksi kansantaudeista? Niin siksi ehkä tarkempaa. Täällä kyllä tuntuu että radia ei oteta kovin tosissaan, tosiaan rasitukseen pääsee vasta viikolla 24 ja kun ilmaisin huoleni että mitä jos kehittyy 2 tyypin diabetes raskauden jälkeen noi lääkäri totesi että ei kehity, koskaoon laiha ja elämäntavat kunnossa. Radi on vain hormonaalista eikä siihen voi vaikuttaa :rolleyes:
Litku oli kuin huoneenlämpöistä faktaa, ihan hyvin se meni alas vaikka mullakin varmaan sokerit pomppi kun tosiaan tuli aika heikko ja huono olo:hilarious:

Suomessa rajat ovat:
Paasto: 5,3 mmol/l
1 h: 10,0 mmol/l
2 h: 8,6 mmol/l

Minulla esikoista odottaessa muut arvot olivat hyvät, paitsi tuo 1 h arvo oli 10,1 mmol/l.
Monessa maassa ei edes mitata yhden tunnin arvoja, vaan pelkästään paastoarvo ja kahden tunnin arvo.

Mitä nuo Kanadan rajat ovat, ovatko kahden tunnin arvoja?

Ja kyllä sinulle voi kakksotyypin diabetes kehittyä, se on ihan geeneistä kiinni. Riittävän huonoilla geeneillä kakkostyypin diabetes tulee, vaikka elintavat olisivatkin kunnossa. Siinä mielessä lääkärisi on oikeassa, että kun elintavat ovat kunnossa, ei asialle mahda mitään.
 
Minä jouduin iän vuoksi viime raskaudessa (silloin 29v). Jos oikein muistan niin olisko se ollu 25v se raja, että joutuu. Mutta tässäki vissiin vaihtelua ja varmaan koko ajan päivittyy nuo kriteerit.

Mullakin pomppas viime raskaudessa paastoarvo, joten sokereita mittailin loppuraskauden. Oisko yks pieni ylitys tullut koko aikana (muussa kuin paastoarvossa), enkä muuttanu mitään ruokavaliossa tms. Kivan stressin siitä kyllä sai:shifty:.

Olen luonnostani hoikka, paino nousi viime raskaudessa sen reilut 10kg ja esikoinen painoi 3,4kg syntyessään. Uskon kohdallani olleen ns. Virhediagnoosi. Eikä mulle kyllä kunnolla ohjeistettu miten ennen rasitusta tulis toimia, siis paasto tottakai, mutta muuten. Joten edellisenä päivänä oltiin reissussa ja syötiin epäsäännöllisesti miten sattuu. Lisäksi labrassa jouduin odottamaan yli puoli tuntia, vaikka mulle oli aika varattuna. Siinä stressitasot nousi ja ehdinpä itkutki tirauttaa. Voihan olla että ois muutenki pompannu, mutta luulisin näiden asioiden vaikuttavan.
Eiköhän siihen rasitukseen silti toki taas mennä, mutta aion oottaa kyllä pahoinvoinnit pois, ei siitä tule mitään ennen.
 
Ja siis täällähän se rasitus ei ole pakollinen mutta kaikkia suositellaan se tekemään. Ja hyvä että menin sillä ajattelin että oon aina ollut hoikka ja terveet elämäntavat sekä ei ollenkaan diabetesta suvussa että turha juttu sinällään mutta niin vain napsahti radi ja edes ruokavaliolla en saanut kuriin. Nyt haluisin rasitukseen mahd pian:hilarious:
 
Suomessa rajat ovat:
Paasto: 5,3 mmol/l
1 h: 10,0 mmol/l
2 h: 8,6 mmol/l

Minulla esikoista odottaessa muut arvot olivat hyvät, paitsi tuo 1 h arvo oli 10,1 mmol/l.
Monessa maassa ei edes mitata yhden tunnin arvoja, vaan pelkästään paastoarvo ja kahden tunnin arvo.

Mitä nuo Kanadan rajat ovat, ovatko kahden tunnin arvoja?

Ja kyllä sinulle voi kakksotyypin diabetes kehittyä, se on ihan geeneistä kiinni. Riittävän huonoilla geeneillä kakkostyypin diabetes tulee, vaikka elintavat olisivatkin kunnossa. Siinä mielessä lääkärisi on oikeassa, että kun elintavat ovat kunnossa, ei asialle mahda mitään.

Nää on tunnin arvoja.
Paasto on sama 5.3
 
Snifu, minulle ihan äitiyspolin lääkäri sanoi, että minulla oli virhediagnoosi, koska minullakaan ei ylityksiä tullut, vaikka koko raskauden ajan viikolta 12 viikkoon 40 sokereita seurasin, eikä tullut ylityksiä (paitsi yhdellä viikolla flunssassa), enkä edes noudattanut mitään ruokavaliota.
 
Meillä neuvolassa painoindeksiraja on 25. Ja terveyskirjasto on samaa mieltä. Sen ylittävät pääsee rasitukseen suoraan vaikkei muuta oiskaan. Hyvä vaan että testaavat.
 
Viikoilla 24-28 pääsevät kaikki loput, paitsi jos sattuu olemaan alle 25-v. normaalipainoinen ensisynnyttäjä, tai alle 40-v. normaalipainoinen uudelleensynnyttäjä.
Toivottavasti meillä katsotaan noiden mukaan niin en joudukaan rasitukseen. Jos uudelleensynnyttäjälle on siis korkeampi ikäraja. Omalla kohdallani näin rasitukseen joutumisen turhana, mutta ei se niin paha homma ollut, etten viitsisi käydä tälläkin kertaa. On siinä kerrankin aikaa lukea kirjaa. :rolleyes:
 
Mullekin tulossa varmasti kaksi kertaa tuo, jos sinne asti päästään. Mulla on sukurasite ja sit samana päivänä kun plussasin, sain myös pcos-diagnoosin :meh: Veikkaan, että mulla suurimman ongelman aiheuttaa tuo paasto, kun ennenkin on tullu vähän huono olo pitkästä syömättömyydestä ja nyt vielä herkemmin.
 
Takaisin
Top