Sokerirasitus ja radi

Äippä x5, hyvä tietää! Pitääpä sanoa asiasta huomenna, kun on sairaalaan taas soittoaika. Samalla pitänee katsoa iltapala tarpeeksi runsaaksi.
 
Sain varattua itselleni raskauden jälkeisen sokerirasituksen marraskuun alkuun. Onko teistä kukaan ollut rasituksessa raskauden jälkeen? Vaikuttaako imetys siihen jotenkin?
 
Imetyksen vaikutuksesta en tiiä, äkisti luulis et ei vaikuta mut en sit tiiä.
Mun pitää mennä vasta vuoden päästä! Mulla tosiaan Radi oli ruoka hoitosena et onko se rasitus sit aikasemmin jos pitänyt hoitaa lääkkeillä?
 
Niin ja mitä tässä nyt oon mittaillu näitä sokruja ihan huvikseen niin ovat palautuneet ennen raskautta arvoihin:)
Mitenkäs muuten oli teidän vauvojen sokerit synnärillä? Tällä meidän jätkällä oli eka mittauksessa sokerit vaan 1.9 mut muuten pysy hienosti yli 3 :)
 
Mulla kans oli ruokavalio hoidolla ja vauvalla oli sokeriarvot hyvät koko reissun ajan. Ennen täällä päin oli rasitus 3 kk päästä synnytyksestä, varmaan jälkitarkastuksessa ohjeistavat sitten.
 
Meijjän poitsun sokerit oli synnärillä tosi hyvät koko synnärillä olo ajan. :) Pitäskin mittailla nyt itseltä huvikseen minkälaisia arvoja näyttää mittari synnytyksen jälkeen. :D miullekkin nlassa sanottiin sillon, että vuoden päästä synnytyksestä käytävä sokerirasituksessa.
 
Ihme ja kumma, niin vauvan sokerit oli priimaa koko synnäriajan. Mittasin sairaalassa hoitohenkilökunnan pyynnöstä yhden yöpaaston ja ruoanjälkeisen ja me oli ainakin ok.

Mulla oli inskat käytössä, joten pitää hoitaa rasitus jo ennen jälkitarkastusta alta pois, niin voidaan sitten jälkitarkastuksessa katsoa nuo asiat lääkärin kanssa läpi.
 
Samoin meillä vauvan sokerit oli tosi hyvät koko ajan, vaikka mullakin oli insuliinihoitoinen radi. Ja omatkin sokerit kyllä palautui onneksi oikeastaan jo vuorokauden kuluttua synnytyksestä. Mutta joudun kans sokerirasitukseen jo tässä aiemmin, en vaan muista, että oliko jo ennen jälkitarkastusta, kun pitää käydä...täytyykin muistaa selvitellä asiaa.
 
Mun pitäis varata aika sokerirasitukseen aika ennen jälkitarkistusta mutta en oo saanu aikaiseksi koska evvk .. plah. Täytyy varmaa tänää ryhdistäytyä.

Meillä jäbällä oli verensokerit alhaalla ekat pari päivää. Niiden kans sai olla aika tarkkana. Sitten ne alko pysyy hyvissä lukemissa. Mutta meillä oli pitkä valohoitokin siinä joten aika tarkkana sai olla syömisten kanssa että vauva jakso oikeesti syödä ja katsoa johtuuko se mahdollisesti huonoista verensokereista vai korkeasta bilistä. Onneks se on nyt ohi ja saadaan nauttia ihan normi arjesta :)
 
Paasto taas menossa ja huomenna rasitus, phuuh. Tällä kertaa en osaa edes jännittää koko rasitusta kun ounastelen arvojen olevan ok :)
 
Imme tsempit huomiseen!
Ootteko muuten mittaillu arvoja kotona? Minä en... varmaan vois aamulla mitata paaston! Ihan vaan mielenkiinnosta :wink
 
Mä mittasin sairaalassa vain yhden paaston ja 2 h arvon, mutta ainakin ne oli ok. Siksi ehkä nytkin haaveilen normaaleista arvoista :hilarious: muutoin en ole mitannut, sain siitä kesällä jo ihan tarpeeksi :grin
 
Spämmään täällä nyt kunnolla. Huomenna jälkitarkastus. Katsoin kannasta ja vs-arvot näytti olevan kunnossa (paasto 5.7 ja 2h arvo 6.1). Samalla multa otettiin se joku trigly-arvo, joka oli alle viitteiden. Mutta sitten siellä oli joku maksa-arvo, missä ylin arvo olisi saanut olla 35 ja mulla se oli 100. Samoin kolesteroliarvot oli ihan pilvissä (tämä tosin ei yllätä, koska ne on aina koholla sukurasitteena). Mutta mikähän ihme se maksa-arvo oli?? Huomenna toki selviää, mutta se oudoksutti kyllä.

