Sokerirasitus ja raskausdiabetes

Seppo110

Satasella mukana keskusteluissa
Moniko joutuu menemään sokerirasitustestiin ja onko aikaisemmin käynyt?
Tähänhän joutuu iän, painon ja sukurasitteen osuessa kohdalle. Muistaakseni yli 25-vuotiaat ensisynnyttäjät, ylipainoiset ja jos suvussa on sokeritautisia.

Itellä oli viimeraskauden loppupuolella sokerit ylhäällä, mutta ruokavaliolla pysy hyvin hallussa. Nyt onkin sitten jo varattu eka rasitustesti elokuun alkuun ja toivottavasti siihen mennessä tää oksentelu on ohi ettei sielä lennä laatta...
 
Täällä on jo käyty sokerirasituksessa tällä viikolla ja radi tuomiohan sieltä tuli. Paasto koholla, muissa ei valittamista. Ens viikon kätilön tekemä np- ultra vaihtui lääkärin tekemäks ultraks... Sokereita seurailen ja varmaan ens viikolla mietitään lääkitystä np-ultrassa...
 
Kyllä terkka vähä pelotteli, että jos paino yhtään nousee liikaa liian nopeasti, niin joudun heti sokerirasitukseen. Esitti tavoitteen, ettei seuraavaan käyntiin mennessä olisi paino noussut yhtään. Maanantaina seuraava aika ja tänään vaaka näytti -1kg! JEE!! :joyful:
 
Mä joudun menemään, näin kertoi neuvolan täti. On siis ylipainoa ja ikä 37-v. Mitä siellä tehdään? Ja mitä jos arvot on koholla? Mulla ei siis ole mitään hajua koko sokerirasituksesta o_O
 
Maanantaina rasitukseen menossa. Edellisessä raskaudessa kävin myös ja sillon ei tullut sanomista. Katsotaan miten käy kun lähtöpaino nyt on n. 10kg enemmän kun edellisessä. Kokonaisuudessaan liikaa on tuplat tuo. :meh:
 
Hellu eka ollaan syömättä ja juomatta 12h (tai siis 2dl saa juoda vettä tuon paaston aikana), meet labraan, ottaavat paastoarvon suonesta, juot sellasta sokerilitkua 2 mukillista/ lasillista, istut 1h, ottaavat tunnin arvon, istut toisen tunnin ja ottaavat viimesen arvon ja pääset kotiin. Lyhykäisyydessään näin :)
 
Täälläkin radi tuomio napsahti :-) viime raskaudessa insuliini hoitoinen, toivottavasti se tällä kertaa vältetään :-)
 
Mullakin oli edellisessä raskaudessa radi, kaksi vikaa arvoa oli silloin hieman koholla. Ruokavaliolla pysyi kuitenkin arvot hyvin kohdillaan, Nyt sokerirasitus on ens viikolla. Kuulemma, jos vaikka tuolla olis arvot normaalit, niin uusi sokerirasitus olisi edessä silloin puolenvälin jälkeen taas.
 
Mä joudun, piti mennä jo eilen mutta olin mokannut ajanvarauksen kanssa. Ensiviikolla uusi yritys. Mulla on PCO, jonka takia pitää mennä varhaistettuun sokerirasitukseen viikoilla 12-16 ja myöhemmin vielä uudestaan loppuraskaudessa. Ylipainoa ei onneksi ole, joten riski raskausdiabetekseen ei pitäisi olla kovin suuri silti. Lisäksi ikää kohta 30v, eli sen takia joutuis varmaan myös :) Mut voi oksu sentään kun se litku on kamalaa, toivottavasti pysyy sisällä :yuck:
 
Mulle tehdään kans sokerirasitus mutten tiiä yhtään että millon. Ekassa neuvolassa vaan sano että tehdään kun on vähän ylipainoa sekä sukurasite, kai siitä sit lähempänä kerrotaa :bored:
 
Mulle ukko kerto/pelotteli, ku menin viime raskaudessa, että sitä nestettä pitää juoda puoli litraa (on käyny joskus pikkupoikana kyseisesä testisä) Ja hirvitti nii kamalasti.
Onneksi ei nykyään tartte juoda ku sen pikku limsatölkin verran. Mulla oli jotain vadelman makusta ja nii makiaa että kurkkuun sattu. 10 minuutissa se pitää saada alas.
Mää nään jo nyt painajaista siitä litkusta.
Eikö se 12tunnin paasto oo ehdoton ettei sais juoda vettäkään, paitsi jos on lääkitys nii lääkkeiden oton kanssa pieni vesimäärä. Ja kaikki mitä laittaa suuhun voi muuttaa tulosta hampaiden pesu, purkka, tupakointi. Mulle ainaki painotettiin kuinka tärkeetä tuo on ettei tuu vääristyny tulos. Tuohan on tosi hyvä että seurataan, ettei tuu ylisuuria vauvoja tai muita komplikaatioita raskaudessa tai synnytyksesä.
 
