Sokerirasitus ja radi

Kiitos lohdutuksesta, tässä on tähän asti saanut syödä ihan mitä vaan ja koska vaan eikä arvot ole heilahtanut mihinkään, niin nyt kun on ihan super väsy päällä ja esikoinen vaan kiukuttelee. Jotenkin tätä ei vaan olisi jaksanut tähän samaan rumbaan tälle viikolle.
Mies saa varmaan täyslaidallisen kiukuttelevaa avopuolisoa sunnuntaina kun suvaitsee saapua lomaltaan kotiin
 
Viime raskaudessa kun mentiin viikoilla 30-36 olin oikeasti hermoromahduksen partaalla. Söin aamupalaksi puolikkaan ruispalan kinkulla ja teetä, se meni just alle rajan. Salaatit yms oli ihan ok mutta kaikki hiilarit nosti arvot niin että ylityksiä tuli reippaasti ihan sama vaikka miten vähän hiilaria söin. Viimeiset neljä+ viikkoa sitten helpotti taas. Mutta näitä ihania viikkoja odotellessa... nyt jo kolkuttelee, mun aamupala on kaksi ruispalaa kinkun ja kurkun kanssa. Alkaa raja tulemaan vastaan (tänään 7.4 kun normisti 6.4 tjsp)
 
Nyt meni senssit sekasin. Kohta kaksi viikkoa lääkitystä takana ja aamupaasto joka aamu yli. Muut arvot olleet hyvät ja harvoin muita ylittymisiä on ollut. Tänään tein koko päivän käyrän ja nyt päivällisen jälkeen 1 h arvo oli 9.0 :eek: mulla harvoin noi jälkeisarvot heittää ja toi olikin nyt ihan uutta. Söin ihan normaalia kotiruokaa (perunaa, lihapullakastiketta ja paljon salaattia) enkä ymmärrä, voiko 2 perunaa nostaa arvot noin. Etenkin, kun viime viikolla meillä oli täysin samaa ruokaa ja silloin jälkeisarvo oli vähän yli 6. What the hell?

Laitan tämän viikon mittaukset maanantaina äitipolille ja jos arvot ei ala laskea, niin inska otetaan käyttöön. Toivottavasti silloin ainakin tuo tablettilääkitys otettaisiin pois.
 
Aikamoiset arvot kyllä imme:eek: jotenkin en haluis uskoa että 2 perunaa noin kovin pitäis nostaa mut kaipa se mahdollistakin on...
mä en siis voi syödä pastaa/riisiä/perunaa jos meinaa arvot pitää hyvänä... ruisleipä on ainut viljatuote mitä mä voin syödä huoletta! Mulla ei ole mitään valitettavaa noissa mun arvoissa, hienosti alkanut pysymään rajoissaan:) vaikka eipä noi muutaman viikon ylitykset enää poikaa kasvattaa voi niin radikaalisti, vaikka huoli hänen sokereista kylläkin on... viitti niiden takia pistää ranttaliksi o.O
 
Kuulostaa oudolta Imme... ootko nostanut sen tablettilääkityksen jo ihan tappiin?
 
Mangusti, joo olen. Maanantaista olen syönyt 2+2 eikä mitään vaikutusta aamupaastoon. Joka päivä mennyt aamulla yli. Siltikin vielä oudompaa oli tuo päivällisen jälkeinen 9.0, sillä samaa ruokaa (ja suurinpirtein sama määräkin) oli viime viikolla pienemmällä lääkityksellä ok kun taas tänään ei todellakaan ok.
 
Näistä radeista ei koskaan tiedä. Tuntuu, että elävät ihan omaa elämää ja juuri kun luulet ymmärtäväsi niin sitten se taas muuttuu.

Mulla edelleen mittarin vaihdon jälkeen on aamupaastot ollut hyvät. Ei ole inskaa tarvinu nostaa ja syönyt olen vähän huonommin helteiden takia. Mä en keksi muuta syytä tälle kuin mittarin vaihdoksen. Miten ne muuten vois yks kaks muuttua hyväksi. Samalla inska määrällä on nyt menty yli kolme viikkoa kun aikaisemmin sitä piti parin viikon välein nostaa.
 
