Sokerirasitus ja radi

Eihän siihen käynnistykseen ole pakko suostua. Eli vain sen takia en jättäisi lääkitystä ottamatta jos tuntuu, että kohta ei voi syödä muuta kun pölyä ja tuhkaa...Mä kävin tuosta käynnistyksestä tiukan keskustelun lääkärin kanssa, joka totesi, että ei he mua mihinkään sänkyyn siteisiin kiinni laita, vaan loppupeleissä on mun päätös. Mutta oon samaa mieltä Immen kanssa, että vaikeaa tässä maallikkona laittaa omaa mielipidettä lääkärin mielipiteen edelle (sama juttu lääkityksen kanssa josta olin itse toista mieltä).

Meillä oli radin kontrolliultrassa ihan keskikäyrällä kasvava lapsi, tänään neuvolassa täti sanoi, että tuntuu hänen käteen normaalikokoiselta, ei ainakaan suurelta. Sf-mitta keskikäyrän alapuolella. Ja kun esikoinen oli 3450g ilman lääkitystä about samoilla sokeriarvoilla niin mun on vaikea uskoa, että tämä olisi sen suurempi. Käynnistys sitten puolestaan lisää riskiä toimenpiteisiin synnytyksessä ja niitä en niin toivoisi. Vaikeita juttuja kyllä, varsinkin kun kyse ei ole vain omasta terveydestä :sad001
 
Aamupalasta, miten kananmuna?

Itsehän olen puoli raskautta syönyt aamupalaksi chiasiemenpuuroa (yön yli mantelimaitoon turvotettuna). Ja juu tiedän ettei chiasiemeniä suositella raskaana mutta jotain ihmisen täytyy syödä. Olen myös syönyt ekaksi aamupalaksi kourallisen pähkinöitä ja kahvin ja sitten tunnin päästä enemmän.
 
Mä syön kananmunaa aamulla useinkin mutta se + pelkkää kinkku alkaa tympii :dead: kaipaisin vaihtelua mutta en ole jaksanut miettiä että mitä sitä söis. Pähkinät ja siemenet ei ole itselläni mitenkään lähellä sydäntä enkä ole tuorepuurosta koskaan innostunut. Banaanilettuja söin jossain vaiheessa mutta nekään ei mee sallittuihin sokereihin enää.

Mä niin odotan syyskuuta ja sitä hetkeä kun saan aamupalalla juoda litran lattea ja syödä sellaista överi-vehnäsämpylä jossa voita ja metukkaa :grin
 
Mulla tekee mieli kans chiavanukasta en oo vaan tohtinut sanoa mitään saati sit syyä:D chiaa olis tuolla kaapissa... vähäkö olis hyvää nyt kun saa noita tuoreita marjoja:p mulla aiemmissa radeissa auttanut ruisleivän korvikkeena siemen näkkäri, mut sitäkään ei sit nyt saa syyä (oon kyl muutaman kerran syönyt)... vielä ei kyllä oo ruisleipä oo arvoja nostanut! Onneksi, rakastan ruisleipää:wink
Tänään muuten taas päiväkäyrän mittajaiset ja paasto ainakin lupaa hyvää, oli 4,9:)
Itse odotan kans innolla että pääsee ahtamaan kaikkea mitä ei nyt oo saanut syyä, kuten toi chia ja siemenet ylipäätään :wink
 
Nyt tulee tyhmä kysymys, voiko tommonen verensokeri joka pyörii ennen ruokaa 4,5 mmol ja ruuan jälkeen 5,5mmol estää/hidastaa vauvan kasvua?
Tämän päivän käyrän(ja parin viikon aamu paasto/1h) mitailu arvot pysynyt ainakin toistaiseksi tossa mainitsemassani haarukassa... mä oon äimänä! Miten ne nyt noin on kun hetkisitten sain taistella niitä ylityksiä vastaan:eek:
 
Mä en ole edes ajatellut, että vois hidastaa. Mulla lukemat pyörinyt pääosin noissa luvuissa kotimittauksissa, eikä siihen ole neuvolassa kiinnitetty erityistä huomiota. Sanottu vain, että hyvät on lukemat.
 
Äippä x5, olin tänään sopivasti diabeteskätilön vastaanotolla niin kysyin asiasta. Sanoi, että jos esim paastot alkaa näyttää 3.5 tai pienempää, niin silloin äidin verensokerit voi vaikuttaa myös vauvaan.

