Sokerirasitus ja radi

Tiutsi ehtikin ensin selittämään :grin

Ja taas olit nopsampi :hilarious:
 
Käsittääkseni sokereilla voi olla vaikutusta myös lapsen keuhkojen kehittymiseen vai olenko väärässä?
 
Minä olen käsittänyt, että makrosomian riski on vain yksi syy pitää äidin sokerit ns. normaaleina. Enemmän itse kannan huolta vauvan liiallisesta insuliinin tuotannosta syntymän jälkeen, kun vauva on tottunut korkeaan verensokeriin ollessaan äidin mahassa. Syntymän jälkeen verensokerit voi pikkuisella laskea liian alas ja silloin on riskinä vauvan hypoglykemia.
Edellisen vauvan kanssa oltiin ekan vrk seurannassa siitäkin huolimatta, että sokerit oli normaalit radi-seurannassa (muutamaa ylitystä) ja mitä ilmeisemmin niitä seurataan ja mitataan myös tän kakkosen kohdalla huolimatta siitä mitä seurannassa tapahtuu.

En siis halua vähätellä riskiä mutta mietin tässä kotisohvalla, että jos syö fiksusti eli ei hiilaria eikä sokeria ja arvot heittää kerran päivässä / joka toinen päivä sen 0,1-0,5 niin onko se riski niin suuri, että kannattaa lähteä tablettihoitoon (tai onko se sen arvoista)? Ja lääkäriltä ei saa (ainakaan minä en ole saanut) järkeviä vastauksia kun ne on sitä mantraa, että enemmän kun 2-3 ylitystä viikossa niin oot paha ihminen ja syöt vaan sokeria etkä välitä vauvastasi. Kun taas neuvolassa ohjeistus on ollut enemmänkin se, että jos nyt sattuu ylityksiä niin elämä on - tärkeintä on, että kokonaisruokavalio on hyvä.

Nämä siis yleisiä spekulointeja, ei suunnattu suoraan Immelle tai muillekaan kysymyksinä.
 
Mä nään asian niin, että jos ylityksiä tulee hyvästä ruokavaliosta huolimatta, niin jokin siinä sokeriaineenvaihdunnassa on pielessä, jolloin myös vauvan sokerit ovat mahdollisesti ja todennäköisesti liian korkealla. Toiset voi syödä mitä sattuu milloin sattuu ilman ylityksiä ja toisille taas tulee ylityksiä terveellisestä ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatta. Itse kuulun tähän jälkimmäiseen porukkaan. Tällöinhän kyse ei enää ole siitä, kuka syö oikein, vaan miten sun elimistö toimii tai ei toimi. En itsekään ole mikään lääkityksen puolestapuhuja - todellakaan - taistelin sitä vastaan viimeiseen asti, mutta täällä kuvattuja riskejä makrosomian lisäksi en yksinkertaisesti uskalla ottaa vain siksi, että saan pitää oman pääni. Ja kysehän ei ole loppuelämän lääkityksestä vaan muutamista viikoista.
 
Metformin aloituksen jälkeen seuraavana päivänä arvot oli ihan pielessä. Sen jälkeen joka toinen päivä on mitattu joka ruoan jälkeen, joka toinen päivä aamiaisen, lounaan ja päivällisen jälkeen. Lääkitys ja ruokavalio auttanut, nyt ei ole ylityksiä ollut lainkaan.

Lisäksi toinen kontrolli näytti kasvun tasaantuneen, ja käyrien sisällä mennään tasapainossa. Muutokset siis sen arvoisia, vaikka edelleen tuntuu siltä kuin olisi laihdutuskuurilla. Neuvolakäyntien perusteella paino putoaakin n. 0,5 kg viikossa.

Lääkityksen takia synnytys käynnistetään laskettuna aikana. Käynneillä ei merkkiäkään paikkojen kypsymisestä :wink joten saa nähdä kauanko kestää..
 
Mä oon ollu huono radilainen! On ollu stressiä sen tuhannesta asiasta ja tullut syötyä huonosti...mittaukset on ollut luokkaa kun mitataan kun muistetaan! Kuin ihmeen kaupalla arvot on puhdasta priimaa... eilen mittasin pitkästä aikaa päiväkäyrää ja ennen arvot 4.1-4.8 ja jälkeen 5.2-6.2:eek: jos tässä viimeisiin viikkoihin skarppais että pikkusella ei sokerit olis pahasti pielessä synnyttyään!
 
Täällä myös arvot kohdillaan - kiitos aamu- ja iltainsuliinin. Edelleen saattaa tulla satunnaisia ylityksiä esim iltapalan paastossa, jos päivällisellä on syönyt jälkiruoaksi jotain venhäistä. Ensi viikolla taas kokoarvio sairaalassa - toivottavasti vauvan kasvu olisi tasaantunut.
 
Täälläkin ilmoittautuu huono radilainen, jolla arvot kuitenkin priimaa. Silti pelottaa, että vaikuttaako normaalimpi syöminen ja herkuttelu vauvan kasvuun vielä kuinka paljon. Onneksi, onneksi tää on loppusuoralla. Ens ma kasvukontrolli sairaalassa ja sitten mietitään käynnistystä.
 