ImageUploadedByVau Foorumi1533489050.094408.jpg
Ei ihan radilaisen iltapala mut olkoon:p tuskin tällä sentään jätkästä jättiläistä kasvatetaan :wink
 
Rahkaahan saa mussuttaa vaikka kuin, tein lapsille mansikka vadelma rahkaa mut sokeria laitoin vaan taittamaan rahkan happamuutta:p täytetty croisantti on ollut koko päivän himona, pakkohan se sit oli tehdä:wink
 
Ongelmahan on se, ettei niitä rahkavärkkejä löydy jääkaapista just nyt, kun se himo iski :arghh::grin
 
Osaako joku tiivistetysti kertoa mitä mahdollisia haittoja tuosta lääkityksestä voi olla?
Mä en jaksa tapella tuulimyllyjä vastaan; aamupala kaksi ruisleipää, ei voita, kinkkua ja kurkkua ja oheen kuppi kahvia = 7.4. Menee vielä rajoihin mutta ei menisi jos laittaisin voita leivälle. Päivällinen salaattia ja pihvi, kaksi rkl salaatinkastiketta, loraus bbq kastiketta = 7.8. Liian pitkä väli ruokailujen välissä niin ollaan jo ennen-arvossa jossain yli 7. Elämä ois helpompaa jos saisin syödä joskus jotakin.
 
Qaakkeli, onko tiedossa kumpi lääkitys? Tabletti (metformiini) vai insuliini? Itse kun aloittelin tablettilääkitystä niin etsin kiivaasti tietoa ja mm. tällaisia tuli vastaan:

Insuliini vaatii pistosopetuksen, se saattaa alentaa verensokeria liikaa, lisätä raskauden aikaista äidin painonnousua ja äidit voivat kokea erityisesti useat pistoskerrat epämiellyttävinä. Insuliinin mukanaan tuomien haittojen vuoksi suun kautta otettavaa metformiinia on ehdotettu vaihtoehtona. Metformiini ei alenna liikaa verensokeria ja se parantaa insuliiniherkkyyttä, joka on yleensä alentunut raskausdiabeteksessa. Lähde http://www.laakarilehti.fi/ajassa/ajankohtaista/metformiini-turvallista-aidille-ja-sikiolle/

Raskausdiabeteksen hoidossa käytetylle metformiinille altistuneet lapset olivat pidempiä ja painavampia 18 kuukauden iässä kuin insuliinille altistuneet lapset. Näin todetaan LL Hilkka Ijäksen väitöstutkimuksessa. Lasten motorisessa, kielellisessä tai sosiaalisessa kehityksessä ei ollut eroja.Lähde http://www.potilaanlaakarilehti.fi/...hoito-voi-vaikuttaa-lapsen-myohempaan-kokoon/

Metformiini on käsittääkseni vanha ja tutkittu lääke tyypin 2 diabeteksen hoidossa, mutta sen käyttöä raskauden aikana on tutkittu toistaiseksi melko vähän. Jos muistan oikein niin vielä joitakin vuosia sitten metformiinilääkityksellä olleet diabeetikot lopettivat lääkityksen kun raskaustesti näytti plussaa...Ja jostain muistan taas lukeneeni (en nyt löytänyt lähdettä), että insuliinihoitoinen radi lisää todennäköisyyttä insuliinia vaativalle tyypin 2 diabetekselle raskauden jälkeen.
 
Qaakkeli, ymmärrykseni mukaan metformiinia on tutkittu raskauden aikana paljon ja todettu täysin turvalliseksi. Lääke menee istukan läpi vauvaan lähes saman vahvuisena kuin äitiin, mutta siitä ei olla löydetty mitään haittoja. Mä tätä tutkin kanssa pari viikkoa sitten, mutten löytänyt mitään syytä olla syömättä lääkettä. Metformiini on kuitenkin antanut monelle radilaiselle ison helpotuksen.