Samalla kätilö sanoi, että pari päivää voidaan odotella lasketun ajan yli, mutta sitä enempää ei, kun on insuliinihoitoinen radi (kuten mulla nyt). Vänkäsin vielä, että jos vauva on ok kokoinen ja virtaukset kunnossa, niin miksi käynnistetään laskettuna aikana. Perusteli käynnistystä erilaisilla tutkimuksilla. aion kyllä vielä palata asiaan lääkärin kanssa, kun on synnytystapa-arvio.
 
Ihana imme:) kiitos! Kaikkea sitä rupee miettimään ja itseään syyllistämään kun pieni mies on niin kovin pieni... kaipa se mun vika oo vaan ihan vaan mun geneettinen taipumus tehdä mini vauvoja:)
 
Äippä x5, en usko, että itse olet vaikuttanut vauvan kokoon. Jos teillä on muutenkin pieniä vauvoja entuudestaan, niin en hyvää hyvyyttänikään usko, että nyt jotenkin olisit onnistunut pitämään vauvan pienenä/sirona :)
 
No nythän tää heitti taas härän pyllyä.

Eli aamun paastoarvo on ollut pitkään tosi hyvä. Paasto aika noin 10-12h ja aamun arvo ollut hyvä.
Mutta koska eilen alkoi koulu esikoisella ja arki astui kuvaan ei aamulla enää nukuta niin pitkään eli paastoaika lyheni.
Eilen kun paastoaika oli vain 8h oli paastoarvo yli rajan. Tänään kun paastoaika oli myös 8h paastoaika oli yli (mittasin heti herättyä) mutta kun olin lasten kans tehny aamujutut ja esikoisen saatellu kouluun ja käyttänyt koiran jne. Mittasin äskön uudelleen, noin 1,5h myöhemmin paastoajan ollessa siis 9,5h niin arvo oli juuri rajalla. Odottelenko tässä puol tuntia niin arvo on varmaa alle rajan.
Miten tää nyt pitäis jatkossa tehdä?
A) odotella aamulla hereillä mittaamista siihen, että paastoaika olisi sen abaut 10h jolloin arvo on hyvä?
Vai
B) yrittää syödä iltapala niiiiin aikaisin, että aamuun mennessä paastoaika on vähintään sen 10h?
Vai
C) mitata heti herättyä ja nostaa inskaa?
Mutta nyt tässä härdellissä mä en välttämättä ehdi syödä sitä aamupalaa heti herättyä kun täytyy ensin saada lapset syömää ja kouluun ja yks mahdollisesti päiväkotiin, joten mun aamis alkaa vasta kun koti on rauhoittunut siihen että voin istua rauhassa alas syömään sitä aamupalaa.
Ja miten on mahdollista että arvo tippuu paaston ollessa pidempi, olisin kuvitellut että se nousee mitä isompi väli.. todella outoa.

Tsiisus, että on nyt taas vaikeaa. Onneks ei oo ku muutama hassu viikko jäljellä...
 
Jaa-a, pahan pistit... kannattaa varmaan kokeilla kaikkea mahdollista,
Vaikka tota B vaihtoehtoa eka... mulla oli viikonloppuna tosi huono yö, nukuin jotain 2 tuntia ja aamulla sokerit lähenteli 6mmol...
Koskaan ikinä niin korkeat ollu:eek: tulin siihen tulokseen että unella on vahva vaikutus sokereiden säätelyyn:/
 
Mulla tippuu mitä pidempi väli eli keho ylläpitää ns suoja-arvoja kunnes herään ja siitä vielä n. 2h. Mulle sanoi sairaalassa sekä lääkäri että Radi-hoitaja että voi jatkaa ihan hyvin vaan sillä että en mittaa heti herättyäni - eli mittaan just ennen aamupalaa huolimatta siitä koska herään. Eli jos on yli aamulla niin odotan vielä 30-60min että laskee alle rajan.
 
Alan olemaan aika rikki ruokavalion kanssa, lisäksi harmittaa aikaisempi löyhähkö ote ruokavaliossa.

