Sokerirasitus ja radi

Itse kanssa menen (taas) iän puolesta eli siinä joskus puolenvälein aikoihin edessä. Viimeksi paasto oli ok kun rasitus oli aamusta, samoin juoma meni alas helpommin kuin mitä oli peloteltu. Sen sijaan viimeisellä tunnilla alkoi päässä heittää ja heikottaa kunnolla, selvisin silti kunnialla ja arvotkin ihan ok. En silti odota innolla.
 
Mulle just tänään neuvolassa sanottiin, että sokerirasitukseen pitäis mennä joskus rv 24-26 :) Jos oikein muistan.

Oon kerran käynyt sokerirasituksessa ihan muista syistä kuin raskaudesta (osallistuin johonkin keskosten terveystutkimukseen). Ei se sokerilitku tai koko juttu ollut mun mielestä ollenkaan niin paha kuin mitä etukäteen peloteltiin :) Toki ymmärrän, että raskauspahoinvoinnin kanssa voi olla hankalampaa. Mutta tällä hetkellä mua ei ite rasitus pelota, vaikka vähän tietysti ahdistaakin ajatus siitä, jos sieltä diagnoosi napsahtaisi.
 
Mulle napsahtaa radituomio, se on ihan selvä, mut pieni toivo on, että selviäis ilman inskaa. Epätodennäköistä se kyllä on, kun aiemmatkin menny tosi isolla annoksella pitkävaikutteista. Ahistaa että alkavat ehdottelee käynnistystä jo tosi ajoissa, kun kuopus syntyi 39+2 ja painoi 4355g. Ei tosin täyttänyt sokerivauvan kriteerejä, eli ei ollut harteikas ja syntyi hengittelemällä, eli ei ollut ees tiukassa, mut eiköhän sitä käynnistystä aleta painostaa jo rv 37+... No jää nähtäväks. Itteeni ei iso koko pelota onneksi.
 
KKoo voi kakka:sad001 nyt vaan ruokavalio kuntoon ja toivotaan että ilman insuliinia pärjäisit! Jänskättää ihan pirukseen oma kohtalo... huomaa jos ruokavälit menee liian pitkiks kun alkaa huippaa ja suoraan sanonottua v*tuttaa, näitä ongelmia ei siis oo ilman raskautta... en oikein haluis sitä lisä seurantaa!
 
Minä oon kans kiinnittänyt huomiota, että alkaa herkästi huimaamaan jos ei parin tunnin välein syö. Mulla oli radi ensimmäistä odottaessa ja siksi joudun käymään kaks kertaa rasituksessa. Eka pitäisi käydä ennen 16 vkoa. Mulla tulee aina tosi huono olo siitä litkusta ja nyt kun on muutenkin vielä etovaa oloa niin saa nähdä miten käy..
 
Täällä on meneillään viiminen tunti ennen kun paasto alkaa, jotenkin kummasti kauhee jano ja nälkä olevinaan koko ajan :p vähän kyl jännittää kun ekaa kertaa oon menossa
 
Sain siis neuvolasta mittarin, vaikka rasitukseenkin on vielä viikkoja aikaa. Tuossa just mittasin ekan paaston ja se oli 6.5!!!!! Eilen tuli askeleita joku 11 000, illalla oli pilates ja söin säännöllisesti enkä vedelly herkkuja, paastoaika noin 9h, että niinku whaaaat!
Huomasin sit kyllä, että niissä liuskapurkeissa oli kontrolliviitteet aika yläkanttiin ja molemmissa purkeissa eri (7.1 - 9.6 ja 6.5 - 8.8) ja tän huomattua mittasin uudelleen meidän iskän mittarilla ja omilla vanhoilla liuskoilla (viite 5.2 - 7.8) ja lukema oli 5.7, eli liikaa sekin, mutta huomattavasti alhaisempi. Eihän sitä tiedä jos olis mitannut yhteensopivalla mittarilla niin olisko tullut vielä paremmat luvut. Saakeli että säikähdin tota ekaa lukemaa! Pitää soittaa tänään neuvolaan et ei kai noi liuskat voi olla sopivia...
 
Kkoo aika kovat kyllä noi molemmat vaikka toi eka oli kyl aika selkee ylitys... jospa ois vaan niistä liuskoista johtuvaa! Ainakin sun päivä kuulosti hyvälle sokereiden kannalta, liikuntaa ja fiksua syömistä... hyvä sä:)
 
Kkoo aika kovat kyllä noi molemmat vaikka toi eka oli kyl aika selkee ylitys... jospa ois vaan niistä liuskoista johtuvaa! Ainakin sun päivä kuulosti hyvälle sokereiden kannalta, liikuntaa ja fiksua syömistä... hyvä sä:)

Joo, ei noissa luvuissa oo mitään järkeä. Aiemmin noita lukemia on alkanu tulla vasta paljon myöhäisemmillä viikoilla (nyt siis 8+5). Ja toi 6.5 on selkeesti liuskoista johtuva ainakin, koska ne viitteet on niin isot. Soitin neuvolaan ja th oli ihmeissään miks niille on tullut liuskat noilla lukemilla, lupas selvittää asian. Niissä mun aiemmissa radi-liuskoissa viite oli oli tosiaan 5.2 - 7.8, niin eihän noi sitä isommat luvut voi mitenkään ajaa samaa asiaa. En tajua.
 