Edit. Googlasin ja se oli p-alat. Onkohan mulla ihan pokkana joku rasvamaksa????? :eek:
 
Spämmään täällä nyt kunnolla. Huomenna jälkitarkastus. Katsoin kannasta ja vs-arvot näytti olevan kunnossa (paasto 5.7 ja 2h arvo 6.1). Samalla multa otettiin se joku trigly-arvo, joka oli alle viitteiden. Mutta sitten siellä oli joku maksa-arvo, missä ylin arvo olisi saanut olla 35 ja mulla se oli 100. Samoin kolesteroliarvot oli ihan pilvissä (tämä tosin ei yllätä, koska ne on aina koholla sukurasitteena). Mutta mikähän ihme se maksa-arvo oli?? Huomenna toki selviää, mutta se oudoksutti kyllä.

Edit. Googlasin ja se oli p-alat. Onkohan mulla ihan pokkana joku rasvamaksa????? :eek:

Mitä ihmettä?! Joko sait tähän kommenttia jälkitarkastuksessa?
 
Mitä ihmettä?! Joko sait tähän kommenttia jälkitarkastuksessa?

Joo sain. Sekä kolesteroli että tuo maksa kontrolloidaan ensi keväänä uudelleen. Maksa-arvoihin voi vaikuttaa vielä raskaus, mutta olivat huolissaan noista mun kolesteroliarvoista. Alkovat jo puhua lääkityksestä, jos eivät laske kevääseen mennessä. Toki myös jos maksa-arvot ei laske, niin sitten jatkotutkimuksiin. Lisäksi sokerina pohjalla mun virtsanäytteessä leukosiitit oli kahdella plussalla. Joudun nyt sitten antamaan toisen näytteen yövirtsasta. Tää oli niiiiin meidän viimeinen vauva :hilarious:
 
Ihan uteliaisuudesta pakko kysyä, mitkä ne sun kolesteroliarvot oli jos kerran lääkitystä jo ehdotettiin? Jos siis haluat kertoa. No mutta hyvä, että raskaus mahdollisesti selittäisi tuota maksa-arvoa, ilmeisesti tilanteesta ei tarvitse olla huolissaan jos kontrollit vasta puolen vuoden päästä :happy:

Mä en oo vieläkään saanut aikaiseksi varata aikaa uuteen sokerirasitukseen. Ei jotenkin yhtään nappaa kun paasto-arvot voi mitata kotonakin ja mulla on kaikissa kolmessa rasituksessa olleet ne 1h ja 2h arvot jotain 3,5-5 välistä enkä jaksaisi uskoa, että ne on nyt nousseet.
 
Ihan uteliaisuudesta pakko kysyä, mitkä ne sun kolesteroliarvot oli jos kerran lääkitystä jo ehdotettiin? Jos siis haluat kertoa. No mutta hyvä, että raskaus mahdollisesti selittäisi tuota maksa-arvoa, ilmeisesti tilanteesta ei tarvitse olla huolissaan jos kontrollit vasta puolen vuoden päästä :happy:

Mä en oo vieläkään saanut aikaiseksi varata aikaa uuteen sokerirasitukseen. Ei jotenkin yhtään nappaa kun paasto-arvot voi mitata kotonakin ja mulla on kaikissa kolmessa rasituksessa olleet ne 1h ja 2h arvot jotain 3,5-5 välistä enkä jaksaisi uskoa, että ne on nyt nousseet.

Kyllä oli täälläkin työn ja tuskan takana varata aika rasitukseen. Kaiken lisäksi olo oli paljon kauheampi rasituksen aikana kuin raskausaikana. Nyt oksetti koko sen ajan.

Mun kolesteroliarvot oli 6.8 (se huonompi, joka saisi olla kai 3.0) ja se parempi 2.02 (joka pitäisi olla min 1.2). Mulla ei ole näistä mitään käsitystä, mutta aina noihin arvoihin on puututtu. Nyt vaan lääkäri sanoi, että korkealta näyttää.
 
Muokattu viimeksi:
Aika kovat kyl sul noi kolesterolit imme:eek: Ootko ruokavaliolla yrittänyt vaikuttaa niihin?
 
Takaisin
Top