Sain neuvolasta ohjeen testailla normaaliruokavaliolla sokeriarvoja, ja vähentää sen mukaan arvoja nostavia ruokia. Omalla kohdalla arvoja nosti normaali aamiainen (eli en voinut syödä kahta leipää) sekä erilaiset hiilihydraatit, kuten riisi, peruna, pasta jne. Rasvaiset ruoat, herkut jne eivät vaikuttaneet sokeriarvoihin, joten tyydyin hiilareiden vähentämiseen. Etenkin helteillä ruokahalu oli niin huono, että esim. suolaiset herkut iltapalana menivät alas parhaiten.

Äitiyspolin lääkäri olikin sitten tosi tiukkana, mitään kokeiluja ja ylityksiä ei olisi saanut tulla. Ylityksiä oli ollut n.3x vko. Vauva oli koko arviossa muuten ok, mutta vatsa oli hieman suurempi, minkä nyt jälkikäteen ymmärrän johtuvan siitä, että tuijotin vain sokeriarvoja enkä kokonaisruokavaliota.

Lääkäri aloitti tablettilääkityksen ja täyskiellon kaikille herkuille. Nyt viimeisellä kuulla keho ei oikein siedä mitään :sorry: Voileipä ja maustamaton jugurtti aamulla on liikaa, pienikin määrä lisukehiilareita ei sovi, jopa sokeri teessä nostaa arvot liian korkeiksi.

Eli käytännössä mennään salaatti + proteiini tai kasviskeitto + leipä linjalla ruokien kanssa, tummaa leipää ja hapankorppua voi syödä välipaloina.

Sokeriarvot on kunnossa, ruokavalio terveellinen. Jos tekee mieli makeaa, syön palan tummaa suklaata tai hedelmiä (taatelit on niin ällömakeita että yksi tai kaksi riittää). Makea nyt olekaan ollut se ongelma, vaan suolaiset.

Mutta olo on kuin dietillä, turhauttaa kun kaikesta joutuu kieltäytymään, ja huolestuttaa saanko minä ja vauva tarpeeksi energiaa.

Tiedän, kyse on muutamasta viikosta. Mutta silti harmittaa ja ärsyttää, eikä varmaan hormonit helpota :wink
 
Täällä laski sokerit ennen ruokaa ennätysalas 3.8.. pitääkin nyt vähän seurailla tiheämmin, että lähteekö heittelemään enemmän.
 
Heddie, kuulostaa hurjan tiukalta. Meistä jokainen varmasti yrittää parhaansa, että arvot on ok. Oletko huomannut, että lääkitys olisi alkanut purra?

Onko kellään mittaajista niveljäykkyyttä? Liekö sattumaa, mutta molemmissa käsissä keskisormet ja nimettömät jumiutuu lukkoon, jos käden laittaa ns. nyrkkiin. Muut sormet ei tuota tee. Nuo sormet on tasapuolisesti mittailusormia ja mietinkin voiko tuo jäykkyys johtua mittaamisesta? Samoin olen huomannut, että sormien lukkiutumisen jälkeen en ole enää saanut mitattua kunnolla oikean käden keskisormesta, koska en mitenkään saa tiristettyä sieltä tarpeeksi verta. Kerran jopa yritin ihan puristaa, mutta veripisara jäi niin pieneksi, ettei siitä olisi ollut apuja.
 
Aa ja Ruuth, varmaan kannattaa kurkkailla, jos arvot alkaa heitellä noin alas. Itsehän totesin tuossa yksi päivä, että iltainsuliini auttaa tehokkaasti aamun paastoarvoon ja lounaan paastoarvoon (se oli itselleni ennätysalhainen: 4.4!). Päivän muut arvot alkavat sitten heitellä ja eilen onnistuin iltapäivästä mittaamaan kolme ylitystä (2 paastoa, 1 ruoan jälkeinen). Jotenkin tuntuu, että insuliini ei riittäisi koko päiväksi. Tämä tosin tuntuu vielä oudommalta, koska yleensä arvoista aamupaasto on ollut se ongelma, ei niinkään ne muut.
 
Ylityksiä ei ole tullut, ruoan jälkeiset arvot on olleet max. 6.8. Täytyy nyt tuleva viikko seurailla tiuhempaan kun sitten on neuvolakäynti loppuviikosta niin voi keskustella asiasta tarpeen mukaan. Munhan on siis täytynyt mitata vain joka toinen viikko koko päivän mutta oon tehny itelleni pistokokeita pitkin viikkoa, jotta ei ala lipsumaan.
 