Pääasiassa eniten tuossa lääkkeen aloituksessa itseäni sieppasi se, ettei jäädä odottelemaan luonnollisen synnytyksen käynnistymistä, vaan ainakin itselläni raskaus käynnistetään viimeistään lasketun ajan tienoilla. Joillekin metformiini ei myöskään ole ollut sopiva ja he on sitten kärsinyt vatsaoireiluista. Tähän voin kuitenkin sanoa, että itse pääsin vatsaoireilujen kanssa helpolla, joten todellakaan kaikki eivät joudu kärvistelemään esim. ripulin kanssa.
 
Mulle ruisleipä aamupalalla on ollut kuukausia täysin mahdoton ajatus. Samoin peruna, puolikas on ehkä teoriassa ollut mahdollista syödä.
 
Minulla on käytössä Metformiini sekä insuliini iltaisin ja puhettakaan ei ole ollut käynnistyksestä kun itse siitä kieltäydyin jos ei ole näyttää, että käynnistykseen on muutakin tarvetta kuin lääkitys.
Minulla vauva kasvaa keskikäyrällä, joten käynnistämiseen ei ole tarvetta. Ihmettelen siis sitä, että miksi siihen heti ryhdytään? Toki asia on eri jos vauva todetaan isoksi tai sokerit ei pysy aisoissa lääkityksestä huolimatta.

Viime kontrollikäynnillä mulla oli uusi lääkäri ja ensimmäisen kerran hän itse totesi että yksi mun ylitys paastoarvossa oli selkeästi liian pitkä paastoaika. Ei paasannut arvosta vaan sanoi että yritä pitää paastoaika lyhyempänä. Aikaisemmat lääkärit on tuijottanut pelkkiä arvoja, ei paaston aikaa...
 
Tiutsi, se on totta että käynnistykseen ei ole pakko suostua, jos sille ei ole mitään aihetta. Itsekin aion pyytää tarvittaessa käynnistyksen siirtämistä/odottamista, mikäli mitään todellista syytä käynnistykselle ei ole. Itse en kuitenkaan tiedä, milloin syy on ns. todellinen. Esim meillä vauva kasvaa nyt pluskäyrillä (ei tosin mitenkääm radikaalisti) enkä tiedä onko käynnistyksen raja esim 4500 gramman painoarvio vai vain hyvissä ajoin todettu huoli makrosomiasta. En siis osaa sanoa, milloin käynnistykselle on todellinen peruste ja milloin kyse on vain lääkärin päähän pinttymästä.
 
Mulle ruisleipä aamupalalla on ollut kuukausia täysin mahdoton ajatus. Samoin peruna, puolikas on ehkä teoriassa ollut mahdollista syödä.
Mä pystyn syömään tosiaan yhden leivän (kaksi puolikasta) tuota vähähiilarista ruisleipää jossa lähinnä jotain puristettua pähkinää :grin suosittelen radilaisia kokeilemaan jos on himo ruisleipään eikä muuta pysty syömään. Mitä muut syö aamupalaksi? Meitsi veti aamulla kinkkua ja kananmunaa ilman leipää... en jaksaisi syödä mitään keinomakeutettuja tuotteita jatkuvasti ja maitotuotteet yms on ihan nounou.

Mulla ei ole edes ehdotettu lääkitystä vielä, mietin vaan, että se olisi helpompaa kun tuo ruokavaliokyttäys kun terveellinen ei olekaan enää päivän sana vaan täytyy välttää kaikkia hiilareita ja syödä ei vana kevyesti vaan myös vähän. En tiennyt, että lääkitys toisi mukanaan käynnistyksen ja se ei kyllä houkuta eteenkin kun ed. raskaudessa ultra-arvio oli yli kilon pielessä ja yhden käynnistyksen ja yhden omalla ajallaan syntyneen perusteella valitsen ehdottomasti tuon jälkimmäisen.
 
Takaisin
Top