Jaahas, kyllä se nyt on pitäny paikkansa se 6.5, voi paska. Niille viitearvoilla ei olekaan mitään tekemistä ite verensojerin kanssa ja se 5.7 on turha lukema, koska liuskapurkki on ollu auki yli kuukauden (kolme vuotta). Tekis melkein mieli itkee.
 
No voihan p*ska kkoo:sad001 mulla autto toisen radikierroksen aikaan kun yritti alkaa sokrut nousemaan se kun jätin pastan,riisin,perunan ja leivän (raskastan ruisleipää) pois ja tilalle juureksia, kasviksia ja kaaleja(salaatista+kurkusta ollu mitään hyötyä kun niissä oo kuitua, pelkkää vettä) lisäksi niiden päälle hyvää kylmäpuristettua öljyä (oliivi/rypsi) ja puhdasta (ei marinoitua) proteiinia, munia ja rahkaa hedelmillä/marjoilla/piltillä ja pähkinöitä... ateria kokonaisuus (kuitu+prode+rasva) kannattaa miettiä tarkoin itselle sopivaksi:) voimia sinne sulle ton sokrujen säätämisen kanssa, on siinäkin raskaudelle lisä rasitusta:sad001
 
Äippä mitä söit iltaisin? Mulla aiemmissa raskauksissa ongelma on ollu nimenomaan paasto ja edellisessä pelkästään paasto. Epäilen kyllä edelleen noita liuskoja, äsken mittasin uusilla liuskoilla ennen ateriaa arvon, olin syönyt 3,5h aiemmin lounaan ja sen jälkeen liikkunut koko ajan (siivoon työkseni mm. hissittömiä kerrostaloja eli todella LIIKUN) niin toisilla liuskoilla näytti 6.3 ja toisilla (samasta verestä) 5.8. Noi on jotain huijariliuskoja ihan takuulla.
 
Viimeiselle kolmannekselle asti pystyi syömään 1ruispalan+margariini (60%rasvaa) täyslihaleikkele(väh 85% lihaa) juusto, ja paaaaaaljon vihannestikkuja(paprika,porkkana, kurkku tms), lisäksi rahka+hedelmä/marja/Piltti silmä + pähkinärouhe. Kun piti leipä jättää pois niin söin joko isomman satsin rahkaa päällisillä tai munakas, vihanneksilla +rahkaa tai sillon oli vielä siemenet sallittuja (paitsi pellavan) niin tein siemen näkkäriä leivän korvaajaksi :wink
Runsaan iltapalan ansiosta paasto arvot pysy kasassa:)
 
Muokattu viimeksi:
Tuli semmoinen ahaa elämys että jos tykkäät niin voisit kokeilla hummusta+vihannes tikkuja(vaikka kukkakaalinkukinnot, paprika, porkkana jne) ja jos jotain leipämäisiä niin nachoja( maissijauhoista) se saattaisi kanssa pitää jonkin verran paremmin sokruja kun hummuksessa on proteiinia ja öljyä, kasviksissa taas se kuitu... mä oon tehnyt sen hummuksen ite niin voi vaikuttaa siihen öljyn laatuun paremmin kun kaupasta ostettuna:wink niin ja jos vielä sietää leipää syyä niin hummus on todella hyvää leivän päällä:p
Voiskin itse tehä dippailtavia viikonloppuna...
 
Joo tuli joskus huomattua, kun vedin iltapalaksi kaks laskiaispullaa ja paasto oli 4.3 :D
 
Juuri ja juuri on bmi yli 35 eli eka rasitus tulossa 19.3. Eniten pelottaa pahoinvointi ja saanko litkun juotua. Joku hyvä kirja pitäis käydä lainaamassa ni ois tekemistä. Miten omarettalle kävi?
 
Just soittelin tulokset ja eipä tarvi uudestaan mennä kun radituomio napsahti. :arghh: Paastoarvo ylitty ainoastaan, kaks muuta arvoa oli ok. Tiistaina sit lähden hakemaan mittarin ja ruokavalio-ohjeet.
 
Just soittelin tulokset ja eipä tarvi uudestaan mennä kun radituomio napsahti. :arghh: Paastoarvo ylitty ainoastaan, kaks muuta arvoa oli ok. Tiistaina sit lähden hakemaan mittarin ja ruokavalio-ohjeet.
Tsemppiä radin kanssa!
 
Takaisin
Top