Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Kävin sokerirasituksessa ja radihan sieltä löytyi, tuli ihan puskista!
Menin sinne ihan asenteella "pikkujuttu". Tempaisin sen litkun samantien ihan kevyesti ja sitten pääsin lepohuoneeseen lueskelemaan lehtiä. Missään kohtaa ei tullut huono olo eikä mitään. Verikokeitten jälkeen lähdin samantien töihin.
Seuraavana päivänä neuvolassa sain tulokset ja olikohan se toinen arvo 10,5, kun piti olla tasan 10. Ei se nyt paljosta jäänyt, mutta mittarit sun muut sain mukaan.
Ainoa mitä ruokavaliossa voin muuttaa, on vähentää kahvin kanssa syödyn pullan ja keksin määrää. Muuten syön melko terveellisesti ja säännöllisesti. Ruokavaliossa pitää vielä sen verran viilata kun ummetusta meinaa olla.
 
Kävin sokerirasituksessa ja radihan sieltä löytyi, tuli ihan puskista!
Menin sinne ihan asenteella "pikkujuttu". Tempaisin sen litkun samantien ihan kevyesti ja sitten pääsin lepohuoneeseen lueskelemaan lehtiä. Missään kohtaa ei tullut huono olo eikä mitään. Verikokeitten jälkeen lähdin samantien töihin.
Seuraavana päivänä neuvolassa sain tulokset ja olikohan se toinen arvo 10,5, kun piti olla tasan 10. Ei se nyt paljosta jäänyt, mutta mittarit sun muut sain mukaan.
Ainoa mitä ruokavaliossa voin muuttaa, on vähentää kahvin kanssa syödyn pullan ja keksin määrää. Muuten syön melko terveellisesti ja säännöllisesti. Ruokavaliossa pitää vielä sen verran viilata kun ummetusta meinaa olla.
Minulla oli aikanaan esikoisen kanssa samalla tavalla vain keskimmäinen arvo hitusen koholla. Radi-ruokavaliosta tuli huono olo, joten lopetin sen parin päivän jälkeen, ja huomasin mittaillessa, että sokeriarvot pysyivät erittäin hyvinä ihan normaalisyömisilläkin. Koko raskausajan söin ihan mitä halusin, ja sokeriarvot olivat hyvät. Tämän perusteella äitiyspolilta minulle sanottiin juuri ennen synnytystä, ettei minulla sitten ollut raskausdiabetesta, kun arvot pysyivät kuosissa ilman ruokavaliotakin. Eli kannattaa mittailla sokeriarvoja ihan normaaliruokavaliollakin, koska ruokavaliota ei välttämättä tarvitse muuttaa yhtään, jos ylityksiä ei tule. Diagnoosin kriteerit on asetettu niin alas, että vääriä positiivisia tuloksia tulee.
 
Mä olin kans sokerirasituksessa, eka ja toka arvot hyvät, kolmannen raja 8,6 ja mulla oli juurikin tuo 8,6 niin sain mittarin jolla vs seuraan viikon ajan 3 x pvssä.. neuvola soittaa sitten kun on reilu viikko kulunut ja kyselee mitä arvot olleet ja sen jälkeen jatkot..
 
Kannattaa silti ottaa tosissaan vaikka olo hyvä. Mittauksissa ne sokerit selviää. Mullakin tässä raskaudessa oli vaan paastoarvo koholla, tai siis just siinä raja-arvolla ja jonkun aikaa meni tosi kivasti ilman ylityksiä mutta jossain vaiheessa ne paastoarvot rupesi nousemaan ja koko ajan vaan nousi kunnes aloitettiin insuliini. Silti ne arvot vaan nousi ja nyt 25+0 mulla on sekä aamu- että iltainsuliinit. Jos oltais hälläväliä asenteella alussa menty niin olis jäänyt tämäkin huomaamatta ja kyllä sitten harmittas jos vauvoille sattuis jotakin. Ruoan jälkeen ei tule ylityksiä mutta yöllä ne sokerit nousee. Ei niistä mittauksista kuitenkaan mitään haittaa ole ja jos omalla ruokavaliolla homma pysyy hanskassa niin tuskin sitä täytyy sillon muuttaa.
 
