Sokerirasitus ja radi

Riina 2,6kg ja 3,08kg että ei kovin hurjia olleet:D
Ahven ei ole suvussa kellään, eikä mitään oireitakaan ja ennen raskautta BMI 25 luokkaa...
 
Riina, edellisessä oli myös insuliini hoitoinen radi ja tytön paino 3110g rv 38+0 kun syntyi :)

Ahven, meillä on mun yhdellä sedällä diabetes mut muuten ei oo suvussa, vähän on ylipainoa.. Ekassa raskaudessa ei ollu ylipainoa eikä radia mut kaikissa pissa kokeissa tuli sokeri läpi 1-3+, toisessa ei ollu ylipainoa mut radi todettiin sokerirasituksessa, sillon ei tullu sokeri pissaan läpi.. Nykyisessä todettiin pelkillä kotimittauksilla rv 10 radi
 
Miten täällä muut jos on aiemmin ollut radi niin mikä on ollut vauvan syntymäpaino? :O

Mulla oli esikoisen raskaudessa ruokavaliohoitoinen radi (aamupaastot toisinaan koholla), vauva paino syntyessään 3450g ja viikkoja oli silloin kasassa 39+2
 
Hei mulla ois kysymyksiä niille kellä on ollut radi, niin onks teillä suvussa diabetesta tai ootteko ylipainosia? Onks teillä ollut mitään oireita mistä ootte arvannut vai jäittekö rasituksessa kiinni?

Ei oo suvussa kellään ja ennen esikoisen raskautta BMI 24. En osannut yhtään arvata, en ollut ikinä kuullutkaan raskausdiabeteksestä ennen ekaa sokerirasitusta. Sinänsä osasin arvata, että verensokeri laskee nopeasti hiilareita syödessä kun saattoi toisinaan tulla ruoan jälkeen heikottava ja väsynyt olo. Ja nälkäkiukku on ollut ihan tuttu käsite tässä taloudessa :p
 
Kiitos kaikille vastauksista, selvästi nakki voi napsahtaa kenelle tahansa. Mietin tätä mun hurjaa painonnousua ja ruoan jälkeen noin puoli tuntia alkaa väsymys.
 
Kiitos vastauksista :Heartred Lohduttavaa kuulla että vaikka radi tulikin diagnoosiksi niin vauva ei välttämättä aivan valtava.. Mulla oli sijaisterkka radin vastaanotolla ja tuli jotenkin olo että kaikki radi-vauvat on isoja.

Ahven: Meillä ei suvussa diabetesta myöskään, tosin äidillä ilmeisesti ollut joskus raskaudessa sokerit kertaalleen koholla ja isällä sokereita seurataan muutaman vuoden välein kun on rajoilla. Ja oma bmi sellaista 26 luokkaa.
 
Täytyypä tunkeillä tänne hieman tuohon vauvan painoasiaan.
Minulla ei siis koskaan ole ollut radia, BMI ennen ensimmäistä raskautta oli hieman päälle 25 ja jouduin silloin rasitukseen, mutta arvot oli hyvät. Kahdessa muussa ei ole ollut mitään asiaa edes rasitukseen asti.

Kuitenkin, nämä kaksi tyttöä ovat olleet painoltaan 4256g (rv 39+6) ja 3948g (rv 41+3). Miusta vähän tuntuu näiden tuttujen ja omien kokemusten kautta, että siitä radi-vauvan koosta vaan pelotellaan turhia..
 
Miten täällä muut jos on aiemmin ollut radi niin mikä on ollut vauvan syntymäpaino? :O

Esikoisen piti olla arvioiden mukaan reilusti yli 4 kiloa ja sen takia käynnistettiin rv 41. Synnytyksessä oli mukana myös keskolasta kätilö johon vauva olisi lähtenyt sokeriseurantaan ollessaan yli 4 kiloa. Esikoinen syntyi ja painoi 3,5 kg. Jäi minun luokse seurantaa ja ihmeteltiin pientä "sokerivauvaa" :D
 
Hei mulla ois kysymyksiä niille kellä on ollut radi, niin onks teillä suvussa diabetesta tai ootteko ylipainosia? Onks teillä ollut mitään oireita mistä ootte arvannut vai jäittekö rasituksessa kiinni?

