Sokerirasitus ja radi

Voi olla väärä tämä ymmärrys mutta mä oon ymmärtänyt, että jos ruuassa on paljon hiilaria, sokeria jne niin se eka arvo on se mikä pomppaa (eli tunti ruokailusta). Jos ennen ruokaa otettu arvo on liian korkea se yleensä (?) johtuu siitä, että ruokailujen väli on liian pitkä tai edellisessä ruuassa ei ole ollut tarpeeksi pitkäkestoista energiaa/hiilaria.

Olin saanut omat tulokseni,
0h 5,1
1h 8,8
2h 8,6

eli 2h arvo heitti yli... Saas nähdä mitä lääkäri päättää. Varmana joudun uusiksi rasitukseen jos ei muuta.

Jotenkin noin kai se menee... itse en vaan ruualla voi hirveästi viljoja/perunaa syyä kun alkaa väsyttää ihan kamalasti... tarviis tota energiaa tähän talouden pyörittämiseen! Noh jospa se tasapaino löytyis jotenkin...
tuuhan sitten kertoo että mitä mieltä lääkäri on!:)
 
Ootko saanut asiaan selvyyttä? Mulla ainakin ollut sokerit joko samat kun ennen ruokaa tai jopa alle ennen arvoja... et kaipa tuo mahdollista lie?!
Siitä aasinsiltana, mitenkäs täällä menee mittailujen/ruokien/arvojen kanssa?
Mulla olit tänään taas päiväkäyräpäivä ja hyviltä näytti tai oikeastaan tän 2 viikon aikana oo tullut yhtä ainutta ylitystä eikä edes läheltä piti tilannetta:eek:
Ruokailujen kellottaminen ja miettiminen ärsyttää edelleen! Ressiä meinaa pukata...

Heips asia selkis, olivat tutkineet näytteet kahteen kertaan ja todettiin, että kaikki arvot tosiaan oli 4,9 eli kroppa tuottaa insuliinia reippaasti. Suosittelivat piettään jotaki pientä purtavaa lähellä aina ettei sokrut karkaa liian alas.
 
No niin, huomenna koittaa se kauhun päivä, kun joudun sokerirasitukseen :oops: Pelkään siis piikkejä enemmän kuin suunnilleen mitään muuta maailmassa, ja lisäksi oon jostain syystä ollut raskauden alusta asti täysin vakuuttunut siitä, että kärähdän rasituksessa. Just vedän tässä iltapalaa ja pohdin, kannattaako nyt sitten syödä oikein tukevasti, jotta jaksaa paaston, vaiko ihan tavallisesti. Mitä sanotte? En myöskään tajua, miten selviän yöstä juomatta vettä. Yleensä juon joka heräämisellä vähän, kun on niin järkyttävä jano, ja yhteensä niistä kertyy ehkä puoli litraa vettä yön aikana.

Ei oo kyllä pitkään aikaan ahdistanut mikään niin paljon kuin huomisaamu. :sad001 Se sokerijuoma ei hirvitä, mutta pistäminen, mahdollinen huono olo ja sitten vielä ne kauan pelätyt tulokset. Yhyy!
 
Ei mulla muuta kuin tsemppiä huomiseen Tiutiutiu! Muut konkarit osannee kertoa paremmin tuohon iltatankkaukseen :)
 
No niin, huomenna koittaa se kauhun päivä, kun joudun sokerirasitukseen :oops: Pelkään siis piikkejä enemmän kuin suunnilleen mitään muuta maailmassa, ja lisäksi oon jostain syystä ollut raskauden alusta asti täysin vakuuttunut siitä, että kärähdän rasituksessa. Just vedän tässä iltapalaa ja pohdin, kannattaako nyt sitten syödä oikein tukevasti, jotta jaksaa paaston, vaiko ihan tavallisesti. Mitä sanotte? En myöskään tajua, miten selviän yöstä juomatta vettä. Yleensä juon joka heräämisellä vähän, kun on niin järkyttävä jano, ja yhteensä niistä kertyy ehkä puoli litraa vettä yön aikana.

Ei oo kyllä pitkään aikaan ahdistanut mikään niin paljon kuin huomisaamu. :sad001 Se sokerijuoma ei hirvitä, mutta pistäminen, mahdollinen huono olo ja sitten vielä ne kauan pelätyt tulokset. Yhyy!

Mä söisin ehkä sinuna ihan tavallisesti niin sillä tavoin saisit eniten tietoa irti sun sokeriaineenvaihdunnan toiminnasta normitilanteesssa? Ellet sitten aio alkaa tankkaamaan iltaisin loppuraskauden aikana. Piikkikammoon en osaa sanoa oikein mitään.... voin vain kuvitella miten hankalaa sen kanssa varmasti on tällaisissa tilanteissa. Jos nyt kävis niin huono tuuri, että rasituksesta kärähdät niin sitä sokereiden mittauslaitetta ei kyllä tarvii kovinkaan kammoilla. On ihan lasten leikkiä suonesta otettavaan näytteeseen verrattuna.
 