Minä siis tosiaan mittasin sokereita koko loppuraskauden ajan, ja varmasti jos jotain olisi mittauksissa tullut, olisin asiaan reagoinut. Mutta koska ylityksiä ei tullut, ei neuvolastakaan nähty syytä muuttaa mitään. Kaikille neuvolan terveydenhoitajille ja lääkäreille aina kerroin, etten noudata radi-ruokavaliota, koska tarvetta siihen ei ole, he katsoivat arvoja vihosta ja totesivat, että ei tosiaan näy olevan tarvetta, jatka samaa rataa.

Ymmärtääkseni paastosokereihin on vaikeampi vaikuttaa ruokavaliollakaan, joten siinä mielessä eri juttu kuin tuo tunnin arvo. Monessa maassa raskausdiabeteksen sokerirasituksessa ei edes mitata tunnin arvoa, vaan pelkästään paastosokeri ja kahden tunnin arvo, koska niillä on enemmän merkitystä.
 
Joo, ei noihin paastoihin oikein voikkaan vaikuttaa. Yritin vaikka ja mitä iltapalaa vaan ei pysyny. Mutta tosiaan mulla siinä rasituksessa ei edes ollu kun tuo paasto rajalla eli vaikka se oliskin ollu alle niin näin olis voinut käydä. Tärkeää silti seurata.
Ekassa raskaudessa oli myös radi ja siinä pysy oikein hienosti kaikki. Toisessa raskaudessa lopussa nousi paastot niin, että viikko ennen vauvan syntymää aloitettiin insuliinit ja nyt tämä kaksosraskaus muutenkin tuntuu huitelevan ihan omissa lukemissaan kaikin tavoin :hilarious:
Ainahan sitä toivois että itse voi vaikuttaa jos jokin on pielessä mutta on se ihan hyvä että herkästi puututaan sokereihin kun ei ole kuitenkaan mistään pikkuasiasta kyse vaan vauva terveydestä.
 
Siitä ehkä voisin neuvolalle antaa pyyhkeitä, että kun sokerirasituksessa on saanut raskausdiabetesdiagnoosin, alkaa heti suuri pelottelu siitä, kuinka paha juttu on kyseessä. Yksi jos toinen on lähes paniikissa ensimmäiset pari viikkoa, kunnes mittailusta on tullut rutiinia, ja asia on mitättömämpi kuin ikinä osasikaan kuvitella.

Asiaa pitäisi pikemminkin lähestyä niin, että ota tästä mittari, ja mittaa tuleeko tavallisilla syömisillä ylityksiä ja jos ei tule, jatka mittailua. Ja jos tulee, niin kokeile sitten ruokavaliota ja liikuntaa ja mittaile, ja jos silläkin vielä tulee ylityksiä, niin sitten homma hoidetaan kuntoon lääkityksellä. Ja myös painottaa, että nyt kun raskausdiabetesta seurataan ja hoidetaan heti kun tarvetta ilmenee (jos ilmenee), ei ole minkäänlaista syytä huoleen. Toinen asia, millä turhaan kiusataan raskausdiabetesodottajaa, on paino ja elintavat ennen raskautta, koska raskaana ei saa laihduttaa. Voi vähän verrata siihen, että alkaisivat surkutella sitä, että odottajalla on diabetesgeenit ja nyt hän siirtää huonot geenit eteenpäin lapselleen. Tämäkin on yleensä totta, mutta sen esiintuominen olisi ihan yhtä typerää, kun tuossa vaiheessa ei mahda mitään omille tai lapsen geeneille.
 
Hyvät ohjeet neuvolasta saa ja hyvä jos ylityksiä ei tule. Silloin ei olekkaan mitään huolta.
Mun mielestä ihmiset suhtautuu raskausdiabetekseen liiankin löysästi, kyse ei ole kuitenkaan vaan siitä että vauva kasvaa isoksi. Mua huolettaa omassa raskausdiabeteksessä eniten se että lapsivedessä olevan sokerin suuri määrä estää vauvojen normaalin keuhkojen kehityksen. Nyt kun ennenaikaisen syntymän riski on suurempi, on tärkeää että keuhkot kehittyy normaalisti.
Että mittailemaan vaan, ei siitä ainakaan haittaa ole :grin
 
