Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Nilla

Kommentoinnin ninja
Tammimammat 2017
Huhtimammat 2018
Tää aihe on niin ahdistava niille joille radi rapsahtaa, joten tänne saapi asiasta vuodattaa ja antaa vaikka ruokavinkkejä, miten saa pidettyä omat sokerit alhaalla. :)

Mulla eka sokerirasitus ensviikolla tiistaina ja mähän alotin radiruokavalion heti plussattuani, mutta...tyypilliseen ja tuttuun tapaani oon lipsunu taas tuostaki... Yritys hyvä! :grin
 
Minua ahdistaa hurjasti ajatus sokerirasituksesta kun heikko olo tulee heti jos on kaksi tuntia syömättä. Viime raskaudessa olin vielä niin nuori etten joutunut siihen menemään, mutta nyt se on vääjäämättä edessä :sad001
 
napusiini, se ei oo pakollinen. Mun kaveri oksensi litkut pois melkee heti, niin sille ei sit voitu tehä 1h ja 2h verikokeita. Paasto oli hyvä, niin antoivat olla.

Mä otan aina aamun ekat ajat, niin on sitte yön syömättä, sillä tavalla ainakin mulle helpompaa.
 
Mulle kans napsahti sokerirasitukseen ajat 2 kertaa. Ahdistaa ja pelottaa.
.mistä muuten löytyisi radi ruokavalion ohje?
 
Joudutko Merelda nyt heti alkuraskaudessa sokerirasitukseen? Mä taidan myös joutua, kun oon jo aika vanha (ja paino on rajamailla). Aattelin katsoa jo etukäteen ruokavaliota että olis ekan testin arvot ok eikä joutuisi uusiin mittauksiin tai seuraamaan arvoja joka päivä. Ruokavaliossa näyttää vaan olevan sellainen haaste, et eri ihmisillä eri ruuat nostaa sokereita :sad001

mutta yleisesti näytti olevan, että paino pitäis saada pysymään kurissa (joten liian rasvaiset tuotteet pois) ja hiilarit täysjyvän muodossa, ei liikaa hedelmiä vaan vihanneksia jne, ja ruokailu 3h välein. Toisaalta jopa jugurtista / rahkasta ja muista maitotuotteista luki, että nekin nostavat sokereita niiden sisältämän maitosokerin vuoksi. Eli en ymmärrä, mitä sitten pitäisi syödä...
Tuntuu vaikealta, kun muutenkin raskausajan ruokavalio on niin rajoitettu ja silti pakko syödä koko ajan!!
 
Marianne2, joo joudun heti rv 12-16 menee sokerirasituksiin iän ja painonkin puolesta sekä suvussa sokeritautia.
 
Mulla on kans edessä rasitus tuolla lokakuun lopulla. Toivon tosiaan, että tää paha olo ja oksetus talttuu siihen mennessä, jos olisi sitten helpompi olla ja ei olisi niin tuskaa tuo.
 
Joo se kuulostaa ihan kamalalta, mutta ilmeisesti sekin pakko kärsiä läpi :sad001
Kuinka ne kattoo painoindeksin? Mun bmi ennen raskautta on just alle 25 mut nyt just vähän yli, tosin 10.viikkokin jo menossa (1-2kg tullut lisää). Tosin ihan sama, kun iän puolesta kuitenkin joudun siihen rääkkiin.
 
Mun täytyy kyllä sanoa kun esikoisesta sokerirasitukseen jouduin että ei se ollut niin paha kun ajattelin ja olen kuullut. Olin toki niillä myöhäsemmillä viikoilla vasta joten pahoinvointi ei oikeastaan ollut enää ongelma eikä se siis mitenkään miellyttävää ollut mutta en oikeastaan kokenut myöskään kärsiväni kovasti. Tämä siis rohkaisuna sokerirasitusta "pelkääville" ekakertalaisille :D
 
Meillä se litku ei ollut niin kauheeta mihin olin varautunut ja th ohjasi suoraan lepäämään sängylle rauhalliseen huoneeseen ja anto aina pienen lasin vettä verikokeen jälkeen ja sen litkun jälkeen, et siinä mielessä ei ollut niin paha, mitä mäkään olin kuullut :) mutta en mä silti mielellään uudestaan menis :) niin.ja mulla äiti oli esikoisen kanssa meillä ja käveli vastaan mua terveumyskeskukselle, eväiden ja limpparin kanssa, kun olin.just aamulla heti herättyä mennyt ja mulla siis aina raskauksissa meinaa lähteä taju jos en heti aamusta jotain sokeri pitosta juo edes puolta lasia
 
Mä olin esikoista odottaessa 29v ja ylipainoaki löyty 30kg verran. Diabetes myös sukurasitteena ja silti jouduin rasitukseen vain kerran. Yleensä rasituksessa käydään kaksi kertaa vain jos on edellisessä raskaudessa todettu raskausdiabetes. JA jos ekasta pääsee läpi puhtain paperein. Jos heti ekalla kerralla todetaan radi, niin toista kertaa ei rasitukseen joudu. Tietenkin aina voi olla paikkakuntakohtaisia eroja. Yleensä myös radin jälkeen joutuu uudestaan rasitukseen, kun vauva täyttää 1v. Mulla tämä jää nyt esikoisesta sitten pois, kun uuden raskauden myötä joudun tähän muutenkin.