Heddie ymmärrän tuskasi, viime raskaudessa kamppailin samoilla fiiliksillä. Sit kun vielä tuntui, että kukaan ei tosissaan osannut tai halunnut auttaa - tiuskittiin vaan siitä, että vähemmän hiilaria kun yritin itku kurkussa selittää, että en syö kuin salaattia ja silti arvot huitelee (tän takia mua aina naurattaa se kuuden leipäviipaleen ohje minkä saa neuvolasta - kuka pystyy syömään niin paljon leipää?). Onneksi minulla ei kestänyt kun n. rv32-37 tuo "kaikki nostaa sokereita"-ruokailu.

Itse vähän kamppailen tän radin kanssa tällä hetkellä. Sf mitta menee alakäyrän ja keskikäyrän välissä. Vauvan paino on tasan keskikäyrällä ja mun sokerit on aivan yli. Syön terveellisesti, pääosin salaattia ja proteiinia, juon vettä kyytipojaksi. Kahvia maidolla enää harvoin ja maitotuotteita ei muutenkaan koska nostaa sokereita liikaa. Sit samalla mietin, että en halua aloittaa tablettilääkitystä ja miten oikeaoppinen ruokavalio voi olla lapselle haitaksi? Tarkoitushan on nimenomaan varmistaa, että lapsi ei kasva liikaa joten jos lapsi uä-seurannassa on normikokoinen niin onko sillä merkitystä onko ennen ruokailuja arvot 5.6 vai 5.4?
 
Heddie ymmärrän tuskasi, viime raskaudessa kamppailin samoilla fiiliksillä. Sit kun vielä tuntui, että kukaan ei tosissaan osannut tai halunnut auttaa - tiuskittiin vaan siitä, että vähemmän hiilaria kun yritin itku kurkussa selittää, että en syö kuin salaattia ja silti arvot huitelee (tän takia mua aina naurattaa se kuuden leipäviipaleen ohje minkä saa neuvolasta - kuka pystyy syömään niin paljon leipää?). Onneksi minulla ei kestänyt kun n. rv32-37 tuo "kaikki nostaa sokereita"-ruokailu.

Itse vähän kamppailen tän radin kanssa tällä hetkellä. Sf mitta menee alakäyrän ja keskikäyrän välissä. Vauvan paino on tasan keskikäyrällä ja mun sokerit on aivan yli. Syön terveellisesti, pääosin salaattia ja proteiinia, juon vettä kyytipojaksi. Kahvia maidolla enää harvoin ja maitotuotteita ei muutenkaan koska nostaa sokereita liikaa. Sit samalla mietin, että en halua aloittaa tablettilääkitystä ja miten oikeaoppinen ruokavalio voi olla lapselle haitaksi? Tarkoitushan on nimenomaan varmistaa, että lapsi ei kasva liikaa joten jos lapsi uä-seurannassa on normikokoinen niin onko sillä merkitystä onko ennen ruokailuja arvot 5.6 vai 5.4?

Ainoastaan voi vaikuttaa niinin vauvan sokereihin syntyessään. Jos esim sinulla on koko ajan sokerit ylhäällä (vaikka vauva olisi ihan normi kokoinen) ja kun vauva syntyy hän ei saa enää sitä sinun sokeria voi hänen omat sokerit tipahtaa. Sen takia on tärkeää, että äidin sokerit pysyvät kunnossa jotta synnytyksen jälkeen on pienemmät riskit vauvalla sokereiden heittelyyn. Hän kun ei niitä osaa säädellä. Sitä ei varmaan kukaan osaa sanoa paljonko vaikuttaa se äidin pieni sokereiden heittely vaikuttaa mutta luulen, että sairaala pyrkii minimoimaan kaikki mahdolliset riskit vaikka kaikki saattaisikin olla hyvin synnytyksen jälkeen...
 
Minä olen käsittänyt, että makrosomian riski on vain yksi syy pitää äidin sokerit ns. normaaleina. Enemmän itse kannan huolta vauvan liiallisesta insuliinin tuotannosta syntymän jälkeen, kun vauva on tottunut korkeaan verensokeriin ollessaan äidin mahassa. Syntymän jälkeen verensokerit voi pikkuisella laskea liian alas ja silloin on riskinä vauvan hypoglykemia.
 
Takaisin
Top