Meillä suvussa on vain isoäidilläni diabetes todettu.
Itse jouduin ekassa raskaudessa normaalipainoisena sokerirasitukseen iän takia. Siinä sitten "jäin kiinni". Ruokavaliohoitoinen ensin ja lopussa abaut rv 32 ilta insuliini.

Tokassa raskaudessa hieman ylipainoa ja rasituksessa ramppasin neljään kertaan ensimmäisen radi tuomion takia. Mutta sokereissa ei mitään vikaa!

Tässä kolmannessa on ylipainoa ja ekan radin takia ajoissa taas rasitukseen. Ensin ruokavalio hoitoinen ja tablettilääkitys. Rv 23 aloitettiin iltainsuliinit.

Mä epäilen että tämä on tyttö joka kasvaa mahassa. Jollain tavalla uskon siihen, että elimistöni tuottaa myös insuliiniä ja hormoneja eri tavalla sen suhteen onko kasvava vauva tyttö vai poika. Eka raskaus oli siis tyttö ja toka poika.
 
Mulla ei toki radia ekassa raskaudessa testattu, joten en voi vannoa olleeni radi-vapaa, mutta myös mulla esikoinen oli reilu 4200 g painava. Nyt neuvola laittaa rasitukseen, kun ikää tullut pari vuotta lisää ja kun esikoinen oli odotettua suurempi.
 
Muokattu viimeksi:
Kokoajan herää kysymyksiä lisää radista mitä en tajunnut kysyä neuvolassa.. Mitä se vauvansokeri seuranta käytännössä tarkoittaa, mulle sanottiin että 2vrk pitää olla sairaalassa eli varhainen kotiutuminen ei onnistu.. Mutta siis joudutaanko vauva mahdollisesti viemään äidin luota kokonaan pois keskolaan vai tapahtuuko seuranta pääsääntöisesti tietyin väliajoin otettavin kokein ja vauva saa olla äidin kanssa? :O
 
Riina meidän vauvoilla kun ei ollut mitään ongelmia sokereiden kanssa niin saivat olla mun kanssa... sokereita mitattiin 2 kertaa päivässä kantapäästä otettavan näytteen kautta! Niitä seurattiin tosiaan se paripäivää ja päästiin kotiin:) vauvoja ei käsittääkseni viedä pois vaikka sokereiden kanssa olis ongelmia mutta sitten isossa roolissa vauvan syöminen joten mahdollisesti joutuu antamaan pullosta/hörppyyttämään.
 
Omaa napaa, noi mun sokerit... Huoh! Ei mitään tolkkua! Heittelee heittelee... ikuna ennen ollut jo tässä kohtaa näin paljon ongelmia tän sokereiden säätelyn kanssa... alkaa olla peli menetetty ja ennemmin tai myöhemmin on inspat käytössä...Huoh!!!:sad001
 
Mulla oli esikoista odottaessa radi. Neiti painoi 3,6kg (41+2). Me oltiin sairaalassa 5vrk, kun piti saada kolme peräkkäistä hyvää sokeriarvoa. Monesti se kolmas arvo oli liian matala ja sitten annettiin lisämaitoa pullosta. Vauva sai kuitenkin olla koko ajan minun kanssa.
 
Mutta siis joudutaanko vauva mahdollisesti viemään äidin luota kokonaan pois keskolaan vai tapahtuuko seuranta pääsääntöisesti tietyin väliajoin otettavin kokein ja vauva saa olla äidin kanssa? :O
Meillä se tarkoitti sitä, että vauvaa piti syöttää kolmen tunnin välein ja sokereita mitattiin huoneessa pitkin päivää. Aina oli hyvät arvot. Kolme päivää ja pari yötä vietin sairaalassa jonka jälkeen päästiin kotiin. Vauvaa ei missään vaiheessa viety pois viereltäni.
 