Radiruokavalio on pääpiirteittäin sokeriton (myös hedelmäsokeri ja maitosokeri), rasvaton, vähähiilihydraattinen (ehkä jopa täysin viljaton).
Mun kieltolistalla oli (sokereita nosti) punainen liha, peruna, pasta, riisi, maustetut jogurtit ja maitotuotteita muutenkin rajoitetusti. Sain juoda vuorokaudessa 2dl rasvatonta maitoa, syödä yhden rasvattoman ja maustamattoman jogurtin ja 2 rasvatonta juustosiivua. Ei yhtään enempää. Kaikki maito, juusto, jogurtti oltava rasvatonta. Hedelmiä myös rajoitetusti. Täysmehuja ja tuoremehuja ei saa juoda jos syö hedelmiä.

Litku ei tosiaan oo paha ja meillä ainakin se on jääkaappikylmää, jotenka menee helpommin alas. Makeeta se on ja mulla laittoi kyllä kivasti närästämään. Sitten kun ei siinä 1h ja 2h arvojen välissäkää saa mitään suuhunsa laittaa, niin kotona vedin Rennietä ku karkkia. :laughing021 Hengissä siitä selviää ja jos sen oksentaa ulos tai ei saa juotua, niin ei ne pakota. Sit jää 1h ja 2h testit tekemättä ja paastoarvon mukaan toimitaan.

Mä kuitenkin suosittelen yrittämään, koska jos radi on ja sitä ei pystytä kontrolloimaan, niin siitä voi olla vakavia seurauksia äidille ja vauvalle.
 
Mä olin esikoisesta kaks kertaa, enkä mä osannut sitä niin pahaksi ottaa. Siinä vaiheessa oli jo jano niin join ihan sen litkun ykkösellä alas.

Jotenkin kannattaa ajatella se asia siten, että hyvä kun tutkitaan sekin mahdollisuus pois. Hoitamattomana radi varmasti vaarallisempi kuin se kerran-pari käydä siellä sokerirasituksessa. :)

Mulla ei viime kerralla ollut arvoissa mitään häikkää, mutta silti mä itse haluan tässä raskaudessa myös käydä rasituksessa. :)
 
Radiruokavalio on pääpiirteittäin sokeriton (myös hedelmäsokeri ja maitosokeri), rasvaton, vähähiilihydraattinen (ehkä jopa täysin viljaton).
Mun kieltolistalla oli (sokereita nosti) punainen liha, peruna, pasta, riisi, maustetut jogurtit ja maitotuotteita muutenkin rajoitetusti. Sain juoda vuorokaudessa 2dl rasvatonta maitoa, syödä yhden rasvattoman ja maustamattoman jogurtin ja 2 rasvatonta juustosiivua. Ei yhtään enempää. Kaikki maito, juusto, jogurtti oltava rasvatonta. Hedelmiä myös rajoitetusti. Täysmehuja ja tuoremehuja ei saa juoda jos syö hedelmiä.

Tää mua eniten pelottaa / ihmetyttää. Koska maitotuotteita ei saa käyttää, eikä leipää, eikä hedelmiä, niin mitä SAA syödä? Ja mitä voi vetää aamiaiseksi...? Mä teen yleensä banaani-puolukka-luonnonjugurtti smoothien (joka maallikolle kuullostaa suht terveelliseltä), mut siinähän on kaikki sit kiellettyä. Samoin välipalana toimivat hedelmäsoseet. Sit myöhemmin aamulla syön leipää, jossa juustoa ja leikkeleita ja kurkkua. Ilmeisesti pitäs siis pelkällä kurkulla ja puolukoilla elää :) ?

Mulla ei liha ole koskaan uponnut hyvin, eikä kananmunat (edes ennen raskautta). Ja eikä sitä kalaakaan joka päivä voi syödä, varsinkaan aamupalaksi...
Tämä mua myös eniten risoo niissä THL:n kiellettyjen ruokien listassa. Kaikki kyllä kielletään, mutta mitään konkreettisia neuvoja tai vinkkejä aterioista tai aamiaisista ei tarjota tilalle, ja silti pitäs syödä monipuolisesti.
 