Itse oon syönyt hiukan runsaammin iltapala, enemmän proteiinia ja rasvaa!
Esim munia...
Mun ohjeistuksessa oli että voi lasin juoda aamulla joten varmaan jos juot yöllä tilkan että ei janota niin ei koe mee pipareiks :)
Tsempit huomiseen!
 
Mä oon ainakin ihan kypsä tähän radiin.
Kun illalla vedän sokerimättöä, esim eilen illalla pari lettua sokerilla oli aamun paastoarvo alle raja-arvon. Kun syö terveellisen hyvän iltapalan niin aamun arvo on ihan päin honkia. Siis sitä sokeriako mun tarvii ruveta iltaisin syömää *ei ymmärrä*
Sen verran oon saanu selkeyttä, että jos paastoarvo on 7-8h niin arvo on ihan ok. Söin mitä tahansa. Mutta usein mun paastoaika on 10-12h niin silloin arvo on korkea. Mutta en mä haluis alkaa herää yöllä syömään tai herätä aikaisemmin tai mennä myöhään nukkuu, koska 10h unta on aika tarpeellinen mulle. Aamuvuoro päivinä saan mitattua tuon 7-8h arvon. Huoh, tunnu tuosta lääkkeestä olevan mitää apua...
 
Kiitos kaikille tsempeistä! :) Söin sitten tosiaan aika normaalisti, tai en ainakaan mitään älytöntä ähkyä vetänyt.

mangusti80, mie pelkään ihan hemoglobiinin ottoakin :D Joten toivon todella, ettei tarvisi ruveta sokereita mittailemaan. Yyh.
 
Tiutsi täälläkin hyvin kypsä tähän! Viime viikolla oli ongelma pysyä rajoissa mutta tän viikon mittauksissa menty kirkkaasti alle rajojen:eek: ja mikään ole ruokavaliossa muuttunut... ei ymmärrä tämäkään!
 
Tiutsi täälläkin hyvin kypsä tähän! Viime viikolla oli ongelma pysyä rajoissa mutta tän viikon mittauksissa menty kirkkaasti alle rajojen:eek: ja mikään ole ruokavaliossa muuttunut... ei ymmärrä tämäkään!

Mulla on ens viikolla taas aika äippäpolille, vähän jänskättää mitä ne siel sanoo... Niiden mielestä onneksi mun ylitykset ei ole kovin suuria määriä. Jos siis paaston raja on 5.5 niin mulla se heittelee 5.5-5.9 välillä eli ei selkeesti oo ihan taivaissa. Alitukset oon saanu lähinnä 5.4 arvon. Ja nimen omaan paastoarvo, ruuan jälkeisissä ei mitään ongelmia.

Esikoisesta joka on tyttö oli ihan sama ongelma, siksi epäilenkin että tämäkin olisi tyttö ja mun kroppa vaan toimii erilailla tyttö-raskauksissa kun taas toisen kohdalla joka oli poika niin ei mitään ongelmia sokereiden kanssa. Ehkä siis hormoni ja sun muu tuotanto on niin erilaista riippuen vauvan sukupuolesta, en tiedä onko se edes mahdollista mutta näin mä luulen :D
 
Sain ohjeistuksen mittaamaan.
Mä niin vihaan tätä seurantaa ja mä niin vihaan kun tiedän, että ne arvot tulee menemään ihan miten sattuu kunhan päästään sinne rv30. Pyysin jo valmiiksi, että oisko mahdollista sitten saada se lääkitys ja neuvolatäti lupasi hoitaa asian jos siltä sitten sillon tuntuu. Ainakin viime raskaudessa kärsin todella pahasta närästyksestä joten oli kiva huomata, että esim. Rennietä ei voinut ottaa koska se sisältää sokeria...
 
Tuun raportoimaan rasituksen sujumisesta, kun sitä niin eilen illalla täällä stressasin :) Kaikkien ennakko-oletusteni vastaisesti olen siis edelleen hengissä!

Aamulla oli kamala nälkä ja jano ja pistämiset pelottivat hirmuisesti. Onneksi mulle sattui helläkätiset hoitajat, ja oikeastaan vain viimeinen kolmesta piikistä tuntui vähän pahalta. Ei edes meinannut lähteä taju (toki pyydän aina päästä makuuasentoon), kuten monesti verikokeessa.

Vadelmanmakuinen sokerijuoma oli itse asiassa tosi hyvää ja aiheutti hurjan energiapiikin, jonka vallitessa tein käytävällä työhommia koko kaksituntisen odotellessani seuraavia verikokeita. Nopsaan meni siis aika, eikä tullut onneksi huono olo.