En tiedä onko käytäntö muuttunut tai onko eri tapoja. Mutta 7 vuotta sitten tosiaan jos esikoinen olisi painanut yli 4 kg olisi se lähtenyt keskolaan seurantaan. Tai ainakin näin mulle sanottiin. En tiedä vaikuttaako siihen myös se, että millä sitä radia on hoidettu. Onko siis eri asia onko vain ruokavalio vai inskat, en tiedä. Ainakin tutkimusten mukaan vauvan jonka raskausaikana on ollut insuliinit käytössä on suurempi riski sairastua diabeteksen jossain kohtaa elämää kuin vauvan jossa on hoidettu radia ruokavaliolla. Mutta siis niin koska esikoinen painoi alle neljä kiloa niin sokereita seurattiin vauvan ollessa mun luona. Kantapäästä mitattiin ja tärkeää oli syöttää 3 tunnin välein.
 
Mulla ei ollut esikoisesta radia (ja nyt ei kuulemma sen takia tarvi ees mennä rasitukseen!),mut kyllä tytöltä monta kertaa päiväs mitattiin verensokerit. Ne oli aina liian alhaset ja siks ei päästy kotiutuun(ekat 2vrk oltii seurannas mun huonon kunnon takia,loput 3vrk tytön sokerien),mut ei me saatu lisämaitoo kun vasta 4.päivänä kun vaatimalla vaadin kun tytön kunto oli huono ja paino laskenut ihan liian paljon. Mulla oli tosi ranka synnytys ja siks maito ei noussu ja sen takia sokerit ja paino vissiin laski. Jännä, et jossain sit saa niin helpolla lisämaitoo. Nyt pakkaan tuttipullon ja korvikkeen mukaan, jos ei muuten saa/tuu maitoo niin eipä lapsi ainakaan näe nälkää :D
 
Miulla oli sokerirasitus tännään. Äsken kävin vilkuilemassa tuloksia niin paasto-arvo 5,5mmol/l seuraava 5.2mmol/l ja vika 5.7mmol/l. Eli jos oikein luin netistä (huslabin sivuilta) noita viite-arvoja niin miulla ois tuo paasto-arvo koholla ihan minimaalisesti. Eli onko miulla nyt sit radi? :facepalm: kyllähän se neuvolantäti miule soittaa noista mutta mutta.. Miulla kyllä se paasto venähti yli 12h kun yksin kertasesti en kerinny enää iltapalaa syödä kun kädet oli täynnä työtä.. :sorry: :angelic: Mitä te muut joilla ollu paasto-arvo pikkasen koholla, ootte joutunu tekemään vai ettekö mitään tuon yhen arvon takia? Että tietäs vähä mihin varautua.. :D
 
Miulla oli sokerirasitus tännään. Äsken kävin vilkuilemassa tuloksia niin paasto-arvo 5,5mmol/l seuraava 5.2mmol/l ja vika 5.7mmol/l. Eli jos oikein luin netistä (huslabin sivuilta) noita viite-arvoja niin miulla ois tuo paasto-arvo koholla ihan minimaalisesti. Eli onko miulla nyt sit radi? :facepalm: kyllähän se neuvolantäti miule soittaa noista mutta mutta.. Miulla kyllä se paasto venähti yli 12h kun yksin kertasesti en kerinny enää iltapalaa syödä kun kädet oli täynnä työtä.. :sorry: :angelic: Mitä te muut joilla ollu paasto-arvo pikkasen koholla, ootte joutunu tekemään vai ettekö mitään tuon yhen arvon takia? Että tietäs vähä mihin varautua.. :D

Mulla oli ekassa raskaudessa paastoarvo 5,5 ja nykyisessä 5,6 (1h arvo 5,1 ja 2h arvo 4). Raskausdiabetestuomio tuli kummallakin kertaa, ekassa oli ruokavaliohoitoinen loppuun asti ja nyt sain juuri tänään kutsun diabeteshoitajan vastaanotolle, kun paastoarvot ei tunnu kotiseurannassakaan pysyvän alle viitearvojen. Paljon riippuu siitä miten saat tuon paastoarvon itse kuriin ruokavaliolla. Kyllähän se varmasti tulokseen on vaikuttanut jos olet yli 12h ollut syömättä. Saat todennäköisesti mittauslaitteet kotiin ja itse mittailet niitä sokeriarvoja. Jos ei tule kotona säännöllisesti ylityksiä niin sitten ei syytä huoleen :)
 
Takaisin
Top