Hyvät ohjeet neuvolasta saa ja hyvä jos ylityksiä ei tule. Silloin ei olekkaan mitään huolta.
Mun mielestä ihmiset suhtautuu raskausdiabetekseen liiankin löysästi, kyse ei ole kuitenkaan vaan siitä että vauva kasvaa isoksi. Mua huolettaa omassa raskausdiabeteksessä eniten se että lapsivedessä olevan sokerin suuri määrä estää vauvojen normaalin keuhkojen kehityksen. Nyt kun ennenaikaisen syntymän riski on suurempi, on tärkeää että keuhkot kehittyy normaalisti.
Että mittailemaan vaan, ei siitä ainakaan haittaa ole :grin
Tuo keuhkojen kehityksen hidastuminen tapahtuu vain silloin, jos ylityksiä tulee. Jos ylityksiä ei tule, ei vauvalle koidu yhtään mitään pahaa, vaikka papereissa lukisi viisisataa radi-diagnoosia. Kroppasi kun ei osaa käydä papereista lukemassa, että nyt yhtäkkiä pitäisikin toimia eri tavalla kuin normaalisti. Ne ylitykset ovat se paha asia, joka aiheuttaa sikiölle negatiivisia vaikutuksia, ja niin pitkään kuin ei ylityksiä tule, on raskaus ihan normaali, eikä missään ole normaalia enempää sokeria.

Toki on fiksua mitata, sitä en ole missään vaiheessa kiistänyt, ja kuten aikaisemminkin mainitsin, mittasin sokerirasituksesta eteenpäin ihan joka viikko koko loppuraskauden ajan.
 
Mulla taas ei ole yhtään ylipainoa, kohta kolkutellaan rv30 ja painoa on tullut viimeisen 10 viikon aikana viisi kiloa. Alkuraskaudesta ei painoa tullut ollenkaan. Ja ennen raskautta bmi 22.
Aina olen syönyt runsaan aamiaisen, 2 lämmintä ateriaa, välipalan ja iltapalan. Ainoa mikä ruuan terveellisyydessä on klikannut, on kasvisten ja vihannesten liian vähäinen käyttö ja sitten suklaa ja kahvin kanssa makeat. Ja vähäinen liikunta.
Ja nyt kun olen lueskellut noita ruokavaliojuttuja, niin ihan normaalisti saan syödä. Vähän pitää katsoa esim. leivän kohdalla ja sokerijugurtit olen jättänyt pois. Mulla on tässä ongelmana myös ummetus, johon pitäisi vetää sitä puuroa ja leipää ja hedelmiä, jotka sitten osaltaan nostaa verensokeria, että valitse siitä sitten pienempi paha.

Nyt täytyy kysyä, kun jäi vähän epäselväksi neuvolan "mittaile silloin tällöin, parikin kertaa viikossa", että mittaanko yhdeltä päivältä kaikki sokerit ennen ja jälkeen ruuan vai mittaanko vain sen 1h arvoa vai paastoarvoa vai mitä? Vai yhdeltä päivältä aamupala ja toiselta lounas? Oli vähän sekavat ohjeet.
 
Nyt täytyy kysyä, kun jäi vähän epäselväksi neuvolan "mittaile silloin tällöin, parikin kertaa viikossa", että mittaanko yhdeltä päivältä kaikki sokerit ennen ja jälkeen ruuan vai mittaanko vain sen 1h arvoa vai paastoarvoa vai mitä? Vai yhdeltä päivältä aamupala ja toiselta lounas? Oli vähän sekavat ohjeet.
Diabeteslääkärin ohje: kannattaa aina mitata edes kahtena peräkkäisenä päivänä. Aina aamupaasto ennen aamupalaa ja 1h arvo ainakin kolmen aterian jälkeen. Mielellään aamupalan, päivällisen ja iltapalan jälkeen. Näin saa parhaimman ja kattavimman tiedon tuloksista.

Mulla lääkehoitonen radi ja mä mittaan 5krt/pv ja 4pv/vko. Mittaan 2+2 päivää eli joko ma-ti ja to-pe tai ti-ke ja pe-la. Mittaan aamupaaston ja 1h arvot aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan jälkeen. Alussa mittailin joka toinen päivä, niin käskettiin edes kerran viikkoon ottaa 2-3pvän mittausputki. Sillon sain juurikin tuon lääkärin ohjeen. Sunnuntait on mulla taukopäiviä...eli herkkupäiviä :grin
 
Kannattaa vielä varmistaa neuvolasta että milloin niitä mittauksia sinun kannattaa tehdä. Aika epäselvä tosiaan tuo "mittaile silloin tällöin" :grin

Ja Suski, näillä kirjoituksillani en viitannut siihen että jos on radi niin vauvalla automaattisesti hätä, vaan että tosissaan pitää ottaa. On tärkeä seurata verensokeria ja niin kun olen monta kertaa jo sanonutkin niin jos ylityksiä ei tule niin se on hyvä juttu.
 