Raskausdiabeteksen suositusruokavaliossa on todella paljon hiilihydraatteja, jopa puolet ruosta pitäisi olla hiilihydraatteja. Tässä Vantaalla jaossa oleva ohje: https://www.vantaa.fi/instancedata/...ture/109859_Raskausdiabetes_ja_ruoka_2012.pdf

Minulle radi-ruokavalio ei sopinut yhtään. Kun sain mittarin kotiin, yritin pari päivää syödä radi-ruokavalion mukaan, mutta siitä seurasi älytön turvotus ja huono olo, ja verensokerit hipoivat taivaita. Totesin, ettei tästä tule mitään ja palasin normaaliin ruokavaliooni, ja kas kummaa, verensokerit eivät olleet lähelläkään raja-arvoja vaan reilusti matalammat, ja olokin oi taas hyvä. Eli neuvolasta saatava verensokerin mittauslaite kertoo totuuden siitä, mikä ruoka itselle sopii, eikä radi-ruokavalio välttämättä ole lainkaan toimiva. Ilman mittaria on mahdoton tietää, mikä itsellä sokereita nostaa. Radi-ruokavalioon en palannut, vaan söin sitä, mitä itsestä hyvältä tuntui, juuri niin harvoin kuin itsestä hyvältä tuntui, eikä ylityksiä tullut. En mitenkään olisi pystynyt jatkuvasti puputtamaan hiilareita, kuten radi-ruokavaliossa käsketään. Lapseni oli syntyessään 40+3 ihan normaalipainoinen kymmenen pisteen lapsi. Kun asiasta puhuttiin neuvolassa tai lääkärissä, oli vastaus aina sama: jos ylityksiä ei tule, ei ole mitään tarvetta muuttaa mitään.
 
No onpa jännää! Mulle nimenomaan neuvolassa sanoivat, että vähähiilihydraattista. Ehdottomasti peruna, pasta ja riisi sekä vaaleat viljat kielletty. :eek:

Tää mua eniten pelottaa / ihmetyttää. Koska maitotuotteita ei saa käyttää, eikä leipää, eikä hedelmiä, niin mitä SAA syödä? Ja mitä voi vetää aamiaiseksi...?
Mä vedän samaa tavaraa joka päivä:
Aamupala:
- kuppi teetä
- ruisleipä kalkkunaleikkeellä
- maustamaton jogurtti
Päivällinen:
- lasi maitoa
- kanaa
- salaattia
Välipala:
- hedelmä tai proteiinivanukas
Illallinen:
En yleensä syö. Joskus päivälliseltä jäänyttä salaattia.
Iltapala:
- kuppi teetä
- proteiinivanukas tai ruisleipä 2 juustoviipaleella.

Nyt kun ei vielä oo radia todettu, niin oon lipsunu esimerkiks pääruoassa. Ei jaksaa kanaa ja salaattia vetää joka päivä....radin aikana se on sitte pakko :meh: Tämä siis mulle parhaaks todettu radiruokavalio. Ihmisten kropat reagoi eri tavalla eri asioihin ja se ruokavalio on aluks sellasta hakemista ja kokeilua. Tuossa on vähän ruokaa, verrattuna mitä normaalisti syön, mutta loppu tyhjiö vatsasta tulee sitte täytettyä vedellä. :wink
 
Ohoh, tosi paljon leipää suositeltu tuossa Vantaan listassa, ja vielä lounaan ja illallisenkin kanssa. Millainen ruoka sulle Suski sopii? Uskon myös että oma kroppa kertoo.

Kiitos Nilla tuosta esimerkistä! Mä en pärjää noin vähällä ruualla nyt :P pakko syödä kunnon päivällinen, ja välipaloja...
Täytyy toivoa etten heti alkuraskaudesta joudu siihen testiin, ni sit jos napsahtaa myöhemmin, ei tarvis kun 3-4kk kärsiä :wink
 
Paasto alkoi!! :rolleyes: Huomenna aamusta sokerirasitukseen! Onneks mies pystyy ite päättää omat työajat, niin se jää aamuksi esikoisen kans kotiin :) Siel ku aina menee se 2 tuntia vähintää...
 
Mulle painotettiin viime raskaudessa sitä, että syö tarpeeksi paljon ja tarpeeksi usein! Vähintään 3 tunnin välein jotain, eli mielellään 6-7 syöntikertaa päivässä.

Mulla ei kyllä normiruoka nostanut sokereita ja paasto oli se mistä aina kiikasti.
 
Minkä ikäiset menee automaattisesti sokerirasitukseen? Vai riippuuko paikkakunnasta? Mä itse haluaisin ja viimeksi oli vaikea päästä.
 
Suositus tais olla, että kaikki yli 25v odottajat
 
Takaisin
Top