Omakantaan oli iltapäivällä saapunut jo arvotkin, ja näyttää siltä, että peloista huolimatta en pompannut kokeissa. Paastoarvo oli melko lähellä rajaa (5.0, kun oliko se raja 5.3?), mutta tunnin ja kahden tunnin arvot kauempana rajoista.

Huh!
 
Onko muilla epäloogisuuksia mittaustuloksissa? Alan jo epäillä osaanko ottaa näytettä oikein vai puristelenko liikaa jotain kudosnestettä veritippaan kun yleensä saa hiukan pumppailla ja puristella että saa riittävän kokoisen pisaran aikaan. Eilen tein koko päivän sokerimittaukset ja esim. 1h illallisen jälkeen arvo oli 5,6, mutta 2h illallisen jälkeen eli ennen iltapalaa, arvo oli noussut ja oli 6,1. Siis häh?? Samoin toisinaan aamun paastoarvo saattaa heittää eri käsistä mitattuna jopa 0,7 yksikköä...:eek:
 
No niin, sainhan ruokavaliolla vähän muutosta tuohon aamusokeriin. Huonoon suuntaan tosin, mutta tämä ainakin motivoi syömään terveellisemmin kun herkuttelu näköjään vaikuttaa. Mulla on aina ollut aamupaastoarvot jotain 5.2-5.7 välissä niin että ehkä joka toinen on yli tuon rajan 5.5. Eilen söin päivälliseksi makaronilaatikkoa (kunnon hiilaripommi), illalla iltapalaksi 2 palaa vaaleaa leipää, turkkilaista jugua marjoilla ja pussillisen hunajamanteleita. Aamupaasto 6.4 :meh:
 
Oon nyt mittaillu viikon aamupaaston ja ruuan jälkeisen arvon.
Aamupaastot kaikki 4.7, ei huomauttamista.
Tunti ruokailun jälkeen menee heittämällä 5.5-6.8 väliin vaikka söisin mitä tahansa (testasin hampurilaisaterialla!).

MUTTA. Tätähän ei seurata mutta koska oli sellainen fiilis niin oon ottanut myös 2h ruokailusta arvoja. Ne on ihan kevyesti jotain 8.8 tms. Whattafak ja mitäköhän tässä nyt seuraavaksi... Neuvola on kolmen viikon päästä joten pitää siellä sit vissiin vähän jutella näistä.

Onko muilla epäloogisuuksia mittaustuloksissa? Alan jo epäillä osaanko ottaa näytettä oikein vai puristelenko liikaa jotain kudosnestettä veritippaan kun yleensä saa hiukan pumppailla ja puristella että saa riittävän kokoisen pisaran aikaan.
Mä oon säätänyt sen laitteen isoimmalle tipalle ja pyrin, että otan vain lämpimistä käsistä eli saatan lämmittää niitä veden alla ennen näytteen ottamista. Auttoi minulla.
 
Siis onpa mielenkiintoisia Qaakkeli noi sinunkin arvot.. :nailbiting: Tulehan kertomaan mitä ne neuvolassa osaa asiasta valaista.

Mulla on myös se neula isoimmalla, mutta toi käsien lämmittäminen on ihan hyvä pointti, täytyy vielä sitä kokeilla!
 
Tänään aloitan sitten myös ilta insuliinit. Huoh. En ymmärrä miksi mun pitää jatkaa myös tota tablettilääkitystä jos kerta inskatkin otettiin käyttöön.. se on vaan kuulemma käytäntö. Ei muuta mutta ku ne tabut käy mun mahan päälle :/
Vauva kasvaa keskkäyrällä. Kahden viikon päästä uusi kontrolli. Tässä saa varmaan ravata vähän väliä tuol äippäpolil...

Ultrauksen täti näki myös sukupuolen, kuulemma "niin hyvin levitti jalat auki ettei epäselväksi jäänyt" ... kysyi multa tiedänkö sukupuolen tai haluanko tietää... Meinasin vastata että haluan tietää mutta sain pidettyä pääni ja vastasin en tiedä enkä halua tietää.. vaikka houkutus oli suuri :wink täti sitten vaan vastasi asia selvä, pidetään se salaisuutena :D
 
Voihan äh.. sokerirasituksessa perjantaina ja tänään neuvolasta soitto että pitää mennä hakemaan välineet kotiin.. paasto 5.7, 1h ja 2h olivat kaukana rajoista.:facepalm:
 
Miten täällä muut jos on aiemmin ollut radi niin mikä on ollut vauvan syntymäpaino? :O
 
Hei mulla ois kysymyksiä niille kellä on ollut radi, niin onks teillä suvussa diabetesta tai ootteko ylipainosia? Onks teillä ollut mitään oireita mistä ootte arvannut vai jäittekö rasituksessa kiinni?
 
Takaisin
Top