Kävin tänään sokerirasituksessa ja paastoarvosta pomppas... :sad001 Se oli 5,6... Kaikki muut oli reilusti alle. Huomenna sitten hakemaan tarvikkeita ja tarkempia ohjeita.

Kuinka usein ja miten pitkään nyt aluksi täytyy sokereita mitata? Ja se tapahtuu ilmeisesti verinäytteen ottamiseksi sormen päästä? Inhottaa jo valmiiksi itsensä piikittäminen :nailbiting:
 
Muokattu viimeksi:
Eikös se yleinsä aloiteta sillä että 4x paasto viikossa ja yksi vuorokausimittaus (ennen jokaista ateriaa ja 1h joka aterian jälkeen mittaus) viikossa. Varmasti saat huomenna hyvinkin tarkat ohjeet.
Mulla raskausdiabetes tällä kertaa on mennyt niin pahaksi että on insuliini aamuin illoin ja joka aamu sormenpäästä täytyy katsoa paastot.
Mä en itse uskalla pistää sormenpäähän eli mies hoitaa sen päivittäin mutta insuliinin pistäminen onnistuu hyvin.
Ei kannata ottaa stressiä, kyllä kaikki järjestyy :happy:
 
Joo... Eniten minua "ärsyttää" se, että oliko paastoarvo sen takia korkealla, kun olen epäsäännöllisessä työssä ja söin ennen paaston alkua spagettia (täysjyvä) ja jauhelihakastiketta... Eli hiilareita... + tietenkin salaattia ja rahka jälkkäriksi (ilman lisättyä sokeria). Mutta pakko oli syödä, koska oli nälkä ja edessä pitkä aika ilman ruokaa. Noh, myöhäistä jossitella.

Ja pakko minun on itse pistää, sillä elelemme miehen kanssa työvuorojen takia eri aikatauluissa. Nähdään silloin kun toinen nukkuu...
 
Jos se paaston korkeus johtui edellisen päivän syömisestä niin se kyllä selviää pian kun rupeat itse mittailemaan paastoja. Sitten jos kaikki arvot pysyvät hyvänä niin saattaahan olla että mittauskertoja harvennetaan. Tsemppiä!
 
Mulla oli ihan hilkulla, paastoarvo 5,2 eli ylin sallittu.. Muut arvot oli kaukana rajoista. Huomenna on onneksi neuvola niin voi kysyä vähän neuvoa, että miten tämä pitäisi huomioida, vaikka virallista diagnoosia ei sitten juuri tulekaan.
 
Suvitus, rajat on tarkoituksella laitettu niin tiukoiksi, että jos rajojen alle jää, ei ole mitään syytä huoleen. Ja jos rajat ylittyvät hieman, ei silloinkaan välttämättä ole oikeasti raskausdiabetesta, mutta rajat on asetettu niin, että mieluummin laitetaan terveitä mittaamaan sokereitaan kuin päästetään yksikään sairas testistä läpi puhtain paperein. Eli kun olet rajojen alapuolella, ei ole todellakaan syytä huoleen, olet terve.
 
Joo... Eniten minua "ärsyttää" se, että oliko paastoarvo sen takia korkealla, kun olen epäsäännöllisessä työssä ja söin ennen paaston alkua spagettia (täysjyvä) ja jauhelihakastiketta... Eli hiilareita... + tietenkin salaattia ja rahka jälkkäriksi (ilman lisättyä sokeria). Mutta pakko oli syödä, koska oli nälkä ja edessä pitkä aika ilman ruokaa. Noh, myöhäistä jossitella..

Mulla vähän sama juttu. Piti syödä päivällinen neljän-viiden aikaan, venähti puoli seiskaan. Ja olikohan vielä pastaa ja chili con carnea... Mulla on normaalia ruokaa syödessä arvot pysyny oikein maltillisina.
 
Takaisin
Top