Mä taas oon ollu aika kiltti radilainen. Täällä myös arvot tasaantuneet, kiitos melko ison iltainsuannoksen. Ei mulla vaan olisi riittäny ikinäkään pelkkä ruokavalio, pakko se oli hyväksyä jossain vaiheessa, kun kaikkeni yritin. Mitään suuria herkutteluja tässä ei yhäkään pysty tekemään, mutta toisaalta se on ollu hyväkin asia, sillä itsellä on tippunu melkein kaikki raskausaikana tulleet kilot (joita ei onneksi edes mitään hurjaa määrää ehtiny tulla, n. 6-7kg) ja toiveissa olis kotiutua vähän entistä kevyempänä synnäriltä. :D Mutta mun vointi on ollu tosi hyvä, kaikki sanoo kuinka freesiltä näytän :D ja mikä tärkeintä, vauva voi hyvin ja kasvaa just keskikäyrällä. :) Ruokahalua ei vieläkään välillä kyllä ole yhtään ja ottaa päähän tuo ruokien ja ruokailujen kyttääminen, kun pakko on tasaisesti syödä ja ei vaan maistuisi ruoka. :rolleyes:

Mutta muutaman herkuttelutuokion oon mäkin sentään pitänyt! Toissapäivänä leivoin suklaaihanuuksia pakkaseen vierasvaraksi ja söin kauheen palan sitä suklaakakkua iltapalan jälkkäriksi. :D Iltapalan jälkeinen arvo meni vaan vähän yli mutta seuraavan aamun paasto oli 5.6 vaikka paastoarvot olleet jo pitkään pääasiassa alle 5 ja vielä päivälläkin jälkeisarvot oli hiukan tavallista korkeammat. Eli pitkät on herkuttelun vaikutukset. :rolleyes:

Hyvin vähän meillä enää jäljellä...
 
Mä en edelleenkään osaa laskea itseäni radilaiseksi.. Mulla siis paastoarvo oli silloin testeissä hieman koholla. Sen jälkeen 1 ylitys lomamatkan aikana. Enkä ole ruokailua muuttanut mitenkään, syönyt siis valmiiksi jo suhteellisen terveellisesti. Silti mun arvoja syynätään koko ajan neuvolassa ja selitetään sokeriarvojen vaarallisuudesta vauvalle. Kieltämättä nyt on unohtunut mitata kovin usein, kun en oikein näe tähän touhuun mitään syytä. Neuvolassa vaaditaan myös ruokapäiväkirjaa, mille lääkärikin pyöritteli päätään.:wideyed: Onko tässä nyt niin päin, että vain neuvolassa on turhaa hysteriaa, vai onko jotain, mitä mä en ole huomannut? Vauva on siis kasvanut keskikäyrällä ja lääkärin mukaan kaikki hyvin. :) Mutta siis turhauttaa nämä mittaukset ja seurannat.
 
Mä en ainakaan ymmärrä mun radin päälle yhtään enää.
Ensin oli ongelma söi mitä tahansa tai oli syömättä, lääkettä piti nostaa koko ajan.
Nyt viimeiset kaks kuukautta arvot on hyvät, lääkemäärä samassa. Voin syödä mitä haluan tai olla syömättä. Tiedätkö, kun on kokeillut herkkuja ja ei mitään vaikutusta niin niiden houkutus on paljon suurempi kun ei näytä vaikuttavan arvoihin kuin silloin jos arvot heittelis :/

Viimeiset kolme kontrollikäyntiä olen vaan saanut positiivista palautetta siitä, kuinka hyvin olen toiminut radini kanssa. Arvot loistavat, vauva kasvaa omalla keskikäyrällä koko ajan eikä ole ottanut mitään kasvuspurtteja ja oma paino ei oo noussut kuin reilu 2 kiloa. Eli olen oikein mallikelpoisesti radilainen.
Noh, en kehdannut kertoa että eilen vedin pussillisen irtokarkkeja koska teki mieli :D
 
Tiutsi, haha, tuo viimeinen lause :hilarious: no mutta jos arvot pysyisi hyvänä karkkipussin jälkeen, niin kyllä itsekin söisin. Nyt voin herkutella, mutta maltilla. Ja tosiaan eniten arvoja nostaa esim. kakku tai pulla, ei niinkään suklaa.
 
Onko kellään (ruokavaliohoitoisella) sokerit alkaneet nousta juuri ennen synnytystä? Mulle sanottiin neuvolassa viimeksi, että merkeistä päätellen kohta alkaa tapahtua, ja nyt on pari päivää arvot olleet ihan taivaissa, ei kertaakaan koko kesän aikana ollu tällaisia lukemia. Iltapalan paastoarvo 7.4, iltapalan jälkeen 7.1, tänään aamupaasto 5.2 (joka yleensä on 4.2-4.6). Ei vielä siis ylityksiä paitsi tuo iltapala mutta arvot nousseet selvästi. Tunti ruokailusta arvokin on yleensä aina siinä 5.0-6.2.

En keksi mitään muuta syytä kuin sen, että kropassa on tapahtunut jotain muutosta.
 
Mähän en tiedä niitä, kun ei ole koskaan mittailtu ennen ku tulin raskaaksi :D
 
No nythän sun pitää mennä n vuoden päästä synnytyksestä rasitukseen niin sitpä tiiät, näin mahdollista seuraavaa ajatellen:wink
 
Onko kellään oireillut alhainen verensokeri päänsäryllä? Yöllä heräsin ihan huikeaan päänsärkyyn eikä mikään meinannut auttaa. Otin särkylääkkeenkin, mutta se vei vain pahimman terän pois kivulta. Aamulla mittasin arvoksi 4.3, joten voihan olla että illalla pistetty iltainsuliini olisi laskenut arvot alas - etenkin kun iltapala oli tosi niukka. Aamulla aamiaisen jälkeen olo normalisoitui ja siitä vasta aloin miettiä, olisiko tuo päänsärky voinut johtua alhaisista sokereista.
 
Imme kyllä voi! Mulla alhainen sokeri oireilee tärinänä ja kylmänä hikenä....
 
Takaisin
Top