Kyllä ihan labran ohjeissa on et vettä saa juua max sen 2dl. Mie oon käyny 2011 vuodesta lähtien joka vuos tossa rasituksessa ja aina on ollu tuo 2dö siellä ohjeissa :)
Ja tietysti tuo purkka, hampaiden pesu, tupakka? Vääristää tulosta, mut tuo vesimäärä, jos se siis on ihan vaan vettä, ei juurikaan voi tulosta vääristää, koska vedessä ei oo hiilihydraatteja, proteiineja ym. Mikä vaikuttaa siihen veren sokeriin :)
 
Muoks. Tälläinen ohje oli ainakin Etelä-karjalan potilas ohjeissa. Ja hyvin samansuuntaisia oli muidenkin labrojen ohjeet mitä äkkiseltään vilkaisin :)

SOKERIRASITUS
Ohjeet potilaalle:
 Tutkimusta edeltävän 2-3 päivän ajan tulee syödä tavanomaisesti, laihdutusruokavaliota ei pidä
käyttää.
 Tutkimus aloitetaan aamulla klo 8–10, yöllisen 10-12 tunnin paaston jälkeen.
o Lasillisen vettä saa juoda aamulla ennen tutkimusta.
o Ilmoita laboratorion henkilökunnalle mikäli olet paastonnut em. suosituksesta poikkeavan ajan
(alle tai yli 10-12 tuntia) tai paastoaminen on epäonnistunut.
 Verinäytteet otetaan laskimosta.
 Paastoverinäytteen ottamisen jälkeen juo viiden minuutin kuluessa laboratoriossa annettu 250
millilitraa sokeriliuosta.
 Verinäyte otetaan yhden ja kahden tunnin kuluttua juomisen aloittamisesta.
 Sinun tulee istua koko sokerirasituksen ajan.
 Kysy sokerirasituksen tulokset neuvolasta.
 
Muokattu viimeksi:
Minä en halunnu ottaa riskiä et se vesi siihen vaikuttas, joten otin vaan vähä suun kostukkeeks. Hampaitakaan en pessy :hilarious: Sisko sanoi, et pienetkin jutut voi vaikuttaa..

Viimeksi jouduin rasitukseen vaan koska täytin 25 ennen kuin esikoinen syntyi. Tällä kertaa ei tarvi rasituksessa käydä, kun viimeksi ei ollut mitään häikkää, eikä ole sukurasitetta tai painonkaan suhteen ongelmaa.
 
Mun piti tarkistaa omasta ohjelapusta tuo veden juonti.
"Koeaamuna voitte juoda n. puoli lasia vettä ja ottaa aamulääkkeet. Ruoka, muu juoma kuin vesi, karamellit, purukumi ja tupakointi ovat kiellettyjä." Tuonhan voi tulkita että saa juoda vettä jos pitää ottaa lääkkeet tai saa juoda puoli lasia.
 
Mun ei näillä näkymin tartte mennä. Esikoisen kohdalla rasitusarvot oli hyvät, silti vauva oli yli nelikiloinen. Ylipainoa ei ole, iän takia jouduin. Paino kyllä nousi raskauden aikana ihan kiitettävästi...

Oon vaan alkanu miettiä, että mitä jos en nyt mene rasitukseen ja arvot oliskin huonot? Tuleeko jotain oireita sit, josta voi päätellä et kaikki ei ookkaan hyvin? Että oisko kuitenkin varmuuden vuoks käytävä? Ei oo oikeestaan mitään tietoa koko radista.
 
2-tyypin diabetes ja radi on siitä pirullisia ettei niistä välttämättä tuu oireita ollenkaan. Joillekin voi tulla, muttei kaikille. Mie en tietäis jos en mittais sokereita säännölleen, et ne on koholla(tai siis tuo paasto mulla on korkee).
 
Muokattu viimeksi:
Muoks.
 
Muokattu viimeksi:
Siis apua kyllä minä hampaat pesin ennen testiä :D Pakko, en lähde mihinkään ilman... Miten se voi vaikuttaa tuloksiin? Huuhtelin kyllä hyvin suun sen jälkeen...
 
Takaisin
Top